Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 592879 kertaa)

Marraskuu 10, 2019, 10:53:45 ap
Vastaus #1170

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4236
Pienellä päättelyketjulla voisi tulla siihen tulokseen, että uusia autoja valmistetaan enemmän, kuin käytettyjä. Autonvalmistajia ei kiinnosta käytettyjen autojen myynti ja niiden kannalta aikaisempi romutus on ainoastaan positiivinen asia. Tulevaisuudessa tilanne voi olla hyvinkin sellainen, että jos rahat eivät riitä uuteen, tai käytetyn ylläpitoon, niin silloin on ajettava julkisilla.

Jos päästöhommat ja julkishallinon puritelus alkaa oikein autotehtaita syleilemään ja uusia vähäpäästöisiä pitää saada uhkasakkojen varjossa markkinoille, niin kyllä autotehtaat keinot keksii.
Ei autoja myydä sen takia, että kuluttaja olisi tyytyväinen. Autoja myydään sen takia, että joku rikastuu.

Kun Autovalmistajat ilmoittaa, että pelkästään polttomoottoreilla varutettuihin autoihin luvataan varaosatuki 10 vuotta valmistumisesta, niin eiköhän ala autokanta vaihtumaan... ;)

Miksi ihmeessä markkinoille tungetaan edullista yksityisleasingia?
No sen takia, kun milleniaalit ei halua omistaa, niin vuokrataan sitten.
Pari vuokrakierrosta ja auto paaliin valmistajan toimesta ja tehtaan toisesta päästä uutta vielä vähäpäästöisempää pirssiä pihalle.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 11:02:43 ap
Vastaus #1171

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5976
  • MC Debit
Se mahtaa olla vaikea asia ymmärrettäväksi, että sähköauton ei ole tarkoitus olla edullinen, vaan sen tarkoitus on olla paikallispäästötön.

Tämän kun saisi perille noille kaikenmaailman viherpiiperöille ja demareille ym jotka suu vaahdossa öyhäävät hiilidioksidipäästöistä ja niiden puolittamisesta Suomen liikenteen osalta. Ei ymmärrä poliitikko että hiilidioksidi leviää ilmakehässä aina jopa sieltä Chilen litiummontusta saakka.

Sama logiikkahan on käytössä siinä että Malmin lentokentän alueen tärvelyssä käytettävät kymmenet tuhannet betonipaalukilometrit ovat hiilineutraali ratkaisu koska paalut tehdään Paraisilla.

Ovat vissiin kuulleet että pääkaupunki on kuplassa, mutta eivät hiffanneet että se on semmoinen kuvaannollinen kupla, eikä ihan oikea konkreettinen ja ilmaa pitävä rakenne.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2019, 11:04:49 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 10, 2019, 11:16:07 ap
Vastaus #1172

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Pienellä päättelyketjulla voisi tulla siihen tulokseen, että uusia autoja valmistetaan enemmän, kuin käytettyjä. Autonvalmistajia ei kiinnosta käytettyjen autojen myynti ja niiden kannalta aikaisempi romutus on ainoastaan positiivinen asia. Tulevaisuudessa tilanne voi olla hyvinkin sellainen, että jos rahat eivät riitä uuteen, tai käytetyn ylläpitoon, niin silloin on ajettava julkisilla.


No se on totta että autotehtaat ei välttämättä ala valmistamaan käytettyjä autoja?

 Mutta se on taivaan tosi että suurin osa autokauppojen kaupoista on käytettyjen myyntiä, ja myöskin kuluttajien keskinäinen kaupankäynti perustuu hyvin pitkälti käytettyjen myyntiin? Taitaa olla noiden kauppojen suhdeluku alle 1/10 ?
 Siinä saa jälleenmyyjä käyttää puhujan lahjojaan melkoisesti, jos meinaa tehdä kaupat elinkaarensa päässä olevasta sähköautosta. Siis just sillä keskihinnalla millä autot vaihtaa omistajaa.
 Keskiverto ihmisten nettovarallisuus ja kulutustottumukset ei nouse siihen tahtiin että alkavat laittamaan kulkineisiin moninkertaisia summia. Melko utopistista ajattelua jos meinaa että niin tapahtuu.
 Suomi on vielä 20 vuoden päästäkin harvaan asuttu maa jossa on pitkät etäisyydet. Ja melko moni työ jäis tekemättä, jos sitä koitetaan tehdä pelkän kotitietokoneen voimin.

Olihan 20 vuotta sitten muun muassa ne energiansäästö lamputkin kuulema ainoa ja oikea sähkövalon tulevaisuus ja ekoteko. No niin oli, ja niin meni, alle 5 vuoden.
 Ja sama laulu tapahtuu noille tämän päivän sähköautoille.

Ostelkoon minun puolestani kuka mitäkin kulkinetta, kun näillä leveysasteilla ja näillä puolipakollisella yksityisautoilulla ei kumminkaan maailman ilmastoa muuteta suuntaan eikä toiseen.
 Uudistuu ja puhdistuu se autokanta joka tapauksessa, olipa niiden käyttövoima tulevaisuudessa mikä hyvänsä. Pahin saaste on just se että jotain välimallin prototyyppejä tehdään satoja miljoonia kappaleita tulevaisuuden ongelmaksi, ja niitä kuskataan lopulta kehitysmaihin ( lue halvimmalla) hävitettäväksi.

