Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 30198 kertaa)

Toukokuu 25, 2020, 19:17:57 ip
Vastaus #105

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Onnea uudelle omistajalle uuteen kotiin :laugh: 
kovia on kilometrit olleet tuossakin,vielä ankarampia kuin minin 144km...
Ei oo Jawamoottorinen ei,sama kone kuin tuossa Minissä ja tuo on pikkasen uudempi versio V-50:stä,V- 501 jalkavaihteella mutta käytännössä sama moottori pikkueroin.
Se Jawamoottorinen tuli ihan viimeisinä aikoina ennenkuin koko järjestelmä luhistui,oli Babettan kone ja ikään nähnytkään moista minissä jossa moinen tuli myös korvaajaksi, mutta stellasta löytyy netistä kuvia moisella koneella ja tehty Riga,Jawa kuin Romet Stellana eri itäblokin maissa eli valmistusmaina NL-Tsekkoslovakia-Unkari,muitakin löytynee.
Mikä tuo on etunimeltään noista selviää tyyppikilvestä ellei siinä jossain lue muuten teipattuna tms mutta valitse noista vaihtoehdoista,sama laite kyseessä.
Rekisteriin toki saa,tulostat+täytät sen paperittoman ajoneuvon kaavakkeen Trafin sivuilta ja menet konttorille mopon kanssa ja rekisteröintikatsastavat sen joka ei tarkoita muuta kuin ottavat tiedot ylös,sillä selvä.
Tyyppikilpi on rupinen näköjään tuossakin  mutta kuulkaas tätä,tuossa minissä se oli pistetty väärinpäin alunperin eli takapuoli taivutettu etupuoleksi jo tehtaalla ja niitattu siihen,oisko ollut virvokkeilla osuutta asiaan tai motivaation puutteella mutta kun sen irrotti ja käänsi toisinpäin siinä oli jotain järkeäkin kun löytyi stanssauksille rivit joissa lukikin jotain ja numerotkin kääntyi oikeinpäin ns normaaleiksi tulkita.
Mikään ei viitannut että se olisi joskus irrotettu,taatusti tehdasniittaus jäljestä päätellen just kuin tuossa kuvassa katsella mutta toisaalta ehkä pääasia oli että kunhan kilpi tuli mukaan muiden osien kera,kääntäkööt ja kootkoot uusiksi ketä haittaa tai ellei oikein pelitä...
Tyyppikilpeä putsaat tai irrotat (niitä niittejä takaisinlaitoon löytyy...joo..tietty Ebaysta ellet popniitata halua,käy sekin toki jos vaan onnistuu todella ahtaan tilan vuoksi) niin siinä on ja näkyykin valmistusnumero ja lie vuosimallikin löytyy,ainakin minulla on stanssattu valmiin alun 19 .. jatkoksi 86, mutta jos ei ole niin ..krömh...puikot ei paljon maksa millä siihen sen lyö riville oikeaan tyhjään kohtaan sopivat numerot ja noita tyyppikilpiä löyty blancojakin netistä tee-se-itse miehille jos se puuttuu kokonaan tai haluaa muuten uusia.
Onko tyyppilvessä ryssänkirjaimia=NL . Tsekkoslovakia ja Unkari käyttivät ns normaalikirjaimia vinkkinä ellei muuta selvää enää saa ja näyttäisi kuvaa suurentaen löytyvän ainakin nro:2 yhden nollan yläpuolelta näin kaukaa katsoen.

