Kirjoittaja Aihe: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'  (Luettu 21977 kertaa)

Lokakuu 29, 2011, 11:28:42 ap
Luettu 21977 kertaa

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Olen koittanut selvittää seuraavaa aihetta, mutta en ole varmaa tietoa löytänyt:

Mitä menestystä on asfalttiradoilla saavutettu Suomi-pyörillä?

Mitkä ovat vaikkapa parhaat MM-sijoitukset?

Tarkoitan nimenomaan pyörien menestyksiä. Kuljettajan kansallisuudella ei väliä.

Varmasti kaikissa kisapyörissä on ollut pääsääntöisesti ulkomaalainen tekniikka monin osin (moottori, jousitus, jarrut jne.), mutta tarkoitan niitä laitteita, joista osa (esim. runko, katteet, 'pikkuosat' yms.) on Made in Finland.

Pyrkijä? Kuparisen Magnum Turusta tai Kuparisen Kain Turenki-valmisteet? Onko tehtailla (Solifer, Helkama, jne) ollut kisatoimintaa asfaltilla? Löytyykö yksittäisvalmisteita, joilla on pärjätty?

On hienoa, että täältä on aina löytynyt kunnollista kuljettaja-ainesta. Totta myös on, että täällä on osattu rakentaminenkin. Nykyään vaan taitaa olla niin, että 'pienvalmistajien' mahdollisuudet ja ylipäätään rakentamisen järkevyys taitaa olla kyseenalaista... 

Terveisin Heikki Sola
 




Lokakuu 29, 2011, 11:54:57 ap
Vastaus #1

Ismo Hakamäki

  • Vieras

Lokakuu 29, 2011, 12:07:21 ip
Vastaus #2

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Hyvä aihe, kiitos Heikki.  Ensimmäiseksi tulee tietenkin mieleen suomalainen sivuvaunurakentaminen ja onhan kotimaista valmistetta
olevalla Finn-Hondalla voitettu jopa MM-osakilpailu, tosin hiukan kyseenalaisesti kuitenkin.
Koo niinkuin Kupariset on kunnostautuneet soolopyörän rakentelijoina. Muistikuvieni mukaan Magnum Suzukeilla ei ole juuri niitetty
kultaa tai kunniaa, mutta veljessarjan Artsi rakenteli nopeita Motari-Yamahoita, jollaisella mm. turkulainen Pekka Nurmi tyrkkäsi
9. Imatran MM-osakilpailussa 1976 ja huom. alimittaisella 352cc 500 luokassa.  Se oli mielestäni huippusaavutus, sillä kaikki edellä
ajaneet ajoivat täysmittaisilla RG 500 pyörillä!
Kuparisen Hannu rakensi pojalleen Eskolle 500 RG:n kotitekoisesti vain kone oli olemassa. Ei mitään merkittävää, mutta näyte kuitenkin osaamisesta + valtiovallan rokotus valmisteverolla kun menivät itse tekemään - voi luoja sentäs.
Nurmen Tane väänteli hämärissä V-8:n, jota vaivasti ilmeinen pula luotettavuudessa, ajo-ominaisuuksista kai puhumattakaan.
Unohtaa ei missään tapauksessa sovi Salosten tekemisiä Turussa.  Pentti Salonen ajoi itsetehdyllä Tunturi Puchilla 50cc mopoluo-
kassa MM-sarjassa, tosin mitään ihme suorituksia ei sillä kuitenkaan saatu aikaiseksi. Pertti ja Matti Salosen rakentamat Yamahat
olivat myös aika pitkälle oman käden työnäytteitä ja kotimaan radoilla niillä voitettiin lähes kaikki, mitä voitettavissa oli.
Turun Tunturilla työskennellyt nuori Jarno Saarinen ajoi Tunturin 125 kuutioisella, kuin myös 250 kuutioisella uransa alkutaipaleella.
Näissäkin vehkeissä oli Salosen Pertillä osuutensa.
Pyrkijällä tuuppasi mm. Salosen Matti uransa alkuvaiheessa, voittaen mm. Imatran kv.kilpailun 50cc luokassa -63.  Kotimainen
Vasama osalllistui myös samassa kilpailussa Seppo Näpin ajamana.
Tamperelainen Matti Aalto oli nimennyt oman kilpurinsa Eigenbauksi ja osallistui sillä joskus kauan sitten 125 luokkaan Imatralla
ja kotimaan muissa koitoksissa.
Tarkkaan ottaen lähes kaikki kotimaan kilpailijat ajoivat ainakin jossain vaiheessa hyvin pitkälle itsevärkätyillä laitteilla, ihan jo siksikin
ettei oikeita kilpureita ollut saatavillakaan, olkoonkin että Suomeen tuli mahtimäärä Yamahan tuotantokilpureita väkilukuun
nähden -70 luvun alkuvuosina.

Lokakuu 29, 2011, 12:09:37 ip
Vastaus #3

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 880
Kartialan Karin KJR rungoilla ajettu MM pisteille ,kuten myös Hilpisen Eeron rungoilla :D

Lokakuu 29, 2011, 14:57:44 ip
Vastaus #4

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Mevi Rotax 250/Liitiä

Liitiä sijoittui Imatran EM.ssä sijalle 13 Mevillä 1985 kun taas Rotilla oli sijoitukset aiempina vuosina 3. ja 7.

Lokakuu 29, 2011, 18:15:11 ip
Vastaus #5

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
...sorry, Harri R. En tunne historic-alaa oikeastaan yhtään. Olisi kiva, jos selvität viime postiasi hieman tarkemmin.  Oliko Rotatkin suomesta? Rotax?  ..ko? Millä valmisteilla?

Liitiän Jamppeen tutustuin kolme- vuosikymmentä sitten kun hän lähti EU- keikalle naapurini Pennan Juhan kanssa. Ei muuta.

Penna voi hyvin. Pyöriäkin löytyy, joka lähtöön. Lähinnä  jäärata-Suzukit ovat hänen mielessä. Tiedättekö Jarmo L:stä?

t. Sola H

Lokakuu 29, 2011, 20:01:27 ip
Vastaus #6

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Jep, siis Rotta on Rotax ja silllä ei oikeastaan edes ole mitään tekemistä kotimaisen "rr-teollisuuden" kanssa.  Rotax, tuo itävaltalainen
moottori oli oiva kapine monen yksityiskuljettajan kulkimena ja sitä moottoria käytti moni runkopaja mm. Espanjassa, Englannissa ja
Saksassa.  Etelänaapurissamme Virossa oli paja, Vihur, joka käytti itserakentamissaan kilpureissa Rotaxin moottoreita niin 250- kuin
125 luokassakin ja ne hallitsivat Viron kilparatoja -80 luvulla.
Tuon Rotaxin otti puheeksi oikeastaan Hakamäen Ismo mainitessaan Mevin, Mevi tais olla riihimäkeläinen konepaja joka rakensi
myös menestyksekkäitä mikroautoja.
Tuosta Pennan Jussissta hiukan.  Mielestäni uskallan sanoa että siinä olisi ollut Mäntsälän miehellä eväitä pitemmällekin kuin
Suiomen Mestaruuteen 250 luokassa.  Penna tuli jostain ja jonkin vuoden jälkeen katosi jonnekin, jäärataa todellakin Juha
taisi harrastaa kauemmin.
Liitiän Jampe vaikuttaa Tampereella ja kaiketi voi tänäpäivänä kohtuullisen hyvin vaikean sairauden jälkeen.  Pitkäksi kuskiksi
joutui antamaan tasoituista muille roimasti, mutta eleettömästi Jampe pisti matkan varrella lättyyn monia nimimiehiäkin.

Lokakuu 29, 2011, 20:03:47 ip
Vastaus #7

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 921
  • Kawasaki A 1 R
 :o Ismo tarkenna Mevi Rotax  onko Metalli Virtanen R: mäki  oliko Jarmolla ennen vai jälkeen Amstrong Rotaxin 
      Vihur Rotax oli virolainen kopio tehtiin käsitääkseni 5 moottoria kaik hajosivat käytös.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2011, 20:07:49 ip kirjoittanut erkki kuparinen »

Lokakuu 29, 2011, 20:40:22 ip
Vastaus #8

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
tarkennappa sinä Kuparinen tuo viimeinen virkkeesi ja mitä tarkoittaa käsittääksesi, onko sillä tiedon kanssa mitään tekemistä.
Montako vanhaa kilpuria tiedät merkkiin katsomatta jotka ei olis poikinut matkan varrella ja usein?

Lokakuu 29, 2011, 20:46:36 ip
Vastaus #9

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
edelleen kupariselle tiedoksi.  Mevi-Rotax oli viimeinen Rotaxin vauhdittama kilpuri Jarmo Liitiällä.  Kuten tuossa aiemmin jo mainitsin
ennen Meviä Jampe ajoi mm. nuo Imatran 3. ja 7. sijat ARmstrongilla ja saattaapa olla että alla oli jopa sama laite kaudella
-85 mutta vain Mevi-Rotax nimellä, kuka tietää? Kaudelle -86 Liitiälle tuli kaksi uutta, ylivuotista Yamaha TZ 250 N-mallia ja näitä
kutsuttiin nimillä Tiku ja Taku.