Marraskuu 10, 2019, 11:34:38 ap
Vastaus #1173

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4236
Polttomoottoriauton tekeminen vaatii kaivoksia, materiaaleja ja energiaa niin kuin sähköautonkin.

Kuitenkin isossa kuvassa ongelma on se, mitä sieltä putken päästä tulee.
Sähköntuotato on puhdistuu pikkuhiljaa. Vety tulee pikkuhiljaa. Kaasu tulee pikkuhiljaa. Tekniikat kehittyy.
Tällä hetkellä sähköauto on vaan hyötysuhteen takia ylivoimaisesti paras ratkaisu. Se mitä on 2050, niin en tiedä, mutta sen tiedäm, että liikenteen kuva ja ääni on erilainen.

Taajama-ajossa ei tarvitse vetää 3000kg kärriä 3000km siivua ilman tankkausta.
Siihen hommaan on oma kalusto, mutta se ei vielä kulje täysin sähköllä.
Jos taajamapyöritykessä olevat autot olisi sähköautoja tai lataushybridejä, niin sillä olisi suuri vaikutus kaupungin ilmanlaatuun.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 12:06:11 ip
Vastaus #1174

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
50-luvulla kaikkitietävät visionäärit sanoi että autot liikkuu vuonna 2000 lentämällä. No niin liikkui, pari metriä ojan yli ennen sitä äkkipysäystä. Ihan niinko tänäkin päivänä, ja yleensä alkoholin sekä bensan yhteisvoimalla.


Josta olen tehnyt myös poikkitieteellinen tutkimuksen. Usein noista lentoautoista löytyy siivet. Niitä siipiä on jälkiasennettu etupuskurin alle, helmoihin ja takaluukun päälle. Ne siivet ilmeisesti heikentää autojen lento-ominaisuuksia?  :o


Olen myös havainnoinut että magneetit sotkee navigointi järjestelmiä. Mitä suuremmat magneetit löytyy lentoautojen takakontista, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ne lentoautot saattaa jäädä ajamaan esim yhtä korttelia ympäri ja ihan tunti kausiksi, kun ei löydy ulospääsyä?


Että semmosia havaintoja autojen kehityksestä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2019, 12:34:43 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Marraskuu 10, 2019, 20:17:31 ip
Vastaus #1175

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 932
Autonvalmistajia ei kiinnosta käytettyjen autojen myynti ja niiden kannalta aikaisempi romutus on ainoastaan positiivinen asia.

Kyllä autonvalmistajia kiinnostavat käytetyt autot siinä mielessä, että jälkimarkkina on erittäin iso business. Varsinkin Suomessa autokauppa käytännössä elää nimenomaan jälkimarkkinoiden tuotoilla, uusien autojen kauppa on vain harvoilla voitollista. Jälkimarkkina lakkaa kiinnostamasta siinä pisteessä, jossa korjaamisen kustannukset alkavat olla sama kuin auton arvo.

Marraskuu 10, 2019, 20:21:06 ip
Vastaus #1176

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4236
Autonvalmistajia ei kiinnosta käytettyjen autojen myynti ja niiden kannalta aikaisempi romutus on ainoastaan positiivinen asia.

Kyllä autonvalmistajia kiinnostavat käytetyt autot siinä mielessä, että jälkimarkkina on erittäin iso business. Varsinkin Suomessa autokauppa käytännössä elää nimenomaan jälkimarkkinoiden tuotoilla, uusien autojen kauppa on vain harvoilla voitollista. Jälkimarkkina lakkaa kiinnostamasta siinä pisteessä, jossa korjaamisen kustannukset alkavat olla sama kuin auton arvo.

Taitaa olla 80/20 se luku jälkimarkkinoinnin ja automyynnin välillä.
Automyynti tuo 80% liikevaihdosta, mutta vain 20 katteesta.
Siis "noin about" lukuja, mutta ei montaa kymmentä prosenttia heitä... :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 20:25:06 ip
Vastaus #1177

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 932
Se mahtaa olla vaikea asia ymmärrettäväksi, että sähköauton ei ole tarkoitus olla edullinen, vaan sen tarkoitus on olla paikallispäästötön.

Paikallispäästöttömyys on toki hyvä asia sinänsä, mutta en nyt sanoisi sähköautoa enää kovin ylivoimaiseksi siinä asiassa. Esimerkiksi uusimmat kiisselit ovat käytännössä yhtä paikallispäästöttömiä, ei sieltä putkesta juuri myrkkyjä enää ulos tule. Edellyttäen tietenkin, että saastelaitteet ovat kondiksessa eikä niitä ole heivattu kuuseen. Vanhempi kalusto on asia erikseen.

Toisaalta, minä olen ollut siinä käsityksessä, että ihmisiä kannustetaan sähkömobiilin ostoon siksi, että sen CO2-päästötaso on elinkaarensa aikana pienempi kuin polttomoottorimobiilin päästötaso. Tällöin ei ole kysymys paikallispäästöttömyydestä.

