Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
Vanhat moottoripyörät / Vs: MZ RT 125 vm. 1956 kipinä hukassa
« Uusin viesti kirjoittanut Jaakko Latvanen tänään kello 12:27:22 »
Akulta tulee virtalukon kautta johto puolan ensiöpiiriin.  Siihen pitää tulla jännite, kun virta on virtalukosta kytkettynä, ja siihen ei saa tulla jännitettä. kun virta ei ole kytkettynä.  Ensiöpiirin käämi kiertää puolan rautasydämen ympäri, ja sen ensiökäämin toisesta päästä menee johto katkojan kärjille.  Kun katkojankärjet ovat kiinni, virta kulkee puolan ensiökäämin läpi ja edelleen katkojankärkien kautta maihin, ja synnyttää puolan rautasydämeen magneettikentän.  Kun katkojankärjet aukeavat, virtapiiri katkeaa, ja sen vaikutuksesta tuo puolan rautasydämen magneettikenttä laukaisee puolan toisiopiiriin korkean jännitteen, mikä sieltä edelleen tulpan johdon ja hatun kautta kulkee tulppaan ja tekee sinne kipinän.  Katkojan kärkien läpi pitää mennä virta maihin, kun ne kärjet ovat kiinni, ja virta ei saa mennä maihin, kun ne kärjet ovat auki. 

Juuri siinä aukeamisen hetkellä katkojan kärkien välissä pyrkii syntymään kipinöintiä.  Sitä varten järjestelmässä on kondensaattori, se ikään kuin imaisee tuon ensiöpiirin jännitettä, ja estää kipinöintiä katkojan kärkivälissä.  Mitä terävämpi on ensiöpiirin katkaisu katkojan kärjissä, sitä parempi on kipinä.  Kondensaattori sitten purkaa sen massa-aineensa läpi sinne imaistun jännitteen maihin ja on taas valmis imaisemaan seuraavalla kierroksella jännitettä aukeamishetkellä.  Kondensaattorin faradit eivät ole kamalan tarkkoja, siinä yleensä toimii mikä vaan, kuulemma maasta kaivettu kostea perunakin.  Jos kondensaattoria ei ole, loimottaa katkojan kärkien välissä kipinä koko ajan pyörän käydessä ja käynti pätkii.  Jos kondensaattorin varausarvo ei ole kohdallaan, syöpyy katkojan kärkien kosketuspintoihin kuoppia.  Nämä kosketuspinnat pitää olla tasaiset ja puhtaat, että ensiövirtapiirin katkeaminen olisi mahdollisimman terävä.

Se puolan toisiopiiri on rautasydämen ympärille käämitty usean kymmenentuhannen kierroksen ohut kuparilanka.  Lanka on eristelakattu, mitä enemmän kierroksia on sydämen ympäri, sitä suurempi on tulppaan menevä toisiojännite  Lämmetessään, täristessään ja ikääntyessään puolan toisiojännitteen käämin eristelakka vaurioituu, virta pääsee oikaisemaan.  Pudonneet kierroksen pudottavat tulpalle menevää jännitettä.  Esimerkiksi päälle jäänyt virta saattaa lämmittää puolan niin, että se tuhoutuu. Langan katkeaminen hävittää kipinän kerralla, oikaistut kierrokset pudottavat jännitettä.

Toisiopiirissä on näissä vanhoissakin vehkeissä jännitettä parikymmentätuhatta volttia.  Eli siellä pitää eristeitten olla kunnossa.  Tulpan johto, tulpan hattu ja johdon läpiviennit ovat yleensä riskipaikkoja.  Jos jostain kuuluu naksahdus, mutta kipinää ei ole tulpassa, on vika eristeissä; kipinä hyppää jossain muualla.  Vahva kipinä on sininen, ohut ja naksahtava.  Jos kipinä on punainen, leimahtava, on vika oletettavasti puolan toisiopiiristä kadonneissa kierroksissa.  Kipinän on hypättävä vapaassa ilmassa, johdon päästä sylinterin kanteen, vähintään 5 milliä, mielellään lähes sentti.  Jos tulpan johto ei ole tulpassa, esimerkiksi kone sammutetaan vetämällä tulpan hattu pois tulpasta, saattaa korkeajännite synnyttää itselleen reitin puolan kuoriin tai muualle, mistä se jatkossa menee aina maihin; jännite menee sieltä mistä se helpoimmalla pääsee.

Latausjärjestelmällä ei ole mitään tekemistä kipinän kanssa.  Akku voidaan korvata vaikka taskulampun patterilla, jossa on sopiva ensiöjännite.  Kipinöitä tulee niin kauan kuin ensiöjännite on riittävä.  Ensiöjännitteen alentuminen alentaa samassa suhteessa toisiojännitettä, eli kone sammuu kun kipinä ei enää jaksa hypätä tulpassa.  Eli akun jännitteen on oltava oikealla tasolla, jotta kipinöitä on mahdollista syntyä.

