Kirjoittaja Aihe: Isolohko puhallinjäähdytteiseen tunturiin  (Luettu 35240 kertaa)

Toukokuu 06, 2021, 09:20:07 ap
Vastaus #45

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Joo juurikin näin. Sitä tossa jäin itse miettimään että ehkä jatkossa minun ei kannata kovinkaan yksityiskohtaisesti kertoa miten konetta on milläkin setillä viritetty ettei joku "apinoi" sitten siitä vääriin käyttötarkoituksiin. Mutta totuushan on se, että kun halua on tarpeeksi moottorin virittämiseen niin YLEENSÄ ne laitteet saadaan kohtuu hyvin kulkemaan. Toiset vehkeet on vaan lähtökohdiltaan reilusti helpompia esim. Derbit ja PV:t. Näissä Puch-koneisissa joutuu jo vähän itsekin miettimään ja rakentamaan. Toiset enemmän ja toiset vähemmän.
Itsehän en kyllä millään kaksipyöräisellä laitteella jaksa vakiona ajaa. Eri asia olisi jos kyseessä olisi isompi katumoottoripyörä niin sitten ei virittää tarvitsisi. Moottoreiden viritys on mielenkiintoista puuhaa ja sehän tässä vähän niinkuin on itselläni tässä mielenkiinnon kohteena.  ;D
-Janne

Et sie mitään pahoittanut-aina ensimmäiseksihän mopo
viritetään. Niin täälläkin tallissa tehdään. ;D

Mutta laitoin tuon kun juuri tänään se lehdessä oli.

Joku nääs saattaa ajaa tielläkin noilla...Seuraamuksia ajattelematta.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2021, 14:07:47 ip kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Toukokuu 08, 2021, 19:00:57 ip
Vastaus #46

Christian Hilakari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Joo juurikin näin. Sitä tossa jäin itse miettimään että ehkä jatkossa minun ei kannata kovinkaan yksityiskohtaisesti kertoa miten konetta on milläkin setillä viritetty ettei joku "apinoi" sitten siitä vääriin käyttötarkoituksiin. Mutta totuushan on se, että kun halua on tarpeeksi moottorin virittämiseen niin YLEENSÄ ne laitteet saadaan kohtuu hyvin kulkemaan.
Älä turhaan mieti moisia, muiden tekemiset eivät ole sinun vastuullasi vaan jokainen vastaa omista tekosistaan. Ja ne jotka oikeasti haluavat virittää kyllä löytävät ohjeensa netistä. Nykyään foorumeita, joissa esim. Tunturin virittelystä keskustellaan on kovin vähän, olisi ennemmin suotavaa, että puhuttaisi mahdollisimman paljon.

Tuskin tuolla enää nykyaikana on läheskään sellaista määrää Tuntsien virittelijöitä kuin ennenvanhaan, nuoriso ajelee ihan eri peleillä tänä päivänä. En esim. ole täällä meidän kunnassa nähnyt omani lisäksi yhtä ainoaa Tunturia tai Puch -koneista mopoa 21 vuoteen. Juniorit ajavat Riejuilla, skoottereilla ja rekisteröimättömillä crossipyörillä jne. Joten, jatka vain tarinaasi ja keskustellaan, oikein mielenkiintoista. Luulen, että viritysjuttusi lukijat ovat pääosin keski-ikäistä ukkoporukkaa.  ;)

Joten, eikun lisää vaan tarinaa sivuille!  8)

Ps. minun pitäisi juuri alkaa Puch E50:stä virittelemään ja toivottavasti myöhemmin kesällä myös niputtaa uusi 3v koneversio Pappatunaankin. Täytyy jostain vain etsiä moottorikorjaamo, joka saa kaivettua katkenneen pultin ulos + täytehitsaus ja uusi kierre.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2021, 19:02:41 ip kirjoittanut Christian Hilakari »
Tunturi Start
Puch Maxi

Toukokuu 08, 2021, 20:26:47 ip
Vastaus #47

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5975
  • MC Debit
Hyvä täsmennys, Janne! Kilvanajopelistä siis kyse, kuulostaa että asiaan on paneuduttu, ja nuorempi polvi myös mukana, hianoo 8)

Minkälaisia aikoja on puolivarttimaililla tullut?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 11, 2021, 15:02:30 ip
Vastaus #48

