Lehissä kirjotetaan maailman muuttumisesta kaksjakoseks. Kaikki on mustavalkeeta. Ameriikassa on kaks puoluetta, ja niitten kannattajat on kaks eri kansaa. Sama meno alkaa olla Euroopassakin, ja siinä ja siinä ettei oo suomalaisetkin kahessa leirissä, nimittäin persut ja sitten ne muut. No, Orpo yrittää kaikkesa saahakseen ruåtsalaiset ja persut sammaan venneeseen...
Mie oon tässä kevään mittaan yrittäny tutustua tuohon mustavalkoiseen maailmaan. Ensittäin ihan Anttolan näkökulmasta, laitan muutaman esimerkin perään.
Anttolan Hovin kartano:

Tyhjillään seisova vanhainkoti:

Vanha kunnan toimisto:

Tässä vielä linkki likkeriin, missä noitten lisäks kolme muuta kuvaa:
https://flic.kr/s/aHBqjAGevJSitten pohdintaa. Anttola oli itsenäinen kunta vuostuhannen vaihteeseen saakka. Sitten liitettiin Mikkeliin; ei parintuhannen asukkaan kunta oikein jaksanu byrokratiaansa pyörittää, rahat loppu.
50-luvulla kunta oli samankokonen. Kaikki kunnan virkaihmiset sopi tuohon entiseen kunnan toimistotaloon. Kaikki paperit naputettiin kirjotuskonneilla, kopioitiin ja monistettiin käsin, postitettiin fyysisesti. Kunnalla oli ratkorit ja aurat, lapiot ja kolat, ja osaavia käsiä töissä pitämässä paikkoja kunnossa, palveluissa käytettiin ostopalveluja olematon määrä. Konsultteja ei tiijetty olevan olemassakaan.
Nyt on tietokonneet ja sähköpostit, kunnilla ei oo omia työntekijöitä, kaikki ostetaan ulkopuolisilta, ja päätökset valmistellaan ja tehdäänkin konsulttiarmeijan voimin. Luottamushenkilöitä, siis vaaleilla valittuja, on enemmän kuin koskaan. Ja silti kuntien palkkalistoilla on monikymmenkertainen määrä ihmisiä 50-lukuun verrattuna. Ennen he olivat työttömyystöissä tietä tekemässä minimipalkalla tai siivoojia. Nyt he ovat päälliköitä, suunnittelujohtajia, erityisasiantuntijoita, ja konttoreissakin tarvitaan entistä enemmän väkeä. Laittamassa erityisasiantuntijoille paperia tulostimiin kait... Kuntien kustannukset ovat noin 30-kertaistuneet puolessa vuosisadassa.
Kait se tuloksissa näkyy? Näkyy, joo. Esimerkiksi tuo tyhjilleen jäänyt vanhainkoti on kerran päässyt putkistoistaan jäätymään, saanut vettä sisälleen, ja homehtunut. Ei sitä kukaan ehdi kunnostaa eikä edes vahtia, mutta ei sitä voi antaa ilmaiseksikaan kellekään; eli kulut säilyvät kunnalla.
Mikkeli on erityisosaaja tässä lajissa, mutta ei kannata olla vahingoniloinen; samantyyppiseen kaivoon ne teidänkin veroeurot häviävät!
Laitan vielä linkin mustavalkoiseen Mikkeliin, 8 kuvaa, saa katsoa!
https://flic.kr/s/aHBqjAGdbWNuo kuvat on kuvattu filmikameralla, Olympus OM-1 (sama nimi kuin minun nykydigillä), esitelty 70-luvun alkupuolella. Objektiivina 50mm f/1.8, filmin kehittäjä on digitoinut kuvat ja laittanut minulle sähköpostin liitteenä, ja olen niitä vähän käsitellyt tietsikalla. Joissain kohti jälki on omaan silmään hämmästyttävän hyvää, pitäsköhän siirtyä kokonaan filmikuvaukseen ja mustavalkoiseen maailmaan?
jaakkovaakko