Sinänsä tuo nyt huijaustakaan ole id,arvo tai verotusmielessä ja ainakin minua tämmöisissä tapauksissa vähän yllytettiinkin "omatoimisuuteen" ,kyse kumminkin vaan vanhasta arvottomasta moposta josta ei veroja kanneta eikä oletettavasti ikinä rekisteröity missään joten kukaan ei etsintäkuuluttanutkaan runkonumeroa eli paljon hyvää EU puolelta saatu edes tässä asiassa,ennenvanhaan ei taatusti ikinä kilpiin, ei piruuttaankaan jos vaan sai estettyä pikkasenkin epäselvyyksien vuoksi niin se vaihtoehto otettiin muita harkitsemattakaan.
Minin murheet on hyvin 1-1 tuon Stellankin murheita,teknisesti samoja pitkälti eli pysyttele palstalla ;)  jos kysyttävää,Juha ainakin tietää jos ei muut...
Ebay.de ja sinne Jawa stella niin löytyy mm etulyhty(19,90e) muiden purkuosien ohella samalta myyjältä.
Uusien osien osoitteita tässä ketjussa tulikin jo aiemmin mistä tilannut miniin,samat lähteet stellalle.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2020, 11:44:18 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 01, 2020, 07:08:41 ap
Vastaus #106

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Moi!


Uusi foorumilla ja juuri Minin takia pakkohan oli liittyä  8)


Mahtavaa että tähän topicciin on saatu mielestäni oleelliset tiedot jälkipolville! Ja kahvitkin meinas olla rinnuksilla pariin kertaan ku eilen tätä illalla luin kokonaan läpi  ;D


Noniin itse asiaan: siskon appiukon mökiltä tuli Mini pelastettua noin kk sitten, pusikosta ruostumasta  :o Appiukko tarinoi pitkät pätkät siitä kuinka Mini oli hänen nuoruuden menopeli ja märkä uni nuilla korkeilla stongilla ja vähintääkin huomiota herättävällä ulkonäöllä, ja kuinka sillä on painettu pitkin maita ja mantuja etelä-suomessa. Viimeksi käytetty mukamas 6 vuotta sitten. No nyt oli ulkonäkö päässyt repsottamaan mutta vielä pelastettavissa. Ei kun kyytiin ja talliin "entisöitäväksi".


Mahtavan erikoinen peli jota en ikinä missään aiemmin ollut nähnyt. Ja kiinnosti meidän mopoikäisiä poikia myöskin, jo ihan sen takia että näkee millaista tekniikkaa ollut siihen aikaan. No tästä sitten naureskeltiin, että he tuskin piparia tällä saisi mutta meidän ikäiset voisi jo saadakin  8) :angel:


No nyt ensi käynnistelyt tehty, primeri nappula kaasarissa vuotaa läpi (onkohan siinä jokin tiiviste?), putki tosiaan race äänillä ja tuo vaihteenvaihtajan säätö tehtävä (ei mene vapaalle tällä hetkellä). Mahtavaa kun ohjeet löytyi täältä. Ja miten saisin takajarrurummun auki kun on totaalisen jumissa, pyörä ei pyöri?


Jatketaan tutkimista...

Lokakuu 01, 2020, 13:46:57 ip
Vastaus #107

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Piparia tällä?  Perhana,ei oo tullut mieleenkään tämä asia testata omallani,täytyypä testata kun maailma taas aukenee eikä sitten kovin vanhaa tavaraa ,kiitos,,tulihan tuota nuorempana harrastettua,siis silloinkun naiset vielä kuolasi tyystin toisen maan tuotteita kun nykyään ja nelipyörärintamalla kuski sai paljon anteeksi oli millainen hamppi tahansa,moottoripyöräpuolella valmistusmaalla taasen niin väliä ollut,kuskilla enempikin..

Onnea uudelle hankinnalle,MINI on mielenkiintoinen laite,kohtuu harvinainenkin ja kuten tulet huomaamaan on tukevasti tehty,aika ajatuksellakin ja omaa mielenkiintoisia näkemyksiä kaikinpuolin niillä rahkeilla mitä oli käytössä.
Onko tukevuus sitten kestävyyden ja vanhanaikaisen laadun tae,en tiedä mutta korjataan jos/kun menee rikki niinkuin muunkin maalaiset tuotteet tarvittaessa.On muuten aika monet virolaisen ja venäläisen unelmapeli yhäkin nyt aikuisensa mitä heitä täällä suomettuneena nähnyt ja tulleet juttuihin nähdessään minut kauppareissuilla tämmöisellä.
Ei kuulemma saanut nuorena,ei mitään mahdollisuuksia. Ne myytiin aikuisille hyötykäyttöön eikä näitä tehty kovinkaan valtavasti eikä hupivehkeeksi alunperin ollenkaan.

