Kirjoittaja Aihe: Uutiset jotka eivät ansaitse omaa topikkia.  (Luettu 380034 kertaa)

Toukokuu 26, 2021, 08:02:02 ap
Vastaus #2880

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Juu, Pertin maalausohjekuvissa on Gladiator, mutta tuota katossa roikkuvaa punavalkoista kakstasoa tarkoitin, jonka kuva vielä eilen näkyi, mutta nyt ei enää :)

Suomessa on, tai ainakin oli, lentokuntoinen Gloster Gauntlet, olikohan peräti maailman ainoa säilynyt.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 26, 2021, 08:24:40 ap
Vastaus #2881

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oliko tuo se kone,jota etisöidessään sällit kävivät
lentokentän päässä nuotionpohjia kaivelemassa löytääkseen
jotain siipivaijerien kiinnikkeitä?

Niitä siipiä ja runkoja kun oli isossa nuotiossa sodan jälkeen
siellä kentän päässä poltettu pois tilaa viemästä.

Oli sieltä tarvittava määrä löytynytkin- niin luin kauan sitten
tarinasta,jossa koneen entisöinnistä kerrottiin. Kyl maar se juuri tuo oli?

t. Markku

Toukokuu 26, 2021, 09:24:18 ap
Vastaus #2882

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Jämillä on ollut Closter Cauntlet (myös useita muita hienoja koneita) Jyrki Laukkasen lentämänä Jämy FlyInn tapahtumissa ja on hienoa katseltavaa kun hän vääntää taitolentoa vanhalla sotakoneella.

Jos jotain kiinnostaa suomessa käytössä olleista koneista Laukkasen kertomana niin täältä löytyy kattava kertomus aiheesta.

https://www.youtube.com/watch?v=vLGGKhvkaVE
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Toukokuu 26, 2021, 18:55:06 ip
Vastaus #2883

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
"Mahtaakohan minulle tulla haaste, jos maalaan lentokoneeseeni Suomen Ilmavoimien sodanaikaiset tunnukset itärintamaraidalla lisättynä.... "
[/size]
[/size]Mikä/missä ko. lentsikassa on/olis tämä itärintamanraita ja minkä värinen?
[/size]
[/size]kiitos ja anteeksi :o
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Toukokuu 26, 2021, 19:35:52 ip
Vastaus #2884

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Se raita on tuo keltainen ”panta” takarungossa. Lisäksi itärintamatunnukseen kuului keltainen osa nokassa ja keltaiset siivenkärkien alapuolet kansallisuustunnuksen keskilinjalle saakka.

Saksalaisilla oli samat keltaiset tunnukset käytössä ainakin Suomessa toimiessaan. Tarkoitus auttaa ilmatorjuntaa, tähystäjiä ym tunnistamaan ”omat”.

Noissa Gladiator-maalausohjekuvissa näkyi Brittien ”omakonetunnus”, eli toisen siiven alapuoli musta, toinen valkoinen. Oli myös Hurricaneissa, Blenheimeissä ym ”tehtaan jäljiltä” myös Suomessa, lisättynä noilla keltaisilla osilla, ja brittikokardien päälle maalattu Suomen tunnukset. Ekassa isommassa remontissa alapuoli muuttui tuohon suomalaiseen vakioväriin, eli taivaansiniseen, ja yläpuoli oliivinvihreä/musta-kuvioon. Samalla siivissä olevat tunnukset hieman siirtyivät.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2021, 19:46:12 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 27, 2021, 07:25:56 ap
Vastaus #2885

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Etelä-Savo hyötyisi selvästi eniten kesämökkeilijöiden kaksoiskuntalaisuudesta. Myös Keski-Suomi ja Lappi jäisivät reilusti voiton puolelle. Uusimaa sen sijaan menettäisi merkittävästi verotuloja.

Kaksoiskuntalaisuuden voittajia ja häviäjiä selvitteli Jyväskylän yliopiston tänään julkaistu tutkimus.

Kaksoiskuntalaisuus tarkoittaa sitä, että asukkaat maksaisivat osan veroistaan ja saisivat äänestää kunnassa, jossa he viettävät pitkiä aikoja esimerkiksi mökillä.

Etelä-Savo saisi tutkimuksen mukaan 30–70 miljoonaa euroa nykyistä enemmän kunnallisverotuloja. Keski-Suomessa ja Lapissa potti kasvaisi 10–30 miljoonaa euroa. Uusimaa sen sijaan menettäisi vuosittain 100–250 miljoonaa euroa. Länsi-Suomessa vaikutukset olisivat pieniä.

Kaksoiskuntalaisuus kasvattaisi Etelä-Savon kunnallisveropottia peräti 6–15 prosenttia. Muualla vaikutukset jäisivät alle viiteen prosenttiin.

https://yle.fi/uutiset/3-11948772

Mutta oisko tuo kuitenkin nollasummapeliä?
Kuntien menoja tasataan valtion tasaussysteemillä. Valtio ottaa niiltä, joilla menee hyvin ja jakaa niille, jotka ei oikein pärjää... Miten tästä tuli mieleen EU:n elvytyspaketti... ;D

Jos jatkossa Etelä-Savolainen kunta X saisi vaikka miljoonan lisää verotuloja, niin luulen ja epäilen, että valtion tasausysteemistä häviäisi saman verran tuloja.

Sitten on vielä se, että pikkukunnissa kipuillaan palveluiden kanssa.
Jos sinne reunalle muuttaa perhe puoleksi vuodeksi, niin lapsille koulupaikka jostain kyläkoulusta ja koulukyyti sinne.
Reunalle siksi, koska tulevat kaksoiskuntalaiset tuskin muuttaa kylän keskustaan palvelujen ääreen, vaan eiköhän ne askeleet suuntaudu sinne kesämökin suuntaan.

Joten vaikka tuloja, niin voi olla myös, että enemmän kuluja.

Kaksoiskuntalaisuus on hyvä ajatus, mutta ei todellakaan vielä valmis toteutettavaksi.
Onko yksi kallis hallintohimmeli lisää?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 27, 2021, 17:08:04 ip
Vastaus #2886

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mahtaakohan minulle tulla haaste, jos maalaan lentokoneeseeni Suomen Ilmavoimien sodanaikaiset tunnukset itärintamaraidalla lisättynä....
Siis tällainen rakkine sen aikaisissa armeijan väreissä

Näin maalattuna

Toukokuu 27, 2021, 17:10:19 ip
Vastaus #2887

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joskus täällä kysyttiin, että mitä pitäisi tehdä.
Niin, mitä pitäisi tehdä...?

Syyslukukautta oli ehditty käydä Nokialla vain hieman yli viikko, kun onni pelasti monet kodit surullisilta uutisilta.
Puolenpäivän maissa torstaina 20. elokuuta 2020 noin 60–70 Tottijärven alakoulun oppilasta juoksi opinahjonsa pihamaalla henkensä edestä. Syynä oli pihaan yllättäen kaahannut Mercedes-Benz-henkilöauto.
– Autolla oli kaahattu kovaa vauhtia, auto oli ajanut lasten joukkoon ja kiertänyt koko koulun ympäri. Auto oli kiertänyt jääkiekkokaukalon ja jalkapallokentällä ympyrää, Pirkanmaan käräjäoikeus kertoi äkillistä tilannetta todistaneen opettajan havainnoista.

Oikeus katsoi, että kyseessä oli törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ja tuomitsi kuskin, 29-vuotiaan miehen, viiden kuukauden ehdottomaan vankeuteen. Miehen syyksi luettiin useita muitakin samana päivänä tapahtuneita rikoksia: kaksi varkautta, moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta ja huumausaineen käyttörikos.
Mersun mies oli varastanut yhdessä toisen miehen kanssa hieman aikaisemmin autokorjaamon pihalta Sastamalasta. Miehen verestä löytyi amfetamiinia ja alpratsolaamia.

Mies oli tuomittu ehdottomaan vankeusrangaistukseen muista teoista Itä-Suomen käräjäoikeudessa alkuvuodesta kahdessa eri oikeudenkäynnissä. Näiden tuomioiden vuoksi Pirkanmaan käräjäoikeus kohtuullisti omaa rangaistustaan.

