Kirjoittaja Aihe: Vapen oikuttelut  (Luettu 2190 kertaa)

Kesäkuu 28, 2022, 22:49:21 ip
Luettu 2190 kertaa

ari seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Vanha vika viime kesältä palasi,eli n 10km ajon jälkeen alkaa pätkimään ja sammuu lopulta.Olen koittanu kahdella Puolalla uusi ja vanha ei eroa,kun jäähtyy pari tuntia niin taas käynnistyy mutta ei pääse kuin n 2km niin sama peli.Voiko magneeton triggeri tehdä noin jos viallinen.Huomenna koitan aamulla niin taas lähtee kuin palmun alta mutta ei voi pitkää lenkkiä tehdä.. kaasari vaihdettu ja korvaus ilmaa saa tankkiin.Oisko järkeäottaa kylmäspraytä mukaan ja kun vika tulee niin ruiskuttaa sitä triggeriin.Pähkäilin että voiko mikään mekaaninen vika tehdä tommosta.Se ketä ekana ratkaisee tämän pulman saa pullon Koskisen Antin korvatippoja pikatoimituksena hyvin pakattuna.

Kesäkuu 28, 2022, 23:23:14 ip
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 547
Jaaha, ja mikähän laite on kyseessä?
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Kesäkuu 29, 2022, 10:55:19 ap
Vastaus #2

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3863
Onko puola miten lähellä sylinterinkantta? Jos lämpenee liikaa niin saattaa pätkiä.




L&K.


Kesäkuu 29, 2022, 22:40:53 ip
Vastaus #3

ari seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Niin pyörä Mz etz 251  Puola satulan alla eli ei lämpene.

Kesäkuu 30, 2022, 19:01:40 ip
Vastaus #4

ari seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Tänään testaus jatkui samalla lailla käyttäytyi paitsi että ei päässy kuin 5km ,2 uutta tulppaa mukana ja ei auttanu tulppien vaihto nyt loppuu jo ideat

Kesäkuu 30, 2022, 20:30:01 ip
Vastaus #5

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1451
Mikään tulppa ei siis antanut kipinää?
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Kesäkuu 30, 2022, 22:39:23 ip
Vastaus #6

ari seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Kun sammui ei kipinää mutta 30min jäähyn jälkeen pääsi taas 600 metriä :angel: vapen ulosvetäjä tilattu koitan vaihtaa sen haistelijan,vika on näköjään nyt helteillä paljon pahempi ,viime syksynä pääsin jo 20km . Ja aamulla kun kone kylmä niin lähtee laakista voisko olla se staattorin kela tai käämi joka on tarkoitettu sytytykselle

Kesäkuu 30, 2022, 23:37:18 ip
Vastaus #7

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 295
No mikset käytä sitä kylmäsprayta?

Heinäkuu 01, 2022, 06:15:20 ap
Vastaus #8

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1451
Entä jos kokeilet ilman laturin koppaa, jos ei silloin lämpenis liikaa? Silloin ainakin varmistuis oireen lähtöpaikka...
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Heinäkuu 01, 2022, 08:59:29 ap
Vastaus #9

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1480
meillä hajosi mamman -98 polosta juurikin jakajan sisällä oleva pick up niin että lämmettyään ei toiminut, alko niin että kun ajosta sammuttin niin jälkilämpö aiheutti haitan lopuksi sit jo ajossa hiljeni

Heinäkuu 01, 2022, 21:09:51 ip
Vastaus #10

ari seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Huomenna kokeilut jatkuu vaikka ensin ilman koppaa


Heinäkuu 02, 2022, 01:37:09 ap
Vastaus #11

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 547
Nämä vapet kuin kävelysauvatkin ovat täysin turhakkeita molemmat!

Nyt oli sellainen kommentti, joka vaatii myös perustelut.

Siis: millä perusteella?
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Heinäkuu 02, 2022, 12:38:13 ip
Vastaus #12

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3863
Huomattavasti paljon enemmän on Jawoja liikkeellä juuri tuon Vape virtalaitteen ansiosta.
Jawan oma tasavirtalaturikin toimii, mutta vaatii hieman kuitenkin huoltoa. Kannattaa katsoa
että hiilet eivät ole kuluneet loppuu. Hiilien tulee liikkua pesissään eikä jumittaa hiilenpölyn takia.
Pöly tahmaantuu saadessaan sopivasti öljyä ja näin jumittaa hiilet jolloin alkaa kipinöidä
roottorin kollektorissa eikä synny kunnon kosketusta. Vanhat ukot sääti latausta korvakuulolla ja
väärästä ruuvista. Siinäpä suurimmat syyt toimimattomuuteen.
Olen asentanut kymmeniä Vape virtalaitteita ja muutamassa on uutena ollut haistelija mykkä.
Parissa tapauksessa puolan liittimen johdot olleet väärässä järjestyksessä.
Tuota kipinän häviämistä hieman ihmettelen. Jos puola kajahtaa niin se ei silloin toimi enää.
Sama on haistelijassa.
Siellä staattorissa saattaa nyt olla joku mikä ei tykkää lämpimästä.


L&K.
   

Heinäkuu 03, 2022, 23:58:22 ip
Vastaus #13

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3329
Nämä vapet kuin kävelysauvatkin ovat täysin turhakkeita molemmat!