Näyttää tuosta takaviistokuvasta olevan hyvin samanmoinen kuin tää mun ,kanttilamppuisensa ehkä pikkasen uudempi,tyyppikilvestä selviää vuosimalli tarkemmin,jos kilpi paikoillaan ja ellei niin niitäkin saa uusia blancoja netistä...jos..hmm.. tarvis ::) 

Tämä mun toimii nyt aika hyvin..kop kop..ja tullut aikalailla ajeltua tänä kesänä ollen varsinainen hymyntuoja ihmisten kasvoille.
Viimeisin ongelma oli takarenkaan sisuskumin puhkeaminen ja sekin ihan omaa tyhm..eikun saamattomuutta,venttiili nimittäin ollut todella vinossa asennosta vanteenreiästä koko sen ajan mitä minulla ollut mutta ilmoja on pidellyt..nyt oli pakko perehtyä vaikkakin ulkorengas on todella jäykkä eli oisi voinut ajella ilmattakin mutta niin on kuulkaas sisärengaskin tuhtia tavaraa!
Tönärillä mitaten n3mm paksua kumia joka haiseekin kumille ja tuntuu siltä miltä kumituotteet aikoinaan tuntui!
Continentalin (made in kiina)kumi tilalle motonetista olikin ainakin puolet ohuempaa mitälie muoviseosta...
Venttiili oli siis repeytynyt irti juurestaan valtaisten kiihtyvyysvoimien ja jarruttelujen avittamana viimein n35v jälkeen asennuksesta vaikka itse kumimateriaali oli kuin uutta vielä kaikinpuolin.
Kuminvaihto suoritetaan siis vanne halkaisemalla ja todella helppo+älykäs idea ,ulkokumi yhä muuten todella hyvässä kunnossa vailla halkeamia.

Kun otat takarenkaan irti niin näet miten siitä sen jarrupuolenkin saa auki ,lienee kengät jumittuneet rumpuun kiinni tms,mutta se aukeaa nätisti vetäen kun saa pöydälle ja pikkasen nitkuttelee.Kaasutin on mielenkiintoinen ja jos tarvii niin minulla on pari ylimääräistäkin. Rakenne poikkeaa normaalista aikatavoin ajatusmaailmaltaan+luistiohjattuna .
Hyvin se kylläkin toimii moinen keksintö kunhan vaihdoin takkuavan yksilön toiseen niin heti kävi ryypyttä kuten pitääkin(vihdoin) ja reagoi säätöihin.
Oisko ollut ilmavaivoja=kansivuotoa tai tukossa jostain sisältä tms, vaikka moneen otteeseen istuin ,pähkin ja rassasin iltoja sen ongelmayksilön anatomiaa tutkien niin en älynnyt mikä mättäsi.
Tyhmänä vaihdoin kampiakselin tiivisteet kun oireet oli sitäsorttia...ilmeisesti turhaan mutta tulipahan haavoja ja menetettyä järki kytkimen kanssa,varsinkin kasausvaiheessa kuten lienet lukenutkin tarinaa.
Moottorin luonne on kierroskone,vääntöä vähempi joten vaihteita 1 enempi on ollut varmaan monen MINIstin toivelistalla.
Vain 2v+hitaasti vaihtavalla vaihdesysteemillä ja teholtaan+ratastukseltaan nyt  vakiomopona yhtälö on vähän ontuva,varsinkin kun aikuinen plösö päällä taakkana mutta kyllä tällä pärjää kunhan vauhtiin saa niin mittarin mukaan 50kmh jopa minä päällä.
Mitä lie oikeasti mutta tarpeeksi kovaa vakiomopoksi ja on muuten hyvä,leppoisa ajaa koska ajoasento on normaali ja penkkiä voi säätää ettei tarvi ajaa apinatyyliin ellei halua.
Jarrut on hyvät,etujarrulla vetää lukkoon kuin takajarrukin ihan kelpo.
Kytkin osoittautunut melkoisen on-off tyyliseksi.

