Kirjoittaja Aihe: Maalaamisesta ja tinnerihöyryjä....  (Luettu 4381 kertaa)

Huhtikuu 02, 2022, 14:41:52 ip
Vastaus #60

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
Taidamme nyt puhua eri työvaiheesta.

Minulla on hiottuja, rälläköityjä ja osin hiekkapuhallettuja traktorin osia. Peltiä ja valuosia.
Silikoonia ne eivät ole ikinä nähneetkään eivätkä ole rasvassa. Ainoa rasva on kotoisin likaisista käsistä.

Niissä oli hiontapölyä ja muuta irtoryönää. Jollainhan ne on ensin pestävä että voi ryhtyä vihonviimeiseen viimeistelyvaiheeseen.
Olen aiemmin tehnyt saman Pinelinellä mutta jostain syystä alkoi epäilyttämään, että ei kai se jätä mitään vahaa kun purkin kyljessä lukee että jättää kiiltävän pinnan.

Tuolla Biocombilla ja karhunkielellä minä ne nyt kuurasin ja huuhtelin runsaalla kuumalla vedellä.
Lopuksi pyyhin osat jarrukliinerillä ja paperilla.

Kokeilin pyyhkiä asetonilla mutta se ottaa huokosista mukaan vanhaa maalia ja vaan sotkee. Jarrukliinerillä parin pyyhkimisen jälkeen paperiin ei jää enää mitään näkyvää
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2022, 21:01:41 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Huhtikuu 02, 2022, 15:04:55 ip
Vastaus #61

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4645
Moro

No eihän tossa ole mitään väärää,et vaan kertonut että viimeinen puhdistus ennen maalausta on jarrukliineri.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Huhtikuu 02, 2022, 18:01:51 ip
Vastaus #62

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
Joo, olin epätarkka. Kun tuon kysymykseni lukee niin kieltämättä siitä saa käsityksen että olen maalaamassa saippuan päälle.  :D

Huhtikuu 02, 2022, 18:37:57 ip
Vastaus #63

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 461
Tuolla Biocombilla ja karkunkielellä minä ne nyt kuurasin ja huuhtelin runsaalla kuumalla vedellä.
Lopuksi pyyhin osat jarrukliinerillä ja paperilla.

Kokeilin pyyhkiä asetonilla mutta se ottaa huokosista mukaan vanhaa maalia ja vaan sotkee. Jarrukliinerillä parin pyyhkimisen jälkeen paperiin ei jää enää mitään näkyvää

Minkä merkkistä jarrukliineriä? Vain Wurthin puhdistussprayllä tulee puhdasta, kaikki muut jättävät jonkun kalvon pintaan!
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Huhtikuu 02, 2022, 20:08:04 ip
Vastaus #64

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
Mustia 750ml paukkupulloja joissa lukee Brake cleaner.
Ei siitä kyllä mitään jäämiä tai kalvoa jää. Kokeilin ensin kiiltävään peltiin.

Toukokuu 09, 2022, 17:47:48 ip
Vastaus #65

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
Nostetaas taas...

Onko kokemusta ruosteisten valuosien putsaamisesta rälläkällä+palmikkoteräsharjalaikalla?
Tai siis lähinnä siitä, että onko se sovelias pohja maalaamiselle?

Ruoste lähtee hyvin ja tulee siisti pinta mutta eihän se tietysti kirkkaalle metallilla ole vaan pinta jää patinoituneeksi.
Hiekkapuhallus ei nyt tule kysymykseen.

Heinäkuu 24, 2022, 19:21:16 ip
Vastaus #66

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
Päätavoite oli saada Nuffi sen verran kuntoon että sillä pääsee ja kehtaa mennä ajamalla mökkikylän, ja samalla Nuffin kotikylän, kesäjuhlille.

Nyt voi tyytyväisyydellä todeta, että se tavoite saavutettiin. Mamman kanssa ajeltiin mökkitietä ja kylän raittia juhlapaikalle ja kaksipaikkainen Nuffi tuprutti ylämäessä näyttävät voimasavut kun vedin kaasuvivun taakse.

Vielä on toki paljon hommaa:
Vetoakseleiden stefat pitää uusia ja maalaushommiakin jatkaa. Runko saa varmaan jäädä alkuperäiseen asuun mutta esimerkiksi etuaksila kaipaa maalia.

Mutta kone käy ja kukkuu sekä kaikki toimii.

Heinäkuu 24, 2022, 19:55:52 ip
Vastaus #67

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4645
Moro

Hiano.

Tarttiskohan se kuitenkin pikkuhiljaa maalailla ja laittaa kokonaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Heinäkuu 24, 2022, 20:12:48 ip
Vastaus #68

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
Moro

Hiano.

