On totta, että jos omistaa, niin pitää olla myös varaa maksaa.
Tuttu ja paljon hoettu mantra, mutta...
Jossain vaiheessa tulee se halu ja kyky maksamiseen vastaan.
En lähde sitä pohtimaan, miten iso raha säilyy lähes verottomana tai mihin niitä verorahoja syydetään, vaan ihan tavallisen tallaan vinkkelista asiaa katsomaan.
Miksi ei jo aikoinaan laitettu esim. 2-4% veroa uuden oston yhteydessä veneisiin, rätkiin yms tuotteisiin.
Tuskin se Busteri olisi jäänyt ostamatta, jos sen hiinta olisi veron takia ollut 600€ enemmän tai se rätkä, kun hinta olisi 300€ enemmän.
Tähän olisi pitänyt herätä jo 90-luvun laman jälkeen.
Toisaalta, olisiko se nyt pelastanut meitä, koska valtion rahat on loppu...
Jotenkin tuntuu kurjalta se, että omaisuus mikä on (pääsääntöisesti) hankittu verotetulla tulolla ja sen käytöstä ja oheistoimista maksetaan veroja, niin se itse kone laitetaan vielä pakkoverolle.
Kun tuotteita on useita, niin se vaikkapa 500€, mikä menee uuteen veroon on suoraan poissa kulutuksesta ja taas ollaan kauempana sipilän lupaamasta 110 000 uudesta työpaikasta.
Sen lisäksi , että keskiluokkaa kurjistetaan, niin se alkaa yhä enemmän tilaamaan halvempaa tavaraa ulkomailta, jolloin valtion verotulot pienenee entisestään, joten kuka loppupelissä voittaa?
Kuluttaja, kun valtio ohjaa sen ulkomaalaisten kauppiaiden syliin omilla toimillaan.
Jops se venevero tulee 50 heppaisiin ja siitä yli, niin mökkirannassa oleva 60 heppainen hånda saa uuden yksivärisen teippauksen koppaan, tyyppikilpi irtoaa ja Trafiin lähtee tieto, että moottori vaihdettu 40 heppaiseen.
Tuskin venepoliisi alka avesillä selvittelemään koneen tehoja.
Myös sisämoottorit kannattaa muuttaa 49 heppaisiksi...Jos ei nyt kuitenkaan niitä kahta isolohkokasia...