Jotta virtapiiri toimii, sen on oltava ympyräinen, virran on palattava lähtöpaikkaansa.  Kipinä päätyy sylinterin kanteen, katkojan kärkien maapuoli on yhteydessä moottorin kuoriin.  Mutta ne virrat on lähteneet akulta, eli moottorin kuorien ja akun välillä on oltava kiinteä maayhteys!  Ja puolan rungon on oltava myös moottorin kuoriin yhteydessä, esim. löysällä olevat moottorin pultit ovat mahdollinen häiriötekijä.

Lue ajatuksella, katso eri osien toiminta, erityisesti niiden katkojan kärkien.  Puhtaat ja sileät kosketuspinnat, aukeava kärki pitää olla eristettynä ja kiinteä kärki yhteydessä moottorin kuoriin. Se aukeman hetki on kipinän lähtöhetki, eli käyntiin lähtemiseksi kärkien on avauduttava oikeaan aikaan.  Jos kaikki on kunnossa, tulee kipinä, ei nämä sen monimutkaisempia ole...  ja jos olen jotain selostanut päin seiniä, korjatkaa oikeat osaajat!

Jaakko
2
Yleistä keskustelua / Vs: Mitä tuli tänään touhuttua
« Uusin viesti kirjoittanut Pentti Eskelinen tänään kello 11:45:09 »
Tämä päevä oli pyhitetty moottoriurheilulle,
 vuan kun koko uamun on satanu vettä, ni alako kehtuuttammaan enkä sitten lähtenykkää Lapinlahelle jokamieskilivanajoja kahtomaan. ::)
3
Vanhat moottoripyörät / Vs: MZ RT 125 vm. 1956 kipinä hukassa
« Uusin viesti kirjoittanut Veijo Ilmavirta tänään kello 11:37:52 »
Kiitos Jaakko tiedoista ja rohkaisusta!Äsken testailin aiemmin esille tuotuja seikkoja.
Virta menee uudelle puolalle ja katkojan kärkiin. Nämä siis kunnossa.Puola on uusi. Puolan kelojen välinen vastus on 3.07 k-ohmia kuten pitää (vanhassa puolassa 0, eli viallinen). Puolalta tulppaan on yhteys. Nämäkin siis kunnossa.Valokoneelta laatikkoon tulevat johtimet ovat myös kunnossa.Virtakatkaisija näyttäisi toimivan kuten pitää.
Nyt lienee syytä tarkistaa katkojan kärkien kunto ja puhtaus ja varmistaa ttoiminta ja vaihtaa kondensaattori, kun sellainen on uutena.Edelleen minulle on epäselvää tuon "säätäjän" toimintaperiaate. Se ilmeisesti hoitelee akun lataukseen liittyviä asioita ja estää ylijännitteitä valoihin ym., mutta ei ole suoranaisesti yhteydessä sytytysjärjestelmän kanssa muuten kuin akun jännitteen välityksellä?
4
Yleistä keskustelua / Vs: Mitä tuli tänään touhuttua
« Uusin viesti kirjoittanut Kari Sillanpää tänään kello 11:19:23 »
No, mun mielestä harvinaisuus ei välttämättä ole mikään peruste korkealle hinnalle, eikä muutenkaan aina hyvä asia kun harrastepeliä valitsee. Aito kiinnostushan se tärkein on.

Mikään noista mun pyöristä ei ole sellainen että pelkällä merkillä/mallillaan keräisivät katseita, mutta mukava niiden kanssa on puuhailla, ja yleisinä malleina luultavasti ”helppoja” (perikunnan) myydä, ja vaikkeivät olisikaan, rahaa ei ole kovin paljon kiinni. Kyseessä siis vuoden 73 CB:t 125 ja 350 sekä Rautapää Sportster. Mikään ei mitenkään erikoinen, CB350 taitaa olla eniten valmistettuja kokoluokassaan, jos ei itäblokin pyöriä lasketa. Ja Rautis on vähiten arvostettu, suorastaan hieman halveksittu Harrikka.

Minä olen tässä muutamana vuotena, pandemian salliessa, viettänyt monia torstai-iltoja rempseässä rouvaseurassa, kansanopiston huonekaluverhoilukurssilla. Työn alla vanha perintökapine, nojatuoli vissiinkin 20-luvulta. On aika erilaista hommaa se kun purkaa tuolin paljaalle puukehikolle, putsaa, korjaa, ja lähtee siitä sitten ”nollasta”, satulavyöt ensin, sitten rakennetaan ja sidotaan teräsjousitus, päälle säkkikankaat, lastuvillat ym. No, aasinsiltana tähän aiheeseen se, että voihan kokeilla jotain muutakin välillä. Ja se, että kun kurssikaverit ja ope kyselivät että mihin meinaan tuolin laittaa, arvelin että ehkä talliin ”moottoripyöränkatselutuoliksi”. ”Jaa hä” oli reaktiot ;D

Jos sulla Petri on nyt musiikkivehkeet kunnossa, niin nythän tarvitset enää moottoripyöränkatselutuolin. Musa soimaan, tuolissa rento asento, vapaavalintainen juoma kouraan ja katselet moottoripyöriä. Kyllä se inspiraatio sieltä tulee.

Erityisen tärkeä katselutuoli on jos ei valitse helpointa tietä ja rakenna pyörää käyttäen esitekuvaa mallina. Jos oikeasti ”rakentaa”, pitää välillä katsella miltä stuukki näyttää ;)


5
Vanhat moottoripyörät / Vs: MZ RT 125 vm. 1956 kipinä hukassa
« Uusin viesti kirjoittanut Jaakko Latvanen tänään kello 11:09:04 »
Ihan muutamia periaatteita.  Pyörässä on akku.  Se akku antaa kipinäntekovehkeille ensiöjännitteen.  Kipinäntekovehkeet ovat puola, kondensaattori, katkojan kärjet ja tulppa, sekä niitten väliset johdotukset.  Ilman laturia tuo järjestelmä tuottaa kipinöitä, kunnes akun jännite on pudonnut niin alas, ettei enää tuota.

Jotta se akun jännite ei putoaisi, on pyörässä laturi.  Se laturi lataa sitä akkua.  Latausjärjestelmässä olevat viat tai puutteet vaikuttavat kipinään vasta sitten, kun se akku on mennyt vajaaksi riittävästi.

Kipinän etsiminen kannattaa ensisijaisesti keskittää kipinäntekovälineisiin.

Puirolan Laurin vapaa-ajan käytöstä en mitään tiedä, mutta sen tiedän, että ymmärrys ja osaaminen hänellä riittävät sekä kipinäntekovehkeiden että latausjärjestelmän testaamiseen ja korjaamiseen, ja pääkaupunkiseudulla mies asustelee.  Mutta jos näitten vanhojen laitteitten kanssa puuhaamiseen on mielenkiintoa, suosittelen pikkuhiljaa ja yksi asia kerrallaan niitten mystisten sähkövehkeiden toimintojen ja tarkoituksen selvittämiseen; asiat ovat paljon yksinkertaisempia kuin miltä ne näyttävät, ja harrastus antaa jatkossa oppimisen iloa ja innostuneita ahaa-elämyksiä!

Jaakko Latvanen
6
Vanhat moottoripyörät / Vs: MZ RT 125 vm. 1956 kipinä hukassa
« Uusin viesti kirjoittanut Veijo Ilmavirta tänään kello 10:21:36 »
Lisätiedoksi: Pyörä oli jäänyt ajosta, kunnossa olevana seisomaan 20 vuotta sitten.
7
Vanhat moottoripyörät / Vs: MZ RT 125 vm. 1956 kipinä hukassa
« Uusin viesti kirjoittanut Veijo Ilmavirta tänään kello 10:20:23 »
Tarkoittanet katkojankärkiä, ei säätäjän kärkiä?Täytyy tarkastaa ensinmainittu. Siellä tuskin on vikaa kun kärkiä ei ole aiemmassa historiassa vaihdettu (ajokilometrejä vähän).Tuon laatikossa olevan säätäjän purin jotta sain tilaa tinata uuden johtimen poikki hapettuneen tilalle. Tuolloin säätäjässä olevat eristelevyt ym. menivät sekaisin ja en varmuudella saanut niitä takaisin oikeaan järjestykseen. siksi hankin tilalle toisen purkamattoman. Kummallakaan ei kipinää tule.
Teen nyt kaikki edellä mainitut testit uudelleen, katsotaan sitten, missä ollaan.
8
Vanhat moottoripyörät / Vs: MZ RT 125 vm. 1956 kipinä hukassa
« Uusin viesti kirjoittanut markkukovasin tänään kello 10:09:40 »
Kärjet varmaan oikein kytketty-ettei ole jäänyt
niitä fiberi/muoviprikkoja pois,jolloin kärjet ovat
jatkuvassa oikosulussa?

t. Markku
9
Vanhat moottoripyörät / Vs: MZ RT 125 vm. 1956 kipinä hukassa
« Uusin viesti kirjoittanut Veijo Ilmavirta tänään kello 10:03:46 »
Puola irtoaa helposti. Kun irrottaa kaksi virtajohtoa ja "pitimen" saa vedettyä puolan ulos. Olen vaihtanut uuden Saksasta ostamani. Alkuperäinen oli viallinen,
Onko tuolla "säätäjällä" Reglerschalter roolia sytytyksessä? Jos on, miten se toimii? Alkuperäisessä säätäjässä oli kärkien välinen hento kuparijohdon hapettunut poikki, siksi hankin Saksasta tilalle ehjänksi sanotun käytetyn. Se on nyt asennettuna. 
10
Vanhat moottoripyörät / Vs: MZ RT 125 vm. 1956 kipinä hukassa
« Uusin viesti kirjoittanut markkukovasin tänään kello 09:54:45 »
Jos oikein tulkitsen- tuohon mustan lootan D+ napaan
tulee latausvalon johto- eli siinä pitäisi sähkökynällä
tai yleismittarilla näkyä sähköä kun sytytysasento on päällä.

Onkohan?

t. Markku
Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 10