Nämä vapet kuin kävelysauvatkin ovat täysin turhakkeita molemmat!
Nyt oli sellainen kommentti, joka vaatii myös perustelut.
Siis: millä perusteella?
Jokseenkin samaa mieltä. Wanhassa ajoneuvossa pitää olla vanhan ajoneuvon ominaisuudet.
Harvasta 1920- 1950-luvun Inkkarista, Harrikasta tai brittipyörästä nakataan alkuperäiset virtavehkeet mäelle ja korvataan VAPE:lla tai vastaavalla. Pääsääntöisesti nuilla ajetaan alkuperäsillä komponenteilla ja toimivat täysin, kun ne vaan ensin korjataan kunnolla kuntoon.
Jostain syystä ajoneuvojen sähkölaitteiden kunnostukseen ei olla valmiita panostamaan juuri mitään, mutta koneistukset, maalaukset ja kromaukset kyllä laitetaan kuntoon. Jotku yrittää ajaa jopa yli 100 vuotta vanhoilla sähkölaitteilla, ilman perusteellista kunnostusta ja sitten kiroavat niitä epävarmoiksi.
Vanhimmat autot kulkevat ajotapahtumissa vielä hehkuputkisytytyksellä, vaikka nekin olisi korvattavissa paljon helpompikäyttöisellä magneetto/pärräpuola sytytyksellä
Ajattelen itse aika pitkälti samoin. Tämän ajattelun voi viedä niinkin pitkälle - ja tiettyyn pisteeseen asti vienkin - että myös ne mahdolliset tien päällä tavattavat ongelmat ovat olennainen osa vanhalla pyörällä ajamista. Perinteinen tienvarsiremontti on osa vanhan pyörän luonnetta ja perinnettä, jota uusi moottoripyörä ei pysty kannattelemaan. Sytytyksen hienosäätö reissussa on myös potentiaalinen sosiaalinen tilanne. Eräänkin äijän kanssa kaverustuin juuri tällaisessa tilanteessa.
Mutta toisaalta tietyt käyttötarkoitukset voivat vaatia niitä uusia sähköjä. Esim IC:n laturi antaa pihalle 6v 45w. Siihen kun miettii sivuvaunun ja talvisen matkan vaikka duunista kotiin päin, niin Vapen 12 volttia ja runsaasti watteja on ihan perusteltu ominaisuus. Toki voidaan myös loogisesti jatkaa ajatusta siihen, että myös liikenneturvan onneton taso on osa suomalaista tieliikenneperinnettä ja siinä mielessä historiallisesti vanhaan prätkään liittyvä asia, mutta ehkä tässä asiassa voi hiukan antaa periksi.
Jopa IC:n alkuperäiset sähköt on ihan toimivat kun kaikki osat ovat ehjiä ja ne säätää kohdilleen. Onkohan tuosta nyt vuosi vai kaksi kun laitoin Vapen hyllyyn ja kärjelliset vehkeet Issikkaan. Ei kaduta. Mutta mielessä on talvipyörän kasaaminen, ja saatan laittaa Vapen siihen.
Vaan joskus valon määrästä on haittaakin. Ajelin viime talvena aika paljon pimeällä pieniä metsäteitä pitkin mökille. Eräs hienommista kokemuksista oli täysikuisena iltana peltoaukealle saapuminen. Piti ihan pysähdyttää ja nautiskella kauniista kuutamomaisemasta. Vapen kanssa valoa olisi niinkin reilusti, että maiseman hienovaraisista valoilmiöistä ei voisi nauttia samalla mitalla.
Vaan saattaapahan tuo olla, että näissä filosofoinneissa mennään jo pahasti aiheen vierestä! Varsinaiseen aiheeseen minulla ei ikävä kyllä ole sanomista. Oma Vapeni pelasi hyvin. Vastaavat ongelmat vanhempien vehkeiden kanssa ovat liittyneet puolaan, mutta se puoli aloittajalla on selvästi kunnossa.