Kirjoittaja Aihe: Ajomopo  (Luettu 323856 kertaa)

Joulukuu 30, 2021, 16:03:25 ip
Vastaus #705

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 178
Laatu moottoreita kumpikin. Onko puchin kone Jupikasta ?

Joulukuu 30, 2021, 19:06:11 ip
Vastaus #706

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2054
Tunturin tankki on jostain mutta mistä?

Joulukuu 30, 2021, 20:29:00 ip
Vastaus #707

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1066
  • Osapuilleen kasassa....
Jep Olli sama kone, ostin sen aikoinaan irtona Portugalista.


Juha jos tuota Zynyn tankkia tarkoitat niin se on piikkisestä Gilerasta.


Kokeilin Helcamaan myös Minarellin Rv4 konetta ilman vesivehkeitä.
Tai koko juttu alkoi toisista Valtakunnallisista veteraanimopedi pippaloista.
Sinne kun piti tekaista jokin mopon sorttinen peli. Partalan Mopohöperöissä touhusi Hemppa myös
kyseisen tapahtuman järjestäjänä. Sovittiin pienestä näytösajosta. No ei se ihan tuubiin mennyt kun siinä
reitin varrella ohitin rouvas henkilön joka talutti pientä puudelia. Taisi se hauveli vähän säikähtää ja hyppäsi
kuuleman mukaan mäntyyn, ainakin metrin korkeuteen. Joten Hemppa liputti minut asiallisesti sivuun.

Joulukuu 30, 2021, 20:37:24 ip
Vastaus #708

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2054
Helcaman tankkia ihmettelin mistä,joku italian pyörä?

Joulukuu 30, 2021, 20:45:31 ip
Vastaus #709

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1066
  • Osapuilleen kasassa....
Se on ihan omatekele. Opin siinä suht kaiken sen mitä tankkia tehdessä ei ainakaan kannata tehdä.


Lopulta sain sen pitämään. Pariin otteeseen korjaustoimissa se posahti ja niin poispäin ....
Runko tuossa pelissä on Raisusta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2021, 20:47:08 ip kirjoittanut seppo savolainen »

Joulukuu 30, 2021, 21:41:11 ip
Vastaus #710

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2054

Maaliskuu 23, 2022, 22:11:28 ip
Vastaus #711

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1066
  • Osapuilleen kasassa....
Tuossa laitettavana oleva Sachs 50/3 LHK mopon moottori valmiina koeajoon seoksen säätöä varten.
Lattialla vieressä "isoveli" Sachs 50/4 LKH. Varsinaisia ajomopon moottoreita kumpikin.
Sachs 3 LKH on peräisin 60-luvun alkupuolelta, käytetty Jupiter skootterin koneena. Käsi vaihteinen kiksi käynnisteinen. Ero tässä mallissa uudempiin 3-vaihteisiin on vaihdelaatikon välityksissä sekä on toteutettu ilman membra sylinteriä ja varustettu 13-millisellä kanttikurkku Bing kaasuttimella. Olettaisin kulkupuolen kohoavan aina lähes 60 km/h olevaan gps nopeuteen, näin ainakin aikaisimmissa tapauksissa on käynyt. Kestävä perus kone.
Ohessa liite kuva moottorin vaihteiston välityksistä.


Jk. Koeajoin tuon aamutuimaan. Meni tasasella 64 km/h. Alavääntö hyvä. Seos kohdallaan suuttimella 75.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2022, 08:54:25 ap kirjoittanut seppo savolainen »

Huhtikuu 12, 2022, 20:18:43 ip
Vastaus #712

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1066
  • Osapuilleen kasassa....
Tämä ei nyt mikään ajomopo ole vaan leikkimielinen kisalaite.
Siinä kaiken näköistä kunnostettavaa tulevan suven mittelöihin.