Lokakuu 29, 2011, 20:48:12 ip
Vastaus #10

Matti Hellsten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Jarmolla ei ole ollut yhtään Armstrong Rotaxia,ensimmäinen oli Spondon Rotax vm.1980,tämän jälkeen muistaakseni 2kpl.Harris Rotaxeja vm.1985.Harris Rotaxeissa oli Mevi Virtanen mukana omine kikkoineen joita oli käyttänyt mikroautoissa mutta käsittääkseni yhteistyö oli aika Jampen kanssa oli aika pientä,kyllä ne ihan samoja Rotaxeja olivat mitä muillakin,joka kuskihan siihen aikaan moottoreitaan viilasi,enemmän tai vähemmän huonolla menestyksellä.

Lokakuu 29, 2011, 21:38:49 ip
Vastaus #11

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
kiitos Matti tarkennuksestasi.  Vanhana Rotax miehenä tunnet nuo jutut ja minäkin menin vipuun kun tuo Kuparinen niin varman tuntusesti heitti tuon Armstrongin.  Armstrongeja ei kai Suomessa ollut kellään tuolloin?????
Mikäli olin oikein näkeväni niin armstrongin olin näkevinäni ihan viime vuosina suomeen tuotuna jossain tapahtumassa jonkun
harrastajan alla?

Lokakuu 29, 2011, 22:03:07 ip
Vastaus #12

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 921
  • Kawasaki A 1 R
 :( Hartsalle tarkennus kun Viron rotax poiki niin ei ollut varaosia vaan ruvettiin valamaan tai jyrsimään  Ystävälläni on tämmöinen Tandem Rotax raaseri rungosta en tiedä väri sininen mutta sen mukana tuli puulaatikko jossa on useampi täyd. kasettivaihteisto eri välityksiksi.

Lokakuu 29, 2011, 22:17:38 ip
Vastaus #13

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Vaatimaton  Juha Penna Kärkölästä (MäntMK) nauti  (ja nauttii)  vain ajamisesta. Omalla 'kassalla'  voitettu Suomen Mestaruus 250 cm3,  Nurmen vanhalla Yamahalla oli  hyvä saavutus. Tekniikka-taitajan yksilösuoritus, sanoisin. Se riitti hänelle, ja kisakentät jäi sitten taakse vakavassa mielessä tämän jälkeen. Ainoa poikkeus muistaakseni oli Super-Bike luokka Imatran viimeisenä arvokisavuonna. Suzuki GSX 1100 EF: oli se aika möhkäle lyhytraajaiselle miehelle. Lauslehdon Jukkis /Tuusmotor oli tässä takana.

Ennen RR harrastustaan, Juha P. voitti montakin jääradan suomenmestaruutta. Bensow- tiimissä kaksipyöräisillä Suzukeilla sydäntalvisin 1970- 1980 lukujen taitteessa ajoivat Heinä-aho ja Penna, voitot tulivat pääsääntöisesti kotiin.

Suomi-valmisteet ovat mielessäni mm. siksi, että tuohon aikaan oli ns. 'Single-Cup' , jossa oli useita asfaltille  itserakennettuja RM-Suzukeja. Silloin sitä sanottiin mm. 'ratojen Jokkis-luokaksi' (katso Tapiom Sippolan sivut).  Pääsit edullisesti mukaan meininkiin!


 








Lokakuu 29, 2011, 22:33:27 ip
Vastaus #14

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
No kaikki minun tietämäni puolikkaat olivat tandemtwinejä, siis rotaxit ja se nyt ei ole mikään uutinen että neukkulassa oli pulaa
kaikesta, paitsi viinasta ja huolista.  henkilökohtaisesti sain kokea tuon siellä vallinneen pulan ostaessani Juri Preobrazenskiltä ihka
uuden Yamaha TZ 250 moottorin, josta oli viety männät kuulemma Rotaxiin.  Se pula näkyi muuten siinäki kaupassa, Juri vaihtoi
ajamattoman, ilman mäntiä olevan moottorin, uuteen arai kypärään, joka oli sillä hetkellä malliston halvin, maksaen jotain 900mk.
Niin ne ajat muuttuu, toisaalta eihän uudellakaan -70 luvun tz mosalla enää mitään tehny 80 luvun neuvosto-virossa kun noita rotaxeja
oli jo liikkeellä.  joskus 90 luvun alkuvuosina ollessani Pärnussa ajamassa oli tuollainen Rotax vielä ihan kulkevanakin Latvian
Bruno Rozkalnisilla samoinkuin eestiläisellä, mikä oikosulku nyt tulikaan sen nimessä, hän kuitenkin voitti eestin mestaruuden
Vihurilla, minä oli Hondalla toinen ja Rozkalns muistaakseni 3. ja vuosi oli 1993.
Näillä Rotaxeilla ajoivat Virossa mm. Lembit Teesalu, Juri Preobrazenkij, Ando Aaron, Juri Randla, em. eestin mestari -93 viljandista
kotoisin,
Juri Brauer, Jaanus Kaska, Peeter Koval, Sulev Mets ja olihan niitä...