Vaihteensiirto on vähemmän hyvin ideoitu käytännön osalta vaikka teoriassa toimiva ja yksinkertainen.Mikäli se vaijerin käyttämä klipare vaihteistoon olisi rakennettu koneen päälle eteen-taakse liikkuvaksi niin olisi helpompi säätää ja toimivampi. Jonkinmoinen kompromissi löydettävä että löytyy kaikki pykälät+vapaa,siis rakenteen hyväksyen millä se maailmalle lähtenyt mutta toki sitä voi yrittää parantaa siellä koneen päässä olevaa ongelmakohtaa kehitellen.
Kyllä sen toimimaan saa kohtuudella noinkin mutta vaatii vähän aikaa,hermoja tai tupakkia kartongin (kuka polttaakin)ja mitä tuota mun irtomoottoria olen tutkinut niin siinä moottorissa oleva "nasta"tulee reilusti ulommas esiin ja omaa paljonkin isomman liikeradan sitämyöden kuin tässä kiinni olevassa moottorissa eli yksilöerojakin on.
Sen siis saisi toimimaan helpommin ja vähemmän hifistellen kuin tämän kiinniolevan jossa "nastan"liike sisään-ulos on lyhyt ja tarttee kovasti päreitä että menee 1 kunnolla ja 2:nenkin eikä vaan jompikumpi
ja että ne pysyykin pomppimatta,on meinaan millimetritouhua vaikka systeemi muuten vähän kolho mutta yksinkertainen toki.
Tämä viimeinen kohta on siinä ja siinä yhäkin,varsinkin kylmänä mutta eri öljyilläkin pikkasen voi kikkailla ja kokeilla auttaako säätelyn ohella.
Tuo V-501 olikin parannus muuten samaan moottoriin jalkavaihteisena mutta sinullakin näköjään käsivaihteinen versio.
Onko moottori tai koko mopo niin huono+laaduton kuin naureskellaan,en tiedä,minä tykkään ja korjaa jos hajoaa,niin kait se menee muissakin harrastepeleissä?
Onnea matkaan,kysy jos tulee jotain,joko minulta tai vielä moninverroin pätevämmältä Juhalta jolta minäkin kyselin että alkuun edes pääsin minimaailmaan sisään.
Paljon harvinaisempi kuin monet muut minimopot ja siksi harrasteena oiva peli,eii oo kaikilla  muilla ;)  Rahallinen arvo romuraudan arvo ,kääntymään päin kylläkin ja hyvä niin niin ehkä edes silloin muutama säästyy kun ei ihan ilmaisia.
Hevosmiesten stt mukaan ehjimmät myynnissä olevat MINI:t lähteneet herkästi kotikonnuilleen,varsinkin Viroon päätyen.


Löytyskö muuten keltään palstalaiselta tuommoista etutelinettä kuin Arin mopossa,sama kuin stellassakin ,tahtoo kans..?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2020, 17:28:35 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 01, 2020, 17:42:09 ip
Vastaus #108

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Kiitokset Petri nopeasta vastauksesta!


Tästä viisastuneena suoraan hommiin, eki takarenkaan irroitus, kumin korjaus ja jarrun hifistely. Tässäkin siis venttiili vinossa ja takakumi vuotaa.


Tietäisikö joku siitä primerista? Vuotaa kuin seula, joten pitäisi korjata ennen suurempia testejä. Kaasarin purin jo kerran, oli aivan tukossa, tankin korkki vuotanut vedet sisään ja sitä myöten putsasin kaiken yläkertaa myöden...


Toinen kysymys, mitä öljyä näihin pitäisi käyttää?

