Kirjoittaja Aihe: Veneen perämoottoreista.  (Luettu 8448 kertaa)

Heinäkuu 27, 2020, 17:30:32 ip
Vastaus #15

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4125
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Taitanee tulla samanlainen yksinpuhelu, kuin joskus tuosta classic-trial aiheesta...  ::)
 Eis se mitää...  :)

Marko Immosen youtube pläjäykset on mukavasti kerrottua asiaa, asian tiimoilta.
 Jossain hieman raapaistaan tuota evari köhän aiheuttajaakin ja kun tarkemmin tuota ajattelee, niin vaiva osuu kyllä kohteeseen. Läpät.
 Samalla on nyt tullut opiskeltua tuo helppo tehojen palautuskeino, eli lohkon imu-aukko kaasarin kurkun kokoon.

 Eihän Matilla tietoo edullisista läpistä ?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2020, 20:15:31 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Heinäkuu 28, 2020, 09:31:19 ap
Vastaus #16

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
Perämoottoripurkaamot ei näköjään laita nettiin valikoimaansa, pyytävät soittamaan. Toisaalta, onko se käytetty osa sitten sen parempi kun entinen, aika suolanen hintahan noilla uutena näyttää olevan ainakin Suomessa.

Heinäkuu 28, 2020, 10:55:07 ap
Vastaus #17

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4125
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Ei kannata käytettyä laittaa, mutta sitä vois koittaa, että kääntää läpyttimen paikoillaan toisinpäin.  :)
 Prätkissä tuo on joskus hetkellisesti toiminut, joskin niiden rakenne kovasti erilainen kuin tuossa "tähtimallisessa".

 Tulee nyt syksyllä varmaan enemmän ajettua verkoilla ja ongelmahan tuossa yskimisen ja tuhraamisen lisäksi on se, että muistaakseni alempi tulppa on vaalea, eli käy laihoilla ja siten rikkoutumisen vaara on suuri juuri noilla lähes täyskaasulla ajettavilla siirtymillä "apajille".

 Katotaaha nyt mitä sen kanssa tulee tehtyä ja ennenkaikkea milloin.  Tais jäädä talveks.

  ...

 Yksinpuhelu jatkukoon.

 Tällä videolla näkyy koko ongelma.
 Omassa ei noin paha, mutta konehuone on märkä ja öljyinen, ja yskii tietyssä tilanteessa. Kipatessa öljyä pääsee veteen ja tuhraa.
 Videolla yksi siivistä on kokonaan murtunut, joten tuo läpän kääntö ei tuossa tapauksessa toimi.

 Juttu on sinällään selvitetty, josta kiitos Matin kommentille läppäventtiilikoneesta, eikä luisti-ohjatusta, kuten aiemmin luulin.   Kiitos Matti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2020, 20:16:10 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Heinäkuu 28, 2020, 14:02:35 ip
Vastaus #18

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5767
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Vuosikymmeniä sitten äitee osti veneen jossa Jonsson 20Hp moottori, silloin puhuttiin tuosta tehon nostosta avartamalla imuaukkoa. Nokaasari irtti niin sielä oli muovinen kuristus, se pois niin johan kulki.

Heinäkuu 29, 2020, 11:45:55 ap
Vastaus #19

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4125
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Sinnikkäästi jatkan yksinpuhelua, kun eihän se varmaan ketään vahingoita.   Aina voi jättää lukematta.

 Tuo -luisti-ohjaus- jäi korviin erään perämoottoreita huoltavan kaverin vika-arviosta, jossa hän silmät sinisenä kertoi luistien stefojen olevan loppu.
 Hankala korjattava.  8)

 Nyt kun tuo asia on hieman auennut, käy ilmi, ettei kaveri tiennyt asiasta mitään ja ehkäpä vaan kalasteli itselleen rahakasta korjauskeikkaa.