Takapyörän pinnat uusin. Kyseessä siis norjan Jupiterin Jös-napa. Liite kuvassa oikeaoppinen
pinnaus. Lähtee siitä että kaikki pinnat napaan, jonka jälkeen laittaa ne oikealle kohdin vannekehän reikiin.
Kyseessä neljän yli pinnaus. Pinnan mitta 19-tuumaselle renkaalle 225, lyhempi ei riitä.

Huhtikuu 13, 2022, 14:26:59 ip
Vastaus #713

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Onko noissa JØS-napojen pinnamitoissa jotain eroa, riippuen siitä,onko kyseessä pistoakseli-vai kiintoakselinapa? Aiemmin pinnasin kiintoakseli navan alkuperäiseen Jupiterin vanteeseen (19") ja siinä alkuperäinen pinnamitta oli 231mm. Nyt olis tarve pinnata samankokoseen vanteeseen pistoakselinapa, joka on tullut minulle ilman alkuperäisiä pinnoja. En ole mitannut navan halkaisijaa, kun arvelin, että sama pinnamitta (231mm)passaisi siihenkin. Mutta onko pistoakselinavassa pinnamitta tuo Sepon mainitsema 225mm?


p.s Ajomopoksi tulevaan suveen "virittelin" tollasta Safiiria Saxonetten automaattikoneella. Mitkähän tuossa kokoonpanossa olisi optimaalisin ratastus? Tavoitteena nopeuden ja väännön sopiva suhde.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2022, 14:39:40 ip kirjoittanut Eino Turunen »

Huhtikuu 13, 2022, 16:50:19 ip
Vastaus #714

aleksisundholm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 24
Sama mitta kiinto ja pistoakselissa kun 19 tuumanen

Huhtikuu 13, 2022, 17:09:04 ip
Vastaus #715

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1066
  • Osapuilleen kasassa....
Jep. Vanhat pinnat minullakin olivat 231 ja lyhin mikä käy on tuo 225.


Talven mittaan korjasin inva erkkolan dynastartin koeajoin sen jupiterilla 19-tuumasella takarenkaalla.
Ketjuvälitys oli 13-32 hyvin veti ja kulkupuoleksi kirjautui tasan 40 km/h.

Huhtikuu 13, 2022, 17:36:42 ip
Vastaus #716

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
Laura entrattu talviteloilta kesäkuntoon ja uusi kytkin paikallaan. Kulkee kuin unelma ja nyt vaan varrotaan et kelit lämpiää ja pääsee ajeleen kunnolla
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 10, 2022, 21:30:55 ip
Vastaus #717

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1066
  • Osapuilleen kasassa....
Ja palailen mopetitaipaleeni alku juurille, kuvassa vuonna 1978 sedälleni tekemäni mopo.
Normi pelliperä pappis jossa laittamani TT-Jupiterin kone, taisin tuolloin olla 14-vuotias. Tämän jälkeen siirryin 425 Awo-Tourigin satulaan, se taisi olla vuosi mallia -53. Taidan hakea tuon TT-n koneen tallin seinään pultattavaksi. Awosta en vielä tiedä miten sen kanssa lopulta toimisin. Lopuksi toteaisin niin, jotta ei se aika kultaa muistoja vaan päin vastoin se kasvattaa niitä.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2022, 21:43:24 ip kirjoittanut seppo savolainen »

Syyskuu 21, 2022, 20:56:47 ip
Vastaus #718

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1066
  • Osapuilleen kasassa....
No nyt on todettu sekin että kyllä alle 50 cc virittämättömällä mopolla pääsee sen satasen.
Tarkka huippunopeus 100.3 km/h. Tämä 3.5 tunnin Botnia Ringin mopojen luotettavuus testi ajoissa suoritettuna. Loppu tuloksissa alle 1980- sarjassa, oman luokkansa kakkonen.
Koneena Puch M50 alkuperäinen omalla kaasuttimellaan ja sylinterillään oleva laite, viilaamaton.

Syyskuu 25, 2022, 15:14:53 ip
Vastaus #719

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 178
Onnittelut Seppo hyvin on 50cc pukki jo kulkenut. Onnea myös kisan kakkos tilasta.