Kirjoittaja Aihe: KymiRing ratahanke  (Luettu 25095 kertaa)

Kesäkuu 09, 2022, 10:16:58 ap
Vastaus #105

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7431


 Tietysti näin jälkiviisaana vois sanoa, että olis aikanaan kannattanut ottaa asia puheeksi täällä palstalla, niin olisi moiselta vältytty.  :o     ;D

Eräällä toisella palstalla on käytetty 3192 viestiä radan rakentamiseen ja se ei ole vieläkään valmis...
Hommat aloitettiin jo 02.04.2008, joten aikaa on ollut.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 11, 2022, 11:51:03 ap
Vastaus #106

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7431
On viitteitä siitä, että Kymijoen (Kymijoen) mukaan nimensä saanut KymiRingin alue jää historiaan rikollisuuden pesäkkeeksi ja palaa pian mäntymetsäksi ja sorakuoppaksi.

Loput Google-kääntäjällä, jos saksa ei taivu.

https://www.speedweek.com/motogp/news/193523/KymiRing-Statt-der-GP-Piste-wieder-eine-Kiesgrube.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 29, 2022, 15:53:01 ip
Vastaus #107

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7431
Pari rakennusurakoitstijaa ei oo saanu rahoja, joten konkurssihaku alkaa.
https://yle.fi/uutiset/3-12515806
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 29, 2022, 16:04:36 ip
Vastaus #108

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12058

Kesäkuu 29, 2022, 18:32:48 ip
Vastaus #109

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7431
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 30, 2022, 07:55:39 ap
Vastaus #110

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12058
Persiilleenhän tuo taitaa mennä. Mikä ei ole isokaan ihme.

Venäläisiä kisaturisteja tuskin koskaan montaakaan tulee,jos homma kumminkin
vielä saadaan pyörimään-ja alusta asti tuli mieleen,että kun entisiä
politikkoja ja kuntapomoja häärii mukana hankkeessa,ei siitä taida juuri mitään tulla.

Mutta aika näyttää..

t. Markku

Kesäkuu 30, 2022, 09:11:01 ap
Vastaus #111

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4645
Moro

Jotenkin ylimielistä touhua hankkeen vetäjiltä kun jätetään  370 000 euron ja 264 000 euron saatavat maksamatta yrittäjille.Jos on pienempi yrittäjä niin kovin kipeetä tekee tuollaisen saatavan saamatta jäämimen eikä isommankaan yrittäjän saamisia saa jättää maksamatta.
Liian isot katsojamäärät on tulopuolella otettu laskuihin mukaan ja nyt vielä puttosen akan poijjaan tekemisistä aiheutuneet jutut päälle.
Ei ne koronasta aiheutuneet peruutukset MotoGP kisoissa vaikuttaneet asiaan kun ei rata olisi silloin ollut vielä kisakunnossa kun ei ole vieläkään.
Radan sivut ovat suorastaan huonot,ainakaan viimeksi kun katselin niin eihän sieltä näe radan tapahtumia ja vuokrauksia ollenkaan vs. vaikkapa Alastaro Circuit.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Heinäkuu 02, 2022, 16:46:12 ip
Vastaus #112

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7431
Kouvolan Sanomat 01.07.2022

Iittiläisestä moottoriratayhtiö Kymiring oy:stä jätetystä konkurssihakemuksesta ilmenee, että lahtelainen sähköliike Sähköneliö perii noin 348 000:ta euroa yhtiöltä. Tiedot käyvät ilmi Päijät-Hämeen käräjäoikeudelle toimitetusta konkurssihakemuksesta.

Keskiviikkona uutisoitiin, kuinka rakennusliike Macra oy ja Maanrakennus Pekka Rautiainen ky hakevat Kymiringiä konkurssiin yhteensä yli 600 000 euron maksamattomia laskujen takia. Maksamattomien laskujen yhteissumma on näiden osalta noin 900 000 euroa.

Sähköneliö ei ole konkurssinhakijoiden joukossa. Sähköliikkeen toimitusjohtaja Kari Ala-Röyskö ei halunnut kommentoida asiaa.

