Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähkö  (Luettu 64730 kertaa)

Lokakuu 18, 2018, 16:55:05 ip
Vastaus #60

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Taas vähän uutta tietoa aurinkosähkö systeemeistä.Toissa ehtoona kävivät yhdestä firmasta oikein kahden hengen voimalla esittelemässä ja kauppaamassa meille heidän järjestelmäänsä.Hyvin myyjä esitteli ja selvitti koko laitteiston ja laski 14 kennin järjestelmän hinnan asennuksineen kaikkinee avaimet käteen periaatteella.Jos tämän viikon aikana tilaisi ensikuun asennukseen saisi 850 €:n alennuksen järjestelmään jonka hinta sitten olisi reilu 11000 € ja josta saisi kotitalousvähennystä reilun 2600 €.
Pyysin laskemaan samankokoisen järjestelmän mistä minulla jo on tarjous ilman asennusta josta olen kai jo aiemmin maininnut että sellaisen saisi hintaan 5000 €.Paneelit ja invertteri ovat eri merkkisiä joista minä en pysty niiden paremmuuksia tai huonommuuksia vertailemaan mutta uskon toimivuuden olevan samanlaisia ja takuutkin ovat samanlaisia.Paneelit  Trina Solar ( Kiina ) / Heckert NeMo 2.0 60P 270  ( Saksa ) ja invertterit Steca ( Saksa ) / SMA Sunny ( Saksa ) toinen asia sitten että missä ne todellisuudessa on valmistettu niin kuin lähes kaikki tämän päivän tavarat.
Joku tarjous pitäisi vielä tulla mutta jo tämän perusteella voin tehdä suuntaa antavia päätöksiä,noiden hinaeron peusteella ja asennukselle jäisi n. 3500 € joten luulen siinä vielä ainakin 2500 € jäävän amattiasentajankin jälkeen omaan taskuun.Saman suuntaisia avaimet käteen hintoja olen kuullut muutaman muunkin maksaneen järjestemistään ja netissä Fortumin paketti olisi halvin joilla sellainen laskuri jolla voi itselleeen suunnitella järjestelmän.Fortumin paketissa tehokkaat yksikide kennot mutta kuulemma käytännössä tosi surkeat.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2018, 16:56:56 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Marraskuu 01, 2018, 18:04:20 ip
Vastaus #61

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Eilen soitti joku hemmo Pohjolan energialata ja tarjosi tarjouskäyntiä,sovimme täksi päiväksi klo 14-15.Muistin hemmon soiton jälkeen että minulla on eräs palaveri tänään klo 13.30 joten soitin hänelle takaisin mutta vastaaja sanoi että tämän numeron vastaaja on täynnä eli ei tulosta soitolle.Lähetin hänelle tekstarin että voidaanko sopia joku toinen aika esim. aamupäivällä mutta eihän tekstariin vastausta tullut.No olin palaverissa parikymmentä minuuttia ja kiiren vilkkaa kotio odottamaan esittelijää,noin 14.30 puhelin soi ja se hemmo sanoi että menee vähän pidempään jotta voimmeko tavata noin tunnin päästä eli n. klo. 15.30 mutta tällainen kiireinen eläkeläinen kun olen niin eihän se aika enään mulle passannut.Hemmo kysyi että koska sopisi johon minä että otan yhteyttä sitten kun minulle sopii.
Saa nähdä koska sopii.

Mitäs semmosen noin kymppitonnin invsestoinnin kanssa myyjän kannattaa aikataulussa pysyä tuleehan niitä uusia potentiaalisia ostajia.

PS:  Laitoin viestiä asiasta Pohjolan energialle,saa nähdä vastaavatko,en niin kyllä välittäisi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2018, 18:30:12 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Marraskuu 01, 2018, 18:25:50 ip
Vastaus #62

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kaveri rannassa ruodasi löpöä agrikaattoriin kun enään ei riitä, no viikon ollu siikaakalastamassa joten kulutusta on ollut. Tuulisähköä harkitsi lisäksi.

Marraskuu 30, 2018, 09:28:32 ap
Vastaus #63

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Eilisten sähkönsiirtomaksujen uutisten jossa kerrottiin että korotustarve olisi 10-40 % siirtomaksuun myötä aurinkovoima tulee yhä enemmän toteutettavien hankintojen listalle.
Tämä herra joka joka uutisissa pääsi ajatuksiaan kertomaan joka siinä lopussa sanoi että voisi jopa olla mahdollista että pienien vuosikulutusten mökeistä katjaistaisiin sähkö kokonaan minun mielestä tällä sähkötekniikan proffalla ei ole kaikki kynät teräviä ja saattaa olla ettei edes tallella penaalissa.
Itse jos ja kun hommaan aurinkovoimalan on pidettävä huoli ettei kulutus mene niin pieneksi että tämän bimbon sähkärin uhkakuva voisi toteutua.

Toi 10-40 prossan korotus siirtomaksuun tekee n. 1-3 centtiä lisää kWh hintaan ja luulen että silloin kallein kWh on jo yli 20 centtiä.Tällainen korotu vaikuttaa inflaatioon jo paljon.

Marraskuu 30, 2018, 10:35:45 ap
Vastaus #64

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jakeluyhtiöiden kannattaa siirtää korotusta tehomaksuihin, niistä ei nouse äläkkää, kun niiden vaikutusta ei ymmärretä. Ainakaan heti. Tämä senkin takia kun siirrettävät energiamäärät tulevaisuudessa pienenevät mm aurinkosähkön takia. Ainakin siihen saakka kunnes sähköautot taas muuttavat tilanteen.

Joulukuu 01, 2018, 19:39:45 ip
Vastaus #65

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaverini ja muutenkin tarkka mies laittoi aurinkokennot viime kesänä , maksoi asennuksineen alle 2 tonnia. Lämmittää sillä kolmentuhannen litran varaajaa ym. Tietysti muitakin lämmitysmuotoja on . No kertoi sähkön tuoton olevan niin paljon että sähköautolla ajelisi 20 tuhatta vuodessa . Mutta mihin sen varastoisi sen sähkön silloin kun sitä olisi paljon saatavilla ?

Joulukuu 01, 2018, 20:37:07 ip
Vastaus #66

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei taida Arin kaverin aurinkovoimala olla On grid eli verkkoon kytketty,siitä ilmeisesti puuttuu n. 1000 €:n verkkoinvertteri,sillä olisi se ongelma poistettu että mihin hävittää ylimääräisen sähkön,sillä sais sen myytyä halvalla jollekkin sähkönhyyjälle.

Löysin tossa juuri tähän mennessä halvimman mikä on tullut vastaan 3,3 kW:n voimalan:  https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epages/aurinkopaneelikauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120903-11092-142553-1/Products/16033

Joulukuu 02, 2018, 08:12:55 ap
Vastaus #67

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaverini ja muutenkin tarkka mies laittoi aurinkokennot viime kesänä , maksoi asennuksineen alle 2 tonnia. Lämmittää sillä kolmentuhannen litran varaajaa ym. Tietysti muitakin lämmitysmuotoja on . No kertoi sähkön tuoton olevan niin paljon että sähköautolla ajelisi 20 tuhatta vuodessa . Mutta mihin sen varastoisi sen sähkön silloin kun sitä olisi paljon saatavilla ?
Ei paha hinta 4 kW systeemistä asennettuna

Joulukuu 02, 2018, 08:40:35 ap
Vastaus #68

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ole vissin kehitetty semmoista sulatuskiertoa
noihin paneleihin? Täällä etelässä on nyt semmoinen
liki parin sentin lumikalvo katolla-ja olisi panelinkin
pinnalla,jos olisi se panelijuttu.

Mutta ei kai se helppoa olisi laittaa noihin sulatusvastusta
tai jotain?

t. Markku

Joulukuu 02, 2018, 09:45:15 ap
Vastaus #69

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Niijja tuulivoimalaan puhallin  ;)

Joulukuu 02, 2018, 10:20:55 ap
Vastaus #70

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaasassa se puhaltaminen on ulkoistettu kansalaisille.

Mutta ihan vakavissani tuosta lumen sulatuksesta
kysyin-ei kai se paneli siellä lumen alla juurikaan tuota mitään...

Samanlainen sulatus kuin on auton lasissa?

t. Markku

Joulukuu 02, 2018, 10:27:57 ap
Vastaus #71

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Paljon tuommoinen lämmityssysteemi vie sähköä?
Siitähän se on kiinni, että paneelien tuotto pysyy plussalla lämmityksestä huolimatta.
Ei kannata ostaa verkkosähköä, että saa pidettyä paneelit sulana.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 02, 2018, 10:55:49 ap
Vastaus #72

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

En ole missään yhteydessä kuullut puhuttavan paneeleiden lämmityksestä ja se ala jota pitäisi lämmittää on esim. omakotitaloissa siitä 20 m²:stä ylöspäin eli lämmitystehosta tulisi aika iso.
Nelisen kuukautta vuodesta on sellaista aikaa ettei se tuotto muutenkaan olisi kuin muutamia prosentteja.

Toi diagrammihan pitäisi olla juuri toisteppäin eli talvikuukausin tuotto isoin että voisi käyttää aurinkosähköä lämmitykseen mutta kun siihen asiaan on aika vaikea vaikuttaa on tyydyttävä nykyiseen tilanteeseen.

Pikaisella haulla löysin että henkilöauton tuulilasilämmityksen teho olisi 1 kW:n luokkaa niin olisko se sitten parikytä neliöiselle paneelistolle parikytä kW:tia,ei kaannattavaa.

Tällaisenkin taulukon löysin,onko uskottava ???

Joulukuu 02, 2018, 11:09:31 ap
Vastaus #73

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Uskottavahan tuo on, eihän se tuulilasinlämmitin ota kun  150 A.

Joulukuu 02, 2018, 11:14:08 ap
Vastaus #74

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa