Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 435438 kertaa)

Toukokuu 22, 2022, 18:27:36 ip
Vastaus #3750

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 729
Vanhempi väkihän muistaa volkkarimiesten(siis -henkilöiden) tervehdyksen :
Moi, monesko moottori?

Toukokuu 22, 2022, 19:33:28 ip
Vastaus #3751

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6179
  • MC Debit
Oli varmaan ne kriteeritkin eri silloin. Kaasu pohjassa oli eri vauhdilla kuin nykyään.

Muistelisin että se kriteeri oli jatkuva 100km/h matkanopeus. Ymmärtääkseni tonnikakssatanen siihen kyllä pystyi.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 22, 2022, 20:21:56 ip
Vastaus #3752

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1107
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
1200 kubla huippunopeus 105/h autowikin mukaan. Sama huippunopeus kuin 594cc fiat 126 oli ja vaikka pyttyjä oli puolet vähemmän. Ja se vei paljon vähemmän bensaa. Ja siinä tarkeni 20 asteen pakkasellakin vaikka oli myös ilmajäähdytteinen. Minusta kupla oli ihan paska mutta miljoonat muut oli siitä ihan eri mieltä. Ainoa minkä voisin oikeesti halutakin on beach buggy 1600 tai porschen koneella.

Toukokuu 23, 2022, 14:45:32 ip
Vastaus #3753

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1470
Maria Ohisalon mukaan taloudesta poistuu yksi huoli, kun dieselauto vaihtuu sähköautoon.

Saattaa olla näinkin, vaan saattaa olla ettei olekaan. Nettiautossa oli äsken vilkaistessani myytävänä noin 1800 sähköautoa. Halvimmat maksavat noin kymppitonnin, mediaani tälle otannalle suurinpiirtein 50 k€.

Sanoisin, että taloudesta on täytynyt poistua jokunen huoli jo ennen kuin dieselauto voi vaihtua sähköautoon.

Mutta erityisesti mietityttää, että tämä Ohisalo on köyhyystutkija...

Toukokuu 23, 2022, 17:26:08 ip
Vastaus #3754

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7254
Ostin juuri äsken elämäni toisen dieselauton.
Maksoi 2000€

Ei ollut sähköautoja tai lataushybridejä siinä hintaluokassa...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 24, 2022, 18:28:12 ip
Vastaus #3755

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1470
Saksa päätti keventää polttoaineiden verotusta. Suomessa se ei käy, koska... hm... eri asia?

Toukokuu 26, 2022, 05:44:12 ap
Vastaus #3756

Tuomas Korkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 443
Saksa päätti keventää polttoaineiden verotusta. Suomessa se ei käy, koska... hm... eri asia?

Tuskimpa tiputtaa veroa. Sunnuntain 400km yhden suuntaisella reissulla näin henkilökohtaisesti kalleimman 98 bensiinin omalta kohdalta. Eli 2,560. Heinäkuussa ylipäätänsä muutenkin hintapiikki, joten en ihmette yhtään jos menisi kolme euroa rikki.

Toukokuu 26, 2022, 10:18:11 ap
Vastaus #3757

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1470
Tuskinpa tosiaan Suomessa.

En ymmärrä tätä suomalaista meininkiä. Muualla Euroopassa hallitukset tekevät kuka minkäkinlaisia verojen kevennyksiä, jotta kansalaiset pärjäisivät vauhdilla nousevien hintojen kanssa. Niinkuin mielestäni pitääkin tehdä, hallitusten hommana on huolehtia, että koko kansakunta pärjää.

Suomessa on toisin. Mikään veronalennus ei käy, koska se on tulonsiirto köyhiltä rikkaille, jouduttaisiin korottamaan kaikkia muita veroja, ym. soopaa. Sen sijaan erilaisia tukihimmeleitä visioidaan, viiimeisimpänä joku vihreiden viritys 44 euron tuesta. Pankkitilille ilmestyy rahaa - vaan kukahan sen maksaa?

Ei pysty ymmärtämään. Auttaisikohan, jos naamioituisi hipsteriksi ja menisi Kallion kapakoihin teollisuusvakoilemaan, mitä siellä oikein ajatellaan?

Toukokuu 26, 2022, 10:59:19 ap
Vastaus #3758

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 735
  • Ihan itse :-)
Tuskinpa tosiaan Suomessa.

En ymmärrä tätä suomalaista meininkiä. Muualla Euroopassa hallitukset tekevät kuka minkäkinlaisia verojen kevennyksiä, jotta kansalaiset pärjäisivät vauhdilla nousevien hintojen kanssa. Niinkuin mielestäni pitääkin tehdä, hallitusten hommana on huolehtia, että koko kansakunta pärjää.

Suomessa on toisin. Mikään veronalennus ei käy, koska se on tulonsiirto köyhiltä rikkaille, jouduttaisiin korottamaan kaikkia muita veroja, ym. soopaa. Sen sijaan erilaisia tukihimmeleitä visioidaan, viiimeisimpänä joku vihreiden viritys 44 euron tuesta. Pankkitilille ilmestyy rahaa - vaan kukahan sen maksaa?

Ei pysty ymmärtämään. Auttaisikohan, jos naamioituisi hipsteriksi ja menisi Kallion kapakoihin teollisuusvakoilemaan, mitä siellä oikein ajatellaan?

Eilen illalla ennen alfa-tv:n (?) uutisia Timo Soinin haastateltavana oli ministeri Antti Kurvinen joka lopuksi sanoi että valtioneuvosto oli päättänyt pienentää jakeluvelvoitetta ja sen PITÄISI näkyä pumppuhinnassa 12 sentin alennuksena...

