Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 2858928 kertaa)

Huhtikuu 22, 2021, 19:54:49 ip
Vastaus #11130

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Mites Markun Mitsi jaksaa, vai hukkasitko ?

Petskun Honda on kiihdytyspyörä.    ;D    Tai sitte sun kamera tahtoo hieman venyttää kuvaa.

Moon tehny kaasarijumppaa. Muutama osa tilattu ja tulematta ja jo saaduista osa on epäsopivia.
 teen virityksen ja kiroilen sitten jälkeenpäin ja teen uudestaan.
 Joskus kauan sitten ostetut korjaussarjat, joista vain osa osista on sopivia.
 Ihan on tyyppikohtaiset, mutta joku Keyshireissä mättää.

Kunhan kalvot tulee, ni pääsee starttausharjoituksiin.  :)

Mmelkeen otin isoon pyörään vakuutuksen, mutta  5vrk sää-ennuste näytti niin synkältä, että siirretään vappuviikolle.

Mitä sano vanha vitsi ?   Osta Viva vapuksi, niin menee vappu vituiksi.  :P
Onko siinä niin iso vakuutusmaksu että kannattaa laittaa seisontaan?  Minulla on suzukissa 170€ ympärivuotinen, ja kawassa 120€ ympärivuotinen. Jos olis taas ottanut seisonta-ajalliset niin lopputulos olis ollut ihan +-0. Popissa.

Huhtikuu 22, 2021, 20:10:47 ip
Vastaus #11131

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Stratton moottorisella minimopollakin on muutaman kerran tullu nyt huristeltua. Alkutalvesta kun tuli sitä vähän viriteltyä ja huolleltua niin nyt se tuntuu jo välillä ihan kaasulla keulivan. Se kierrosrajoitin on säädelty 4030rpm asti vaan. Mieli tekis riipasta se pois ja kokeilla paljon se kulkis ilman. Toinen kone olis tietty mut kiinni jyrsimessä joka oli tänä suvena nyt tarkoitus laittaa työkuntoon. Toinen samanmoinen orkkis minimopo olis tarkoitus laittaa kuntoon kans vissiin tänä suvena. Siihen on osatkin kai melko kaikki jo olemassa tallissa: kisakytkin, tehopilli, parikin kurkkua kaasuttimelle, viripytty mäntineen 60cc ja kansi. Mitenköhän sen rekisteröinti on nykyään? Yli kymmenen vuotta ollu tallissa eli kuvio kai selvä mutta saakohan Helkamalta tietoa vuosimallista tyyppikilven/valmistenumeron perusteella? Noille ei kai ole niin kuin tuntureille niin helppo tietojen saanti.

Huhtikuu 22, 2021, 20:19:21 ip
Vastaus #11132

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
Onko siinä niin iso vakuutusmaksu että kannattaa laittaa seisontaan?  Minulla on suzukissa 170€ ympärivuotinen, ja kawassa 120€ ympärivuotinen. Jos olis taas ottanut seisonta-ajalliset niin lopputulos olis ollut ihan +-0. Popissa.

No suunnilleen noilla se on tuokin, mutta kun on ollut monena kesänä monta kulkinetta, eikä tu ajettua ku parilla, ni pätkiny niitä aina.
 Nyt ei ehkä tarvi, ku ei o ku 2 toimivaa.

POP oli mulle ikävä kokemus. Myin pyörän, mutta vakuutus ei katkennut ja kun vihdoin katkesi, niin ensin taisteltiin päivämäärästä ja sitten rahojen palautuksesta. kesti varmaan puol vuotta ennenku homma oli taputeltu.
 Viikkoja myöhemmin soitti joku aspalv ja kyseli homman perään, valitteli työvoimapulaa ja ties mitä ja pyysi kyllä nätisti anteeksi yhtiönsä puolesta.

Pohjjola, IF ja Tapiola on ne josta oon ottanu aina sillä hetkellä edullisimman.
ps. sen ympärivuotisenkin voi katkaista kun tekee Trafiin liikennekäytöstä poiston.

