Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 451084 kertaa)

Elokuu 02, 2022, 21:21:56 ip
Vastaus #3810

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Merkit top 10
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 11, 2022, 15:58:14 ip
Vastaus #3811

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
TM vertaili sähköautoja kilparadalla.

Pieni pätkä jutusta:
Valmistaja itse asiassa kertoo Mach-E GT:n tarjoavan täyden 358 kilowatin tehon viiden sekunnin ajan 15 sekunnin välein neljä kertaa, sen jälkeen auton täytyy jäähtyä joitakin minuutteja. Ongelman kiertämiseksi GT-tehoversioon tuotiin uusi, vain ratakäyttöön mainostettu Untamed Plus -ajotila, joka ohjaus- ja alustasäätöjen lisäksi vähentää moottorin huipputehoa, jotta suorituskyky pysyisi tasaisena mahdollisimman pitkään. ;D

Elokuu 17, 2022, 16:10:39 ip
Vastaus #3812

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla

Elokuu 17, 2022, 16:42:05 ip
Vastaus #3813

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
50-luvun ensimmäisinä vuosina Imatran Voimalaitoksen patoallasta laajennettiin ja ruopattiin, ja samalla rantoja ja niin sanottuja valleja vahvistettiin.  Työssä käytettiin täyssähköistä kaivinkonetta, Marion oli merkiltään.  Eikä tarvinnut akkuja lainkaan, riittävän vahvaa virtaa syötettiin suoraan kait valtakunnan verkosta.  Kun työ oli valmis, kone ajettiin Vuoksen varresta radan varteen junavaunuihin lastattavaksi.  Metsän läpi tehtiin tai kone teki itselleen aukon, mitä pitkin myös syöttökaapelit vedettiin siirron ajaksi.  Se aukko oli metsässä näkyvissä minun lapsuuteni leikkipaikoilla, marjoonintiestä puhuttiin.

jaakkovaakko

Elokuu 17, 2022, 17:06:25 ip
Vastaus #3814

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
50-luvun ensimmäisinä vuosina Imatran Voimalaitoksen patoallasta laajennettiin ja ruopattiin, ja samalla rantoja ja niin sanottuja valleja vahvistettiin.  Työssä käytettiin täyssähköistä kaivinkonetta, Marion oli merkiltään.  Eikä tarvinnut akkuja lainkaan, riittävän vahvaa virtaa syötettiin suoraan kait valtakunnan verkosta.  Kun työ oli valmis, kone ajettiin Vuoksen varresta radan varteen junavaunuihin lastattavaksi.  Metsän läpi tehtiin tai kone teki itselleen aukon, mitä pitkin myös syöttökaapelit vedettiin siirron ajaksi.  Se aukko oli metsässä näkyvissä minun lapsuuteni leikkipaikoilla, marjoonintiestä puhuttiin.

jaakkovaakko

Tuon samaisen Marionin kauha on Iissä.  Laita vaikka Google Mapsiin "Marionin kauha" niin sijainti näkyy.

Elokuu 17, 2022, 17:56:07 ip
Vastaus #3815

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Marion 7400 on sen koneen tyyppi, kuuden kuution kahmari-kauha taitaa olla.  Ja jollain 3000 voltin vaihtovirralla tais konneet toimia.  Netistä löytyy tietoa Marion 7400 haulla, ja Imatran Voimalaitoksen arkistoista löytyy kuviakin.  Jostain oon nähny sellasta tietoa, että kone ois kuletettu Lapin voimalaitostyömaille, ja ois sinne lopuksi hautaantunutkin, muutenkin kun pelkkä kauha?

Miulla on sellanen muistijälki, että se Marion ois siinä Varpasaaren nurkilla Pässiniemessä viimiseks askaroinu, missä se sitte purettiin puomi irti ja alettiin siirtää kohti radan vartta.  Tai siis kuultu - oletettu tieto, mutta sellanen muistijälki, että oisin ollu äitin mukana menossa kauppaan, ja kaikki isommat pojat kiirehti kattomaan sitä marjoonia, ja mie kiukkusin kun en päässy.  1954 kesällä marjooni sai Vuoksen ruoppauksen valmiiks, oon ollu sillon vajjaan neljän vanha, että saattaa olla niinkin, että tuo muistettu tapahtuma on joku myöhempi, ja oon yhistäny sen kuultuihin tarinoihin myöhemmin.  Jottain oon kuitenkin kiukunnu kattomaan, siitä on vahva mielikuva säilyny melkein 70 vuotta... eli entistä vanhempiin tapahtummiin päästiin tässä ketjussa!

jaakkovaakko

Elokuu 25, 2022, 09:31:43 ap
Vastaus #3816

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Sähköpyörälläkö Suoimessa?

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1a099981-5c3f-453e-b3d9-dab5b2ef58a7
Ei kyllä kannata täällä tuota yrittää. Heti löytyy monelta ukolta taas niitä romuautopalkkio-rekisteriotteita, jotka  muuttuu ensin pyöräksi, sitten rahaksi ja sitten ne voi vaikka ryypätä.