No joka elää se näkee miten käy...
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Toukokuu 28, 2022, 17:24:08 ip
Vastaus #3759

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7254
Autoissa on eroja käytännössä, vaikka paperilla näyttää samalta (lataushybridi)

Lexus NX 450h+ AWD F Sport S
EU-kulutus (WLTP) (l/100 km) 1,1

Land Rover Discovery Sport P 300e Plug-in Hybrid AWD Auto SE
EU-kulutus (WLTP) (l/100 km) 2,0

Sitten mitattu kulutus
Siis akku tyhjä, hybriditila.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 28, 2022, 17:44:51 ip
Vastaus #3760

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 302
Katselin viime kesän tankkauskuitteja kesäkuulta Varkaus-Joensuu suunnilta. 98-bensa oli n. 1,8e. Nyt se on 2,5e. 70 centtiä nousua vuodessa :D Tänä kesänä bensalitrassa on veroa saman verran kuin mikä oli viime kesän 95-bensan kokonaishinta, vai mitä jakeluvelvoitetta sun muuta se oli. Siinä hallitus pää märkänä viilaa kymmenen centin alea sitten kun veroja on about puolitoista euroa. Hallituksen fiskaalinen osa on laskenut tulopuolta liikaa polttoaineverotuoton varaan, ja kulttuurimarxilainen puoli vain haluaa että polttoaineen ostokokemus on nöyryyttävä, ettei sitä ostettaisi. Joku voisi analysoida että hetkinen, eivätkö nuo kaksi hallituksen linjaa ole hieman ristiriidassa. Toinen puoli hallituksesta haluaa ettei bensaa osteta, ja toinen puoli on laskenut tulopuolen polttoaineverotuoton varaan niin paljon, ettei veroa oikein voi laskea. Kaikki haluavat repivät polttoaineen ostajan selkärangasta maksimaalisen poliittisen hyödyn yhtaikaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2022, 18:01:28 ip kirjoittanut Peter Rumjantzeff »
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Toukokuu 28, 2022, 17:56:55 ip
Vastaus #3761

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7254
Liikennepolttoaineiden valmisteverotasoja on korotettu vuosina 2012, 2014, 2015, 2017 ja 2020.

Nykyinen, siis viime vuoden puolella alkanut polttoaineiden hinnannousu ei johdu polttoaineverosta millään tavalla.
Mutta, kun esim. bensanhinta nousee 0,1€/l, niin kuluttajahinta nousee 0,124€/l
Valtio saa tänä vuonna ihan järkyttävän kasan rahaa polttoaineen ALVista.
Jos valtio siitä ylimenevästä osasta palauttaisi vaikka 50% takaisin sen maksajille, niin valtiolle jäisi vielä iso kasa rahaa esim. reilusti yliastuttuihin sote-kuluihin.

Polttoaineen hinta on noussut viime vuoden lopulta tähän päivään n. 50% ja se on aika iso luku, siis se 50 prosenttia.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 28, 2022, 18:00:12 ip
Vastaus #3762

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 832
Kannattaa panna autot ja moottorpyörät paaliin tai vähintään liekaan, ja kulkea lentäen.  Keski-Eurooppaan pääsee muutamalla satasella eessuntaas, tai jos oikeeseen aikaan ostaa, niin muutamalla kympillä.  Se on niin ympäristöystävällinen matkustustapa tuo lentäminen, että sitä kannattaa veronmaksajien tukea ihan sikana...  ainoo harmi, kun se on niin halpaa, niin kaikki konneet ja lentoasemat on täpötäynnä rupusakkia!

jaakkovaakko

Toukokuu 30, 2022, 17:06:09 ip
Vastaus #3763

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7254
Kaiken maailman hömpötyksiä ollut tässä välissä, mutta onneksi palataan vanhaan hyvään aikaan.


Pakollisesta liikennevakuutuksesta kertova vihreä kortti eli green card lakkaa toimimasta Venäjällä ja Valko-Venäjällä vuoden kuluttua.
Syynä on se, että kaikki ETA-valtiot ja Sveitsi ovat irtisanoneet vihreä kortti -sopimukset Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa.
Sopimuksessa on 12 kuukauden irtisanomisaika, joten vihreä kortti ei kelpaa Venäjällä eikä Valko-Venäjällä enää vuoden kuluttua 31.5.2023 alkaen.

Liikennevakuutuskeskus johtaja Janne Jumppanen kertoo, että ennen kuin Venäjä tuli mukaan vihreä kortti -järjestelmään, Venäjän liikennevakuutus piti ostaa rajalla. Vakuutuksia välittivät tuolloin myös suomalaiset matkatoimistot.
Jumppanen arvelee, että ensi vuoden toukokuun jälkeen palataan jälleen vanhaan tapaan, jossa liikennevakuutus ostetaan erikseen Venäjällä.
– Mutta miten sen myynti on järjestetty, sitä en osaa sanoa. Venäjällä on vuosi aikaa miettiä, miten asian järjestävät, sanoo Janne Jumppanen.

https://yle.fi/uutiset/3-12466025
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 30, 2022, 18:42:27 ip
Vastaus #3764

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4230
  • Moukka
Männä viikolla tankkasin tankin täyteen. 140€ .
Jos tosta pitää etsiä jotain positiivista niin ajokin hinta pompsahtaa kaksin kertaiseksi tankkauksen jälkeen.  :(
Pitäis lähteä kesälomalla kiertelemään autolla vähän suomenmaata. Sitä joutuupi tankkaamaan usealla kympillä jos meinaa kierrellä Lappia ja vähän muutakin. Suappi ei kovin pitkälle pötki millään 50€ tankkauksella.  ::)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2022, 18:46:59 ip kirjoittanut tuomo jylha »