Katsokaas pienois-eläkettä nauttivan pitää laskea joka euro.   :-\

Huhtikuu 22, 2021, 20:36:00 ip
Vastaus #11133

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

No suunnilleen noilla se on tuokin, mutta kun on ollut monena kesänä monta kulkinetta, eikä tu ajettua ku parilla, ni pätkiny niitä aina.
 Nyt ei ehkä tarvi, ku ei o ku 2 toimivaa.

POP oli mulle ikävä kokemus. Myin pyörän, mutta vakuutus ei katkennut ja kun vihdoin katkesi, niin ensin taisteltiin päivämäärästä ja sitten rahojen palautuksesta. kesti varmaan puol vuotta ennenku homma oli taputeltu.
 Viikkoja myöhemmin soitti joku aspalv ja kyseli homman perään, valitteli työvoimapulaa ja ties mitä ja pyysi kyllä nätisti anteeksi yhtiönsä puolesta.

Pohjjola, IF ja Tapiola on ne josta oon ottanu aina sillä hetkellä edullisimman.
ps. sen ympärivuotisenkin voi katkaista kun tekee Trafiin liikennekäytöstä poiston.

Katsokaas pienois-eläkettä nauttivan pitää laskea joka euro.   :-\
No sittenhän ne pitää laittaa ens syksynä liikenteestä poistoon jos se noin onnistuu. Tai Suzukihan on myynnissä, ja eräs tuttu kaveri taitaa nyt ostaa sen? On käyny jo useampaan kertaan potkimassa renkaita. Myi oman pyöränsä pois pari vuotta sitten ja nyt on kauhia pyöräkuume päällä.  Sillä oli aikanaan just samanlainen, ja tykkäsi siitä kuulema oikein kovasti.

Huhtikuu 22, 2021, 20:52:33 ip
Vastaus #11134

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
IFissä ei katkea vakuutus liikennekäytöstä poistamalla.

Huhtikuu 22, 2021, 21:05:49 ip
Vastaus #11135

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Helpon tapa on poistaa liikennekäytöstä ja irtisanoa liikennevakuutus.
Jos tarvii osakaskon, niin sen saa ilman liikennevakuutusta.

Miksi näin.
- Poistettu liikenteestä ja liikennevakuutus päällä, niin moni yhtiö laittaa n. 20e vuosimaksun, vaikka olisi koko vakuutuskauden poistettu liikenteestä.
- ei tule nollalaskuja
-joka tapauksessa käyttöön oton yhteydessä on katsova, että kuka myy sillä hetkellä halvimman vakuutuksen.

Näin minä teen jokainen prätkän ja mopon kohdalla, kun ei ajeta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 22, 2021, 21:20:45 ip
Vastaus #11136

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Taitaa olla niin sekavaa soppaa tuo liikenteestä poisto talveksi ja muuttua lähes kokopäivätyöksi, että otan kipeetä ja maksan edelleen koko vuodesta.  :-[

Huhtikuu 22, 2021, 21:33:29 ip
Vastaus #11137

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Taitaa olla niin sekavaa soppaa tuo liikenteestä poisto talveksi ja muuttua lähes kokopäivätyöksi, että otan kipeetä ja maksan edelleen koko vuodesta.  :-[
Kirjautuminen Traficomiin, ajoneuvon valinta, liikenteestä poisto, maksu verkkopankissa.
Sitten kirjautuminen vakuutusyhtiön sivulle ja vakuutuksen poisto joko viestillä tai "poista vakuutus" toiminnolla.

Kun on lähemmäs kymmenkunta ajoneuvoa, joista on liikenteessä kerrallaan 1-3, niin itse olen kokenut edellä mainitun tavan kaikkein helpommaksi ja halvimmaksi.

Huhtikuu 22, 2021, 23:02:34 ip
Vastaus #11138

Simo Puikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Moi!Eikös noissa laukuissa ollut semmoinen hempeä u-kumilista,joka oli liimattu?  Etrasta lähtisin kysymään- tai Korjakumista,jos on vielä olemassa.t. Markku

Termos. Tarakkalaukun tiiviste on poikkileikkaukseltaan pienen hoo kirjaimen (h) mallinen. Voi olla huono löytää metritavarana. Mutta pitää Etrasta kysyä, Sivulaukuissa on erilaiset tiivisteet. Ja ehjät.

Huhtikuu 23, 2021, 08:00:51 ap
Vastaus #11139

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kirjautuminen Traficomiin, ajoneuvon valinta, liikenteestä poisto, maksu verkkopankissa.
Sitten kirjautuminen vakuutusyhtiön sivulle ja vakuutuksen poisto joko viestillä tai "poista vakuutus" toiminnolla.

Kun on lähemmäs kymmenkunta ajoneuvoa, joista on liikenteessä kerrallaan 1-3, niin itse olen kokenut edellä mainitun tavan kaikkein helpommaksi ja halvimmaksi.

Ainakin tähän asti on tieto mennyt Trafilta vakuutusyhtiölle, ihan ittestään. Ilman mitään lisätoimintoja.
Niin poistossa, kuin liikenteeseen ottaessakin. Varoiks oon tosin tulostanut sen liikenteeseen ottamisen... 😁
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Huhtikuu 23, 2021, 09:01:00 ap
Vastaus #11140

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo- ei ole tarvinnut erikseen millekään vakuutusyhtiölle
ilmoitella kun ajoneuvon poistaa liikennekäytöstä- jo seuraavana
päivänä vakuutusyhtiö laittaa sähköpostiin tiedon,että muutos on tapahtunut
vakuutustiedoissanne..

Jotkin vakuutusyhtiöt saattavat kumminkin maksattaa jonkin perussumman lyhyistä
katkoksista- ja Trafihan aina nappaa sen n. 6 euroa kun ajoneuvon poistaa
liikenteestä. Joten ei se parin päivän poisto/kerta oikein leiville lyö.

Ainakaan IF ja POP eivät känise- vakuutus hiljenee heti,kun poiston tekee-
paits tietenkin ne vapaaehtoiset vakuutukset rullaavat silti- eli ne entiset kaskot,vaikka
ajoneuvo lepää.

Mutta vanhan ison dieselauton poisto voi jo kannattaa,jos on parikin viikkoa.

t. Markku

Huhtikuu 23, 2021, 09:51:51 ap
Vastaus #11141

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ainakaan IF ja POP eivät känise- vakuutus hiljenee heti,kun poiston tekee-
paits tietenkin ne vapaaehtoiset vakuutukset rullaavat silti- eli ne entiset kaskot,vaikka
ajoneuvo lepää.

Tuo pätee seisonta-ajalliseen vakuutukseen, mutta ei ympärivuotiseen eli kausihinnoiteltuun, vai mikä sen virallinen nimi onkaan.

Huhtikuu 23, 2021, 10:01:11 ap
Vastaus #11142

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Jos ei ens syksynä tarviis miettiä enää kuin yhden rakkineen talviunia. Katellaan ja kuulostellaan syksyllä. Nyt on tallin tyhjennys käynnissä ja kaikki ylimääräiset romppeet saa lähöt. Mökille muutto on enempi kuin pelkästään mielessä, ja sitten talli pienenee liki puolella.

Tuli sadepäivä ja meni päivän epistola nyt uusiksi kun ei tuo nyt olekaan ihan pikku tihkua mitä ensin povattiin.
 Tuli heti aamusta tehtyä homma mikä on ollut asialistalla jo useamman vuoden. Peräkärryn kuomu sai jokunen vuosi sitten vähän siipeensä kun en muistanut ottaa lumia sen katolta. Tuli vähän halkeamia katon pokkausten kohdille. Mitä lie pulkkamuovia ne kuomut onkaan?
Tyrkkäsin kärryn talliin ja eikun hommiin. Liimasin sikaflexillä semmosia kantattuja alumiinisia, 500 * 50 * 20 mm.  vahvikepaloja sisäpuolelle jäykisteeksi pokkauksien kohdille, ja liimasin ulkopuolelta vielä  aralditia niihin halkeamiin. Ei ainakaan vuoda vettä sisään. Ja luulisi kuomunkin jäykistyvän nyt ihan eri tavalla kun se ei pääse enää letkuamaan niiden halkeamien kohdalta?
 Annetaan nyt niiden mäskien jäätyä ainakin vuorokauden ja katellaan mitä siitä sitten tuli?

Ja millähän sen kuomun katon saisi pestyä puhtaaksi sammaleista? Melkoisen musta. Ei oo tullut pestyä sitä kunnolla vuosikausiin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2021, 10:09:12 ap kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 23, 2021, 10:14:44 ap
Vastaus #11143

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Kyllä tieto siirtyy trafilta vakuutusyhtiölle ja jos on isokasko, niin se päivittyy osakaskoksi.
Mutta vakuutus ei poistu käytöstä. Sen takia se vakuutus pitää IRTISANOA.
Toki jos ajelee vakuutuskauden aikana useaan eri kertaan ja joka kerta valitun vakuutusyhtiön vakuutus on halvin, niin silloin ei vakuutusta tarvitse irtisanoa.

Mutta kun se hauska osa onkin siinä, että jos laite onkin koko vakuutuskauden (ei kalenterivuosi) pois liikenteestä, niin vakuutusyhtiö muistaa n. 20-30€ vuosimaksulla.
Tätä laskua ei tule, jos on irtisanonut liikennevakuuksen.

Mutta jokainen tyylillään.
Minä pidän paletin kasassa niin, että vain käytössä olevassa ajoneuvossa on vakuutus.

Koska tämä kääntyi vakuutuskeskusteluksi, niin jatketaan.
Seuraavat kommentit on saatu kirjallisena vakuutusyhtiöiltä, ei siis oman mielikuvituksen tuotetta.

Kiitos tiedosta! Verkkolaskurilla näet tosiaan parhaan tarjouksemme, ja liikennevakuutuksiin emme saa viimeisimmän liikennevakuutuslain myötä antaa alennuksia keskittämisenkään perusteella.
IF taas sanoo, että totta kai liikennevakuutukseen saa antaa keskittämisalennusta.

Sitten se hienoin vastaus:
Lupasin selvittää sinulle asiaa liittyen liikennevakuutuksen ja kaskovakuutukseen ja niiden ottamista eri yhtiöistä.
Mitään lakiperusteista estettä tälle ei ole, mutta suuri osa yhtiöistä ei suostu myöntämään pelkkää kaskoa vaan vaativat rinnalle liikennevakuutuksen.

Jännä juttu, että minulla pari pyörää semmoisessa paikassa säilössä, että pitää olla osakasko (palo/varkaus) ja olen sen saanut ilman liikennevakuutusta, koska minun pyöristä on liikennevakuutus irtisanottu, kun laki ei vaadi liikennevakuutusta.... ;D

Aion tulevaisuudessa kokeilla vakuutusyhtiöiden kantaa tuohon liikennevakuutus ja kasko eri yhtiöstä, koska sitä ei laki erikseen kiellä.
katotaan sitten, miten käy

Huhtikuu 23, 2021, 10:45:47 ap
Vastaus #11144

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
pakkaa sekottaa nuo esim kamuxin tarjoamat (automyyjän mukaan) edukkaat  kaskot joissa on könttähinta esim. vuodeksi joka sitten jatkuu ellei sitä katkaise, nepä eivät välttämättä katkeakkaan tai muutu osa-kaskoksi (palo, varkaus) vaan summa on sama könttä vaikka ajoneuvo poistetaan liikennekäytöstä, tämä on omakohtainen kokemus vuosi sitten, kun tämä selvisi niin vaihdoin kaskon tavalliseen ja yllättäen se oli itse asiassa halvempi, kyseessä siis sen arvoinen harrasteauto että ei kehtaa ilman kaskoa ajella