Niin taikka näin, riskejä sähkömobiilin hankintaan tällä hetkellä liittyy. Toisaalta, niin liittyy polttomoottorimobiilinkin hankintaan. Suurin riski siinä lie Rinteen akan pojan touhu.

Marraskuu 10, 2019, 20:48:34 ip
Vastaus #1178

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4236
Autovero on yksi ongelma.
Autovero nyt uuden auton kohdalla
CO2 0 autovero 2,7% (täyssähköauto)
CO2 40 autovero 4,1% (tyypillinen lukema lataushybridille)
CO2 95 autovero 10,6%
CO2 2018 suomen keskiarvo oli uusien autojen kohdalla 117. Autovero 16%
CO2 135 autovero  21,7%
CO2 150 autovero 25,8%
CO2 175 autovero 30,6%
CO2 200 autovero  35,1%
CO2 250 autovero 42,4%

Ja sitten se miun lempiesimerkki.
Volvo V60 lataushybridi CO2 45
Veroton hinta 53 600€
Autovero 1936,52€ (pitää muistaa se, että varusteiden vero on autoveron verran, eli metalliväri on sähköautoon paljon halvempi kuin GT-raaseriin...)
Kokonaishinta 55 536,52€

V60 D4 Momentum aut
CO2 146
Veroton hinta 39 500€
Autovero 6 853,09€
Kokonaishinta 46 353,09€

Jos käy niin, että jossain välissä autovero poistetaan, niin lataushybridin omistajalle tuli nekkuun pari tonnia, mutta tavisdieselin omistajalle vajaa 7000€.
Se on suoraa arvonalenemaa,joka lasketaan täysimääräisenä autoilun hintaan.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 21:01:58 ip
Vastaus #1179

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 196
Onkos tosta autoveron poistosta isokin vaara? 🤔

Marraskuu 10, 2019, 21:09:06 ip
Vastaus #1180

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4236
Onkos tosta autoveron poistosta isokin vaara? 🤔

Autoverosta ei koskaan tiedä, mutta tällä hetkellä se ei ole isoin este uuden auton ostamiselle.
Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”

Marraskuussa 1967 astui voimaan uusi autoverolaki, ei enää tilapäinen vaan pysyvä. Sitä ennen autojen maahantuonti oli kokonaan kiellettyä syyskuun puolestavälistä marraskuun puoleenväliin. Tähän ajanjaksoon sijoittui myös Suomen markan devalvaatio

Esimerkki:
Kia Ceed 1,0 T-GDI ISG 120hv LX M6 88,3/120   
CO2 126   
veroton hinta 18187,92€   
autovero 2 008,19€
kokonaishinta 20 196,11€

Parin tonnin autovero ei ole este 20 000€ auton ostossa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2019, 21:14:27 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 21:53:13 ip
Vastaus #1181

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4236
Jos myy sata autoa vuodessa, niin se on n. vajaa kaksi autoa viikossa (lomat, saikut ja kurssit vähennettynä).
Täytyy entisenä autoalan ammattilaisena sanoa, että onneksi automyyntiin tuli provikkapalkka...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 21:55:05 ip
Vastaus #1182

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4236
Mitä maksetaan korjaamon takuutyöstä?
N 80% tuntiveloituksesta ja korjaamon tuntiveloitus laitetaan sellaiseksi, että takuutyö kannattaa...
Toki siinä kärsii asiakkaan lompakko, mutta on niitä asiakkaita vielä riittänyt.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 22:30:53 ip
Vastaus #1183

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2411
Lainaus
Jos käy niin, että jossain välissä autovero poistetaan, niin lataushybridin omistajalle tuli nekkuun pari tonnia, mutta tavisdieselin omistajalle vajaa 7000€.
Se on suoraa arvonalenemaa,joka lasketaan täysimääräisenä autoilun hintaan.
Veikkaan ja muistan lukeneeni vihreitten edustajien sanoneen, että polttomoottoriautojen, etenkin dsl-käyttöisten veroa tullaan nostamaan!
Joten jos nyt ostaa dsl-atuon, niin tulevaisuudessa siis tulee rahaa ilmaiseksi lompsaan?  :D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2019, 07:45:43 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Marraskuu 10, 2019, 22:35:25 ip
Vastaus #1184

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4236
Lainaus
Jos käy niin, että jossain välissä autovero poistetaan, niin lataushybridin omistajalle tuli nekkuun pari tonnia, mutta tavisdieselin omistajalle vajaa 7000€.
Se on suoraa arvonalenemaa,joka lasketaan täysimääräisenä autoilun hintaan.
Veikkaan ja muistan lukeneeni vihreitten edustajien sanoneen, että polttomoottirautojen, etenkin dsl-käyttöisten veroa tullaan nostamaan!
Joten jos nyt ostaa dsl-atuon, niin tulevaisuudessa siis tulee rahaa ilmaiseksi lompsaan?  :D

Vero käänteinen voi toimia juuri noin markkinataloudessa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.