Äänestys

Saa äänestää.

Valta kuuluu kansalle
0 (0%)
Liike Nyt
1 (3.1%)
Siniset
0 (0%)
Piraattipuolue
0 (0%)
Perussuomalaiset
11 (34.4%)
Vihreä liitto
0 (0%)
Vasemmistoliitto
3 (9.4%)
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
2 (6.3%)
Suomen ruotsalainen kansanpuolue
0 (0%)
Kansallinen Kokoomus
11 (34.4%)
Suomen Kristillisdemokraatit
0 (0%)
Suomen Keskusta
3 (9.4%)
En äänestä
1 (3.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Äänestys päättynyt: Tammikuu 24, 2022, 09:27:27 ap

Kirjoittaja Aihe: Sote, maakunnat ja aluevaalit  (Luettu 5950 kertaa)

Tammikuu 24, 2022, 07:50:47 ap
Vastaus #105

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaalitulos on selvillä- mutta se kyllä ihmetyttää,
ettei asia paljonkaan näemmä äänestäjiä kiinnostanut-
yli puolet meinasi,että antaa mennä vaan...

Voi olla hinnakasta huolettomuutta? Tai no-olisiko sittenkään
mihinkään vaikuttanut?

t. Markku

Tammikuu 24, 2022, 08:08:54 ap
Vastaus #106

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Bärssuja voisi olla porukassa enemmän, veikkaan, jos olisi saatu nukkuvia enemmän liikkeelle.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 24, 2022, 08:14:54 ap
Vastaus #107

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taisipa olla niin, että näissä vaaleissa ei ollut voittajia ollenkaan. Äänestysprosentti oli niin matala, että ei ollu kuin häviäjiä.

Olen melko varma, että 10-20 vuoden aikavälillä tämä maakuntaviritys romutetaan. Rahat loppuu.

Tammikuu 24, 2022, 08:26:52 ap
Vastaus #108

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaan taitaa meiltä maksajilta loppua jo ennemmin ne rahat?

nimimerkillä :  Maakuntaveroa ei niin ilolla odottava.

Tammikuu 24, 2022, 08:36:49 ap
Vastaus #109

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Hjallis oli mielestäni oikeilla linjoilla, veikkaili että vähenemään tulee alueiden lukumäärä lähivuosina. Onhan se nyt ihan luupäistä politikointia että alueiden koko vaihtelee 60 tuhannesta 600+ tuhanteen asukkaaseen. Nykyään kun ei fyysisillä etäisyyksillä ole juuri merkitystä hallinnollisissa jutuissa.

Eikä erikoissairaanhoidossa sen kummemmin. Jos terveysasema, neuvola ja hampulääkäri löytyy läheltä, niin luulis riittävän. Ja ensiapu tietenkin. Sitten kun mennään johonkin polviproteesin laittoon, niin ei haittaa jos matka on vähän pitempi.

Pelkkää politikointia tää alueiden määrä, ettei lopu liian monta julkissektorin pikkupäällikköpaikkaa liian nopealla tahdilla. Jostain syystä kun julkisen puolen töitä ei voi sopeuttaa, kuten esim vaikkapa yksityisellä tehdään jatkuvasti.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 24, 2022, 09:13:33 ap
Vastaus #110

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos ne tuon kaikenkattavan himmelin kerran pystyttävät-
ja hillotolppia ihan riviin- ei siitä kyllä kukaan hevillä
otettaan päästä.

Keskusta onnistui vaaleissa hyvin-ja sen tietää,
että se sana painaa paljon,kun johtajapyramidi pystytetään kohta.

t. Markku

Tammikuu 24, 2022, 10:48:19 ap
Vastaus #111

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lueskelin, että tuhatkunta maakuntakellokasta on samanaikaisesti myös joko kansanedustajan tai kunnanvaltuutetun tai molempien tehtävissä. Vain noin 300 on muissa tehtävissä.

Minusta tämä haiskahtaa siltä, että maakuntavaltuustot eivät voi olla juuri muuta kuin kalliita kumileimasimia.

Tammikuu 24, 2022, 11:31:05 ap
Vastaus #112

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miepäs veikkaan yhtä tulosta.  Äänestysprosentti jääp lähemmäks 40 ko 50.
Kovasti oon ilonen että tuo veikkaus ei pitäny paikkaasa.  Syrjä-alueiden, niiko Savonlinnan, asujat huolestu sairaalansa säilymisestä niin paljon, että nousivat barrikaadeille.  Alle puolet silti jakso äänestämmään koko populaation äänioikeutetuista.  Toinen asia mistä oon ilonen, että oli meillä mitkä vaalit hyvänsä, niin äänet on laskettu muutamia tunteja sen jälkeen, ko kopit on kiinni.  Hävinneet selittää medianäkyvyyttä ja sen puutteita, ilmoja, koronaa ja millon mitäkin, mutta kukkaan höyrypää ei huuva suu vaahossa että nää vaalit on varastettu häneltä!  Ja siitäkiin oon onnellinen, että melko lailla kaikilla äänioikeutetuilla on mahollisuus äänestää, eikä politiikassa kuitenkaan valtavasti tehä töitä sen etteen, ettei jatkossa näin olisi.

