Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 655148 kertaa)

Joulukuu 03, 2010, 15:20:48 ip
Vastaus #75

Teppo Hovattala

  • Vieras
Minkälaisella vääntimellä meinaat chromot väännellä?
mun pitäis väännin tehä T45 putkelle 7/8" koossa, ideoita otetaan vastaan.

Ja näyttää projektis muuten oikeen hyvältä !
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2010, 15:22:54 ip kirjoittanut Teppo Hovattala »

Joulukuu 03, 2010, 17:35:27 ip
Vastaus #76

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 921
  • Kawasaki A 1 R
 8) Noin vertailunvuoksi 250 raaserin hiilikuitu runko painaa 2,25 kg. swingi 2,25 kg.  on yht. 4,5 kg  kopukoita sellaisessa on n. 90 hv.

Joulukuu 03, 2010, 18:01:17 ip
Vastaus #77

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387



Lainaus
  Noin vertailunvuoksi 250 raaserin hiilikuitu runko painaa 2,25 kg. swingi 2,25 kg.  on yht. 4,5 kg  kopukoita sellaisessa on n. 90 hv

Niinkuin mainoksessa:  "ihanan kevyttä" vai oliko se kallista  ;D
Ja tässä tapauksessa, samassa paketissa  ;D

Olen kyllä huomannut että ku ite tekee, niin tulee ehkä käytettyä liikaa varmuuskerrointa, ja turhan raskaita osia.
tosin budjettikin määrää sen ettei magnesiumia, hiilikuitua ja titaania näissä käytetä  :o

Tosin eipä niitä näissä 50cc pyörissä vielä 70-luvun alussa käytettykkään, vai olenko väärässä.
Tomoksellahan oli lasikuitu kotelorunko käytössä.
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 03, 2010, 18:04:27 ip
Vastaus #78

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 880
Sivariin vääneltiin kromimölyä hydraulisella vääntimellä ja onnistui hyvin,,on vaan niin pirun kallis laite itse hommata!Kysypä Jussi sieltä Itä-naapurista putkea,siellä sitä on kasa päin,,kun sopivan kaverin tavoitat. Putkea tehdään Venäjällä ja jossain entisessä Tsekeissä. Viron pojat vääntelevät siintä MM- sivari-crossiin runkoja. Soitapa Jalosen Jarmolle,jos hän muistaa sen rungon valmistaja kaverin nimen...Eeestin poika ajoi joskus hyvällä menestyksella sivarien MM kisoja ::)

Joulukuu 03, 2010, 19:04:34 ip
Vastaus #79

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
8) Noin vertailunvuoksi 250 raaserin hiilikuitu runko painaa 2,25 kg. swingi 2,25 kg.  on yht. 4,5 kg  kopukoita sellaisessa on n. 90 hv.

mitäh, käytettiinkö 70-luvulla jo hiilikuitua rungossa, mikäli olen ymmärtänyt oikein, tässä haettaan klassik-kilpuri replicaa
jostain ko. aikajaksolta. tehoissakaan ei ollut kuin n. puolet skeidaa, muistaakseni esim. yamahan td 2 kehitti 45 hp.
punnitseppa samuraisi runko erkki, ihan piruttain.  ;D

Joulukuu 03, 2010, 19:25:34 ip
Vastaus #80

Ismo Hakamäki

  • Vieras
8) Noin vertailunvuoksi 250 raaserin hiilikuitu runko painaa 2,25 kg. swingi 2,25 kg.  on yht. 4,5 kg  kopukoita sellaisessa on n. 90 hv.

Armstrong Rotax, CCM Armstrong ja Armstrong Cotton kaheksankyt lukuu.

Joulukuu 03, 2010, 22:07:20 ip
Vastaus #81

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 656
Viron pojat vääntelevät siintä MM- sivari-crossiin runkoja. Soitapa Jalosen Jarmolle,jos hän muistaa sen rungon valmistaja kaverin nimen...Eeestin poika ajoi joskus hyvällä menestyksella sivarien MM kisoja ::)

Are Kaurit.
http://www.kauritmoto.com/

Ajoikos Are joskus 80-luvun lopulla Ivar Vaaderpassin kyydissä sivaricrossia, ennenkuin alkoi itse kuskin hommiin? Jos ajoi, niin minähän olen ollut poikien vieraana Virossa. Oltiin Tallinnassa, Elvassa sekä Pärnussa. Ja minä taisin yöllä käydä vielä salaa Tartossa 8). Eli jos minut muistavat niin se ei ainakaan auta runkoasiaa.  ::)

Taitaa olla parempi pysyä hiljaa vaan.

JP

Joulukuu 03, 2010, 22:10:56 ip
Vastaus #82

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Lainaus
Kirjoittanut: Pekka Kärävä
« : tänään kello 18:04:27 » Lisää lainaus


Sivariin vääneltiin kromimölyä hydraulisella vääntimellä ja onnistui hyvin,,on vaan niin pirun kallis laite itse hommata!

Saan lainaksi penkkimallin hydrauli vääntimen, mutta oikeankokoinen lesti siihen vielä hakusessa.
Mutkat ovat kovin pieniä max. noin 20 astetta, joten pitäisi kyllä onnistua?
Tallissa nyt ihan ruuvipenkkiin laitettava perusväännin, jolla nuo koe rungon putket (22x1.5mm) on väännetty.

Näköradiosta on tullut aikanaan dokkari trumpetti ja kaikenlaisten käyrätorvien valmistuksesta, siellä poijaat väänteli kaikenlaisia
todella ohuita putkia (seinämä), metodilla: vettä putkeen ja pakkaseen, jolloin vesi jäätyi ja taivuttamaan. Jää toimi sisälestinä ??
Itse en tuota ole nähnyt, mutta maalais järjellä aateltuna tuo voisi olla mahdollista ohut seinämäputkissa, käytettäessä perusväännintä ??
Lainaus
Tomos DM GP vuosina 1979-1981 oli lasikuitu rungoinen
Slovenian pojat valmistaa nykypäivänä replikaosia niihin. Hintaa on ....1600-lasikuitu ja 2200-hiilikuidu runkosta-
http://www.tomos-racing.si/parts%20dmgp.html

Tuon sivuston olen katsonut, ja siitä tuon muistin, tuollainen olisi myös ihan mielenkiintoinen projekti ;)
Laitetaan korvantaakse,tuollainen kuiturunko.

Lainaus
Are Kaurit.
http://www.kauritmoto.com/

Pitänee käydä tutustumassa, mutta nyt näitä tehdään ihan muutama kappale, ja se eka kappale on aina kallein, joten ei taitane kannattaa teettää??

Onkos vinkkejä cromo putken hitsaukseen? Huomenna lähden Nastolasta hakemaan putkea.

Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 03, 2010, 22:16:20 ip
Vastaus #83

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Lainaus
Ajoikos Are joskus 80-luvun lopulla Ivar Vaaderpassin kyydissä sivaricrossia, ennenkuin alkoi itse kuskin hommiin? Jos ajoi, niin minähän olen ollut poikien vieraana Virossa. Oltiin Tallinnassa, Elvassa sekä Pärnussa. Ja minä taisin yöllä käydä vielä salaa Tartossa . Eli jos minut muistavat niin se ei ainakaan auta runkoasiaa. 

Taitaa olla parempi pysyä hiljaa vaan.

JP


No, Woe wattu, ei taida sit enää auttaa hinnan tinkimiseen kylmät kääreetkään  ;D   ;D
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 03, 2010, 22:38:47 ip
Vastaus #84

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Spekulointia tehoista, jos lasketaan litratehoja  ;D

 alussa 50cc oli n. 15hp ?
1000cc : 50cc= 20 x15hp =litrateho 300hp

80- luvun alussa otettiin jo n. 21hp joten:
1000cc : 50cc= 20 x 21hp = litrateho 420hp

250cc pyörissä nykyään on n. 90hp joten:

1000cc : 250cc = 4 x 90hp = litrateho 360hp.

Joten aika hurjia tehoja suhteessa kokoon noissa pikkuisissa. Ja kuitenkin vuosikymmeniä aikaisemmin  ;D
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 04, 2010, 05:07:20 ap
Vastaus #85

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 880
Tony! Are se oli,joka ajoi sivari crossia,oikein muistat. Soitin hänelle joskus ja putkea löytyy pilvin pimein häneltä. ;D

Joulukuu 04, 2010, 05:12:01 ap
Vastaus #86

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 880
Jussi,Vekku osaa sen hitsi homman kyllä neuvoo,,juottamalla tai Tigillä onnistuu,kun on oikeat aineet vain :o

Joulukuu 04, 2010, 18:27:06 ip
Vastaus #87

Teppo Hovattala

  • Vieras
"Jää toimi sisälestinä ??
Itse en tuota ole nähnyt, mutta maalais järjellä aateltuna tuo voisi olla mahdollista ohut seinämäputkissa, käytettäessä perusväännintä ??"

Ajattelin hitsata toisen pään umpeen, hiekat perään ja iso mutteri toiseen päähän, pultti siihen sitten kiristämällä sitä hiekat saa sitten tiukaksi. Ja sitten vaan sellasella ruuvipenkki vääntimellä väännellä, mikäli voimat riittää
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2010, 18:40:35 ip kirjoittanut Teppo Hovattala »

Joulukuu 04, 2010, 19:49:15 ip
Vastaus #88

Markku Taurama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 218
"Jää sisälestinä" ????
1. Jos jäätä on ohut kerros putken sisäpinnalla, niin se rapsahtaa heti pinnasta irti pienessäkin taivutuksessa. Ei kannata.
2. Jos putki on täynnä umpijäätä, niin ei taivu helpolla. Taivutettaessa powerilla jää murenee erikokoisiksi palasiksi (jopa pieniksi?), mutta voi tulla muhkuraisia putkia. Tuskin kannattaa.
3. Jos putki on täynnä jää-vesihyhmää, niin se voisi toimia. Tämä seos laajenee jäähtyessään ja täyttää putken hiekkaa paremmin. Toki tarvitaan tulpat putken päihin.

Tuota kakkosvaihtoehtoa on liian moni kokeillut vesijohdoissa hyvällä menestyksellä :).

Terv. Markku

Joulukuu 04, 2010, 20:26:57 ip
Vastaus #89

Kalle Rahkasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 134
Moron,
juu mutta siinä oli jotakin astian tms. pesuainetta joukossa jolloin jäästä tulee kimmoisaa? En ole kokeillut mutta eikös kaikki mitä telkusta tulee ole totta? :)
Mopon pakokäyrää väännettäessä aikanna ainoa keino oli tuurnakone, oli hiekkaa tai ei niin aina lyttyyn tai kurttuun. Tosin oli jyrkkä säde ja luokkaa 120-astetta kulma, Kreidlerin rungossa vain loivia kulmia...
T:KR