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000008005270.html

Toukokuu 28, 2021, 08:13:16 ap
Vastaus #2888

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolta löytyy tietoa Fisher FP 404 lentokoneesta.
Pelkkää kuvaa yritin, mutta ei se tullut sivulla asti, meniköhän noista hakaristeistä jokin suodatin päälle....
https://fisherflying.com/fp-404/

Toukokuu 28, 2021, 17:27:12 ip
Vastaus #2889

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Työtön!
Älä tee mitään, mikä vie aikaa 15 tuntia viikossa.

https://www.is.fi/urheilu/art-2000008008113.html

Toukokuu 28, 2021, 18:39:08 ip
Vastaus #2890

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Työtön!

Jotainhan tuosta jutusta on tahallisesti/tahattomasti jätetty taas kertomatta..Esim.tämä "puttinelli" vai kuka se nyt on..ei ole täyttänyt TE-keskuksen vaatimia toimia yms.. ja nyt sitten itketään..voi voi..Itse kun aikoinaan olin hetken työttömänä..jäi se työtön..työtön lappu lähettämättä määräaikaan mennessä ja karenssihan siitä pamahti saman tien..en ottanut yhteyttä juristiin yms..Nielin tappioni ja selvisin..
Nää hemmetin "buttinellit" asuu Helsingin keskustassa parhailla paikoilla valtion tuella tekemättä mitään "hyödyllistä" ja "tuottavaa" työtä yhteiskunnan hyväksi..Ja sponsoritarroja niillä on paidat ja uudet katumaasturit täynnä..Kirjoittaisivat joskus Kontulassa asuvan yksinhuoltajan elämästä..Turhaa uutisointia tämmöinen..

Toukokuu 28, 2021, 22:28:35 ip
Vastaus #2891

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Työtön!

Jotainhan tuosta jutusta on tahallisesti/tahattomasti jätetty taas kertomatta..Esim.tämä "puttinelli" vai kuka se nyt on..ei ole täyttänyt TE-keskuksen vaatimia toimia yms.. ja nyt sitten itketään..voi voi..Itse kun aikoinaan olin hetken työttömänä..jäi se työtön..työtön lappu lähettämättä määräaikaan mennessä ja karenssihan siitä pamahti saman tien..en ottanut yhteyttä juristiin yms..Nielin tappioni ja selvisin..
Nää hemmetin "buttinellit" asuu Helsingin keskustassa parhailla paikoilla valtion tuella tekemättä mitään "hyödyllistä" ja "tuottavaa" työtä yhteiskunnan hyväksi..Ja sponsoritarroja niillä on paidat ja uudet katumaasturit täynnä..Kirjoittaisivat joskus Kontulassa asuvan yksinhuoltajan elämästä..Turhaa uutisointia tämmöinen..

Hyvä huomio.
Aina kannattaa lukea koko uutinen, etsiä aiheesta lisää infromaatiota ja sen jälkeen luoda oma mielipide.

Toukokuu 28, 2021, 22:42:48 ip
Vastaus #2892

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko suomessa asuminen ja eläminen kallista...Siis suomalaiselle...?

Rahalähetykset Suomesta ulkomaille ovat lähes kymmenkertaistuneet 2000-luvulla – Russel Bercasio, 28, lähettää yli puolet palkastaan Filippiineille
https://yle.fi/uutiset/3-11951955

Toukokuu 28, 2021, 23:00:43 ip
Vastaus #2893

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Luulen että ihan kenen vaan on vaikea elää henk. koht. avust. täydelläkin palkalla Suomessa jos kaiken joutuu maksamaan yksin. Että Russel varmaan tarttis ne ihan ite jos siippa ei elättäs. Mitäs jos ne sukulaiset mänis töihin eikä oottas rahalähetystä postin luukulla?

Toukokuu 29, 2021, 08:05:50 ap
Vastaus #2894

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kunhan menevät töihin siellä,missä ovat- etteivät tänne änkeäisi.

t. Markku