Minä olin tekemisissä aurinkopaneelien kanssa muinoin 80-luvun puolivälissä.
Akkuteollisuus Oy toi maahan usalaisia Arco-paneeleja.
Myyntikohde oli kesämökit, joskaan busines ei lähtenyt käyntiin.
Jokunen meni PLH:n Lapin läänin erämaapuhelimien akkujan latauksiin.
Sittemmin Arco (Atlantic Ricfield Co, iso öljyyhtiö) myös luopui paneelien valmistuksesta.
Silloin yksikidepaneelien (yksikiteinen pii) hyötysuhde oli n 18%, monikiteisten 12% seutuvilla.
Monikiteisen kiekon tunnistaa siitä, että kiekon pinnassa on vaaleampia ja tummempia alueita, yksikiteinen on tasaisen tumma.
Tuosta ajasta hyötysuhteet eivät ole kovin paljoa nousseet, ehkä 20% tasolle.
Toki liikkuu tietoja, että on saavutettu yli 30% olevia hyötysuhteita, mutta .....
Joten tuskin lähiaikoina tapahtuu suurta teknologiamurrosta, joka nostaisi hyötysuhdetta ratkaisevasti.
Mutta hinnat ovat romahtaneet, nykytaso on n 1€/W (12V paneeli).
Eli 100W/12V paneeli maksaa 100€.
Suurissa järjestelmissä varmasti huokeammat hinnat.
Maapallolla päiväntasaajan kohdalla aurinkosäteily maksimissaan on n 1kW/neliömetri.
Täällä raukoilla rajoilla vähemmän johtuen siitä, että aurinko ei paista kohtisuoraan, jolloin säteily kulkee pidemmän matkan ilmakehää, joka aina absorboi säteilyä.
Tietenkin täällä kumulatiivinen aurinkoenergian määrä on alhaisempi niin päivittäin kuin vuosittainkin päivän pituudesta johtuen.
Kun olen ajellut Suupohjaan olen huomannut Karviassa yhdessä metallifirmassa kaksi aurinkosähköjärjestelmää.
Toinen on kiinteästi katolla, toinen kääntyvä järjestelmä.
Kääntyvän järjestelmän fyysinen koko n 10m*10m ja se kiertyy ja kääntyy aurinkoa kohden.
Tuon kääntyvän järjestelmän mekaniikan firma on itse valmistanut, automatiikan toimittajasta en tiedä,
Olisi mielenkiintoista tietää tuon kääntyvän järjestelmän vuosittainen hyöty verrattuna kiinteään.
Siinä talon nurkalla on mainostaulu, jossa kerrotaan järjestelmän olevan paikallisen sähkölaitoksen yhteistyöprojekti.
Oliskohan Vatajankosken Sähkö Oy?
Sieltä vois saada lisää hyödyllistä tietoa.
En ole otanut kuvaa Karvian järjestelmästä, mutta tässä on yksi paneeli jossain Pitsusjärvellä Käsivarressa.
Kuvattu maaliskuun alussa 1987.
[ylläpito on poistanut liitteen]