Laskuja on maksamatta Sähköneliölle yhteensä 14 kappaletta toukokuun alusta lähtien, niistä yksi on korkolasku. Laskujen suuruus vaihtelee 1 400 eurosta 80 000 euroon.

Macra oy ja Maanrakennus Pekka Rautiainen ky ovat jättäneet konkurssilakiin perustuvan maksukehotuksen 13. kesäkuuta. Haastemies toimitti asian tiedoksi Kymiringin toimitusjohtajalle Riku Rönnholmille 14. kesäkuuta. Kymiringillä oli siitä viikko aikaa maksaa velkojilleen.

Maksukehotuksesta käy ilmi, että Kymiring on maksanut Maanrakennus Pekka Rautiaiselle 6. kesäkuuta osasuorituksena 28 447 euroa. Muita avoinna olevia lasku- tai korkosaatavia yhtiö ei ole maksanut.

Macra ja Maanrakennus Pekka Rautiainen jättivät konkurssihakemuksen Päijät-Hämeen käräjäoikeuteen 28. kesäkuuta.

Kymiring on tällä hetkellä velkaa Macralle 370 000 euroa. Yhtiön toimitusjohtaja Jari Suomela kertoo, että lisää laskuja on tulossa "joidenkin kymppitonnien edestä", sillä yritys on ehtinyt tlata tavaraa. Maanrakennus Pekka Rautiainen perii 264 000 euroa.

Kymiringillä on tiedossa olevia laskuja maksamatta 982 000 euron edestä. Macran lisälaskujen kanssa laskujen summa nousee yli miljoonaan.

Lakiasiaintoimisto Martti Koskisen laatimasta konkurssihakemuksesta käy ilmi, että konkurssipesänhoitajaksi ehdotetaan kouvolalaista asianajajaa varatuomari Kimmo Saloa asianajotoimisto Salo & Salosta. Hän on antanut suostumuksensa tehtävään.



Näin konkurssihakemuksen käsittely etenee
Käräjäoikeus antoi 30.6. konkurssihakemuksesta tiedoksiannon, jonka haastemies toimittaa Kymringin toimitusjohtaja Riku Rönnholmille.

Se on annettava Rönnholmille 14.7. mennessä.

Tiedoksiannon jälkeen velallisella on 14 vuorokautta aikaa antaa oma lausumansa asiasta.

Aika lähtee kulumaan, kun tiedoksianto on toimitettu perille.

Jos velallinen ei vastusta konkurssia, asian käsittely käräjäoikeudessa vie vain muutaman päivän.

Oikeus asettaa yrityksen konkurssiin ja määrää pesänhoitajan, joka ottaa konkurssipesän hallintaansa ja huolehtii sen omaisuudesta ja hallinnosta.

Jos velallinen maksaa laskunsa, hakijat peruuttavat hakemuksen ja konkurssimenettely raukeaa.

Jos velallinen vastustaa konkurssia eli riitauttaa saatavan, voidaan asia käsitellä oikeusistunnossa. Jos velallinen vaatii istuntoa, se on aina järjestettävä.





MXGP
ajetaan 13.–14.8.2022


Kouvolan Sanomat 01.07.2022
Motocrossin MM järjestetään näillä näkymin
Lahti Eventsin tiedotteen mukaan yhtiö pyytää lisäselvityksiä Kymiringiltä liittyen uutisointiin yhtiöön kohdistetuista konkurssihakemuksista. Events vaatii osoitusta siitä, että Kymiring pystyy täyttämään sopimusvelvoitteensa konkurssihakemuksista huolimatta. Vaade liittyy ensisijaisesti alueelle elokuuksi suunniteltuihin tapahtumiin.

Lahti Eventsin toimitusjohtaja Emilia Mäki kertoo, että elokuinen motocrossin MM-osakilpailu Kymiringillä tullaan näillä näkymin järjestämään.

– Heinäkuisen Moto GP:n osakilpailun osalta palautamme rahat lipun ostaneille. Olemme tiedottaneet asiakkaita asiasta.

