Äänestys

Kumpi on helpompaa.

Lisätä tuloja
1 (7.1%)
Karsia menoja
13 (92.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 14

Äänestys päättynyt: Toukokuu 04, 2022, 07:12:14 ap

Kirjoittaja Aihe: Elintaso  (Luettu 3168 kertaa)

Huhtikuu 04, 2022, 17:28:31 ip
Vastaus #15

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie oon kerran puhaltanu autolla tukkaputkella lähelle Stuttgartin maisemia, ja vuokrannu sieltä asuntovaunun auton perään, sitte kolme viikkoa kierrelly alppien ympärillä.  Ja kerran oon vetäny koto-Suomesta asuntovaunun perässä sinne alpeille.  Eikä miulla oo siihen mitään mielipidettä, mikä on fiksu tapa, niissä on puolensa.  Iän myötä on vain alkanu pitkät automatkat tulla työläämmiks ja työläämmiks, ja se on ohjannu tuohon lento-auton vuokraus kuvioon muutaman kerran.  Siinä mielessä alkaa olla tarpeetonta pohdintaa omalla kohalla, että voip olla ettei niin etäs tuu enää lähetyks?  Moottoripyörällä ainakin jäi Euroopan reissu tekemättä, vaikka joskus on haaveissa ollu.  Tämän ketjun aiheeseen nää pohdinnat liittyy siksi, että mielenkiinto tai uskallus matkustamiseen hiipuu, mikä aiheuttaa ehkä elinkustannusten nousun kokosen säästön ihan pyytämättä omalla kohalla?

Näillä mennään, antoisaa matkaa Timolle ja matkakumppanille, kun reissun aika koittaa!  Alppimaisemat on niillä muutamalla reissulla ollu miullekin ikuisesti muistiin painuneita juttuja, niihin ei varmaan koskaan kyllästyisi?

jaakkovaakko

Huhtikuu 04, 2022, 17:43:58 ip
Vastaus #16

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä oon haaveillut jo monta vuotta niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin mp-reissu telttaillen. Jostakin kumman syystä majoitukset on ollut aina kovaseinäistä ja kovakattoista mallia. Kalareissuilla on tullut nukuttua jokunen yö teltassa ja laavulla. Männä syksynä ostin jopa uuden vaellusteltan. Muut retki varusteet on oikeastaan olleet jo täydelliset muutenkin, ja onhan minulla ollut teltta aikaisemminkin. Nyt se on oikein vedenpitävää ja jotos mallia.
 Taidan olla liian mukavuudenhaluinen jos ja kun ei oo mp-reissuilla kelvannut oikein se telttamajoitus? Tai onhan se, pari kertaa ja lähinnä pakon edessä, ja pelkästään noissa ralleissa.  :(
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2022, 17:46:26 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 04, 2022, 17:49:34 ip
Vastaus #17

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Minä taas oon viimeaikoina haaveillu että olis varaa syörä, asua omakotitalossa kaikkien sähkölaskujen ja muitten kanssa ja ajella autolla jos johkin sillä haluais joskus männä. Esmes vaikka töihin. Eikä joutus koskaan sähköautoon ryhtymään. Nii ja putputtimelle kävis joku selittämätön kamala onnettomuus. Maalimaan tulis taas rauha, ainakin sinnepäin missä se on riehunu viimeaikoina.

Huhtikuu 04, 2022, 17:57:46 ip
Vastaus #18

Peter Rumjantzeff

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viime kesänä taisi mennä vajaa kymmenen yötä teltassa. Sitä luokkaa joka kesä. Kieverrysjärvet ovat aivan upea paikka telttailla kesäisin (älkää hiiskuko eteenpäin). Siellä päin varmaan kiertelen sitä rajan pintaa ensi kesänäkin:) Olen telttaillut käytännössä lapsesta lähtien kun isä veti leirejä metikössä ja saaristossa ja purjelaivallakin ja minun täytyi aina olla mukana. Salaisuus mukavaan telttailuun viisikymppisenä on paksu pumpattava ilmapatja. Itsellä on tuollainen 20cm paksu Coleman, Tuusulan liikkeestä ostin. Se nimenomaan tarttee prätkän, ei sitä jaksaisi fillarilla raahata. Painava tyhjänäkin ja iso jalkapumppu. Noin vartissa polkee täyteen.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Huhtikuu 04, 2022, 18:02:26 ip
Vastaus #19

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Josko muutaman vuoden tauon jälkeen taas FIM'iin pääsisi. Laivalla Travemundeen ja sillä myös takas. Kun on tuo jo 2020 maksettu voucher odottamassa. FIM on nyt lähellä, jotain 350 kilsaa Travesta. FIM on kallis, vaik teltassa majoitun, kuten yhtä poikkeusta lukuunottamatta joka kerta ennenkin. Hollannissa sattui todella kurjat säät, tais olla 2015, niin sikäli hyvä tuuri, että just sinne varattiin hotelli.

Kaikkiaan hintojen noususta huolimatta mielestäni eläkeläiselle sopivan kohtuuhintainen reissu, kun on paljolti jo maksettu ennakkoon. Eka yö Saksassa edullisessa, mutta hyvässä hotellissa ja sitten telttaan...
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Huhtikuu 04, 2022, 18:03:15 ip
Vastaus #20

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Kaipa sitä vaistomaisesti alakaa säästämään asiassa, ku asiassa, kuten tiputtaa himpun verran ajonopeutta. Mulla on kyllä jääny reissuhommista semmonen "just siinä sakkorajalla" kaasujalaka, että onhan tuosta vara tiputtaakki siihen "himpun yli rajotusten" kaasujalakaan. Kuhan nyt inflaatio pysys alle kymmenen rosentin tänä vuonna, niin ei tarvis tehä suurempia liikkuja elintason ylläpitämiseksi.
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 04, 2022, 18:23:04 ip
Vastaus #21

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllä kait se mp telttaretki täytyy laittaa ens kesän kalenteriin. Muuten se jää suunnittelu asteelle koko loppuiäksi?