Missä kaikissa maailmankolkissa on vaalit samalla tasolla yleiset, yhtäläiset, ja tulokset lasketaan aika lähelle äänestyslippujen mukkaan?  Missäs maailmankolkissa Euroopan ulkopuolella?  Japani, Australia, Uusi-Seelanti, Kanada ja sitte nää läntisen Euroopan maat?

Tuossa joukossa pysymisseen kannattaa panostaa, ja siks mie omalta osaltani oon käyny joka ainoissa vaaleissa äänestämässä koko sen ajan, kun oon äänioikeutettu ollu.  Demokratian hankkiminen ei ollu Suomeenkaan ilmaista, eikä se pysy itsestään, sitä pitää vaalia.  Aina kun käydään vaalia.  Kaikki ääriliikkeet uhkaa demokratiaa, siitä vallinnee täälläkin yksmielisyys.  Kumman äären uhkaa enemmän, siitä ei ihan yksmielisyyttä ehkä ole; vaalitaan silti jatkossa demokratiaa.

Suurin uhka demokratialle on se, että sitä aletaan pitää itsestään selvyytenä, kun se on jatkunut riittävän kauan.  Mikä ilmenee byrokratian kasvuna, ylimääräisten valtuustokuvioiden syntynä, näennäisdemokratiana, kun päättävistä elimistä tulee kumileimasimia, ja päättämisen järjestelmien jatkuvana kasvuna ja niihin kuluvan rahan moninkertaistumisena, ja samalla päätöksenteon hidastumisena ja vaikeutumisena.  Ihmiskunnan historian demokratiakokeilut ovat kautta aikojen sortuneet näihin syihin; demokratia syö itsensä, kun kukaan ei ehdi enää tekemään leipää, kaikkien aika menee yhteisistä asioista neuvotteluun ja päätökset jäävät valituskierteitten alle tai yksinkertaisesti vain tekemättä.  Minun mielestäni eletään jonkinlaista murrosvaihetta siitä, onko maailman valtikka ja johtava toimintamalli kiinalainen diktatuuri vai eurooppalainen demokratia muutamien seuraavien sukupolvien ajan.

Mitähän vaihetta meillä kansakuntana nyt eletään?

jaakkovaakko

Tammikuu 24, 2022, 12:42:10 ip
Vastaus #113

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 24, 2022, 12:59:05 ip
Vastaus #114

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
YLE tai muu vastaava näppärä taho voisi liittää näihin aluevaalituloksiin Helsingin kuntavaalien tuloksen ja järjestellä käppyrät vastaamaan koko maan tulosta.
Tosin, eivät tainneet helsinkiläiset tietää kuntavaaleissa, mistä kaikesta äänestävät.

Tammikuu 24, 2022, 13:02:32 ip
Vastaus #115

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Savonlinnan ykköspuolue aluevaaleissa on Liike nyt.
Kukapa olisi uskonut.

Liike nyt sai koko maassa 33733 ääntä
Etelä-Savon vaalipiirissä 4445, joista Peitsaro (sit) 3390.
Melkoinen yhden miehen show...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2022, 13:08:41 ip kirjoittanut Petri Behm »

Tammikuu 24, 2022, 20:55:54 ip
Vastaus #116

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kivitys alkakoon.
Loppujen lopuksi hyvin me vedttiin, mutta äänestäjät...

Vaalien häviäjät käyvät jälkipyykkiä – vihreät ruoskivat itseään saarnaamisesta, perussuomalaiset miettivät mitä olisi pitänyt tehdä toisin
https://yle.fi/uutiset/3-12283782

Tammikuu 24, 2022, 21:25:51 ip
Vastaus #117

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
On se vaan kumma tuo äänestysprosentin alhaisuus??
Vai kokiko niin moni="ei koske minua"?
Toisaalta kyllähän tuo äänestysmetodi on kokonaisuudessaan menneen ajan käytäntöä..
Onko se nyt niin hankala saada sitä äänestystä interneettiin??Vai luottaako poliitikko enemmän lyijykynään kuin pankkitunnuksiin?
Vai pitäiskö kaikille äänestäneille luvata ämpäri?..ämpärin värin saisi valita ensimmmäiset äänestäjät(punaisia ämpäreitä on saatavilla rajoitetusti)

Tammikuu 24, 2022, 22:26:45 ip
Vastaus #118

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Olin menossa äänestämään ihan parranki ajoin mut kaaduin kylppärissä, nyt ei jalat  ja selkä kestä minuutin seisomista. Onneksi olis ollut turhaa ku mun äänellä ei olis saanu yhtäkään paikkaa.

Tammikuu 25, 2022, 09:56:18 ap
Vastaus #119

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Savonlinnan ykköspuolue aluevaaleissa on Liike nyt.
Kukapa olisi uskonut.

Liike nyt sai koko maassa 33733 ääntä
Etelä-Savon vaalipiirissä 4445, joista Peitsaro (sit) 3390.
Melkoinen yhden miehen show...

Kuulemma ihan pätevä jätkä on tuo Peitsaro, meillä Rouva oli aenakii sitä mieltä, hyö kun oli joutunu puljoomaan työasijoessa sillon kun tuo Peitsaro oli siellä Sosterissa pomona. ::)
-pena-