Kirjoittaja Aihe: Zyndapp 175 S -56  (Luettu 2527 kertaa)

Toukokuu 23, 2021, 08:58:46 ap
Vastaus #15

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11889
Kävin tuossa taannoin vuosia sitten yhdessä
navetanvintissä,jossa oli valkoinen 250cc Zyny
yläputkella- vai oliko peräti kahdella? Oli siinä
siniharmaat juovatkin-vaan ei paljon kromia,jos oikein muistan.

Siinä oli myös teelautasen kokoinen pensakorkki,jossa
oli tekstiä- mm. "International Six Days" yms. Se jäi
ihan erityisesti mieleen.

Oli jäänyt ajosta kun  äijät olivat jotain säätöä virtavehkeisiin
alkaneet tekemään-ja siihen oli sitten jäänyt.

Paha vaan,että en enää yhtään muista,miten sinne mennään-
yksi ukko sen silloin mulle neuvoi ajamalla edeltä- vaan sekin jo taivaallisissa pappa-tunturiajoissa
vuosia ollut.

Siellä se aarre on-vaan ei voi mitään..  Mutta tänä kesänä kyllä ajan ja etin sen paikan-vaikka
väkisin. On sentään suunnilleen muistikuvia seudusta,joka ei edes kovin kaukana ole.

t. Markku

Toukokuu 23, 2021, 09:06:14 ap
Vastaus #16

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 838
  • Kawasaki A 1 R
      Siitä enduron ajamisesta en tiijä paljonko niitä pyöri mantsapoluilla mutta, spw. ja pitkäpiikkimies Walle Seliverstow ajoi kahtena vuonna
      Päitsin, tuloksista en tiijä.   Oiksko ollut ysäri luku kun päitsillä kävi Zynyn tehdaskuski ajamassa proto endurolla oli hieman erikoinen laite
     eli silloin kun viellä tehdas oli Germaaniassa ääni oli hurjan vääntävän koneen. Kone oli 175 ja pakoputki oli todellinen taideteos ,pyykki
     tuvan uutiset kertoivat männän rako olisi 2 satkua, hevosia 40-50 seutuja, kuskin nimi ei nyt tule mieleen. Nikkanen muistelkoon tästä.
     Muisteli  Erkki.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2021, 09:18:55 ap kirjoittanut erkki kuparinen »

Toukokuu 23, 2021, 10:12:51 ap
Vastaus #17

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11889
Tuo valkoinen Zyny,josta kerroin se hiukan nyt
kaihertaa.

Laite oli  ilmeisesti 60-luvun alusta-ja se väritys
oli kyllä alkuperäinen- hyvin samankaltainen kuin MZ G-sporteissa
samoilta ajoilta.

Yläputki- tai paremminkin "väliputkikin" oli kyllä ihan tehtaan
juttuja. Pyörä oli muutenkin "hoikempi" kuin nuo Zynyt siihen
aikaan tapasivat olla.

Jokin tuotantokisavehehän sen täytyi olla- ja se omistaja,joka ei silloin
osnnut sanoa,että haluaako myydä- se väitti,että on siinä siviilimalliin
verrattuna ihan toisenlainen ärjäisykin.

Onko täällä noita vanhoja kisapelien tuntijoita ,jotka osaisivat
arvuutella,että mikä iheen versio tuo edes on?

t. Markku

Toukokuu 24, 2021, 14:11:40 ip
Vastaus #18

Jorma Leppänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 60
  • Steyr Puch nyt entisöitynä tallissa
Kiitos Simolle ja muille tähän asti tulleista vihjeista oli tosi hienoa nähdä kuvat laitetusta zyndapista

Toukokuu 12, 2022, 14:43:23 ip
Vastaus #19

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 634
Joko Markku sen navetan on löytänyt? Jäi aikalailla vaivaamaan tuo tapaus. Nuo tuntomerkit ei minusta oikein tahdo sopia mihinkään tuon ikäiseen Zündappiin. Jo värikin kuulostaa erikoiselta.
Noista rakennettin kyllä tehtaan ja alan miesten toimesta endurokisapyöriä. Olen kuvassa nähnyt Suomessa rakennetun kisapyörän. Huono mustavalkoinen kopiohan se oli. Pitää kaivaa se esille.
Yllättävän huonosti on netissäkään kuvia vanhemmista kisapyöristä. Uudemmista GS malleista on sitten kyllä aivan vaivaksi asti kuvia. Jos olet kuitenkin merkistä varma, niin olispa mukava tietää, minkälainen peli siellä oli...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2022, 22:05:50 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Toukokuu 12, 2022, 16:34:04 ip
Vastaus #20

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11889
Olen ajanut ja etsinyt-vaan ei ole tärpännyt.

Ja Zyny se oli taatusti-ja tuo kuutomäärä
sen omistajan kertoma ja lukihan se siinä alumiinilätkässä myös.

Jatkan seikkailua...

t. Markku

Toukokuu 12, 2022, 17:41:38 ip
Vastaus #21

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 838
  • Kawasaki A 1 R
      Tämä ratkeaa helposti SML täytti 100 v ja niissä juhlissa haastateltiin Vallea jopa TV: ssä kysykää älkää arpoko.
      Veikkaukseni on että haette taruolentoa  2 ylä putkea ja valk. tehdasväri ????     ERKKI

Toukokuu 13, 2022, 06:50:51 ap
Vastaus #22

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11889
No-en oikein tiedä muuta,että koitan löytää
sen valkoisen Zynyn,jonka näin muutama kymmenen vuotta sitten. ;)

Jos löytyy-sittenpä saadaan selko,mikä se lopulta oli.

t. Markku

Toukokuu 13, 2022, 17:37:05 ip
Vastaus #23

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11889
Sain soiton eräältä herrasmieheltä Mäntsälän
suunnalta-ja nyt alkaa hiukkasen vaikuttamaan,että
se Zyny olisi n. 1960 malli 175S . Semmoiset jutustelut
ja tiedot sain,että se hyvinkin sellainen oli...

Se tuplaputkisuus jäi kai mieleen siitä,että siinä
lattialla lojui muistaakseni toinenkin putki,josta jäi ituja mieleen...

No-koitan kaivaa sen vekottimen esiin-valkoinen se pääosin oli-ja koromiakin oli.

t. Markku

Toukokuu 13, 2022, 22:34:06 ip
Vastaus #24

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 442
Tuossa se ajo-ohje Kukkaromäelle. Aikana ennen kännyköitä ja navigaattoreita. Lankapuhelinnumerossa oli vain viisi numeroa. Maaseudulla tiet oli ilman nimiä. Autossa oli viihdejärjestelmä, joka perustui kelalta toiselle siirtyvään ruskeaan magneettinauhaan, johon informaatio oli tallennettu analogisessa muodossa. Täytyi olla aivan 90-luvun alussa. Ehkä -91/92.
Pihalla oli sammaleenvihreä Imp-projekti. Kahvipöydässä selattiin vanhoja Moottoriurheilu-lehtiä, ja jossain oli jotain juttua ko. Zündappista. Oli puhetta jossain teilläpäin tallissa seisovasta Austin- Healeysta. Aika tampio pitää olla, jossei tuolla ohjeella Kukkaromäelle osaa.


Täytynee vähän näin jälkeenpäin tarkentaa, ettei tuon ajo-ohjeen perusteella kannata enää Impin tai Healeyn perässä tänne ajella. Imp meni jonnekin rata-aihioksi ja Healeyn omistajan siirryttyä toisiin hommiin perikunta parin kymmenen vuoden jälkeen elvytti ja katsasti sen, lie nyt jo museorekisterissä. Hyvin oli aika kohdellut Austinta vaikka seisokkivuosia kertyi varmaan se viisikymmentä.Tuon Simon hakeman Zynyn voisin ostaa sopuhinnalla takaisin?

Toukokuu 14, 2022, 09:02:30 ap
Vastaus #25

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 634
Joko kerkesi tulla kyselyitä... :)  Impistä ja Austinista. Laitan kuvan siitä Zundappista kun saan aikaiseksi.

Toukokuu 14, 2022, 09:35:51 ap
Vastaus #26

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 838
  • Kawasaki A 1 R
     Zundapp tehdas kuski  Klaus-Bernd Kreutz  kävi ajamassa  Päitsin 175 enduro protolla  Moottoriurheilu -lehdessä oli
     kuva pyörästä   Ei ollut MU.lehdessä vaan ilmeisesti Nesteen Pekan lehdissö.  Kreutz oli  1978  100 ccm saksan mestari
      79   175 ccm  mestari siitä eteenpäin  Zyntsyllä..
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2022, 13:56:53 ip kirjoittanut erkki kuparinen »

Toukokuu 14, 2022, 14:54:04 ip
Vastaus #27

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11889
Semmoinen muistikuva jäi siitä mysteeripyörästä,että se
olisi ollut hiukan pyöreämpi- eli 50-luvun loppupuolelta?

Mutta kuka näitä vanhan ukon muisteja takaa..

t. Markku

tänään kello 09:29:03
Vastaus #28

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 634
Tuo Markun laittama kuva on jostakin tuttu. Noita tehtaan rakentamia kilpapyöriä ei välttämättä kahta täysin samanlaista ollut. Tuossa näyttäisi olevan S-sarjan runko, pyörännavat, etuhaarukka, tankki ja moottori.
Kytkinpuolen moottoriposki on Bella skootterista. Etuhaarukka on vakiopyörissä vaimentamaton ja tuossakin on luultavasti yksi ulkopuolinen vaimennin alakolmion ja haarukan poikittaistuen välissä.(Niinkuin ”sotanorsussa”) Myöskin kahta ulkopuolista vaimenninta, haarukkaputkien takapuolella käytettiin. 50-luvun puolessa välissä jotkut tehtaan SixDays pyörät tehtiin vanhemman Elastic-mallin runkoon. En tiedä onko tuon kuvassa olevan pyörän ohjausgeometria täysin sama kuin vakiopyörässä. Tuohon (tai tuosta muokattuun) selkärankarunkoon tehtiin pienempiinkin (75-175cc) luokkiin sopivia laitteita.