Ainakin kahden miljoonan takuuvuokra
Lahti Events on maksanut tapahtuma-alueesta Kymiringille ainakin kahden miljoonan suuruisen ennakkovuokran, joka on Lahden konserni- ja tilajaoston puheenjohtajan ja kaupunginhallituksen jäsenen Jorma Ratian mukaan vakuudeton.

Kaupunki tai ratayhtiö eivät ole kertoneet summaa julkisuuteen liikesalaisuuteen vedoten, mutta ennakkomaksun suuruus on mainittu valtuuston kokouksessa. Lahtelainen entinen kaupunginvaltuutettu Seppo Korhonen on tehnyt oikeuskanslerille kantelun Kymiringille ohjatusta rahoituksesta, josta poliisi on aloittanut esitutkinnan.

Kymiring ja Lahti Events neuvottelevat parhaillaan sekä elokuulle suunniteltujen tapahtumien järjestelyistä että peruuntuneen Moto GP-osakilpailun korvauksista. Toimitusjohtaja Mäki ei halua kommentoida tilannetta tarkemmin, jota hän perustelee kesken olevilla neuvotteluilla ja salassapitovelvoitteella.

"Jää vain mahtavat saatavat"
Kymiringin konkurssihakemus oli Jorma Ratian mielestä odotettavissa.

– Asia ei todellakaan tullut yllätyksenä. Yhtiö on ollut taseiden mukaan käytännössä maksukyvyttömässä tilassa useamman vuoden ajan ja pysynyt pystyssä vain rahoittajien avustuksella.

Ratia uskoo, että Lahti Events ei saa maksettuja rahojaan takaisin, jos Kymiring päätyy konkurssiin. Korvausneuvotteluiden käymistä Kymiringin kanssa hän ei halua kommentoida.

– Lahti Eventsille jää ainoastaan mahtavat saatavat. On arvioitu, että ratayhtiö tarvitsisi radan valmistumiseen ja velkojensa kuittaamiseen jopa 15 miljoonaa euroa. Tähän päälle tulevat vielä radan käyttökulut.

Lahden kaupunginjohtajan Pekka Timosen mukaan korvausneuvottelut ovat Lahti Eventsin vastuulla, eikä hän itse osallistu niihin.

– He sitten kertovat neuvotteluista, jos kertovat. Seuraan kyllä tilannetta.



Mistä mahtaa löytyä ne radan tekevät maansiirtofirmat... ;D

Kymiringillä on tarkoitus ajaa motocrossin MM-sarjan osakilpailu MXGP elokuussa.

Sen osalta Speedweek kirjoittaa: – Kymiringillä ei ole toistaiseksi näkynyt merkkiäkään motocrossin MM-radasta. Ja MM-kisojen arvoisen radan rakentaminen maksaa noin 200 000 euroa. Mutta kun otetaan huomioon kilparadan omistajien nykyinen taloudellinen tilanne, kuka tahansa rata-arkkitehti tekisi töitä vain ennakkomaksua vastaan.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2022, 16:52:50 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 04, 2022, 18:38:19 ip
Vastaus #113

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4149
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Elokuun MXGP ajetaan sitten Hyvinkäällä, ei Iitissä. Päivämäärä pysyy ennallaan.

 

Heinäkuu 04, 2022, 22:29:41 ip
Vastaus #114

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7431
Maanantaina 4.7. tuli vireille, että KymiRing oy hakeutuu yrityssaneeraukseen.
Velkasaneerauksen avulla KymiRing oy pyrkii välttämään konkurssin.

