Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 666565 kertaa)

Toukokuu 21, 2017, 20:15:40 ip
Luettu 666565 kertaa

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1149
Esimakua tulevasta saatiin jo MP-vero ja liikennekaari/kilometriverohankkeissa.
Dieselikin on kuulemma jo kuolemassa ja sillä ajelevat ovat suuresti syntisiä
https://inews.co.uk/essentials/lifestyle/cars/car-features/five-reasons-diesel-dead/

Kotikaupungissani Tampereella kaikki mahdollinen uhrataan raitiotien alttarilla.
Kohta yksityisautoilla ei ole keskustaan mitään asiaa paitsi ehkä erikoisluvalla jos kulkupeli liikkuu hankaussähköllä.

Mutta millä liikkuvat tulevaisuudessa ne, joiden pitää päästä kerralla kauas?
Tampereelta kun lähdet sähköautolla pohjoiseen niin akut loppuu taatusti ennen Oulua.

Ymmärrän kyllä sen, että diesel on ruukaisissa kaupungeissa hiukkas- ja typen oksidipäästöjensä takia ongelmallinen mutta mitä merkitystä niillä on Hyvinkään pohjoispuolella? Saati harvaanasutussa Lapissa

Tämä on taas sitä vaihtoehdotonta politiikkaa, jossa nyt esimerkiksi dieseliin lyödään "kielletty"-leima miettimättä että justiin noilla pitkillä siirtymätaipaleilla se taitaa edelleen olla lyömätön peli varsinkin jos tankissa on jätteistä tehtyä biodieseli.
Saas nähdä mihin asiat kehittyy.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2017, 20:44:33 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Toukokuu 21, 2017, 20:35:26 ip
Vastaus #1

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2287
  • Kukkahattusetä
Eiköhän raskas liikenne vielä ajele pitkään tiisselillä, että tuskin sen käyttö heti loppuu. Ja kuhan loppuu, niin ajetaan pentsiinillä tai alakoholilla.

Nykyaikasen tiisselin hiukkaspäästöt on muuten murto-osa nykyaikaseen pentsiiniautoon verrattuna ja sen lisäksi pentsiiniauton päästämä hiukkanen on vaarallisempi ihimiselle pienemmän kokonsa vuoksi.
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 21, 2017, 20:46:14 ip
Vastaus #2

Pekka Tuukkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 479
Diesel autoissa on ongelmana toi ureasysteemi on kuulemma kallis ja paljontilaa vievä ettei kannata tehdä pieniinhenkilöautoihin. Näin volvo ilmoitti asian.
Kyllä tulee olemaan raskaassakalustossa toi riisseli lyömätön viellä pitkään sähkökuorma-auton akut jolla ajetaan kokopäivän painavat jo puolet kantavuudesta ja seurava päivä niitä ladataan.

Toukokuu 21, 2017, 21:02:52 ip
Vastaus #3

Ari Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1005
Jos siirytään sähköön yleensä niin kukaan ei ole kertonut miten sähkö tedään , kun vesivoimaa ei saa rakentaa , ydinvoimaa ei, ei fossilisten polttoa, tuulellako ? Ei onnistu

Toukokuu 21, 2017, 21:12:03 ip
Vastaus #4

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1542
Vihreät sen jo ratkaisi. Sähkö tulee seinästä,töpselistä :)
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Toukokuu 21, 2017, 22:23:13 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Miekii jo uskoin niitä viheriäitä ja vaihoin tiisseliauton penksiiniautoks.  Saatto siinä muitakin tekijöitä olla, esmerkiks se että mittariin ei tuu vuodessa ko 15 tuhatta...

Miun vanhempi poika ajelee just tuollasella Priuksella.  Sehän ei oo mikkään töpselistä sähköä saava; se on vielä ihmeellisempi peli, ko se tekkee sen sähkösä ite!  Siinä ei kulu mittään eikä saastuta yhtään...  no aikuisen oikeesti, ajjaa poika kyllä pari litraa vähemmällä pensalla sata kilsaa kun isäsä.  Ja jos kilpaillaan siitä, kummalla on pitempi jono takana ko päästään perille, voittaa se senkin kisan.