Nyt oli sellainen kommentti, joka vaatii myös perustelut.

Siis: millä perusteella?


Jokseenkin samaa mieltä. Wanhassa ajoneuvossa pitää olla vanhan ajoneuvon ominaisuudet.

Harvasta 1920- 1950-luvun Inkkarista, Harrikasta tai brittipyörästä nakataan alkuperäiset virtavehkeet mäelle ja korvataan VAPE:lla tai vastaavalla. Pääsääntöisesti nuilla ajetaan alkuperäsillä komponenteilla ja toimivat täysin, kun ne vaan ensin korjataan kunnolla kuntoon.

Jostain syystä ajoneuvojen sähkölaitteiden kunnostukseen ei olla valmiita panostamaan juuri mitään, mutta koneistukset, maalaukset ja kromaukset kyllä laitetaan kuntoon. Jotku yrittää ajaa jopa yli 100 vuotta vanhoilla sähkölaitteilla, ilman perusteellista kunnostusta ja sitten kiroavat niitä epävarmoiksi.

Vanhimmat autot kulkevat ajotapahtumissa vielä hehkuputkisytytyksellä, vaikka nekin olisi korvattavissa paljon helpompikäyttöisellä magneetto/pärräpuola sytytyksellä ;D

Heinäkuu 05, 2022, 00:16:59 ap
Vastaus #14

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2568
Nämä vapet kuin kävelysauvatkin ovat täysin turhakkeita molemmat!

Nyt oli sellainen kommentti, joka vaatii myös perustelut.

Siis: millä perusteella?


Jokseenkin samaa mieltä. Wanhassa ajoneuvossa pitää olla vanhan ajoneuvon ominaisuudet.

Harvasta 1920- 1950-luvun Inkkarista, Harrikasta tai brittipyörästä nakataan alkuperäiset virtavehkeet mäelle ja korvataan VAPE:lla tai vastaavalla. Pääsääntöisesti nuilla ajetaan alkuperäsillä komponenteilla ja toimivat täysin, kun ne vaan ensin korjataan kunnolla kuntoon.

Jostain syystä ajoneuvojen sähkölaitteiden kunnostukseen ei olla valmiita panostamaan juuri mitään, mutta koneistukset, maalaukset ja kromaukset kyllä laitetaan kuntoon. Jotku yrittää ajaa jopa yli 100 vuotta vanhoilla sähkölaitteilla, ilman perusteellista kunnostusta ja sitten kiroavat niitä epävarmoiksi.

Vanhimmat autot kulkevat ajotapahtumissa vielä hehkuputkisytytyksellä, vaikka nekin olisi korvattavissa paljon helpompikäyttöisellä magneetto/pärräpuola sytytyksellä ;D

Ajattelen itse aika pitkälti samoin. Tämän ajattelun voi viedä niinkin pitkälle - ja tiettyyn pisteeseen asti vienkin - että myös ne mahdolliset tien päällä tavattavat ongelmat ovat olennainen osa vanhalla pyörällä ajamista. Perinteinen tienvarsiremontti on osa vanhan pyörän luonnetta ja perinnettä, jota uusi moottoripyörä ei pysty kannattelemaan. Sytytyksen hienosäätö reissussa on myös potentiaalinen sosiaalinen tilanne. Eräänkin äijän kanssa kaverustuin juuri tällaisessa tilanteessa.

Mutta toisaalta tietyt käyttötarkoitukset voivat vaatia niitä uusia sähköjä. Esim  IC:n   laturi antaa pihalle 6v 45w. Siihen kun miettii sivuvaunun ja talvisen matkan vaikka duunista kotiin päin, niin Vapen 12 volttia ja runsaasti watteja on ihan perusteltu ominaisuus. Toki voidaan myös loogisesti jatkaa ajatusta siihen, että myös liikenneturvan onneton taso on osa suomalaista tieliikenneperinnettä ja siinä mielessä historiallisesti vanhaan prätkään liittyvä asia, mutta ehkä tässä asiassa voi hiukan antaa periksi.

Jopa IC:n alkuperäiset sähköt on ihan toimivat kun kaikki osat ovat ehjiä ja ne säätää kohdilleen. Onkohan tuosta nyt vuosi vai kaksi kun laitoin Vapen hyllyyn ja kärjelliset vehkeet Issikkaan. Ei kaduta. Mutta mielessä on talvipyörän kasaaminen, ja saatan laittaa Vapen siihen.

Vaan joskus valon määrästä on haittaakin. Ajelin viime talvena aika paljon pimeällä pieniä metsäteitä pitkin mökille. Eräs hienommista kokemuksista oli täysikuisena iltana peltoaukealle saapuminen. Piti ihan pysähdyttää ja nautiskella kauniista kuutamomaisemasta. Vapen kanssa valoa olisi niinkin reilusti, että maiseman hienovaraisista valoilmiöistä ei voisi nauttia samalla mitalla.

Vaan saattaapahan tuo olla, että näissä filosofoinneissa mennään jo pahasti aiheen vierestä! Varsinaiseen aiheeseen minulla ei ikävä kyllä ole sanomista. Oma Vapeni pelasi hyvin. Vastaavat ongelmat vanhempien vehkeiden kanssa ovat liittyneet puolaan, mutta se puoli aloittajalla on selvästi kunnossa.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.