Lokakuu 01, 2020, 18:35:48 ip
Vastaus #109

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Eipä kestä,kuuluu palstan palveluun ;)
Tarkoitatko primerilla siis sitä ryypytysnappia kohokammion päällä ja sekö vuotaa sormille vai tulvittaa muutenkiko yli?
Ainakin siinä kannen alla on tiiviste mutta olikohan siinä ryyppynamikan alla,tarttee käydä katsomassa , kerron kohta ja kuvan kera.
Kun nyt purkuhommiin ryhdyt kummiskin sen jarrun kanssa niin muutamalla pultilla vanne kasassa ,ne irti niin siinähän se levällään senkummmmin vääntämättä kuten perinteisesti tarviisi tehdä.
Mikäli venttiilin saat pelastettua niin pikkureikähän kannattaa paikata kun näin hyvää paksua tavaraa oleva sisuskumi joka oletettavasti yhä orkkis ja hapertumaton,ehkä?
Ellei niin oisko tuo jotain 15e maksanut motonetissä ihkauusi ellei paikkausvehkeitäkään hyllyssä,semmoinen vaahto toki voi paikata ja helppoa mutta tarvii sun se venttiili kumminkin suoristaa purkaen ensin ennen suihkuttelua.
Kaasarin saa ehkä purkaa montakin kertaa,meneepähän kohta silmät kiinni ja nopsaan kunhan rakenne selviää,ihan hyvä kaasari kumminkin ja niitä näkyy löytyvän uusiakin Ebayssa.
Nuo tankkijutut pikkasen kinkkisiä,niistä ei oikein neuvojaksi mutta osaajia kohta ilmaantunee ja neuvovat sillä saralla.
Mitähän öljyjä mulla on ollut...ensin oli jotain tavallista mineraalia harrasteauton kannusta puolikuivaan vaihteistoon että sai edes testata .
Sivuposkea tuli kohtuutiheään availtua joten öljytkin vaihtui senmyötä ja hyvä tietty niin,mitälie mönjää oli ikivanhat öljynjämät kerryttäneet sinne vaatien putsausta rätilläkin.
Tuli kokeiltua harrasteauton öljyvalikoimasta automaattiöljyä kun aattelin josko olisi liukasta ja vähäkitkaista.
Hienosti valui tiivisteen välistä  ja roiskevoitelu...ei hyvä idea.
Nyt mulla on 10w-40 mineraalia ,pysyy sisällä,toimii ihan ok ja koska kannunpohjallisen jämät löytyi tallista.
Tokko tuo niin tarkka on sortista kunhan siellä vain tarpeeksi on sitä öljyä.
Isosta reiästä päältä sisään polkimen tienoilta ja sivussa siinä alempana kupukantainen tavallinen ruuvi irti,mopo suoraan ja kaadat ööliä kunnes aukosta rupeaa tulemaan ulos niin se on siinä ja korkit kiinni nopsaan.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2021, 20:48:14 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 01, 2020, 19:39:30 ip
Vastaus #110

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kyseessä ilmeisesti just eikä melkein tämmöinen mehumaija?
Kipaisin hakemassa tallista ja raivasin pitsiliinan sivuun köökin pöydältä vaikka vähän jäätävästi katsottiinkin ,pikkasen tärkeämpi asia kyseessä nyt.  Eipä tästä yhtäkkiä mitään tiivistettä ryyppynupista löydy erikseen,ehkä tuolla nupin sisällä jos se kampeaa irti?
Oletan vanhuuden tuomalla viisaudella..pöh...näitten kanssa värkänneeni nyt kohta vuoden että se vaan valuttaa ryyppynamskan kautta ylitulvivan bensan,niin se tekee mullakin pikkasen ryypyttäessä pitkään että tulvittaa(muuten se ei käynnisty)mutta voi toki tulvittaa jumittavan kohonongelman tms vuoksi jos tavaraa tulee ulos muutenkin kuin namiskaa painaessa?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2020, 19:42:18 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 01, 2020, 21:26:35 ip
Vastaus #111

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Onko kaasari vielä auki pitsiliinalla? Voitko ottaa kohon läpyskästä sivusta päin kuvan ni saisin jonkinlaisen referenssin säätämistä varten... Auki se pitää vielä ottaa koska puolet bensasta valuu tonttiin...


