Äänestys

Saa äänestää.

Valta kuuluu kansalle
0 (0%)
Liike Nyt
1 (3.1%)
Siniset
0 (0%)
Piraattipuolue
0 (0%)
Perussuomalaiset
11 (34.4%)
Vihreä liitto
0 (0%)
Vasemmistoliitto
3 (9.4%)
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
2 (6.3%)
Suomen ruotsalainen kansanpuolue
0 (0%)
Kansallinen Kokoomus
11 (34.4%)
Suomen Kristillisdemokraatit
0 (0%)
Suomen Keskusta
3 (9.4%)
En äänestä
1 (3.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Äänestys päättynyt: Tammikuu 24, 2022, 09:27:27 ap

Kirjoittaja Aihe: Sote, maakunnat ja aluevaalit  (Luettu 5624 kertaa)

Tammikuu 14, 2022, 18:15:14 ip
Vastaus #30

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Nyt on vasureilla kovat piipussa äänestäijen hankinnassa  ;D

Ja pehmeät housuissa vaalien jälkeen..

Tammikuu 16, 2022, 20:16:34 ip
Vastaus #31

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikä muuttuu uudistuksessa. Kannattaa kuunnella
Kysymyksiä ja vastauksia aluevaaleista ja sotesta
https://areena.yle.fi/audio/1-61001108

Sotessa mietityttää moni asia.
Esim. meidän kylällä sosiaalitoimi on kaupungintalolla.
Kun homma siirtyy jatkossa kaupungilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueelle.
Jatkaako duunarit edelleen kaupungintalolla ja millaista vuokraa kaupunki pyytää työhuoneista.

Oletteko muuten miettinyt, että aika monta sähköpostiosoitetta muuttuu...

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 17, 2022, 00:31:19 ap
Vastaus #32

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No ei kai ne aluesotehenkilöt siellä Savonlinnassa jatka, eihän se aluesote sinne tule...

Tammikuu 17, 2022, 09:30:55 ap
Vastaus #33

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No ei kai ne aluesotehenkilöt siellä Savonlinnassa jatka, eihän se aluesote sinne tule...

Niin, kukaan ei tiedä vielä.

Tammikuu 17, 2022, 10:27:51 ap
Vastaus #34

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus erään ehdokkaan tekstistä:
Entisten kuntien vastuulla olleet kaikki hyvinvointipalvelut, terveyspalvelut ja turvallisuuspalvelut käsitellään tulevaisuudessa Etelä-Savon hyvinvointialueena.
Kyse on tavallaan ”kuntaliitoksesta”, koska ko. hyvinvointipalvelut ovat vieneet kuntien taloudesta valtavan osan.

Omasta mielestäni virkakoneisto, jota ollaan vasta perustamassa, tarvitsisi hyvät, ammattinsa osaavat ja luotettavat valmistelijat.
Näiden valmistelijoiden esille tuomien asioiden pohjalta kaikki hyvinvointialueen edustajat voivat tehdä oikeita päätöksiä. Kyse on ihmisten hyvinvoinnista ja palveluiden riittämisestä, asuipa sitten missä vaan.

Kukaan ei vielä tiedä, minkälaisella organisaatiolla hyvinvointialuetta hoidetaan ja johdetaan.

Eri hyvinvointialueilla voi olla erilaiset organisaatiot, koska mitään mallia ei ole olemassa ja jokaisella hyvinvointialueella on vapaan kädet tehdä juuri sellainen organisaatio kuin vain itse haluavat.

Juuri tästä syystä en itse äänestänyt sotealan ammattilaista, koska en halua, että soteammattilaiset on itse päättämässä omasta duunista.
Totta kai 59 tulevan valtuutetun joukossa pitää olla soteammattilaisia, mutta yliedustus ei palvele kokonaisuutta.

Tammikuu 17, 2022, 10:48:28 ap
Vastaus #35

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaikista ehdokkaista hieman alle puolet, 47 prosenttia, on naisia ja loput miehiä.

Ehdokkaiden keski-ikä on 50,3 vuotta. Nuorimmat ehdokkaat ovat 18-vuotiaita, ja vanhin ehdokas on 90-vuotias.

Aluevaalien äänioikeutetuista 18–29-vuotiaita on 17,1 prosenttia. Samaan ikäluokkaan osuu 7,1 prosenttia ehdokkaista.

65 vuotta täyttäneiden osuus äänioikeutetuista on 28,4 prosenttia, ja saman ikäluokan ehdokkaita on 17,8 prosenttia.

https://yle.fi/uutiset/3-12268996

Tammikuu 17, 2022, 11:30:29 ap
Vastaus #36

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sipilän hallitus kun aikoinaan sai jonkun päätöksen tehdyks, löivät ylävitosia.  Onneksi vähän vaisummin, mutta nytkin on poliitikot kehuneet saaneensa sen soten viimein tehdyksi.  No eihän siitä ole tehty mitään muuta kuin kevyt raami, varsinainen työ, suunnittelu ja toteutus on edessä.  Ja takuulla vääntöä riittää, ja soppaa syntyy.  Niinkuin tuolla edellä jo huulena heitin, niin varmasti sotealueen sisällä tarvitaan monta vääntöä, ennenkuin valmista syntyy.  Toivottavasti siellä edes joku osaa katsoa kokonaisuuksia, mutta pahoin pelkään, että paikallistaistoja tullaan näkemään ja kuulemaan.  Ja suurella varmuudella rahaa palaa jatkossa vielä enemmän kuin nyt, ja pelkään, että julkiset palvelut huononevat entisestään.  Sopassa on liikaa kokkeja.  Idea on oikea, toteutus tulee menemään syvälle metsään.  Seuraavat viisi vuotta riidellään kunkin sotealueen sisällä toimipaikoista ja vallasta, fyysisestä sijainnista ja rahasta, ja ratkaisut pohjaavat kompromisseihin tyyliin sulle-mulle, ja rahaa palaa säkkikaupalla.  Ja me joudumme hakemaan palvelut yksityisiltä toimijoilta, ja ne, ketkä eivät siihen pysty, kuolevat omia aikojaan nurkkiinsa.

jaakkovaakko

Tammikuu 17, 2022, 11:43:57 ap
Vastaus #37

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Esimerkkinä Etelä-Savon hyvinvointialue.
59 valtuutettua.
Jos mennään äänestyksissä, että enemmistö riittää, niin Mikkelin alue tekee mitä tahtoo, koska todennäköisesti valtuutettujen määrä mukailee asukasmäärää, jolloin Mikkeli edustaa 55% Etelä-Savon hyvinvointialuetta.

Jos taas kaavailtu 2/3 enemmistä vaaditaan päätöksen tekoon.
No Mikkeli ottaa kaveriksi Hirvensalmen, Mäntyharjun, Pertunmaan ja Juvan, niin sillä on sekin homma hoidettu.

Ei paljoa auta, että Pieksämäki ja Savonlinna yrittää jotain rimpuilla.
Jos Pieksämäen pitäisi valita, että Savonlinnaan vai Mikkeliin, niin vilkaisu karttaan tuo vastauksen...

Tammikuu 17, 2022, 11:56:26 ap
Vastaus #38

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pientä toivoa teillä vielä on siellä Savonlinnassa.  Meijän rouva on sieltä lähtösin, ja siskonsa ja veljensä asuvat siellä.  Rouva sano äänestäneensä savonlinnalaista ehokasta.  Säälistä vissiin, mutta kuitenkin.

Tammikuu 17, 2022, 20:15:03 ip
Vastaus #39

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Harkimoa kuuntelin jostain lähteestä.
Harkimo sanoi, että miksi nyt perustetaan 21 hyvinvointialuetta, kun niitä on muutaman vuoden päästä muutama vähemmän ja viimeistään kymmenen vuoden päästä se alun perin suunniteltu n. kymmenen kappaletta.

Harkimo puhui minusta järkeviä ja vahvistaa sitä mutua, että numero 21 on kiukuttelevan apupuolueen vaatimus.
heilläkin valta lipuu käsistä ja 21 hyvinvointialuetta on se kepun Battle of the Bulge

Tammikuu 17, 2022, 20:52:41 ip
Vastaus #40

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Sitä olen monesti (ääneenkin) ihmetellyt että miksi kummassa on 5 eri Pohjanmaata? Uusimaitakin on useampi, ja Hämeitäkin, ei sillä. Varmaan olisi ollut jonkun mielestä taantumuksellista palata vanhaan hyvään läänijakoon, vaikkapa tuohon 1960-1997 versioon, 12 lääniä. Eiku sotealuetta siis.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_läänit

Järjen köyhyyttä on perustaa joku ruotsinkielisten oma sotealue siihen rantakaistaleelle, tai muita muutaman kymmenen tuhannen asukkaan alueita. Ei varmaan riitä kaikille hyville veljille ja siskoille jakkaroita muuten.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2022, 20:54:17 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 17, 2022, 21:27:01 ip
Vastaus #41

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisko hyvä jos nämä aluevaalit olisivat henkilövaalit eikä puoluevaalit niinkuin ne nyt näyttää olevan.

Tammikuu 17, 2022, 21:34:15 ip
Vastaus #42

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisko hyvä jos nämä aluevaalit olisivat henkilövaalit eikä puoluevaalit niinkuin ne nyt näyttää olevan.

Mutta kun henkilöt kuuluu puolueisiin.
Ei kaikki voi olla sitoutumattomia.

Tammikuu 17, 2022, 21:41:54 ip
Vastaus #43

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitähän mä kysyin...Kun nyt tuntuu että kaikki vanhat pyrkyrit pyörii taas samassa ruletissa..ja soppa sakenee..

Tammikuu 18, 2022, 07:10:54 ap
Vastaus #44

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro

Tänään käydään vaimon kanssa äänestämässä mutta koskaan ei ole ollut yhtä vaikeata valintaa ketä äänestän.Pikkupaikkakunnilta ei kannata turhaan antaa ääntään kellekkään kun on lähes mahdotonta päästä sisään,esim. Tampereelta en äänestä kun sieltä pääsee muutenkin ja niin monta henkilöä että päätöksethän tulevat joka tapauksessa heidän mukaan.
Vaalikoneita olen kokeillut ja jokaisesta tulee eri henkilöt valitse nyt sitten heistä,puolue vaikuttaa minulle sen verran että muutamat vasemmalta eivät tule kysymykseen.
Valintani tein kun lueskelin vaalikoneiden antamien henkilöiden taustoja,vaikeata oli mutta kokeillaan nyt valitsemaani,viduix tämä SOTE menee joka tapauksessa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going