Miun Kawasakiin sama poika viimeeks käyvessään teki virityksen.  Kawassa (KLX250S eli leikkienduro) on kautta aikain netissä neuvottu tekemään sellanen hyppylankaviritys, eli kytkemään kytkinkahvan on-off katkasimen johot jatkuvasti yhteen.  Kytkennän vaikutuksista on merkkikeskustelut netissä pullollaan erilaisia versioita: kuulemma vaikuttaa kahen viimesen vaihteen kierrosrajotukseen.  No ei siinä oo mittään lukupäätä lootassa, mistä moottorinohjaus tietäs mikä vaihe on pesässä...  Poika pähkäili sellasen arvelun, että ohittaa lambdan kokonaan.  Toisessa asennossa syöttää niin, että maailma pelastuu ja saasteita ei justkaan putkesta tuu, ja toisessa asennossa syöttää koneen toiminnan kannalta oikeaa seosta.  Kuskina tunnen, että hyppylankavirityksellä se ees yrittää vastata kaasuun (sen minkä kaikilla 22 hevosvoimalla jaksaa...), ja säästöasennossa ei ees ääni muutu, ko kaasua äkisti kääntää lissää.  Ja toinen perstuntuma viime kesältä on, että kulutus nous puol - kokonaisen litran ajettua sattaa kilometriä kohti johot yhessä.  Ja tietysti pittää ite ymmärtää olla tarttaamatta, jos on vaihe pesässä eikä kytkintä vejettynä.  Nyt on sellanen viritys että voin ite valita stongassa olevalta kytkimeltä, ajanko säästöliekillä vai sillä vaihtoeholla, missä ees ääni muuttuu ko kaasua kääntää lissää.

Eikä sen säästövaihtoehon tarkotus oo nuukailla, muutaman tuhannen kilometrin ajelut kesässä jaksasin ostaa pensat isommallakin kulutuksella.  Mutta jos etukätteen tietää, että seuraavalle pensa-asemalle on riittinen matka, ni ennen ajan säästöliekillä ko työnnän loppumatkan.

Miun neljästä viimisestä autosta kolme on ollu sellasia, että jos meinaa jäähä jonkun alle, nopein tapa selvitä pois on painaa yhtä aikaa kytkin ja kaasu pohjaan, laskea hittaasti viiteen, ja sitten päästää se kytkin.  On tuo nykyvehkeitten moottorinohjaus perseestä ja syvältä... ne autot muute on ollu Volvo 740 2,3 litran bensakonneella, Kian 1,6 neliventtiilidiesel ja nyt Kian kolmepyttynen litranen bensakone, turbolla.  Se missä tuo kytkimen ja kaasun painaminen ja oottaminenkaan ei auttanu, oli turboton Fiat Scudo diesel... sillä ei ollu muuta konstia ko olla menemätä kenenkään alle.  Aina oon haaveillu autosta, minkä kanssa menis vaikka asfaltti rullalle sillä siunaamalla hetkellä ko kaasua painaa.  Vaan ilmasia on köyhälle vain haaveet.

Mitenkä nää liittyy tulevaisuuteen?  Silleen, että harrastajat - ne samanhenkiset, mitkä ennenki viritti tai osti lissää kuutiotuumia nokalle - osannee jatkossa sorkkia nuo ohjaukset itelleen mieleisiks, ja laittaa katastukseen, tai yllätysratsiaan, takasin.  Niiko Henkkakin on moppoosa kertonu laittavasa.  Ajettiin sitten kusidiisselillä tahi pensalla tai vaikka sähöllä, siepattiin sitte hiukkasia tahi oksideita.

ennustaa jaakkovaakko

Toukokuu 22, 2017, 07:37:11 ap
Vastaus #6

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11564
Moro!

Mulla ei ainakaan tuossa Rangerissa ole mitään kusiastiaa-eikä vissiin
hiukkasloukkujakaan.

No-menee siitä toki sitten veroakin...raskas ja iäkkäämpi
diesel-lavapaku kun kerran on.

Mutta henkilöautopuolella minäkin siirryin takaisin pensakalustoon-
vapaaherra kun olen ja ajot vain vähän ovat lisääntyneet...hehe..