Ja tämän päivän tulos: väkivalloin joutu takajarrun purkaa. Kengät täysin ruostunu pesään kiinni: lämpöä, irroitusöljyä, ruuvimeisseleitä, vasarointia...  ::) [size=78%] no irti lähti, ei kovinkaan tavanomaisesti [/size] :-[


Ja pahasti sait kirpun asetettua takaraivolle. Laakereista ja tivareista mitat, uusia hommaamaan. No pitihän se takavanne purkaakin... ei olis pitäny. Pieni vuoto, koska sisäkumi oli jätetty vannepuolikkaiden väliin, ei se maanantaisin varmaan venäläisiltä vaan onnistu  :laugh:  no nyt tarvii sit uuden sisäkumin... ja ulkokumin, koska ihan halkeilluthan tuo on... ja jarrukengät jotka palasina... ja sokan joka poikki... eli ei ajeta vielä tänään ei... joten vanteen hiekkapuhalluskin olisi nyt hyvä tehdä samalla... lumipalloefekti valmis  :P

Lokakuu 01, 2020, 21:37:58 ip
Vastaus #112

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Kuvamateriaalia asiaan liittyen.

Lokakuu 01, 2020, 22:22:17 ip
Vastaus #113

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1540
Huutonetissä on siistin oloinen Riga myynnissä 200€ löhtöhintaan.
Ajamaton?? Katsokaapa, kapulalla en saa linkkiä laitettua.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Lokakuu 02, 2020, 09:09:28 ap
Vastaus #114

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Semmoista se on kun innostuu ja purkaminenhan sujuu rattoisasti laite kuin laite,se kokoaminen onkin osoittautunut kovin vaikeaksi usein vaikka ihan samat osat kuin purkaessa...merkillistä.
Tässä tapauksessa ei niin käyne,liikuvia osia ei ole montaa eikä ne sovi väärinpäin.
Juu,tutulta näyttää näkymät ja herkästi se sisäkumi jää sinne vannepuolikkaiden väliin vaikka terävät olisi jääneet ottamattakin työmaalla,
Kengät siis oli jumittuneet,varmaan päässyt vesi sisään seisoessaan tai kosteus tehnyt tekosensa?
Laakereista ym löytyy varmaan länsiversiot itäveljistä lähimmästä "rautakaupasta"(motonet,biltema tai joku ihan oikea laakerikauppa),en ole mitannut ,mutta oisko ihan normaalikokoista ja kohtuuhintaista vakiotavaraa?
Tämmöistäkö kaipasit?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2020, 09:11:19 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 02, 2020, 09:25:07 ap
Vastaus #115

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Huutonetissä oleva aparaatti on Riga 13 ja vuosimalli ei todellakaan ole 50,60 eikä 70 luvultakaan vaan 80 luvun loppupuoliskolta-viimeisiin n1990 valmistuneisiin.
Etulampun muoto+muovisuus paljastaa tämän vaikka muuten laite ei pahemmin muuttunut tai ns kehittynyt valmistusaikanaan.
Moottori säilyi samannäköisenä ja kehitysversioita KoD sta tuli useakin vuosikymmenien aikana joissa tuossa lienee KoD 8E  eli viimeinen jossa jo virran ulosotto valoille ja 12v. Kuka palstaa lukenut,muistanee miten tämmöisen kanssa taivalsin "teknistä valovoimaa idästä" otsikon alla  ja voisi sanoa että tuommoisesta jäi kipinä joka siirtynyt tähän MINI.iin mutta pikkasen harmittaa tuon myynti aikoinaan mutta valmiiksi sain,hieno tuli ja museotarkistettuna lähti hyvään kotiin alan harrastajan mopokokoelmaan.
Saattaisin vaikka moisen vielä hommatakkin...jopa tuon jos ois vähän lähempänä ja hinta pysyy järkevänä vaan eipä tuossa pahemmin ruuvamista olisi enempi valmis laite ja todellakin löytö joka lähtee..niin..Viroon.
Tuolla oli kiva ajella,se on todella yksinkertainen ja mielenkiintoinen kulkupeli  sekä legenda jo mainitussa Virossa jossa noita viritetään ja ajetaan tosissaan kilpaakin!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2020, 09:33:46 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 03, 2020, 09:06:34 ap
Vastaus #116

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Petri juu tuo kuva hyvä.


Ja lapasestahan tää laittaminen lähtee väkisin  ;)  On tää vaan niin mukavan yksinkertaista tekniikkaa!


No nyt sitten pyhitettävä pojan derbille tämä vkloppu. Paljon mielummin idän ihmettä laittelis ku tossa derbissä taas on ihan liikaa turhia osia!

Lokakuu 14, 2020, 19:03:05 ip
Vastaus #117

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Mikä on MINImiehen joulu-uni?  No,tietty löytää lähistöltä kolme laatikollista venäläisten mopojen osia,tässä tapauksessa juurikin MINI:n kuin Stellankin tavaraa.

Kasan kruunasi nyt vihdoinkin se etutavarateline MINI:in ja peräti 3 kpl todella hyväkuntoisia orkkisvaimentimia peräosineen joita onkin etsitty hartaasti ulkomaita myöden netitse,nyt  löytyi ihan yllättäen koko läjä.
Ikävää että aivan ilmeisen vähänajettuja Stelloja ja MINI mopoja pilkottu tälleen ,missähän ne loput jämät lie?
Myyjä ei tiennyt sanoa näiden historiasta senkummemmin,oli tullut isomman mp+mopo-osakasan mukana aikoinaan jonkun romulaanin tyhjäysessä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2020, 08:28:08 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 19, 2020, 14:36:49 ip
Vastaus #118

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Mitäpä tehdä kun ulkona sataa vesiräntää ja pimeä kuin mörön pers...ssä eikä huvita ainakaan mitään yleishyödyllistä tai "järkevää" mitä normaalit aikamiehet tekee ?
Sitähän voi mennä talliin ruuvaamaan mopoa! :P


Pitkästä aikaa askartelemaan ja onhan näitä päristimiä täällä,jokaisessa aina jotain värkättävää ja ellei muka niin on unohtunut puolet jotka palautuu mieleen kunhan hetken katselee,tutkii tai haistelee mutta kohtuudella,ei näistä virheettömiä tarvi tulla.


Minin kolmesta hyväkuntoisesta orkkisvaimentimesta mitkä tuli tuon osakasan mukana taannoin valitsin parhaimman ja nyt se on siinä,just semmoinen kuin pitääkin peräosaa myöden.
Etutavarateline paikoillaan,tämä on kahdesta stella/mini vaihtoehdosta mitä oli tarjolla se kiinteä malli(ja tuli myös siinä osasatsissa) johon miljoonalaatikosta etsin sopivat kiinnitysruuvit ajan mopon+ henkeen ja kun kiinnikkeetkin oli mopossa valmiina niin siihenhän tuo istui kuin tehty eikä minusta hullumman näköinen koristus ollenkaan,orkkislisävaruste ja voihan siinä jotain kuskatakkin kunhan semmoisen kuminarun pyöräyttää telineeseen jotta tavarat pysyy mukana.
Bensahana vaihtui uuteen samanmoiseen joka ei ole ruosteessa,ei näköjään vuodakkaan ja omaa sihdinkin siinä imuosassa tankin sisällä.

Oikeastaan tämä ei vaadi enää kuin kiilto-osien puunausta,valkoisten osien maalauksen(tankki,takalokari+vanteet),vihreät menee kait pikku fiksaamisella kun löytää tarpeeksi samansävyisen maalin .Maalihommat ei onnistu mulla talvella mutta keväällä sitten . Takarattaan keskitys=ketjukireys vaihtelee liikaa mutta muutenhan tuo toimii kaikinpuolin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2020, 16:42:53 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 19, 2020, 14:55:31 ip
Vastaus #119

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Noni, hyvältä näyttää!


Itsellä aika mennyt muissa hommissa, derbiä kevaria audia jne...


Nyt pitäisi tänään toinen puoli takavanteesta hinkata ja maalia päälle niin saisi tuotakin edistettyä.


Pakko kysyä myisitkö osia? Vähintään jarrukengät tarvitsen jostain...