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Joo tosiaan ei noista Puch-koneen virittelyistä ainakaan ihan liikaa foorumeilla kirjoitella... Taitaa olla enemmän vaan sisäpiiritietoa kun todistettavasti ihan nopeitakin Puch-koneisia "mopoja" Suomesta löytyy.
Ei olla vielä käyty tapahtumissa testaamassa ja poika ei ole pappiksella vielä ajanut metriäkään. On kuitenkin istunut sen päällä ja todettu se sopivan kokoiseksi ajaa. Ohjaustankoa vähän säädettiin enemmän taaksepäin että ulottuvuus "ulkomutkan puolelle" on riittävä kun mopoa pitää myös kääntää takaisin varikolle ajettaessa. Pappista on madallettu vaihtamalla lyhyemmät iskarit alkuperäisten tilalle.
Noita mopojen 0-201 m kiihdytyksiä ajetaan esim. PV-Foorumin vauhtipäivillä. Ei ole vielä aikoja tai loppunopeuksia tiedossa, mutta täytyy testata sitä jossain vaiheessa että voi arvioida millä välityksillä se kiihtyisi optimaalisesti tuolla matkalla eli 201 metrin kohdalla olisi nelosvaihteella kiertänyt tehoalueen loppuun. Se on vaan ihan pirun hankalaa kun itse painaa yli 80 kg enemmän kun "kisakuski"  ;D . Kyllä siinä saa laittaa varmaan ainakin yhden hampaan isomman eturattaan  (12 => 13), kun käyttää tota 40 hampaista isoa takaratasta jolloin välityssuhde tulee 7,7% raskaammaksi. Käytän sitä oikeastaan siksi että nykyisen 12 hampaisen voi helposti vaihtaa 13 hampaiseen millä voisi myös testata huippunopeuden kevyemmän kisakuskin alla. Voihan olla että 201 metriin paikaltaan kiihdyttäessä tarviikin laittaa eteen vielä pienempi 11 hampainen eturatas. Todennäköisesti kuitenkin tossa käy niin että jopa sillä 13/40 välityksellä välityssuhde on liiankin lyhyt kun mopo ja kuski on niin kevyitä. Sitten vaan pienempää takaratasta kehiin. Niillä ei vaan enää tällainen toisesta ääripäästä oleva "testikuski" enää ajele paitsi tietysti pienillä eturattailla. 13-40 on jo raskas välitys itsellä.
Pappiksessa on vielä kiinni se sama NC:n 54 kuutioinen alumiinisylinteri jne. Muokkasin sen imukanavaa paremmaksi ja samalla korotin imuaukkoa 1.5 mm. Tässähän on -8 mm lyhennetty männän imuhelma jolla aiemmin mittasin imuajoitukseksi 168 astetta. Nyt imuajoitus on siis noin 7 astetta enemmän eli 175 astetta. Moottori vaikutti siltä että se haluaisi enemmän bensaa joten vaihdoin Dellorto PHBG 18 kaasariin suuttimia. Muistin että siinä olisi ollut 95 pääsúutin, mutta se olikin yllätyksekseni vaan 90 kokoinen (PHBG 18 vakio on 82). Tyhjäkäyntisuutin oli 45 kokoinen (PHBG 18 vakio on 50). Itse ne sinne olin vaihtanut...  ;) No vaihdoin sitten pääsuuttimeksi reilusti isomman 90 => 100 ja tyhjäkäyntisuuttimeksi 45 => 48. Samalla alkuperäistä W7 neulaa korotin yhdellä pykälällä. Siinähän on vaan neljä asentoa eli toka ylimmästä/laihimmasta (vakiosta) toka alimpaan/rikkaimpaan asentoon. Testiajolle päätin mennä tällä kertaa ilman ilmanputsaria kun puhtaalla alustalla ajoin eli pelkkä imutorvi vaan ilmanottopuolella.
No eihän se kunnolla kulkenut vaan tuntuu että se sai vaan liikaa bensaa ja liikaa ilmaa jos se edes on mahdollista. Liian monta muutosta yhdellä kertaa.Vaihdoin sitten pääsuuttimen 100 => 92 kokoiseksi, koska ei ollut kotona noita 95 ja 98 kokoja ja tolla 90 kokoisella se kuitenkin kulki hyvin. Täytyy ostaa lisää suuttimia. Neulan laitoin takaisin vakio asentoon toka ylimpään loveen/toka laihin. Ilmanputsarin laitoin kanssa takaisin kiinni imutorveen. Nyt siellä on tk suuttimena 42 kokoinen eli vähän pienempi mutta itse tyhjäkäyntiseosruuvi on enemmän auki kompensoimassa vähän pienempää suutinta. Dellorto PHBG:ssä ei ole varsinaisesti "ilmaruuvia" vaan sillä säädetään tyhjäkäynnin seosta. Siksi se on siellä kaasarin kurkun puolella eikä ilmanottopuolella. Sytytyksen perusennakkoa aikaistin vieläkin lisää. Testiajoa ei nyt ole vielä tehty mutta lähiaikoina testaan taas.
Tanskalainen 54 kuutioinen valurautainen pappiksen puhallinjäähdytteinen virityssylinteri menee Mopo-Sportiin hoonattavaksi vähän isommaksi, koska huomasin että kun se oli välillä pappiksessa kiinni, niin huolimatta kunnollisesta koneen lämmittämisestä se meinaa lämpöleikata kiinni sillä 1-renkaisella L-profiilimännällä mitä sen kanssa käytän. Mäntäkin on ostettu samasta paikasta sieltä Tanskasta. Pari satkua lisää välystä niin toimii. Männänrenkaan katkosvälys on riittävä 0.30-0.35 mm luokkaa.
Ajattelin testata pappikseen ihan vaan uutta perus tehoputkea eli Bi-Turboa. Eihän se kummoinen ole, mutta erilainen kuitenkin kun nykyinen putki ja ei ole valmiiksi isoa lommoa putkessa kuten nykyisessä. Pikkuhiljaa kun saa ton NC 54 kuutioisen valmiiksi "paketiksi" niin vaihdan sen valurautaisen 54 kuutioisen tanskalaisen ja "hierotaan" se seuraavaksi. Sitten 68 kuutioinen valurautapytty mihin hankin vielä 45 mm halkaisijalla olevan korkeampipuristeisen kannen mikä sorvataan sopivaksi puhallinkopan sisään. Lopuksi se Metrakit 64 kuutioinen sitten... Tekemistä ja säätämistä ainakin riittää.

Ihan jos muuten ajomopoksi itselle tota pappista tekisi, niin kyllä siinä tapauksessa kunnollinen laaja-alainen vääntö mahdollisuukisen rajoissa olisi se ns. "kova juttu" eikä tällainen kierroskone. Joku riittävän iso esim. 65-68 kuutioinen sylinteri, kova puristussuhde jota voisi käyttää kun ei käytä kovin paljon "ahtavaa" tehoputkea ja vaan 25 mm sisähalkaisijalla oleva alkukäyrä jolla vääntö parempi. Siihen joku 15-17 mm kaasari ja sylinterin aukot/ajoitus ns. vääntö edellä eli leveyttä aukkoihin ja kuitenkin varmistaa että ne aukeaa AKK:ssa kunnolla. Männän ja kannen välillä kunnollinen paljealue/squishband joka noin 0.7-0.8 mm korkea. Sellainen olisi parempi ajomopo itselle. Nelivaihteisena voimaa olisi mopoksi kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin ja kulkisi varmaan kuitenkin jonkun 70-75 km/h.
-Janne
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2021, 15:09:47 ip kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Toukokuu 11, 2021, 19:51:39 ip
Vastaus #49

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Juu, joutessani kattelin tossa netistä niitä tietoja mitä asteita olis käytetty imu, pako ja huuhteluiden ajoituksissa. Riippuu pitkälti moottorista ja käyttötarkoituksesta. Ja siitä onko 1-vaihteinen automaatti vai 6-vaihteinen crossimopo.

Yks  calculaattori osui silmiin kun siinä on samanmoinen automaatti systeemi vaihteistona kuin minulla. Ajoitukset on kyllä ujot joita rakentaja käyttää mutta eipä siinä ole vaihteita tarpeeksi jolla korkealla olevan vetoalueen voisi hyödyntää.

http://mopedtuning.raconsulting.nu/

Ai niin, jenkeissä on treatland puljussa ainakin adapteria jolla nostetaan minarelliin niin pyttyä että saadaan puchin sylinteri siihen. Jottain köykämiiniä näytti olevan. Että ei se aina tartte omansa olla. Edesmennyt kaveri laittoi jonkun 2-tahtisen paikallimoottorin pytyn sachsiin ja meni kisoihin aikoinaan. Nauroivat kaikki muttei kauan kun pesi ne viivalla. Laakeri tosin petti koneesta ettei saanut seppelettä ja shampanjaa lopussa.


Joo tota samaa linkkiä olen itsekin käyttänyt ja sinne noita arvoja syöttänyt ja suunnitellut, koska eihän se haittaa että omassa koneessa on 4 vaihdetta mikä mahdollistaa juurikin korkeamman viritysasteen. Tosin automaatissa varsinkin 2-vaihteisessa voi kikkailla kytkimen kanssa jolloin saa kyllä kunnolla vetoja. Ruotsissa eli mopokiihdytyksen luvatussa maassa on ainakin yksi todella nopea Monark-merkkinen 50-luvun kiihdytys pappamopo, missä taitaa olla nykyään jo noin 18 hevosvoimaa moottoritehoa. Jos nyt oikein muistan niin moottori on Puch-merkkinen automaatti ja sylinteri on Gilardoni 75 kuutioisesta jatkokehitelty jne. Se ”mopo” menee 0-201 metriin muistaakseni kymmenen sekunnin pintaan (taisi olla alle kyllä) ja loppunopeutta ollut enimmillään 104 km/h. Sitten samassa maassa on nopeita Zündapp-mopoja missä on takapyörätehoa yli 15 hevosvoimaa (66 cc) ja kyllähän siellä on Zündappiin sovitettu AM6 nestejäähdytteisen sylinteriä kansineen jne. Niiden ruotsalaisten touhut mopokiihdytyksessä on kyllä valitettavasti meitä suomalaisia reilusti edellä mutta perästä tullaan...  ;D

Toukokuu 12, 2021, 13:14:19 ip
Vastaus #50

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Eilen tuli taas testattua pappista. Dellorto PHBG 18 AS 2-T kaasarissa 92 pääsuutin, 42 tk-suutin, seosruuvi 1.5 kierrosta auki, vakio W7 neula vakio asennossaan toka ylimmässä lovessa, imutorvi ja ilmanputsari kiinni. Tulppana takaisin vastuksellinen NGK BR8HIX Iridium tulppa 0.5 mm kärkivälillä. Sytytysennakko (perusennakko) käännetty aikaisimpaan asentoon ja tarkistettu samalla että katkojan kärjet avautuu oikean verran eli 0.4 mm. Välitykset 12 edessä ja 40 takana. Nyt tuntui voimaa olevan enemmän kuin aiemmmin eli vääntöä tuli lisää MUTTA kone ei kierrä nyt yhtä ylös asti. Todennäköinen syy tälle on se, että nyt on jo liikaa sytytysennakkoa ja kipinä tulee liian aikaisin männän liikkeeseen nähden.
Otin testiajon jälkeen vielä sytytystulpan pois ja väri oli hyvä kahvinruskea ja tulppa oli kuiva. Seos on siis hyvin kohdillaan. Annoin sille moottorille vielä kunnolla "happea" juuri ennen sammuttamista niin sain luotettavan kuvan tulpan värin perusteella. Koska tässä on hyvin pieni männän ja kannen väli 0.6-0.7 mm paikkeilla niin päätin vielä avata sylinterinkannen ja tarkistaa männänlaen ja palotilan. Kaikki kunnossa ja mäntään ei ole tullut yhtään karstaa paljealueelle (squishband). Myös huuhtelukuvio näyttää hyvältä männänlaesta tarkisteltuna. Siitähän näkee miten se huuhtelu suuntautuu kun konetta on käyttänyt jonkin aikaa eikä se männänlaki pysy kuitenkaan täysin karstattomana vaikka karstaa ei ole juuri nimeksikään. Sellaista pientä värjäytymistä tavallaan mistä sen huuhtelukuvion näkee sitten. Moottorissa on 7 mm halkaisijalla olevat pinnapultit niin kansi kohdistuu sylinteriin paremmin. Alunperinhän kansi ja sylinteri heiluu kuin hullun *ulkku pitkin pinnapultteja. Vielä parempi ratkaisu olisi laittaa kohdistustapit sylintereihin ja kansiin.

Eilen pappis kulki siis allani kuumemmassa kelissä vaan 77,7 km/h GPS:ään nelosella. 12-40 välityksillä nelivaihteisella koneella se tarkoittaa vaan 9785 rpm maksimikierroksia kun aiemmin se on kiertänyt parhaimmillaan kolmosella 11193 rpm. Sytytysennakkoa on todennäköisesti liikaa, mutta kone ei ollut nakuttanut ja mäntä/kansi näytti hyviltä. Vaihdoin siihen nyt 13 hampaisen eturattaan kun tuntuu että on voimaa vetää paremmin. Testaan ehkä vielä tänään uudelleen. Tässä NC 54 kuutioisessa alumiinisylinterissä on myös tosi pienikokoinen pakolaippa ja on pieniä haasteita saada kohdistettua pakotiiviste sylinterin ja alkukäyrän väliin niin, että ei tule mitään portaita. Taidan ensi kerralla jättää koko tiivisteen pois tästä ja laittaa kiinni vaan yli +250 astetta lämpöä kestävällä tiivisteliimalla. Yksi muuttuja vähemmän. Tilaan lähiaikoina tähän sellaisen NC:n valmistaman keltaisen tehokkaamman sytytyspuolan. Se kun tulee kiinni, niin vaihdan noi alkuperäiset Boschin katkojan kärjet ja kondensaattorin uusiin Boschilaisiin. Sitten vasta seuraavan kerran sytytyksen perusennakkoa säätämään. Lisäksi tulee se Bi-Turbo perus tehoputki kun ei Muffleria tai muuta parempaa itselläni ole. Eiköhän se jaksa allani mennä 13-40 välityksillä jo kohta sen 85 km/h GPS:ään. Jos ei niin ainakin pojan alla sitten.  ;)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2021, 13:17:31 ip kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Toukokuu 13, 2021, 07:11:46 ap
Vastaus #51

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 344
Kannattaa myös kokeilla pienentää noita ajoitus asteita.  Imuhelma on nyt liian lyhyt jos ei jaksa kulkea.   Myös pakoa vähemmäksi.    Kanavien kohdistukset ja paljealueet vaikuttaa niin vähän ettet edes huomaa..   

Toukokuu 13, 2021, 11:58:31 ap
Vastaus #52

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Kannattaa myös kokeilla pienentää noita ajoitus asteita.  Imuhelma on nyt liian lyhyt jos ei jaksa kulkea.   Myös pakoa vähemmäksi.    Kanavien kohdistukset ja paljealueet vaikuttaa niin vähän ettet edes huomaa..   


Kaikkihan on suhteellista ja mikä on liikaa riippuu siitä minkä luonteista moottoria rakennetaan. Ei toi 185 astetta pakoajoitusta ja 175 astetta imuajoitusta ole vielä liikaa. Moottori käynnistyy ekalla polkaisulla. 135 asteen huuhteluajoitus on kuitenkin jo liian suuri, mutta asiaa kompensoi se, että tässä NC:n alumiinisylinterissä ne huuhteluaukot on poikkeuksellisen kapeat eli virtauspinta-ala vs. asteet suhde on erilainen kuin yleensä. Kuitenkin 185 asteisen pakoajoituksen kanssa blowdown asteet on vielä hyvät eli 25 astetta (185-135):2 =25. Sylinteri ehtii siis tyhjentyä pakokaasuista riittävästi ennen huuhteluaukkojen avautumista että sylinterin paine on riittävän alhainen ja huuhtelu tapahtuu ilman että vastassa on kova sylinterin paine. Sen kuitenkin myönnän että näillä ajoituksilla alkaisi jo olla korkea aika olla kunnollinen toimiva tehoputki. Jostain 175-180 asteen pakoajoituksesta ylöspäin sen merkitys korostuu.


Aina ei suoraan voi katsoa pelkkää männän imuhelman korkeutta, koska vaikka tässäkin tapauksessa imuhelma on itsessään jo todella lyhyt 40 mm korkea, niin imuaukon alaosan etäisyys sylinterin ylätiivistepinnasta määrää pitkälti imuajoituksen suuruutta. Noissa on yllättävänkin isoja eroja eri sylinteriversioiden välillä. Oman eronsa imuajoitukseen tekee myös sellainen asia että kun tässäkin tapauksessa sylinteriä on korotettu 3 millillä, niin se korottaminen vähentää suoraan imuajoitusta ja vastaavasti lisää pako- ja huuhteluajoitusta.

Toukokuu 13, 2021, 17:59:57 ip
Vastaus #53

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Joo noin se just on että kun on todella paljon ajoituksia ei sitä moottoria meinaa enää saada polkaisemalla käyntiin, kun on kyseessä siis mäntäohjattu moottori. En ole viilannut yhtään ton NC:n alumiinisylinterin pakoaukkoa mikä on alunperinkin jo 21 mm korkea. Pakokanavan suurentelin kohti pakolaippaa siitä vakiosta noin 22 mm pienestä koosta noin 25 milliin. Ainoa asia mikä muuttaa pakoajoitusta kireämpään suuntaan vakiosta on siis vaan se sylinterin 3 mm korotus. Päältä on sorvattu vastaavasti se -3 mm pois.


Sama homma huuhteluaukkojen kanssa eli on ihan tehtaan aukot edelleen, mutta kun ne on jo vakiona noin 10.5-11 mm korkeat kapeat aukot, niin niidenkin ajoitus kasvoi ”jo liian isoon” 135 asteeseen ainoastaan sylinterin korotuksen takia. Itse huuhtelukanavia suurentelin sopiviksi lohkoihin ja alumiiniseen korotuslevyyn. Sekä pakoaukko että huuhteluaukot aukeaa männän ollessa alakuolokohdassa kokonaan. Sitähän ne ei tehtaan jäljiltä tee vaan jää monta milliä avautumatta normi sylinterin alatiivisteellä. Mäntä kyllä tulee aika sopivasti sylinterin tasoon alunperin normi tiivisteellä kun ei ole vielä sorvattu ainetta pois päältä.


Imuaukkoa viilasin 1.5 mm korkeammaksi ja vähän leveämmäksi sekä suurensin sopivasti imukanavaa. Se että männän imuhelma on jo noinkin lyhyt eli 40 mm korkea selittää siis sylinterin korotus 3 millillä, mikä on tavallaan sama kun korottamattomassa sylinterissä olisi 43 mm korkea imuhelma. Mäntä oli alunperinkin jo vakio mäntiä lyhyemmällä 48 mm imuhelmalla. Mitä pienempi on etäisyys sylinterin yläpintaan imuaukon alareunasta niin sitä lyhyempi on imuajoitus. Olettaen tietysti että männänlaki tulee tasan sylinterin yläpinnan kannsa yläkuolokohdassaan. Näin ne laitan omissa koneissa lähes poikkeuksetta.

Toukokuu 14, 2021, 00:25:39 ap
Vastaus #54

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Tänään oli tosi lämmin päivä joten vähän illemmalla noin +20 asteessa tyynessä kelissä kävin ajamassa pappiksella testiajoa. Hyvin se kyllä jaksaa viedä tällaista 115 kiloista (paino ajokunnossa) vaikka onkin vaan 54 kuutioinen sylinteri. Nyt on siis kiinni edessä 13 hampainen ja takana 40 hampainen ratas. Ei se sen lujempaa kolmosella mennyt tänään eli nyt 71 km/h gps:ään ja nelosella 83,2 km/h, mutta voimaa/vääntöä on kyllä nyt enemmän keski/yläkierroksilla. Kytkin vaan meinaa välillä alkaa nelosella luistamaan kun kuormaakin riittää...  ;)  Öljyiksi vaihdoin uudelleen uudet Castrol MTX 10W40:set. Kyllä kai Puchin kytkin nyt tolla öljyllä pitäisi toimia ja pitää? On mulla litran purkki Finmoposta ostettua Repsoliakin hyllyssä minkä ainakin pitäisi Puchissa toimia.


Kasin lämpöarvon tulppa on hyvä tässä ja se olikin ajon jälkeen oikein hyvän näköinen kuiva ja kahvinruskea keskielektrodi. Vähän tummempi tulpan ulkoreunoiltaan kuin aiemmin, mutta pääsuutin on nyt pykälää isompi 92:nen ja kun keli on kuumempi niin kone käy silloin suhteellisesti rikkaammalla seoksella samoilla säädöillä kuin viileämmällä kelillä. Hyvä jättää pieni turvavara hellekelille ja sitten viileämmällä kelillä pykälää laihemmalla seoksella kun kone jäähtyy paremmin.


Sytytyksen perusennakkoa voisin kyllä vähän testata vielä vähentää, koska se on nyt ns. ääriasennossa aikaisella ja voihan olla että kone kiertää jonkin verran vielä ylemmäs vähän pienemmällä ennakolla kun nyt se antaa todennäköisesti kipinän vähän liian aikaisin kun mäntä on tulossa alempana yläkuolokohtaansa. Ei todennäköisesti optimaalinen asento ajoitukselle kuitenkaan. Laskin laskurilla että tänään moottori kiersi kolmosella vähän yli 10300 rpm kun se on parhaimmillaan kiertänyt 11193 rpm. Mutta nyt on paremmin voimaa/vääntöä kuin aiemmin.


Nyt kun vaan saataisiin toi 85 kiloa kevyempi kisakuski testikuskin tilalle niin pappis ”saa siivet” vai mitä siinä Red Bullin mainoksessa nyt olikaan.  ;D  Ainakin huippujen mittaamisessa pitää kyllä takaratasta vaihtaa monta pykälää pienempään kun melkein nytkin vetää nelosella mun alla loppuun saakka sen vaihteen nykyisillä välityksillä. Joku 13-36 tai 13-34 voisi olla hyvä ehkä kevyen kuskin alla?


Huomenna haen Finmoposta Biturbon teharin ja kokeilen seuraavaksi sillä. Haluaisin päästä 85 km/h gps:ään itse tällä setillä. Tanskalainen valurautainen 54 cc pytty menee Mopo-Sportiin hoonaukseen ja sitä sitten seuraavaksi aletaan testaamaan pienen sisäänajon jälkeen.


Meinaan kanssa tilata sen NC:n paremman sytytyspuolan ja laitan uudet Boschin katkojankärjet ja Boschin uuden kondensaattorin sytytysjärjestelmään.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2021, 00:36:51 ap kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Toukokuu 14, 2021, 08:09:45 ap
Vastaus #55

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 178
Puchin 2 levynen kytkin pitää vielä 6,5 hv takapyörätehoja,sen jälkeen alkaa luistamaan ja vaatii 3 levysen.

Toukokuu 14, 2021, 10:04:33 ap
Vastaus #56

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Puchin 2 levynen kytkin pitää vielä 6,5 hv takapyörätehoja,sen jälkeen alkaa luistamaan ja vaatii 3 levysen.


Ok kiitos tiedosta. Tässä on 3-levyinen Surflex-hardened levyillä ja vahvemmalla kytkimen jousella. On vaan varmaan liikaa tehoa ja näin painava kuski.  ;D Auttaisi kun olisi vaikka jo 30 kg kevyempi niin kytkin pääsisi helpommalla. Miten paljon 3-levyinen vahvemmalla kytkinjousella kestää tehoa/vääntöä normaalipainoisen kuskin esim. 80 kg alla?

Toukokuu 14, 2021, 11:22:14 ap
Vastaus #57

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 344
Minusta se vanhempi 3 levyinen on parempi mitä uudempi monisakarainen.  Siinä menee ne välilevt helposti mutkalle
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2021, 11:31:55 ap kirjoittanut jarkko heikkilä »

Toukokuu 14, 2021, 12:59:03 ip
Vastaus #58

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Itsellä on se vanhempi 6-sakarainen eli ei se monisakarainen oliko se nyt 12-sakarainen malli. Itse kytkinkori on avoin eikä se sellainen umpinainen yläreunastaan minkälaisen olen kanssa nähnyt.

Toukokuu 14, 2021, 16:16:34 ip
Vastaus #59

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 178
Yli 10 hv penkitetty takapyörältä ammattipenkittäjän penkissä. 2 levyisiä kytkimiä muutettu 3 levyisiki ja valmiita 3 levyisiä kytkimiä käytetty myös. Jousi on ollut aina vakiojousi eikä kytkin ole luistanu. Ukkojen paino on ollu 65kg-110 kg. Sm solikasta penkitin 10,6 hv pyörältä ja kytkinlevyjä oli 3 niitä pieniä jousia lisäsin 2 kpl. Öljynä käytän Mobilin Mobilube GX 80W-90 eikä luista.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2021, 16:19:58 ip kirjoittanut Olavi Toppinen »