Mutta kun tietää,keitä siellä tuota liikennekaarta
valmistelee...pahat on enneunet...pahat..juu.

t. Markku

Toukokuu 22, 2017, 09:14:52 ap
Vastaus #7

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1866
Pitäis pyrkiä siihen porukkaan mukaan, joka saa istua takapenkillä, ilman että katolla lukee taksi.
Tai sitten lähteä johonkin kaukomaahan hakemaan turvapaikkaa. Mieluummin tietysti lämpimään ::)

Toukokuu 22, 2017, 14:28:16 ip
Vastaus #8

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2415
Viimeisessä TM:ssä on kaksinaryikkelia noista hybridi- ja sähköautoista.
Ensimmäinen vertailee neljää hybridiautoa keskenään.
Normikulutus on 3,3 - 4,1l/100km.
Käytönnössä mitatut lukemat " pääosin 4,5 litran tuntumassa".
Tuossakin näkee, miten taas kuluttajaa johdetaan harhaan!
Itselläni on BMW 530d, x-drive, maantieajossa kulutus on 5,2-5,5 l/ 100km, talvella vähemmän!
Jotenkin tässä tulee tunne, että piiperrystä on tämä Suomen liikenteen päästöpolitiikka. 🤡
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2017, 22:04:36 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Toukokuu 22, 2017, 14:49:32 ip
Vastaus #9

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 918
Hybriditekniikka vaikuttaa kaiken kaikkiaan olevan pääosin imagobisnestä. Todellinen kulutuslukema ei juuri ole pienempi kuin perinteisellä voimansiirrolla varustetuissa autoissa, tekniikka on hankala ja kallis korjata, eikä sen todellinen käyttöikä ole välttämättä kovin pitkä. Lisäksi Hybridiajoneuvon valmistuksen ympäristövaikutus on suuri. Silti sitä markkinoidaan voimakkaalla ekoleimalla ja todellisena tulevaisuuden ratkaisuna, vaikka se ei sitä todellisuudessa ole. Loppujen lopuksi se on vain uudentyyppinen vaihdelaatikko ja kaksoispolttoainejärjestelmä. Muu on perinteistä tavaraa.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Toukokuu 22, 2017, 17:54:44 ip
Vastaus #10

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1149
Joopa. Minäkin olen sitä mieltä että maailma pitää pelastaa.
Mutta noilla hybridiautoilla se ei pelastu. Ainoa etu mielestäni on se, että sähköllä voi huristellä keskutojen ruuhka-ajot ja tuupata pakokaasuja sitten väljemmillä vesillä. Mutta kokonais-CO2-päästöt eivät oleellisesti vähene verrattuna taloudellisiin polttomoottoriautoihin.

Hiilidioksipäästöt ovat oma lukunsa ja hiukkaspäästöt omansa. Minkä ihmeen takia siitä riisselistä nyt yhtäkkiä on tullut niin kovasti saastuttava vaikka polttotekniikka on kehittynyt ja on hiukkasloukut sun muut katalysaattorit. Rohkenen väittää, että hiukkasista ei todellisuudessa ole Suomessa ongelmaa kuin suurten kaupunkien ydinkeskustoissa.

Kun taas ilmastonmuutosta ajatellen uusiutuvaa polttoainetta roihuttava diesel on ihan oiva peli pitkille taipaleille.
https://www.neste.com/fi/fi/polttoaineiden-co2-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6jen-elinkaaritarkastelu-paljastaa-yll%C3%A4tt%C3%A4vi%C3%A4-tuloksia

Täällä Suomessa arvatenkin aletaan toteuttamaan samoja menetelmiä ja sääntöjä Utsjokea myöten, jotka on mietitty ja toimiviksi todettu Roomassa ja Ateenassa.

Toisaalta, täällä väkirikkaassa pohjolassahan se maailma pitää pelastaa kun taas esimerkiksi harvaan asutussa Intiassa voi elelllä vähän rennommin: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ilmastovouhotus-on-iso-vitsi/xdjsxTfL

Toukokuu 22, 2017, 21:26:04 ip
Vastaus #11

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2287
  • Kukkahattusetä
Ps. Joukon kommenttia täydennän sen verran että noissa nykykoneissa kun on kulutus saatu niin pieneksi että ei energia riitä hytin lämmitykseen niin se polttoainelämmitin on pakko olla tai venäläismallinen susturkki. Sama on oltava sähkö/hypriti vehkeissä. Noitahan ne ei laske kulutukseen mukaan. Laskekaapas huviksenne kauan pitää pitää ennenkuin säästää sähkö/hypritiauton hankinnassa?