Elokuu 25, 2022, 11:06:20 ap
Vastaus #3817

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suuressa kuvassahan tuossa vihreä unelma toteutuisi!

1.  Todistetusti olisi yksi polttomoottoriauto poistunut käytöstä.
2.  Käyttöön olisi tullut yksi sähköavusteinen polkupyörä.

On olemassa jopa pienet mahdollisuudet, että se pyörä tulisi käyttöön Suomessa.  Ei kai se ole oleellinen kysymys, tuleeko se samalle vai ihan eri henkilölle.  Ja ne rahat, jotka me veronmaksajina laitamme tuohon ketjuun, vielä palautuvat valtion kirstuun kohtuullisen hyvällä hyötysuhteella, jos pyörän myynnistä saatu hinta menee alkon kassan kautta eteenpäin.

Voila, kaikki hyvin!  Ranskalainen osaa.

Elokuu 25, 2022, 11:18:27 ap
Vastaus #3818

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
1. Kirjoitin rekisteriotteesta en autosta, siis käytöstä  poistuvana kohteena.

Elokuu 25, 2022, 13:32:01 ip
Vastaus #3819

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
1.  Enkä mie ottanu mittää kantaa siihen, millon se polttomoottoriauto on poistunut käytöstä, ja vaikuttiko tuo lahjatarjous mitenkään siihen poistumisseen vai ei...

Siis aikuisen oikeesti, oon ennekii kirjottanu, että kansa on aika noppeeta keksimään keinot noitten tarjottujen etujen ja muutosten kohalla, että mistä ne porsaanreiät löytyy.  Aikanaan oli liikenneministeriössä kampanja laki- ja asetustekstien yksinkertaistamiseksi, eli ylimääräset ja turhat koukerot pois.  Sillon pakettiauton määritelmässä oli hyvin monimutkaset määritelmät, millon tavaratila on oikeankokonen, mallinen ja riittävä veroaleen.  Virkamies yksinkertasti, jätti vain korkeusmitan asetukseen.  Montakohan päivää meni, ko ensimmäinen farmari, mihin oli kattoon tehty reikä, joka johti kiinteesti asennettuun boksiin eli anoppiarkkuun, ilmesty katsastusmiesten pohdittavaksi...  kansa on viisaampaa ko virkamiehensä!  Mikä näitten sähköpyörien hankinta-avustusten kanssa on myös tullut todistetuksi, ja taas tullee, kun keksivät lissää "tarjouksia".

Muuten nää naurattas, ja naurattaa nytkin osaltaan.  Mutta on syytä muistaa, että valtio ei jää verotulojaan paitsi viime käessä.  Eli minkä joku veroissa kiertää, sen toiset jossain muussa kohtaa maksavat.  Näin tää valtioyhteiskunta toimii, ei sille mittään voi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2022, 13:41:31 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 28, 2022, 20:29:01 ip
Vastaus #3820

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Homma ratkaistu.

Elokuu 29, 2022, 10:35:34 ap
Vastaus #3821

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
toi romutuspalkkiohan saatiin kuriin sillä että romutettavan auton pitää olla ollu vuosi romuttajan omistuksessa ja sekä romutushetkellä ja myös edellisen vuoden aikana liikennekäytössä vaikkakaan katsastus ei tarvii olla voimassa

Elokuu 29, 2022, 17:23:28 ip
Vastaus #3822

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
toi romutuspalkkiohan saatiin kuriin sillä että romutettavan auton pitää olla ollu vuosi romuttajan omistuksessa ja sekä romutushetkellä ja myös edellisen vuoden aikana liikennekäytössä vaikkakaan katsastus ei tarvii olla voimassa

Kurissahan se olikin, vain  sellaisia sadan tonnin autoja saivat niilla vaihdettua ilman setrelirahaa.   

Syyskuu 03, 2022, 14:49:48 ip
Vastaus #3823

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla

Kesäkuu.
Järjestys ei muuttunut.
Autoja rekisteröitiin 544 vähemmän kuin Toukokuussa.

Bensahybridi 2 034
Bensa 1 965
Bensa lataushybridi 1 431
Sähkö 1 141
Diesel 580
Dieselhybridi 166
Diesel lataushybridi 45
Kaasu 32
Etanoli 2

Heinä ja kuu
Diesel ilman patteria hyytyi.

Bensahybridi 1 663
Bensa 1 282
Bensa lataushybridi 1 096
Sähkö 862
Diesel 379
Dieselhybridi 148
Kaasu 36
Diesel lataushybridi 35
Etanoli 2

Elokuu
Sähkö ja kaasu loikkas.

Bensahybridi 1 971
Bensa 1 618
Sähkö 1 590
Bensa lataushybridi 1 255
Diesel 409
Dieselhybridi 160
Kaasu 75
Diesel lataushybridi 35
Etanoli 0

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Syyskuu 09, 2022, 15:35:17 ip
Vastaus #3824

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Pääomakuluja ei testistä poikkeuksellisesti syntynyt lainkaan, sillä TM-käyttötestin jälkeen Volkswagen ID.4 myytiin eteenpäin alkuperäistä ostohintaa kalliimmalla.
https://www.is.fi/autot/art-2000009057247.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox