Kirjoittaja Aihe: Veneen perämoottoreista.  (Luettu 8449 kertaa)

Elokuu 05, 2020, 16:52:55 ip
Vastaus #30

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 753
  • Allegro con moto
Mitähän "gaggista" Tatu on joutunu ropeltaan, ko kynnetkii piti leikata?

Veikkaisin, että UUNIA.
Tuttu merkki keittiöiden tiimoilta, onneksi uunin nimi on Gaggenau eikä Birkenau...
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Elokuu 05, 2020, 17:04:24 ip
Vastaus #31

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 306
Mitähän "gaggista" Tatu on joutunu ropeltaan, ko kynnetkii piti leikata?

Veikkaisin, että UUNIA.
Tuttu merkki keittiöiden tiimoilta, onneksi uunin nimi on Gaggenau eikä Birkenau...

Molemmilla leireillä olen käynyt. Auschwitz 1:ssä ja Auschwitz 2:ssa joka tunnetaan nimellä Birgenau. Oli kyllä vaikuttavat paikat, yhtään ei naurattanut siellä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2020, 19:02:10 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Elokuu 05, 2020, 21:58:48 ip
Vastaus #32

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 418
Mitähän "gaggista" Tatu on joutunu ropeltaan, ko kynnetkii piti leikata?

Veikkaisin, että UUNIA.
Tuttu merkki keittiöiden tiimoilta, onneksi uunin nimi on Gaggenau eikä Birkenau...

Molemmilla leireillä olen käynyt. Auschwitz 1:ssä ja Auschwitz 2:ssa joka tunnetaan nimellä Birgenau. Oli kyllä vaikuttavat paikat, yhtään ei naurattanut siellä.


Olen myös käynyt. Ei naurattanut. Googlareille, se on Birkenau.

Elokuu 09, 2020, 11:04:45 ap
Vastaus #33

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Jos ei Eeron evikka ruppee laulamaan, ni eikös sieltä tallin kätköistä vielä joku kotari löyvy, ko peremmältä penkaa?

https://youtu.be/lDi9uFcD7XI

jaakkovaakko

Elokuu 10, 2020, 15:31:27 ip
Vastaus #34

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4127
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Parikin kotaria löytyy ja molemmin ois viisaampaa tehdä näin.

 Evarilla ajelin puoli tankkia ja hyvin pelasi.
 Nopeus ei juuri kasvanut, mutta sitkeys ja vääntö merkittävästi.
 Nyt nousee neljällä aikuisella vielä liukuun suht rivakasti ja kestää kuorma päällä täydet kierrokset.

 Katotaanhan nyt. Kesää, tai ainakin vapaita vesiä on vielä jäljellä...

Elokuu 11, 2020, 08:34:07 ap
Vastaus #35

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
Eihän se nopeus kasva jos ei potkuria vaihda, tai kierrosten täytyisi kasvaa reilusti. Eiköhän siinä ole rajotin, veikkaisin 6000rpm. Teoreettisen nopeuden voi laskea siten että välitys, esim. 12:26 jaetaan keskenään, siis 12 jaetaan 26della, saatu tulos kerrotaan potkurin nousulla esim 17, ja tulos kerrotaan kierrosluvulla esim. 6000, saatu lukema jaetaan luvulla 1216, saatu tulos on saavutettava teoreettinen nopeus, tällä yhdistelmällä 38,7 solmua. Mutta käytännössä potkuri aina luistaa,mikä riippuu mm. veneen painosta ym.tekijöistä, niin tuolla yhdistelmällä voi ehkä 35 solmuun päästä.

Elokuu 11, 2020, 11:26:07 ap
Vastaus #36

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4127
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Jep, tuo onkin tiedossa, joskin ilman tuota laskukaavaa...  :-\
 Vene on yhteysveneenä saaren ja mantereen välillä, joten tuon kovempaa sen ei tarvitse kulkea, kuin joskus yks päällä kovassa kelissä.  ;) nam
 Tärkeämpää on se sitkeys tiettyyn rajaan asti. Jyrkemmällä potkurilla sais lisävauhtia, mutta se on taas sitkeydestä pois noin pienillä tehoilla.
 Kolmekymppinen tuossa veneessä (175kg + moottori + kamat) vois olla parempi vaihtoehto.
 Miinuksena siinä rekisteröintipakko / juppikootterivero ja korkeammat vakuutusmaksut.

 Seosruuvin kanssa on vielä kikkailtava, että saa kutiteltua ne parhaat kierrokset esiin.
 
 Plussana jumpassa oli odottamatta bensan kulutuksen pieneneminen ja hyvä niin.   :)

Elokuu 11, 2020, 17:36:03 ip
Vastaus #37

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
joo, se kuormankesto ja huippunopeus on aina käuttöveneessä kompromissi. Huippuja haettaessa, jos ei hissiä ole, lähetään liikkeelle, että laitetaan koneen kavitaatiolevy veneen pohjan kanssa tasoihin, sitten aletaan trimmillä nostamaan konetta, tarkotus on saaha vene kulkemaan mahollisimman perällään, sillon on veen vastustava kitka pienimmillään, tavallisilla potkureilla ei kuitenkaan saa nousta vesisuihkua ylös, kuupatut ja superkavitoivat potkurit ovat asia erikseen. jos vene perilleen trimmattuna alkaa hieman kallistella puolelta toiselle, ollaan sen veneen äärirajoilla, siis vene alkaa leijumaan, siinä on oltava tarkkana, sillä sopiva vasta-aalto/tuulenpuuska yhistelma saattaa heittää veneen ympäri. Mutta ei noilla Eeron tehoilla tuollasta vaaraa ole alkuunkaan.

Elokuu 11, 2020, 20:08:58 ip
Vastaus #38

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4127
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
Tää osuu aika hienosti tohon Terhin perään, vaikkakin ui hieman liian syvällä.
 Ylemmäs sitä ei voi nostaa ilman, että korottaa jollain virityksellä perän varalaitaa. Pitkä riki.

 Koneen perälevyssä on 5 säätöreikää mekaanisen trimmin akselille ja mulla se on toiseksi loivimmassa.
 Loivimmalla ei tahdo liukuun nousta ja kun nousee, on kiikkerä ohjattava, vaikka hieman kovempaa menisikin.  Jyrkimmällä asetuksella ikäänkuin vaan nousee suoraan liukuun, mutta kyntää ja on raskas ohjattava.
 Nyt on ajojälki kuin ohjekirjasta ja aallot menee nätisti ristiin siinä 5-10m päässä.
 410 pohja on sellainen, että se on perästä loivasti kaartuva ja antaa veden nousta potkurin vietäväksi. Tätä pitävät huonona, mutta uskon että on edullinen liukuun noustuaan.
 Hyvä vene, hyvä moottori, joilla on ajettu Paljon since -94.
 Valitettavasti tuntimittaria ei ole...

 Luultavasti olen nyt kesän toisen venekuumeen selättänyt, vaikkakin nyt sais tarjous Buster XS;n ja Jammun kakskymppisen aika tiukkaan hintaan.    Pöh. Yli varojen kuitenkin.

Mutta ei noilla Eeron tehoilla tuollasta vaaraa ole alkuunkaan.

 Ja noista mun tehoista. Mistäs sie ne tiiät ? Kikkailen päivittäin kolminumeroisten lukujen kanssa.  ;D
 Vanha viisas Rauzi, nykyään hiljentynyt, loihe joskus lausumaan mitä se paino on.
 Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa... ehe .. eheh ehe...      :-\

Elokuu 13, 2020, 20:12:07 ip
Vastaus #39

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4127
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Tuli mökiltä nootti, että kone on rikki.    :P
 Helvatin helskutan rallaa !

 No vetopuoli toimii, mutta tiltistä hilppeet irti ja kippausmekanismi jumissa.  Voi voi....    :-[

Elokuu 14, 2020, 07:42:49 ap
Vastaus #40

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
Sähkökippi ?, tuleeko pumpulle virtaa, rele?, käyttökytkin?

Elokuu 14, 2020, 10:04:26 ap
Vastaus #41

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1742

 Kolmekymppinen tuossa veneessä (175kg + moottori + kamat) vois olla parempi vaihtoehto.
 Miinuksena siinä rekisteröintipakko / juppikootterivero ja korkeammat vakuutusmaksut.

Teettää siihen kolmikymppiseen kakskymppisen tarrat.
Jos joku ihmettelee menoa, niin sanoo vaan, että onhan tämä Terhi vaan aika liukas.
Harvemmin taitaa venepoliisi koppaa alkaa aukomaan, eikä välttämättä vanhoista koneista ymmärrä tunnisteita.

Elokuu 14, 2020, 11:19:20 ap
Vastaus #42

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1107
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Urbaanilegendan mukaan Fabritiuksen veljekset jotka Argo kilpa- ja urheiluveneitä tekevät ajoivat omalla veneellään jossain luokassa. Muut virittelivät koneita, he laittoivat suoraan isomman koneen perään ja pienemmän kopan päälle. Paloivat tosin petoksesta mutta tuskin tulevat vakuutusetsivät tai poliisi selälle availemaan koppaa ja kattelemaan valmistenumeron perusteella että mikä moottori.

Tai sitte virittää sitä nykyistä. Nuoruudessa yks minua vanhempi naapurin poika viritti oliko se 15 heppanen vai mikä mutta kulki kovempaa ku 20-25 heppaset. Semmonen perkeeleen ujellus kuulu kun ajo mökkisaaren ympäri Saimaalla testilenkkejä.

Se kunnostautu myös 4-tahti koneissakin kun 128 viiatilla pienessä pöllyssä lähti polliisia karkuun ja jäi vasta kiinni ku ajovirheen takia ajo orapihlaja aidan läpi pihalle jossa talossa muuten se yks 70-luvulla hyvin tunnettu kilpakuoksija asu. Tuplaweberit ja mitä lie muuta oli fiudessa, hyvin ainakin kierti. Kovasti onnettomuusherkkä paikka se talon ympäristö. Samassa risteyksessä kuoli mopopoika ja muutama kymmenen metriä alas päin piikillä poika.

Elokuu 14, 2020, 12:02:47 ip
Vastaus #43

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4127
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Ihan on mekaaninen vipuhässäkkä, jonka olen kuvitellut olevan "ikuinen" ja on tähän asti pelannut täysin nikottelematta, mutta eiköhän tähänkin ratkaisu löydy, kunhan pääsen pelipaikoille.   Joutuu vaan soutamaan kuorman saareen.  :-\        :)  Hyvällä kelillä ihan ok.
 Tuo mutkainen osa oli välissä, onneksi ei ole tippunut ja hävinnyt. Se on sen laukaisimen vivun vastapäätä ja välissä pilkottava reikälevy on irti.
 Kyllä tämä tästä...


[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 17, 2020, 11:40:20 ap
Vastaus #44

Tauno Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Suzuki 30 hp 2tahti tuoreöljyvoitelu
Miä luulette paljonko pitäis löytyy puristuksia 3 cyl että olis kelvolliset. Nyt ei pyöri alakierroksilla ja sammuilee ryypyllä käynnistyy
Tane
GoldWing 1100 Interstate - 81