Tarttiskohan se kuitenkin pikkuhiljaa maalailla ja laittaa kokonaan.

Vuosien projekti.
Tässä on semmonen pieni hidastava tekijä, eli 1000km etäisyys asuinpaikan ja traktorin välillä.
Irto-osia on käytetty kotona kunnostettavana mutta isommat on tehtävä lomalla. Sen takia on iso kynnys purkaa kaikki pois ja aloittaa rungon putsaaminen ja maalaaminen lomailun ja saunan lämmityksen ohessa.

Heinäkuu 24, 2022, 20:36:53 ip
Vastaus #69

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 759
  • Allegro con moto
Hieno suoritus tuo, kun välimatkaa on noinkin paljon. Siinä pitää suunnitella asioita enemmän, kuin jos projekti olisi ihan lähellä, kuten vaikka alakerran tallissa. Sinnekin meneminen jotain tekemään minulta vaatii aika paljon ponnistelua...
Nuhveli ja Ford ovat aina olleet suosikkejani, vaikkakin -71-vuoden DB on itselläni.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Heinäkuu 24, 2022, 22:00:36 ip
Vastaus #70

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6218
  • MC Debit
Moro

Hiano.

Tarttiskohan se kuitenkin pikkuhiljaa maalailla ja laittaa kokonaan.

Vuosien projekti.
Tässä on semmonen pieni hidastava tekijä, eli 1000km etäisyys asuinpaikan ja traktorin välillä.
Irto-osia on käytetty kotona kunnostettavana mutta isommat on tehtävä lomalla. Sen takia on iso kynnys purkaa kaikki pois ja aloittaa rungon putsaaminen ja maalaaminen lomailun ja saunan lämmityksen ohessa.

On hieno! Monestihan työkoneita ja kuormureita entrataan purkamatta, eli painepesu jonkun myrkyn kanssa, sitten ”kemiallinen karhennus”, mikälie myrkky sekin, ja lopuksi maalia päälle. Ei ihan semmoista jälkeä mitä motskareissa on totuttu näkemään, mutta työkoneita ei syynätä niin läheltä :)

Ihailtavaa paneutumista, ja repsikan penkki varmaan on mukavampi kuin se perinteinen kyyti, eli perunasäkkien kanssa takakuupassa ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 24, 2022, 22:21:54 ip
Vastaus #71

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 928
No hieno on kulkupeli, ja tyylikkäät on sekä kuski että kyytiläinen!  Respektiä täältä molemmille!

Heinäkuu 24, 2022, 22:52:17 ip
Vastaus #72

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1115
No hieno on kulkupeli, ja tyylikkäät on sekä kuski että kyytiläinen!  Respektiä täältä molemmille!


On hieno! Monestihan työkoneita ja kuormureita entrataan purkamatta, eli painepesu jonkun myrkyn kanssa, sitten ”kemiallinen karhennus”, mikälie myrkky sekin, ja lopuksi maalia päälle. Ei ihan semmoista jälkeä mitä motskareissa on totuttu näkemään, mutta työkoneita ei syynätä niin läheltä :)

Ihailtavaa paneutumista, ja repsikan penkki varmaan on mukavampi kuin se perinteinen kyyti, eli perunasäkkien kanssa takakuupassa ;D

Kiitokset.

Mä en oikeasti tiedä mitä sen rungon kanssa teen.
Lähitulevaisuudessa on kuitenkin purettava takapyörät pois ja irrotettava peräreppu vetoakseleiden stefojen vaihtamista varten.

Toisaalta koko homma on nyt jo aikaa sitten lähtenyt lapasesta koska alunperin tarkoitus oli vain käyttökunnostaa eikä maalata mitään.
Sitten lokasuojien (väärän väriset) vaihtumisen myötä ne oli pakko maalata. Sitä myöten muutkin peltiosat.
Tuossa kuvassa rungon ja maalattujen peltien välillä on todellisuuteen nähden liikaa kontrstia. Ei se luonnossa noin eri maailmasta ole.
Moni myötäeläjä on sanonut, että älä tee sille rungolle mitään.

Hommaahan tässä on kyllä ollut jo tähänkin asti. Maalausten ja peltihommien lisäksi ruiskutuspumpun kunnostus, kannen kunnostus, ohjausvaihteen ja rattiakselin kunnostus. Kaikkien ajansaatossa kertyneiden "lisävarusteiden" riisuminen ja niiden vaurioiden korjaaminen. ym ym.

Mutta etuaksilan lupaan maalata.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2022, 22:57:38 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »