Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 443665 kertaa)

Elokuu 25, 2017, 20:18:47 ip
Vastaus #75

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
Suomi hyväksyi EU:n asettamat hurjat päästövähennystavoitteet lähes kritiikittä, väittää Autoliitto. Nyt tavoitteiden kanssa ollaan erityisesti liikenteen osalta ongelmissa.
http://www.is.fi/autot/art-2000005340032.html

"– Prosessissa hulluinta on se, että ensin otetaan vastaan tavoite ja vasta sitten mietitään, onko se teknisesti saavutettavissa ja kuinka paljon sen saavuttaminen kansalaisille sekä koko yhteiskunnalle maksaa."
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2017, 20:20:33 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Elokuu 26, 2017, 18:29:15 ip
Vastaus #76

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
Eräs erikoisimmista esiin nousseista vaihtoehdoista on Helsingin Sanomien tietoihin pohjaava vanhojen autojen moottoreiden vaihtaminen ja siihen suunnattu rahallinen tuki.
http://www.is.fi/autot/art-2000005340362.html

Hmm. Paniikkiratkaisun makua....

Elokuu 26, 2017, 23:08:39 ip
Vastaus #77

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7416
Eräs erikoisimmista esiin nousseista vaihtoehdoista on Helsingin Sanomien tietoihin pohjaava vanhojen autojen moottoreiden vaihtaminen ja siihen suunnattu rahallinen tuki.
http://www.is.fi/autot/art-2000005340362.html

Hmm. Paniikkiratkaisun makua....

Miekii vähän mutustelin tuota moottorivaihtohommaa ja miun mielestä siinä on totaalista todellisuudesta irtaantumisen makua...
Että niin kuin kansalaiset ryntäisi niihin ruostuneisiin tonnin linttoihin moottoreita vaihtamaan.
Toiseksi, mikä on uuden moottorin tekemisen hiilijalanjälki...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2017, 23:10:17 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 26, 2017, 23:26:18 ip
Vastaus #78

Niilo Nikkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 100
Hnojoo... nyt on viisauen sanoja lausuttu! Pitänee muuntaa vanha boileri höyrypannuksi ja briggstrattori höyrykoneeksi ja asentaa tuohon seattiin. Lämmittelisin kattilaa ekoloogisesti koivuklapilla.
Resitoikaamme kuorossa hoosiannaa!  ::)

Elokuu 27, 2017, 08:18:02 ap
Vastaus #79

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12047
Onkohan tuo Berneri koskaan kurkannut nykyauton
pellin alle...Vai moottoria vaihtamaan?

Aatellaanpa vaikkapa tuota Rangeria. Siihen saisi epäilemättä vaihdettua
sovitelevyä käyttäen jonkin toisen koneen-vaan tokko tulisi kovinkaan
hyvää lopputulosta. Ja mikä kone sinne pitäisi laittaa?Jokin
litrainen pikkuturbo-pensakone vai? Voi tuota päättäjien pientä
päätä ja sitä pientä maailmaa,joka siellä omissa nesteissään pyörii.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2017, 08:22:41 ap kirjoittanut markkukovasin »

Elokuu 27, 2017, 16:45:17 ip
Vastaus #80

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2725
Nuo rohvessorit on laskeneet, että voimalaitosteho kyllä riittää, sähköautolle, tiedä sitten!
Laskevat, että autot ladataan kotona yön aikana.
Laturin teho jotain 2-3kW, latauksen kesto siis 10-12 tuntia (= 20-30 kWh energiamäärä).

Mutta minua ihmetyttää, miten autot ladataan, kun ajetasn pidempää matkaa?
Nyt tankataan polttoainetta huoltoasemalla parissa minuutissa tankki täyteen!
Nykyisten sähköautojen teholaturit on jotain 20-30kW tehoisia: latausaika 0,5-1 tuntia.
Näitä teholatureita pitäisi olla 10-20 kpl jokaisella huoltoksella, että "tankkaus" sujuisi jonottamatta.
Siis huoltamon liityntätehon pitäisi olla 200-600 kW!!!!
Vertailuksi: omakotitalon liityntäteho on jotain 20kW (25A pääsulakkeet).
Siis jokaiselle huoltoasemalle tulee asentaa oma muuntamo!