Höpsistä! Tämä on vaan sellanen "Esson baarin" juttu, joka ei suinkaan pijä paikkaansa kaikkien autojen kohalla. Mulla on samalainen auto, ku Joukolla ja -30 pakkasella on vielä kesäkelit sisällä ja Webastua ei oo. Toisissa autoissa vaan satsataan enämpi tuollaisiin yksityiskohtiin, kuin toisissa. Eikä oo muuten tarvinu peittää etes maskiakaan, mutta se vois olla ihan hyvä, ku ölijyn lämmöt alakaa tippumaan ku lehemän häntä jossain -28 asteen nurkilla.
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 22, 2017, 22:29:52 ip
Vastaus #12

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 656
Juurikin näin

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 22, 2017, 23:31:05 ip
Vastaus #13

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1542
Ainakin osa volkkareista on kyllä jääkaappeja. Aivan sairaan kylmiä sisältä nuo diisselit jos ei oo webastoa. Kulkee kyllä alle 5 litran. EI vaan viitti pilkkihaalareissa ja karvahatussa pakkasella ajella.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Toukokuu 23, 2017, 00:37:19 ap
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Jos sellasen lämpövoimakoneen, missä polttoaineen palamisesta syntyvä lämpö tai tarkemmin lämmön kaasuja laajentava vaikutus muutetaan jotain pyörittäväksi voimaksi mekaanisesti - siis kampikoneiston tai vastaavan avulla - hyötysuhde saadaan teoreettiseen maksimiin, niin lämpöenergiasta melko tarkasti yksi kolmasosa kuljettaa ajoneuvoa.  Loppu lämmittää jotakin - kabiinia tai harakoita.

Takuuvarmasti riittää vielä kolmen litran kulutuksellakin lämminta kabiiniin, jos jätetään harakat vähemmälle.  Sähkömoottorista hukkalämmöllä ei oikein saada kabiinia lämpimäksi, hybrideistä kyllä.  Jos nimittäin halutaan, VAG:llä ei vissiin oo haluttu.

Hybridiauton olisin ostanut, mutta meidän rouva piti sitä liian isona meille.  Siis Kia Niroa.  Hybridin periaatteessa en näe järkeä, mutta jostain syystä ne kumminkin kulkevat samanlaisessa ajossa jonkin verran pienemmällä polttoaineen kulutuksella.  Ja ainakin Toyotan tekeminä kuuluvat kestävän jopa enemmän kuin perinteisemmät mallit.  Kun ilmoitettu kulutus on hybrideillä 3 pilkku jotakin, niin koeajoissa mitattu on viiden paikkeilla.  Kun samankokoisen tavallisen auton kulutukseksi ilmoitetaan 4 pilkku jotakin, se on litran enemmän kuin hybridin.  Ja sen koeajossa mitattu kulutus on 6 pilkku jotakin, eli lähes kaksi litraa enemmän kuin ilmoitettu ja litran enemmän kuin hybridin todellinen.  Mutta jos vertaa normaaliauton ilmoitettua kulutusta tai alamäessä mitattua kulutusta hybridiauton koeajajien rääkissä saavutettuun mitattuun, pääsee mieleiseensä tulokseen, niinkuin Jouko tuossa edellä... en minäkään - vieläkään - niitä hybrideitä ymmärrä, mutta lukuja pyrin vertaamaan muuten kuin tarkoitushakuisesti.

Automaattiin siirtymistä olisin meidän rouvalle samalla suositellut nyt, kun vielä pystyy uusia asioita (ehkä) omaksumaan.  Sitten kun kytkimen ja kaasun koordinaatio on jo menetetty, on vaikeampi oppia.  Mutta kun se Niro oli liian iso vaimolle.  Ja liian kallis minulle.  Niin Ceedillä nyt mennään joku vuosi etteenpäin, ja joskus taaksekinpäin.  Kepistä hämmentäen.  Ja täällä asioita sotkien.

jaakkovaakko