Joo tosiaan ei noista Puch-koneen virittelyistä ainakaan ihan liikaa foorumeilla kirjoitella... Taitaa olla enemmän vaan sisäpiiritietoa kun todistettavasti ihan nopeitakin Puch-koneisia "mopoja" Suomesta löytyy.
Ei olla vielä käyty tapahtumissa testaamassa ja poika ei ole pappiksella vielä ajanut metriäkään. On kuitenkin istunut sen päällä ja todettu se sopivan kokoiseksi ajaa. Ohjaustankoa vähän säädettiin enemmän taaksepäin että ulottuvuus "ulkomutkan puolelle" on riittävä kun mopoa pitää myös kääntää takaisin varikolle ajettaessa. Pappista on madallettu vaihtamalla lyhyemmät iskarit alkuperäisten tilalle.
Noita mopojen 0-201 m kiihdytyksiä ajetaan esim. PV-Foorumin vauhtipäivillä. Ei ole vielä aikoja tai loppunopeuksia tiedossa, mutta täytyy testata sitä jossain vaiheessa että voi arvioida millä välityksillä se kiihtyisi optimaalisesti tuolla matkalla eli 201 metrin kohdalla olisi nelosvaihteella kiertänyt tehoalueen loppuun. Se on vaan ihan pirun hankalaa kun itse painaa yli 80 kg enemmän kun "kisakuski"
. Kyllä siinä saa laittaa varmaan ainakin yhden hampaan isomman eturattaan (12 => 13), kun käyttää tota 40 hampaista isoa takaratasta jolloin välityssuhde tulee 7,7% raskaammaksi. Käytän sitä oikeastaan siksi että nykyisen 12 hampaisen voi helposti vaihtaa 13 hampaiseen millä voisi myös testata huippunopeuden kevyemmän kisakuskin alla. Voihan olla että 201 metriin paikaltaan kiihdyttäessä tarviikin laittaa eteen vielä pienempi 11 hampainen eturatas. Todennäköisesti kuitenkin tossa käy niin että jopa sillä 13/40 välityksellä välityssuhde on liiankin lyhyt kun mopo ja kuski on niin kevyitä. Sitten vaan pienempää takaratasta kehiin. Niillä ei vaan enää tällainen toisesta ääripäästä oleva "testikuski" enää ajele paitsi tietysti pienillä eturattailla. 13-40 on jo raskas välitys itsellä.
Pappiksessa on vielä kiinni se sama NC:n 54 kuutioinen alumiinisylinteri jne. Muokkasin sen imukanavaa paremmaksi ja samalla korotin imuaukkoa 1.5 mm. Tässähän on -8 mm lyhennetty männän imuhelma jolla aiemmin mittasin imuajoitukseksi 168 astetta. Nyt imuajoitus on siis noin 7 astetta enemmän eli 175 astetta. Moottori vaikutti siltä että se haluaisi enemmän bensaa joten vaihdoin Dellorto PHBG 18 kaasariin suuttimia. Muistin että siinä olisi ollut 95 pääsúutin, mutta se olikin yllätyksekseni vaan 90 kokoinen (PHBG 18 vakio on 82). Tyhjäkäyntisuutin oli 45 kokoinen (PHBG 18 vakio on 50). Itse ne sinne olin vaihtanut...
No vaihdoin sitten pääsuuttimeksi reilusti isomman 90 => 100 ja tyhjäkäyntisuuttimeksi 45 => 48. Samalla alkuperäistä W7 neulaa korotin yhdellä pykälällä. Siinähän on vaan neljä asentoa eli toka ylimmästä/laihimmasta (vakiosta) toka alimpaan/rikkaimpaan asentoon. Testiajolle päätin mennä tällä kertaa ilman ilmanputsaria kun puhtaalla alustalla ajoin eli pelkkä imutorvi vaan ilmanottopuolella.
No eihän se kunnolla kulkenut vaan tuntuu että se sai vaan liikaa bensaa ja liikaa ilmaa jos se edes on mahdollista. Liian monta muutosta yhdellä kertaa.Vaihdoin sitten pääsuuttimen 100 => 92 kokoiseksi, koska ei ollut kotona noita 95 ja 98 kokoja ja tolla 90 kokoisella se kuitenkin kulki hyvin. Täytyy ostaa lisää suuttimia. Neulan laitoin takaisin vakio asentoon toka ylimpään loveen/toka laihin. Ilmanputsarin laitoin kanssa takaisin kiinni imutorveen. Nyt siellä on tk suuttimena 42 kokoinen eli vähän pienempi mutta itse tyhjäkäyntiseosruuvi on enemmän auki kompensoimassa vähän pienempää suutinta. Dellorto PHBG:ssä ei ole varsinaisesti "ilmaruuvia" vaan sillä säädetään tyhjäkäynnin seosta. Siksi se on siellä kaasarin kurkun puolella eikä ilmanottopuolella. Sytytyksen perusennakkoa aikaistin vieläkin lisää. Testiajoa ei nyt ole vielä tehty mutta lähiaikoina testaan taas.
Tanskalainen 54 kuutioinen valurautainen pappiksen puhallinjäähdytteinen virityssylinteri menee Mopo-Sportiin hoonattavaksi vähän isommaksi, koska huomasin että kun se oli välillä pappiksessa kiinni, niin huolimatta kunnollisesta koneen lämmittämisestä se meinaa lämpöleikata kiinni sillä 1-renkaisella L-profiilimännällä mitä sen kanssa käytän. Mäntäkin on ostettu samasta paikasta sieltä Tanskasta. Pari satkua lisää välystä niin toimii. Männänrenkaan katkosvälys on riittävä 0.30-0.35 mm luokkaa.
Ajattelin testata pappikseen ihan vaan uutta perus tehoputkea eli Bi-Turboa. Eihän se kummoinen ole, mutta erilainen kuitenkin kun nykyinen putki ja ei ole valmiiksi isoa lommoa putkessa kuten nykyisessä. Pikkuhiljaa kun saa ton NC 54 kuutioisen valmiiksi "paketiksi" niin vaihdan sen valurautaisen 54 kuutioisen tanskalaisen ja "hierotaan" se seuraavaksi. Sitten 68 kuutioinen valurautapytty mihin hankin vielä 45 mm halkaisijalla olevan korkeampipuristeisen kannen mikä sorvataan sopivaksi puhallinkopan sisään. Lopuksi se Metrakit 64 kuutioinen sitten... Tekemistä ja säätämistä ainakin riittää.
Ihan jos muuten ajomopoksi itselle tota pappista tekisi, niin kyllä siinä tapauksessa kunnollinen laaja-alainen vääntö mahdollisuukisen rajoissa olisi se ns. "kova juttu" eikä tällainen kierroskone. Joku riittävän iso esim. 65-68 kuutioinen sylinteri, kova puristussuhde jota voisi käyttää kun ei käytä kovin paljon "ahtavaa" tehoputkea ja vaan 25 mm sisähalkaisijalla oleva alkukäyrä jolla vääntö parempi. Siihen joku 15-17 mm kaasari ja sylinterin aukot/ajoitus ns. vääntö edellä eli leveyttä aukkoihin ja kuitenkin varmistaa että ne aukeaa AKK:ssa kunnolla. Männän ja kannen välillä kunnollinen paljealue/squishband joka noin 0.7-0.8 mm korkea. Sellainen olisi parempi ajomopo itselle. Nelivaihteisena voimaa olisi mopoksi kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin ja kulkisi varmaan kuitenkin jonkun 70-75 km/h.
-Janne