Toyota kuulemma kehittää,akkua, joka voidaan ladata 2-10 minuutissa.
Hienoa!
Mutta tämän akun latauslaitteen tulee sitten olla jo 200kW.
Ja näitä laturieta 10-20 kpl jokaisella huoltoasemalla.......  :D

Tuota minäkin ihmetellyt. Ja mitenkähän noi kanta- ja muut sähköverkot mahtaa kestää? Tuosta sähköhypetyksestä on tainnut unohtua muutama matemaattinen fakta. Tai sitten siellä huoltamolla ladataan niitä akkuja pitemmän kaavan kautta. Mihinkäs sitä niin kiirettä? ::)

Nyt sähkön jakeluyhtiötkin ovat huomanneet nuo tehon kulutuspiikit.
https://yle.fi/uutiset/3-9794329

TM:n mukaan lauslaitteet jakaantuvat seuraavsati:
-hidas kotilataus , max 3,7 kW: latausaika10-12 tuntia
-Keskinopea kotilataus, max 7,4 kW: latausaika 5-6 tuntia
-nopea kotilataus, max 11kW: latausaika 3-4 tuntia tyhjästä täyteen
-erikoisnopea kotilataus, max 22kW: latausaika 1-2 tuntia

Tuo hidas kotilataus menee vielä tavallisen omakotitalon liityntätehon puitteissa, mutta 7,4 kW vaatii jo kolmivaiheisen liitynnän.
Tuo 7,4 kW:n teho on jo kiukaan luokkaa, joten saunomisen aikana ei saisi akkua ladatuksi.
Loput kaksi vaihtoehtoa vaativat jo muutokisa monen huushollin liittymään.
Kokonaisuutena nuokin jo merkitsevät monen talon huipputehon nousua.
Puhumattakaan taloyhtiöistä, joissa noita tulisi olla joka autopaikalla.
Tässäpä oivallinen rahastuksen paikka, eli maksut huipputehon mukana.

Elokuu 28, 2017, 20:28:48 ip
Vastaus #81

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
http://www.is.fi/autot/art-2000005343355.html

Äärimmillään rahaa suomalaiseen moottorinvaihto-operaatioon palaisi jopa kymmeniä miljardeja euroja.

Elokuu 29, 2017, 16:01:38 ip
Vastaus #82

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4250
  • Moukka
Kuinka hukassa voikaan olla näiden älynväläysten esittäjät? Heittääkö ne ihan vaan lonkalta noita ideoita, miettimättä yhtään sen enempää mitä muuta ne lennokkaat suunnitelmat vaatisi toteutuakseen?
 Ja nämä lennokkaiden visioiden esittäjät on valitettavasti meidän päättäjiä. Tuolta porukalta on tullut viime vuosina mitä järjettömämpää visiota, eikä yksikään niistä voi olosuhteiden ja vallitsevien resurssien takia toteutua. Villi visio, pää puskaan, ja katellaan mitä tulee. Tai lähinnä mitä EI tule.
Tästä ei puutu enää kuin Himasen antama autoilun tulevaisuusraportti noiden jatkoksi.

Elokuu 29, 2017, 20:38:01 ip
Vastaus #83

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
Öljy- ja biopolttoainealan mielestä budjettiriihessä ei pidä nostaa liikennepolttonesteiden veroja. Sen sijaan pitäisi alkaa verottaa mm. sähköautoilua.
http://www.is.fi/autot/art-2000005345149.html 

Elokuu 30, 2017, 07:20:57 ap
Vastaus #84

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12047
Kyllä niille sähköautoillekin vero keksitään kun
niitä on ensin tarpeeksi ihmisillä-ja sähkön hinta
nousee muutenkin joka vuosi-sivukuluista nyt
puhumattakaan.

t. Markku

Elokuu 30, 2017, 08:55:48 ap
Vastaus #85

Harri Holopainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 741
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
Niinhän siinä käy  :embarassed:
Kuten diesel autojen
-Houkutellaan halvalla dieselin hinnalla (suhteessa bensaan) ostamaan dieselauto
-Nostetaan dieselpolttoaineen vero niin korkealle että maksaa melkein saman kuin bensa
-"Unohdetaan" dieselauton vuotuinen vero ennalleen  >:( no ei se mitään, lätkästään sitten kaikille autoille vuotuinen käyttömaksu

Ai niin, pistettiin sitten dieselveneetkin käyttämään verollista polttoainetta
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2017, 10:03:35 ap kirjoittanut Harri Holopainen »
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Elokuu 30, 2017, 09:05:19 ap
Vastaus #86

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12047
Veneissä joutuu nykyään käyttämään ihka oikeaa
diideliä-tupöljyllä ajamisesta lätkäistään kova rangaistus.

t. Markku

Elokuu 30, 2017, 09:09:54 ap
Vastaus #87

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2554
  • Kukkahattusetä
Nooh, mitäpä nuita murehtimaan. Liikenteen verotuksen tuoton on pysyttävä jokseenkin vakiona ja tässä vaan koko ajan muutetaan painopistettä. Kyllä mää tykkään maksaa veroja, kuhan sillä saa ilimasta koulutusta ja kouluruokaa kakaroille, kohtuukuntosia aurattuja teitä, katuvaloja sopiviin paikkoihin, pyöräteitä yms yms...

Ihan mukava juttu autoverosta ja tulevaisuuden näkymistä. https://yle.fi/uutiset/3-9803990
Kahden pytyn loukussa.

Elokuu 30, 2017, 10:12:38 ap
Vastaus #88

Harri Holopainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 741
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
Nooh, mitäpä nuita murehtimaan. Liikenteen verotuksen tuoton on pysyttävä jokseenkin vakiona ja tässä vaan koko ajan muutetaan painopistettä. Kyllä mää tykkään maksaa veroja, kuhan sillä saa ilimasta koulutusta ja kouluruokaa kakaroille, kohtuukuntosia aurattuja teitä, katuvaloja sopiviin paikkoihin, pyöräteitä yms yms...

Ihan mukava juttu autoverosta ja tulevaisuuden näkymistä. https://yle.fi/uutiset/3-9803990
Nämä nyt on kaksi ihan eri asiaa, tuo ostovero on kertaluontoinen, käyttömaksu kurittaa joka vuosi  >:(
Niihän se on asunnoissakin, vanha asunto maksaa vähempi mutta yleensä vuotuinen käyttö on kalliimpaa kuin uuden asunnon!
Milloinkahan ne keksii vuotuisen käyttömaksun asunnoille joka perustuu kuviteltuun kulutukseen (kiinteistöveron lisäksi)  >:(
Jopa rupee rakennusteollisuus kukoistamaan kun lätkästää oikein kunnon käyttömaksu vanhoille asunnoille, 10% lisää joka ikävuodesta ???
Näinhän se on vanhoilla autoillakin, eikun paalaukseen ja viher-ituhippi kiittää!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2017, 10:17:12 ap kirjoittanut Harri Holopainen »
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Elokuu 30, 2017, 10:43:06 ap
Vastaus #89

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4645
Moro
Niin olishan se mukavaa jos liikenteestä olisi korvamerkittyä rahaa sen verran että tiet saataisiin entiseen kuntoon ja sitten pidettyä jatkossa edelleen kunnossa,tätä nykyistä menoa koittaa kohtapuoleen kriisi kulkuväylien kanssa.Juuri pari viikkoa Euroopassa ajelleena on helppo panna muutamien maiden tiet paremmuusjärjestykseen.Ykkösenä Hollanti kakkosena Tanska kolmosena Ruotsi nelosena Saksa ja kaukana takana mutta mutta tässä tapauksessa kutosena Suomi,Belgia sijoittuu tonne Hollannin ja Tanskan paikkeille.
Nastarenkaat ovat yksi syy teiden kuntoon kun joudutaan tekemään noita luulisin jo kuuluisaksi ulkomailla tulleita urapaikkauksia kun niitä ei em. maissa tunneta ollenkaan eikä pidä unohtaa reikiä teissä jotka saavat usein olla kuukausi tolkulla päästämässä vettä tien rakenteeseen ilman että niitä paikattaisiin.
Onhan teiden pohjat ainakin Saksassa ihan eri luokkaa kuin meillä,siellä on 20-30 cm betonia ensin pohjien päällä kovan raudoituksen kera ja sitten vasta asfaltti ikäänkuin kulutuspintana.Meillä liikenne on harvaa ja aika hyvin sopii teille,kolmikaistatiet olisivat meille oiva ratkaisu kun olemme köyhä maa ja ne kyllä riittäisivät pitkään ja nopeuttaisivat liikennettä kuten on vielä esim. Ruotsissa ainakin Värnamon alapuolella E4:sella jotain 100 km: matkalla.
Nopeusrajoitrukset meillä holhous valtiossa ovat myös yksi rahankeruu konsti eivätkä perustu mitenkään liikenneturvallisuuteen.Olemmeko joku outo kansa joka ilman rajoituksia kaahaisi itsensä hengiltä ja sakemanni taas järkevä kun siellä ei rajoituksi tunneta kuin taajamissa.Ajelimme paljon pikkuteitä kylien läpi ja mäkisessä maastossa,kylissä on rajoitukest joskus ihan 30 km/h ja sitten jonkun matkaa 70 km/t ja sitten kun se loppuu niin saa siihen neulansilmään päästää mitä sielu sietää mutta ei sitä kukaan tee kun voi pudota 10 m kaiteen yli jorpakkoon.Meillä kun holhotaan niin sen kylä jälkeen voi rajoitus nousta 5:stä kympistä ihan kuuteen-tai kaheksaan kymppiin ja poliisisetä paikkaa valtion budjettia siinä jossain kun olisi marokkolaisia mamujakin kaisettavana.On muuten paljon mukavampi ajella ainakin Saksassa kun ei koko ajan tarvitse vahdata nopeusmittaria helvetinmoisten sakkojen pelossa mutta sitten kun tulee kotomaahan niin ottaa hetken taas omaksua se sakkojen pelko.
Kai näistä vuodattaa sais vaikka kuinka paljon mutten tällä kertaa viitsi enempää.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going