Kirjoittaja Aihe: Veneen perämoottoreista.  (Luettu 8449 kertaa)

Heinäkuu 24, 2020, 17:46:19 ip
Luettu 8449 kertaa

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4127
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Tarkennus -veneen-, ettei sekoiteta siihen Rauzin kuuluisaan, joka ei mahdu, eikä pärise.  :o                  ;D

 Mulla vanha -94, 20hp Evari, joka köhiessään tahtoo jättää veteen öljykuvion.
 Koneen sisuskalut ovat kevyesti öljytty myös, koska yskä tulee imuaukosta, eikä suodatinta ole.
 Tulee siis pakokaasun mukana ja kielii, ettei se öljy kunnolla pala. Seosbensaa, ei tuorevoitelu.
 Ajoin malliksi 2% seoksella ja öljynä nesteen racingia, mutta se ei toimi, vaan sotkee vielä enemmän.
 Outboardi pääs loppumaan, mutta pitää hankkia uutta. Eipä tuota montaa litraa kesässä pala, mutta kumminkin.

 Haluaisin tietäjiltä kommenttia ensinnäkin tuohon yskimiseen, toisessa avauksessahan tuota kyseltiin ja ohje oli seosruuvin avaus, mutta tässä se ei päde.
 Kuvittelen tietäväni vian, mutta kuuntelen mielelläni neuvoja.

 Nesteen ja TB;n perus-ölpillä olen ajanut ja yleensä seos osuu 2-3% välille.
 Koneen suositus on 2-4% rasitustasosta riippuen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2020, 19:56:25 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Heinäkuu 24, 2020, 18:50:33 ip
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Venemoottoria en oo ees nähny läheltä koskaan, minkään merkkistä.  Eli suhtautukaa varauksella.

Mutta isän oppeja kaasuttimella varustetusta polttomoottorista muistan.  Saatan tietysti muistaa väärin.  Takasin imupuolelle yskäsee kone kun seos mennee laihalle.  Bensan loppuessa esimerkiksi ennen sammumista usseimmiten yskäsee kerran tai pari.  Teoriaksi on esitetty, että kun seos on siellä palotilassa laiha, palotapahtuma ei pääse etenemään puolipallon muodossa niiko pitäs, vaan syntyy sellasia erillisiä ja er suuntiin eteneviä palorintamia; niiden toisiinsa törmäämisestä syntyy myös se kilistävä ääni, mitä joskus seuraa sellanen inhottava ja rahapussia kokeileva nirsk-ilmiö.  Se palotapahtuma sillon laihalla seoksella sinkoillessaan kestää ajallisesti kauemmin, eli kun kakstahissa mäntä ohittaa vaihtokanavien yläreunan, on edelleen palotapahtuma vauhdissaan, ja työntää painetta alakertaan ja edelleen imupuolelle.  Etenkin mäntäohjatussa, kun ei oo ees läppiä estämässä.  Ja myös nelarissa imuventtiilin avautuessa.

Jos se tekee sitä yskimistä vain tilapäisesti, liittyykö se johonkin tiettyyn ajotilanteeseen tai kaasun asentoon tai kaasun asennon muutokseen, joka pudottaisi seoksen hetkellisesti laihalle?  Tuo neuvottu seosruuvin avaaminenhan rikastuttaa tyhjäkäyntiseosta, jos kaasarissa on seosruuvi, ja taas, niinkuin tiedätkin, ei toimi oikein, jos tyhjäkäyntisuutin on tukossa tai liian pieni.  Seosruuvillisessa kaasarissa osa tyhjäkäyntiseoksesta tulee tyhjäkäyntipiirin kautta, osa luistin alta tai pääpiiristä.  Ajatus on, että pääpiirin kautta tulee liian laihaa aina pienellä osakuormalla kuten tyhjäkäynnillä, ja silloin tyhjäkäyntipiirin kautta pitää tulla liian rikasta, ja seosruuvin kiertäminen vaikuttaa siihen suhteeseen, miten paljon tulee kumpaakin kautta.  Jos se tyhjäkäyntipiirin kautta tuleva seos ei ole liian rikasta, ei säätö toimi kuten pitäisi.  Ilmaruuvillisessa vaikutetaan samaan asiaan niin, että tyhjäkäyntipiirin kautta tulevan seoksen rikkautta muutetaan, ja silloin suunta on päinvastainen, ilmaruuvin avaaminen laihduttaa seosta.  Ruuvin sijainti yleensä kertoo, kummasta on kyse, seosruuvi on kurkusta sylinteriin päin ja ilmaruuvi toiseen päin.

Se yskiminen voi johtua tietysti mistä hyvänsä seoksen hetkellisesti tai pysyvästi laihaksi pudottavasta asiasta, kuten ilmavuodoista, bensan saannin ongelmista eli hetkellisesti alas putoavasta bensan pinnasta.  Mutta voi se oire olla myös syttylaitteista lähtöisin, jos ennakko jostain syystä heilahtaa hetkellisesti pieleen?  Ja koronakin on taas leviämässä Turusta, voi se siitäkin johtua.  Olikos tuo Evikka amerikkalainen alun perin, voipi olla Trumpin vaalitaistelunkin kanssa tekemistä asialla?

Mutta vian etsinnän iloa toivotan, koettelee vaan ei hylkää Evikka, ja ilo on sitä suurempi mitä vaikeamman vian onnistuu korjaamaan!

toivottaapi jaakkovaakko viikonlopun kunniaksi

PS. Korjailin muutaman typon ja yhden ajatusvirheen...
PS2. Kuun asento, auringonpilkut sekä juuri nyt Otavan kohdilla kiitävä pyrstötähti on myös syytä ottaa huomioon vikaa pähkäillessä...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2020, 18:59:42 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Heinäkuu 24, 2020, 19:12:11 ip
Vastaus #2

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4127
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
  :)  Hele vetttiläenen. Jos se pyrstis on nyt Otavassa, on se länteen mennessään piankin Joutsassa, eli laiturilta oisin voinu nähä.

 Mutta koneeseen. Tossa kaasari, kuten varmaan monissa, on avautuvalla läpällä, ei luistilla, vaikka itse kone luisti-ohjattu onkin.
 Vika on todennnäköisesti juurikin luistin takana imukanavissa, jossa kanava käy kampikammion pohjassa kahtena omanaan.
 Näiden päällä on lohko, jossa kapea kannas, jossa tiiviste, ja joka tahtoo revetä kanavien välistä.
 Kerran oon sen jo korjannu, joss kuss 20 vee sitten ja aika jumppa siinä on.
 Kai se on tavella tehtävä...

 Niin ja yskäsy tapahtuu täyskaasulta hellätessä, tai tyhjäkäynnillä ajaessa, esim. uistellessa.

 Ei se kiusaa, mutta tuo öljykalvo tyynessä vedessä ei tällaista sisäisesti vihreää innosta.     :(

   ..  jos liittyisi puolueeseen ja alkaisi vastustamaan itseään...  :)

 Liitin kuvan, josta näkyy tasainen öljykalvo.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2020, 20:09:57 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Heinäkuu 24, 2020, 21:39:13 ip
Vastaus #3

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 832
Niin, ainakin pienet kaksisylinteriset Evikat ja Jonssonit on läppäventtiilivehkeitä, liekö nämä isommatkin ?
Olenko väärässä, eli läpätkö siellä vuotaa, vai onko kone tosiaan mäntäohjattu ?

Heinäkuu 24, 2020, 22:01:05 ip
Vastaus #4

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4127
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Kuvittelin että on luisti-ohjattu, eli pyörivä levy imureiällä, niinku soliferin koneissa ::), mutta ei.
 Imukanavissa onkin läpät, kuten kuvassa näkyy. Osa nr. 4.
 Vika sen kun mutkistuu, vai meinaatko Matti että läppien vaihto auttais ?

 Siinä imukotelossa on supistus, jonka fiilailemalla saattas saada muutaman lisämerihevosen käyttöön.  ::)
 Tässähän on yli 530cc lohko, jota kaiketi käytetty paljon tehokkaammissakin koneissa.
.. 521 cc lohko, jota käytetty 20-35 hv koneissa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2020, 20:14:44 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Heinäkuu 24, 2020, 22:16:14 ip
Vastaus #5

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 832
Niin, sitä ajattelin. Kuluuhan nekin ja saattavat päästää painetta takaisin päin.
Kannattaa ainakin katsoa miltä näyttävät.
Mulla on muuten uusi lohko tuollaiseen, olikohan siellä männätkin mukana ?
Täytyypä tsekata.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2020, 22:18:20 ip kirjoittanut Matti Kivistö »

Heinäkuu 24, 2020, 22:28:21 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Sen verran tuosta aikaisemmasta kirjoitelmastani, etten ottanut kantaa siihen, onko evikassa tai missään venemoottorissa läpät, kun minulla ei oo niistä mitään näköhavaintoja, kirjoitin vain yleisesti moottoreista.  Sitten omasta kokemusmaailmasta - siis ei venemoottoreista - muistikuvia, tuon Matin kirjotuksen kirvoittamia.  Ainakin trialmoottoreissa on omakohtaista kokemusta siitä, että semmoset kuttaperkkaset läpät, jotka ovat silmin katsoen ehjät, mutta eivät omalla joustollaan sulkeudu, sotkevat nimenomaan pienten kierrosten ja osakuorman alueella moottorin käyntiä.  Niissäkin kuvittelin, että paine-ero kyllä sulkee läpät, ei sillä läpän omalla joustolla ole merkitystä, mutta on kokemusta siitä, että näin ei ole.  Uudet läpät tekivät käynnin täsmällisemmäksi, ja ne uudet nimenomaan sulkeutuivat kokonaan ihan omin voimin, ilman paine-eroja.  Toimintaperiaate on siinä mielessä sama, että mäntä ei ohjaa kampikammion täyttöä ollenkaan, sinne on reiät koko ajan auki, vain läpät sulkevat ne.  Kakspyörästen läppäkoneissa olen myös nähnyt sellasia läppiä, joihin joku on käynyt syömässä läppien kulmista palan pois, jolloin läppä ei enää sulje reikäänsä täysin.

Moottoripyörän koneessa tuon asian kokeilu on aika paljon inhimillisempää, läpät eivät ole kalliita eikä joudu purkamaan just mittään ylimäärästä...

Jaakko

PS. Jos oot Eero vielä Suonteella, ja taivas ei oo pilvessä, käy siellä laiturilla kurkkaamassa pimmeen aikaan sinne Otavan suuntaan, saattaap se ohimenijä näkkyy... ei se niin hätäseen mee, että Otavasta Suonteelle yhessä hujauksessa, vielä viikon ajan pitäs näkkyy... ja saattanu jäähä Otavaan sen yhen enskamiehen kapakkiin istumaan, että vasta puolen yön jälkeen kannattaa tähystellä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2020, 22:37:52 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Heinäkuu 25, 2020, 19:28:10 ip
Vastaus #7

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4127
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Suonteella en oo ja sehän on "mukavuukseton" paikka.
 Ei nettiä, ei vesiklosettia, eikä muutakaan hapatusta.
 Puhdas luonto, puhdas vesi ja puhtaat ajatukset...  ::)

 Totti on maan paras selostaja ja salmari-kossu on Huvikummusta lähtöisin. Että semmoinen pläjäys Otavasta.

 Ewarin valmistus on muuten keväällä päätetty lopettaa.      :-[
 Yli satavuotinen historia on saanut pisteensä.    Valitettavasti.

 Melekonen hinku tuli koneen purkuun ja pikku virittelyyn, mutta talveen menee.
 Tästä saanee viidellä sadalla hyvän juhdan, ellei ylläreitä pukkaa.
 Reilulla kolmella tontulla sais uuden nelkku Suzukin, joka sekin kovasti houkuttas.

 Pers-aukisen on hyvä hekumoida, vaikka kate puuttuiskin... märällä lompsalla otsaa ja niinpoispäin...  :(

Heinäkuu 25, 2020, 21:44:06 ip
Vastaus #8

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 753
  • Allegro con moto


  muutaman lisämerihevosen käyttöön.  ::)


Hauska tuo Eeron käyttämä voimayksikkö. :) . Paljonko se on noinniinkuin kilowatteina? Eikös peninkulma ja meripeninkulmakin ole eri pituisia?
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Heinäkuu 26, 2020, 08:01:05 ap
Vastaus #9

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4605
Moro

SAE vai DIN meriheponen ;)

Kyllä se merellä se peni kuuluu pitemmältä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Heinäkuu 26, 2020, 09:19:00 ap
Vastaus #10

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
Ole Evinrude kehitti ulkolaitamoottorin, kun ei viitsinyt soutaa, ja naisiin oli hinku järven toiselle puolen, liekkö Eerolla mielessä samat asiat, kun pitäisi koneesta köhä poistaa.

Heinäkuu 26, 2020, 09:36:40 ap
Vastaus #11

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
Tohatsu nuo pienemmät koneet on tehny OMC:lle vuodesta 2011, ja Brunwickille (Mercury) vielä pitempään

Heinäkuu 26, 2020, 10:03:21 ap
Vastaus #12

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1970
jatketaan Tohatsusta,siskolla on 30:n joka oli ehkä seisonut 5 vuotta,viime syksynä veljen kanssa piti lähtee mutta kone ei käynnistynyt ja sen verran tutkittiin että ei ole painetta ruisku putkessa ja nyt kesällä kaivelin rusku pöntön irti ja sieltä löytyi samannäköinen bensa pummu kuin autoissa,sen verran näki että siivet pilkotti joista veli pääsi herättelemään niin että lähti pyörimään,se bensa tekee sitä valkosta töhnää mikä jumittaa                     
paikalliseen tohatsu huoltoon soitin yli 400 ja tilaus tavaraa eikä ole koskaan tarvinnut vaihtaa? youtubesta löyty kyllä suzukista samaa oiretta

Heinäkuu 26, 2020, 11:36:33 ap
Vastaus #13

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
Lyijytön bensa tekee tuota, syksyllä bensan säilöntäainetta tankkiin, ja käyttää konetta niinkauan, että leviää jokapaikkaan. Ruiskukone ei tavallisesti tuota tee, mutta tässätapauksessa varmaan pitkällä seisonnalla on asiaan vaikutusta.

Heinäkuu 26, 2020, 14:16:58 ip
Vastaus #14

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1970
pienkone bensa ajaa saman asian jos jaksaa nähdä vaivaa