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/d6c6eab1-cca7-4ac0-9437-7c331afd3d01

Kun kerta MXGP:tä ei ajeta Kymiringillä, niin mie luulen, että Lahti Events alkaa ihan oikeasti kysellä parin millin ennakkovuokraa takasin.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 05, 2022, 07:02:53 ap
Vastaus #115

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4645
Moro

Itsekseni tässä miettinyt että mikä on mennyt pieleen tässä ratahankkeessa,no rahaa on ollut käytettävissä koko ajan ilmeisesti liian vähän Suomi kun on köyhä maa,ei ole öljyrahoja (Socar Azerbaijan GP Circuits) eikä oligarkkien rahoja (Igora Drive).
Lähestyminen kilpailuihin on ollut "het huipulle" eikä tyvestä puuhun eli on tähdätty ensimmäisenä MotoGP:hen mutta unohdettu että rataa pitäisi saada tutuksi ihan kaikille moottoriurheilijoille ja katsojille jotka ne rahat sinne kantavat.
Luulisin että rata pitäisi saada myös tunnetuksi ulkomailla niin katsojille kuin kilpailijoille ja varsinkin heille jotka järjestävät testejä talleilleen eli toimarina pitäisi olla joku tunnettu "supliiki" moottoriurheilija jolla olisi kontakteja alan ammattilaisiin varsinkin ulkomaille.
Radalla olisi myös oltava kahvila koko viikon sen vuoksi että jos ja kun sinne poikkeaa satunnainen matkailija niin hänellä olisi siellä palveluja,tällainen asia on ihan välttämättömyys jos halutaan että se matkailija poikkeaa sinne toistekkin,tosin en tiedä onko sinne saatu viikolla myytyä treeniaikoja kun en  vieläkään radan sivuilta löydä varauskalenteria (vert. Alastaro) ,tapahtumissa sinne on merkitty viisi kilpailua joista ainakin se  MXGP on siirtynyt muualle ja kuinka nyt käy muiden kisojen kun on  tulossa se konkka.
Nyt voi arvella että onko  Riku Rönnholm oikea henkilö johtamaan moottorirataa kun se on yritys jonka pitäisi tuottaa eikä kunta joka toimii yhteiskunnan rahoilla jota hoitamaan em. henkilö voi olla sopiva mutta onko pätevä hoitamaan moottoriradan pyörittämistä,no mitä lehdissä on ollut asiasta jottua voi niistä päätellä että ehkä ei.

Paljon on vielä tehtävä että hanke saadaan kannattavaksi kun eivät nämä moottoriradat ole täällä meillä niin hienosti pyöriviä yleensä muutkaan mutta nöyrästi kun KymiRing pätevän ja tunnetun moottoriurheilijan avustuksella puurtaa itsensä tunnetuksi niin toivottavasti se siitä joskus nousee "siivilleen".

Urheilupaikathan Suomessa ovat yleensä yhteiskunnan ylläpitämiä mutta tuskin se tässä tapauksessa tulee kysymykseen (kun en nyt muista paljonko se Olympia stadionin remppa nyt tulikaan loppujenlopuksi maksamaan),sillä tavalla rata varmasti pyörisi mutta sitten ne bisneksenä toimivat muut moottoriradat.

Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato :)
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Heinäkuu 05, 2022, 10:07:43 ap
Vastaus #116

Vesa J Kaartinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 359
Tervehdys  Mansesta

On se surkeata että tässä hankkeessa on näin käynyt.

Nyt pitäisi saada kiireesti joku moottoriurheilussa mukana oleva rahamies mukaan tätä
hanketta pelastamaan.
Mielestäni tällainen ja hyvät resurssit omaava henkilö olisi KIMI RÄIKKÖNEN joka saattaisi
saada hankkeeseen mukaan jonkun muunkin jolloin rahoitus tulisi kerralla kuntoon ja Kimillähän
on itsellä jopa oma Crossi tiimi jolle radalla olisi käyttöä.

Radan nimi pitäisi tietysti muuttaa kuten ulkolaiset sitä jo nimittävät eli KIMIRING !

Nyt vaan hyvät puhemiehet markkinoimaan ajatusta Kimille.

Vesa "Jupi"  Kaartinen
vanhempi mopopoika Mansesta

Heinäkuu 05, 2022, 10:09:04 ap
Vastaus #117

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7431
Moro

Itsekseni tässä miettinyt että mikä on mennyt pieleen tässä ratahankkeessa,no rahaa on ollut käytettävissä koko ajan ilmeisesti liian vähän Suomi kun on köyhä maa,ei ole öljyrahoja (Socar Azerbaijan GP Circuits) eikä oligarkkien rahoja (Igora Drive).


Siihähän se tuli lyhykäisyydessään.

Ei ole rahaa.
Kenellä sitä on (Räikkönen, Mäkinen, Aarnio-Wihuri, Bottas jne.), niin ne osaa laskea, että ei kannata.

Yhteiskunta ei voi 20-luvulla tukea pärisevien laitteiden ajopaikkoja, koska vihreä siirtymä, ilmastotavoitteet ja niin edelleen.

Yksi piirre vielä löytyy.
Suomalainen ajattelutapa ja Motogp ei mahdu samaan lauseeseen, kun puhutaan tapahtuman koosta.
Suomalaiset ei voi käsittää paljon 100 000 kisavierasta oikeasti on.

Toki stadionkeikat ja muut yksittäiset suurtapahtumat ovat tuoneen suomalaista tapahtumajärjestäjiä hieman lähemmäksi tätä päivää.
Silti monen ajattelussa on parkkipaikka hiekkakentälle, pari hotellia ja makkaraperunoiden myyjä riittää.
Vertailukohtana viime lauantain Apulannan stadionkeikka. Siellä oli 600 ihmistä töissä.
600 ihmistä palkallisessa duunissa. No ei ehkä kaikki, osa oli ehkä pääsylippupalkalla.
Oisko Motogp-kisat vaatineet vähintään kaksinkertaisen määrän, koska kolme päivää ja tuplamäärä katsojia ja paljon isompi alue.


Kuopion viinijuhlia on harjoiteltu useampana vuonna ja silti ne onnistuttiin pilaamaan.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 05, 2022, 10:17:51 ap
Vastaus #118

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7431


Nyt pitäisi saada kiireesti joku moottoriurheilussa mukana oleva rahamies mukaan tätä
hanketta pelastamaan.


Minulla on parempi idea.
Laitetaan joukkorahoitus pystyyn.
Jokainen prätkäkerho, VMPK:n alajaosto, tanhuyhdistykset, rotaarit, leijonat, jääkiekkoseurat ja niin edelleen.
Jokaiselta jäseneltä kerätään 150€ , jos ei riitä, niin toinen 150€ ja jos sekään ei riitä, niin jatketaan keräämistä.
Nostetaan VMPK:n jäsenmaksu 500€/v niin pitkäksi aikaa, että Kymiring on valmis.
Joka jääkiekko-otteluun 10€ lisämaksu lipun hinnan päälle Kymiring "suojelurahaa"
Trial-lisenssiin 50€ Kymiring-maksu.
Kesäteatteriesityksen lippuun 5€ Kymiring-maksu.
Onhan näitä vaihtoehtoja, ei muuta kuin aletaan hommiin.

Sitten, kun se 10 000 000€ on kasassa, niin viedään se Riku Rönnholmille ja sanotaan, että älä nyt kaikkea tuhlaa ihan päättömiin asioihin.

Ei siihen tarvita rikkaita, siihen tarvitaan meitä harrastajia ja asiasta kiinnostuneita.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 05, 2022, 10:48:25 ap
Vastaus #119

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4645
Moro

Lainaus
Yhteiskunta ei voi 20-luvulla tukea pärisevien laitteiden ajopaikkoja, koska vihreä siirtymä, ilmastotavoitteet ja niin edelleen.

Varmaan asia on näin ellei asiaa ajatella yhtään syvällismmin.

Otetaan esimerkiksi jääkiekko ja sen hallien ylläpito,pelaajien kilpailumatkat,yleisön ajelu katsomaan otteluita niin mikäs on se hiilijalanjälki vaan tässä polvihousu esimerkissä.
Muuten moni nyky kisa-auto polttaa kasi vitosta kun sillä saa paremman tehon ainakin turbo autosta kun joudutaan käyttämään kuristimia.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going