 Noita läppiä löytyy suomesta h 94e/ kpl ja ebaysta 49e + rahti 16e.
 Kannattaako tuossakohtaa enää kannattaa kotimaista yrittäjää ?    ???

Heinäkuu 29, 2020, 12:14:15 ip
Vastaus #20

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4230
  • Moukka
Sinnikkäästi jatkan yksinpuhelua, kun eihän se varmaan ketään vahingoita.   Aina voi jättää lukematta.

 Tuo -luisti-ohjaus- jäi korviin erään perämoottoreita huoltavan kaverin vika-arviosta, jossa hän silmät sinisenä kertoi luistien stefojen olevan loppu.
 Hankala korjattava.  8)

 Nyt kun tuo asia on hieman auennut, käy ilmi, ettei kaveri tiennyt asiasta mitään ja ehkäpä vaan kalasteli itselleen rahakasta korjauskeikkaa.

 Noita läppiä löytyy suomesta h 94e/ kpl ja ebaysta 49e + rahti 16e.
 Kannattaako tuossakohtaa enää kannattaa kotimaista yrittäjää ?    ???
Jos en nyt ihan väärin muista niin johnsonissa/evikassa 2t, on läppäkone. Läpät vääntyy aikain saatossa, ja joskus jopa läppä saattaa olla katki. Vähän saman asian toimittaja niin kuin rotaatiolevytkin.  Ei ole kummoinen homma vaihtaa, ja jos kotimaan myyjä on kovin hintava, niin tilaamaan ulkomailta. Siellä kaasarin ja pytyn välissä sen pitäis majailla.

Elokuu 03, 2020, 21:04:53 ip
Vastaus #21

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4125
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Kiitosten jatkoksi anteeksipyyntö.  :-[

 Martin kommentit olivat oikein hyviä, mutta Matti se palautti maanpinnalle tuossa läppä-asiassa.
 Kiitos ja anteeksi, olen korjaillut tekstejäni jälkikäteen...

 Mutta.  Vika ei ollut läpissä, vaan jo aiemmin vaihtamassani välikopan tiivisteessä, joka pettänyt ja vuotaa niin ulos, kuin sisään.
 Tulppa valkoinen ja konetila öljyinen.

 Vaihdoin tämän joskus baut 20v sitten. Ilman tiivisteliimaa ja ruuvilukitetta.
 Nyt oli kopan alapään ruuvit löysällä ja yksi peräti irti, jolloin tiiviste pettää ja seuraukset ovat seuraavanlaiset.
 Onneksi en läppiä tilannut ja onneksi tiiviste löytyi lähikaupasta, eikä ollut edes kallis.
 Koko reissu tulppineen maksoi 26e, joten hyvä niin...
 Hieman tuo teetti askaretta ja vasurin sormet kramppaa nyt illalla, kun muka joutuivat oikeisiin töihin.
 Ikäni olen leipäni hankkinut ruuvaria pyörittelemällä. mutta nyt on aktiivi-ajoista parikin vuotta, joten oireileehan nuo... vähemmästäkin.  :(
 Kone on tänään jo käynyt korjauksen ja huom. pikku fiilauksen jälkeen ja nyt ois jo kova hinku päästä sitä kokeilemaan.  :)

 Kerronpa myöhemmin jatkeeksi mitä sille tein.   Lukekoon ken jaksaa, eli tuskin monikaan...

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 04, 2020, 13:40:21 ip
Vastaus #22

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4125
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
Sinnikkäästi jatkan yksinpuhelua, kun eihän se varmaan ketään vahingoita.   Aina voi jättää lukematta.

 No, kaikesta huolimatta.
 Nettikeskusteluja ja juutuubi pläjäyksiä selatessa ovat monet kertoneet sen helpoimman tehonpalautuksen olevan tuon imuakon suurentaminen kaasaria vastaavaksi, eli 24 => 32 milliseksi tässä tapauksessa. Teholisäys arv. 5 hp ja tuohon vajavaisesti toimineeseen toivottavasti enemmän.  ;)
 Sanovat viisaat, että kotiviritys on onnistunut, jos tehohävikki on vähemmän kuin 20%.                En usko !

 Käsivaralla piirsin vapisevin käsin, muistona freonin käsittelyvuosilta ja käsipelillä ja vanhalla black&deckerillä jotain.  Ihan riittävän hyvä tuli.

 Torstaina ois haave saada kulkine järvelle, joten aika näyttää tuleeko innolla odottamiseen karvas takaisku.  :P

 Vaan kyllä on masentajalla paskaaset sormet.   :o

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 04, 2020, 17:58:22 ip
Vastaus #23

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1353
noista sormista sen verran että sano mammalle että pullaa tarttis ja lupaa vaivaa taikina niin sen jälkeen on kynnenalusia myöten puhtaat kädet

Elokuu 05, 2020, 10:26:55 ap
Vastaus #24

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
En tiedä OMC:n laitteista, mutta 20hv yamahassa on pakopuolella haitat, jotka poistamalla tulee koneesta 25hv, siis tulee enemmän kierroksia. Tuossa imupuolen viilailussa on sellainen pointti, että jos sitä liikaa suurentaa, voi tulla käynnistys vaikeuksia, koska virtaus kurkussa käynnistettäessä pienenee, saattaa tulla polttoaineen kaasuuntumis vaikeuksia, ei ehkä vielä tuolla viilauksella, kyllähän liikaa viilattukin käynnistyy, mutta se pitäs saaha pyörimään kovemmin käynnistyksessä. Sama toisinpäin, jos kurkku on liian pieni, tulee sinne niin kova alipaine, että ulkoilman paine 1bar, ei enää riitä täyttämään sitä, eli kone horasee tyhjää, mutta tää tulee esiin vasta kierroksilla.

Elokuu 05, 2020, 11:03:40 ap
Vastaus #25

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Mitähän "gaggista" Tatu on joutunu ropeltaan, ko kynnetkii piti leikata?

Elokuu 05, 2020, 11:08:29 ap
Vastaus #26

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
Mitähän "gaggista" Tatu on joutunu ropeltaan, ko kynnetkii piti leikata?

Veikkaisin, että UUNIA.

Elokuu 05, 2020, 11:55:07 ap
Vastaus #27

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4125
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
Mitähän "gaggista" Tatu on joutunu ropeltaan, ko kynnetkii piti leikata?

 Gagkis on "kone" ja Tatulla on näihin maaginen tatsi.  ::)

 Mutta kaasarin kuristuksista ja virtausnopeuksista.
 Tuossahan on kuristus vielä siinä kaasarissa, kuten kuvassa neulan tietämillä näkyy.
 Alunperin moottoreissa on käytetty kolmea erilaista kaasaria, 20hp, 25hp ja 30-35hp koneille.
 Tuo mun kaasari on se 25hp malli, vaikka kone onkin myyty 20hp tehoisena.

 Alunperin perusrunko on siis tehty 35 hp tehoiseksi, jota on sitten kuristeltu pakopuolelta, imupuolelta ja sytyn ennakkosäädöllä.
 Tuo tekemäni fiilaus on se helpoin palautettava ja monien juttujen mukaan se tärkein / helpoin. Muuta en aio tehdä.



[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 05, 2020, 12:47:56 ip
Vastaus #28

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7262
Eikö suuttimia tai muita kaasarin säätöjä tarvii tehdä?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 05, 2020, 13:19:36 ip
Vastaus #29

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4125
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 
Eikö suuttimia tai muita kaasarin säätöjä tarvii tehdä?

 Ma ei tiata, mutta kerron ens viikolla, ku oon päässy vesille ja toivon mukaan myös sieltä pois.

 Tosta käyntiinlähdöstä senverran, että tuossa ämpärissä heräs kyllä eka vedolla ja hyvin kävi.  :)

  Immosen tarinointi ja työnäytös aiheesta.