Huhtikuu 04, 2022, 18:29:52 ip
Vastaus #22

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tähän mennessä näyttää siltä, että kulujen karsiminen johtaa äänestystä merkittävästi.

Voi pohtia, mitä tällainen toimintamalli, jos (kun?) on kovin yleinen, mahtaa tarkoittaa noin niinqu kansantalouden ja sitä myöten myöskin verokertymän kannalta. Verokertymä ei välttämättä kasva, kun veroruuvia kiristää, vaan voi käydä päinvastoin. Kuten usein myös käy erityisesti silloin, kun veroaste on jo valmiiksi hyvin korkea. Tämä tuppaa yleensä noilta vasemmistolaisittain ajattelevilta päättäjiltä unohtuvan.

Mitä tulee telttailuun, niin sitä tulee motskarireissuilla harrastettua. Mutta ei sitä enää jaksa kovin montaa yötä putkeen, pitemmillä reissuilla täytyy aina välillä virkistäytyä hotellissa.

Mitä taas tulee aloittajan kysymykseen, niin itse meinaan yrittää kasvattaa tulojani. Voi tosin jäädä yritykseksi, mutta kaikesta huolimatta niin meinaan yrittää. ;D

Huhtikuu 04, 2022, 19:25:11 ip
Vastaus #23

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voihan sitä säästää esim motarilla ei tarvitse ajaa 120. Itse kyllä yritän välttää motareita myös keslkieuroopassa. 100 kun ajaa ei vielä ole kenenkään jaloissa.
Kesällä lataan tätä tablettia ja kännykkää aurinkokennolla, joka on myös retkellä mukana.
Meillä 20cm ilmapatja täyttyy sähkökäyttöisellä ilmapumpulla.

Huhtikuu 04, 2022, 20:00:52 ip
Vastaus #24

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meidän taloudessa yritetään molempia.
Kasvattaa tuloja ja pienentää menoja.

Menojen karsinta lähtee arjen pienistä asioista, kuten jonninjoutavista heräteostoksista, muutaman aikakausilehden tilauksen lopettaminen ja semmoista pientä hienosäätöä.

Tulopuolella on monen vuoden jälkeen vuokrien ylöspäin tarkistaminen elinkustannusindeksillä.
Koska inflaation ja elinkustannusindeksin nousu.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 04, 2022, 21:43:44 ip
Vastaus #25

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Ajankohtaisohjelmassa, juuri äsken, Lintilä maalaili aika synkkää kuvaa tulevaisuudesta ja vieläpä vuosiksi eteenpäin.
 Etenkin energian ja sen myötä kaiken, hinta tulee nousemaan, kunhan EU saa päätettyä tän tulevan pakotepaketin sisällön.

Suomelle, ylläripylläri, eniten kirvelyä tuottaa kaasun saannin vaikeutuminen. Öljy ja sähkö saadaan helposti muualta, mutta tietyille teollisuudenaloille kaasu on elintärkeä. Näin esim. leipomoteollisuudelle.

Se menee poijaat kohta ne teitän suunnittelemat ylityökorvausten hyödyt polakan hinnassa harakoille.

Huhtikuu 04, 2022, 22:18:29 ip
Vastaus #26

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla

Se menee poijaat kohta ne teitän suunnittelemat ylityökorvausten hyödyt polakan hinnassa harakoille.

Onneksi tuli ostettua talvella Philipsin Ahkera niin ei sensuuri talosta lopu!
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Huhtikuu 04, 2022, 23:15:20 ip
Vastaus #27

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eiks se oo setsuuri eikä sensuuri?  ruottin kielen sanoista söt - sur eli makea - hapan?  Meijän keittiön (samalla koko huushollin ainoa) ahkera tekkee vaan rusinapullaa, ainakin toistaseksi; ehkä sielläkin sortimenttia voidaan laajentaa, jos leivän hinta nousee... takassa on jonkinlainen paistoluukku, mutta ei siihen saa kun puuronhautumislämpötiloja aikaseksi, kun ei oo sellanen luukku missä vois tulta pittää.  Polttopuuta ehkä kevväällä ostan jonkin annoksen jemmaan, jos sopuhinnalla vielä jostain löytyy.  Normaalilla kulungilla on ens talveks puuta vielä, mutta jos joutuu muuttamaan lämmöntuotantoa.  Tosin miulla on neljän vuoden kiinteehintanen sähkösopimus paikallisen yhtiön kanssa, syksyllä tein.  En ihan huippuhalvalla, ois muutama kuukaus aikasemmin pitäny...  ennää eivät tarjoa noin pitkiä sopimuksia ainakaan julkisesti netissä.

Huhtikuu 05, 2022, 01:04:10 ap
Vastaus #28

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Setsuuri se on. Se vaan tämä digitaalinen älykkyys, eli puhelin, ei tahdo ymmärtää leipien päälle ja korjailee tekstejä haluamaansa muotoon.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 15, 2022, 13:14:31 ip
Vastaus #29

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Talouden tasapainotus on käynnissä.
Alustava toimenpide on n. 10-15 prosentin elintason alennus, eli kulujen leikkaus.

Sitten seurataan numeroiden kehitystä, että kääntyykö ne oikeaan asentoon.

Jos kääntyy, niin pidetään ne siellä.
Jos ei käänny karsitaan lisää.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.