Kirjoittaja Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.  (Luettu 90082 kertaa)

Tammikuu 18, 2016, 19:41:37 ip
Vastaus #60

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 183
Eerolle taas kiitos kuvista!

Tuossa aiemmassa kuvassa on ilmeisesti se eka Suomeen tuotu PE, joka oli myös näyttelyssä.
Siis kuvassa olevat pyörät ovat vamaankin Bensowin pyöriä, kun taustalla häämöttää myös uusi MZ.
Vuonna 1977 Bensowin enskakuskeilla oli vielä kolme tehdas-Miziä (MZ).  MZ-kuskit olivat Suni, Tallgren ja Tuomi.

Kun vertailee Sunin nelisatkua vuodelta 1980 ja sitä ekaa B-mallia, voi huomata kuinka bensatankki on kovin samanlainen.  Vain teippaukset poikkeaa.  Siis sen nelisatkun tankkihan ei ole alkuperäinen, koska materiaali näyttää kuvassa olevan alumiinia (huom. kulunut kohta satulan tuntumassa).

Minne sitten se eka B-malli olisi päätynyt?  Olisiko se voitu palauttaa tehtaalle?  Vai menikö osien luovutukseen, kuten ehkä tankki...

Niistä sivukilvistä muistin väärin.  Taitavat olla alunperin samanlaiset C- ja N-mallissa.
Kuitenkin vuoden 1979 kansallisten sääntöjen mukaan piti sivunumerokilpien sijaita vähintään 20 cm jalkatappien takapuolella.

Kaverillani Leolla oli vuonna 1979 uusi N-mallin PE.
Hän huomasi, että hänen pyöränsä runkonumero oli sama kuin ohjekirjan runkonumero, josta alkaen mallisarja alkoi!
Kuulema siinä saattoi olla syy sille, että vaihteisto hajosi kolme kertaa?  Käyttäjästä se tuskin johtui, koska Leo oli itse rauhallisuus.  R.I.P. Leo S.

Päitsin voitoista vielä: Helminenkin voitti kisan PE:llä vielä vuonna 1981 (olikohan malliversio X?).  Edellisenä vuonna hän oli voittanut Hussella.





Tammikuu 24, 2016, 18:13:26 ip
Vastaus #61

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 139
"Pikkupyörät" Suomen Enskapoluilla?

Tänään pohdiskelin moista aihetta. Ja mieleen tuli, että tästä ketjusta voisi löytyä tietoa. Eli mitä pienikuutioisia vehkeitä on aikojen saatossa Päitsillä ja muilla kisapoluilla nähty? Hämärästi muistan, että joku yritti joskus Päitsin ympäri ihan vakiomopollakin (en muista onnistuiko).

"Pikkupyörillä" tarkoitan tässä yhteydessä nyt 50-100 cc kevytmoottoripyöriä. Aikoinaan mm. eurooppalaisilla valmistajilla oli 50 cc täysiverisiä mantsapyöriä ja myöhemmin 80 cc. Japanilaisilla valmistajilla oli kaikenmoisia katuenduroita haarukassa 50 cc - 100 cc. Omalta aktiiviajalta en muista Suomen kisoista ainuttakaan "pikkupyörää" kisoissa. Muistaako joku muu?
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 24, 2016, 20:56:26 ip
Vastaus #62

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 284
  • Yamahamaha
Arwidsonin/Konekeskon ukot joskus vuosituhannen taitteen nurkilla kuulemma kiersivät Yamaha DT50R mopolla Päitsin. Tästä ei meikäläisellä ole enempää tietoa, juttua olen moisesta episodista kuullut ja nähnyt ajokin osalaatikon Konekeskon huoltohallin hyllyllä.

Aiheesta lisätietoa etsiessäni törmäsin tähän sivuun:
http://www.kolumbus.fi/janne.tervola/mp-uutiset/paijanneajo.html
Näköjään 50cc Gilerallakin on 16v. takaperin kierretty.
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Kawasaki KS125 '74
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Tammikuu 24, 2016, 22:04:02 ip
Vastaus #63

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4193
  • Viraton, varaton, vastuuton, velaton ja vallaton.
 Mopoluokkaa Päitsillä ajettiin "männävvuosina", en muista milloin. Oisko SML valmennusguru Konttinen voittanut ainakin yhtenä vuonna.
 Jotenkin muista, että Silmannin Make ois kerran voittanu, mutta arvailuahan nämä taas...
 Pappatunskalla joku yritti, vaan ei enää Seutulan pätkälle lähtenyt, kun kura tukki lokarikotelon ja takapyörä noilla tehoilla jumittui...
 Olin turistina paikalla, kun hanskat lyötiin satulalle.  ;)
 Myös on hämärä muistikuva 80cc Jammusta, oisko joku AS 3 tms, peltirunkoinen ja pikkupyöräinen.

 Tännekin joskus kirjoittelevalla Kymäläisen Paavolla ois varmaan tietoa ja hän itse on ajanut 100 cc Zyndapilla kilpaa.

 Heinäahon Ilkka joskus taidokkaasti rakensi enskan 80 cc crossi Suzukista, jolla taisi ajaa EM sarjaa, josta ihan oma luokka löytyi.

 Olisi hienoa, jos herrat itse kertoisivat kokemuksiaan näistä pikkupyöristä.

Tammikuu 24, 2016, 22:12:43 ip
Vastaus #64

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Miun muisti tarjoilis jo kuuskytluvulta kuvaa Moottoriurheilusta,  missä Arwidsonin tallin(?) kuskeina oisi mantsakisoissa ajettu 80-kuutioisesta peltirunkoisesta Yamahasta tehdyllä tykillä. Siinä muistikuvassa on toisena kuskina Jahnin Lasse? Lasse kait tätä palstaa seurailee, ehkä saamme vahvistuksen, käsiohjelmakopion ja tulokset? Miun muistikuvassa ei tosin oo mainintaa siitä, oltiinko Päitsillä mukana vai lyhyemmissä koitoksissa ainoastaan.

jaakkovaakko

Tammikuu 24, 2016, 22:59:35 ip
Vastaus #65

Hannu Ikäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 86
Teuvo Vuorelan kokoamasta luettelosta "Päijänteen Ympäriajo 1949-1975" voi löytää tietoja pikkupyöristä Päitsillä noina vuosina.

1958 on lähtöluettelossa yksi Hopeasauma. Kyseessä ehkä ensimmäinen yritys mopolla Päitsin ympäri? Kierto ei onnistunut?

1962 on lähtöluettelossa yksi Vasama, 1963 viisi ja 1964 3 Vasamaa. Näitäkään ei löydy tuloksista. 75-kuutioisilla Vasamilla ajettiin kisoja aktiivisesti noina vuosina. Voi kai sanoa, että Helkamalla oli jonkinlainen "talli". Toiminnalla pyrittiin varmaan edistämään mopojen markkinointia. Kuskeina mm. Paavo Kanerva ja Matti Satukangas

1966 oli Päitsillä 80-kuutioisia Arwidsonin joukkueen Yamahoja, jotka oli rakennettu YGS-pyöristä mantsakäyttöön sopiviksi. Kuskeina tunnetut trial-miehet Pertti Luhtasuo, Eino Louhio ja Lars Jahn. 80-kuutioisille oli oma luokka. 1966 kaikki kolme sinistä Yamahaa pääsivät maaliin.

1967 oli 80-kuutioisten luokassa oli 6 Yamahaa ja 2 Suzukia. Maaliin asti pääsi kolme Yamahaa. Voittajina Matti Torkkel yleisessä ja Mikko Piirainen nuorten luokassa.

1968 tiedot ovat puutteelliset kuutiotilavuuksien ja luokkien osalta, mutta muistelisin Yamahoja ja Suzukeja olleen mukana tuolloinkin. Yamahojen joukossa 100-kuutioisia Trailmastereitakin. Muistaakseni Penttilän Maukka ajoi tuolloin keltaisella postipyörällä. Ihmetystä herätti pyörän sähköstartti!

1969 oli mukana 100-kuutioisten yleinen ja nuorten luokka. Suomeen tuotiin Zündappin 100-kuutioista GS-mallia ja pyörästä tuli varsin suosittu. Mukana oli 8 Zündappia, 12 Yamahaa sekä yksi Suzuki ja yksi Kawasaki. Maaliin pääsi 2 Zûndappia ja yksi Yamaha. Luokkavoittajana Pauli Ovaskainen Yamahalla. 100-kuutioisille oli noina vuosina oma luokka SM-sarjassa. Kait vuosina 1969-1972?

1970 100-kuutioisissa 16 Zündappia ja 13 Yamahaa. Maaliin asti 4 saksalaista ja yksi japanilainen pyörä. Olavi Vainio luokkavoittajana Zündapilla.

1971 100-kuutioisissa 14 Zündappia, joista puolet maaliin asti. Luokkavoittajat Tapio Lehtinen yleisessä ja Pekka Havo nuorten luokassa.

1972 100-kuutioisissa 3 KTM-pyörää, 12 Zündappia ja yksi Kawasaki, Raskaan kisan maaliin asti 2 Zündappia ja se ainoa Kawasaki. Luokkavoittajina Veijo Heilimo yleisessä ja Pekka Penttilä nuorissa.

1972 - 1975 ei 100-kuuioisille ollut enää omaa luokkaa. 125-kuutoisten joukossa on saattanut vielä olla ainakin 100-kuutioisia Zündappeja.

Tämä siis Päitsin osalta. Itse muistan 60-luvun kisoista - lähinnä Vesijärven ajosta - nuo Vasamat sekä Jarno Saarisen yhden esiintymisen 50-kuutioisella Tunturilla, joka taisi olla Turussa viritelty Puch. Pyörässä taisi olla kertojalla varustettu 8-vaihteinen laatikko.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2016, 23:04:31 ip kirjoittanut Hannu Ikäläinen »

Tammikuu 24, 2016, 23:04:27 ip
Vastaus #66

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 139
Kiitoksia! Olipas mielenkiintoista lajihistoriaa. Ja paljon mulle uutta. En esim. tiennyt että joskus Suomessa on ajettu mantsassa alle 100 cc luokkaa.
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 25, 2016, 11:19:49 ap
Vastaus #67

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 249
Tuliko tää Teuvon luettelo joskus kerholaisille bonuksena ? Kyllä se sitten tallessa on, pitää kaivella.
Mielikuva on että Heikkilän Esko täältä Orimattilasta ajoi myös 80 YGS:llä taisi jopa ajaa maaliin asti.

Tammikuu 25, 2016, 12:13:15 ip
Vastaus #68

Leo Eiranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 626
Eipä Esko maaliin asti päässyt, mutta muistaakseni pisimmälle OriMK:n porukasta. Eskon taival päättyi edelleen epävarman muistini mukaan Padasjoen Maakesken paikkeille. Asuin itse silloin jo Padasjoella, mutta olin edelleen mukana OriMK:n huoltojoukoissa kierroksella. Ja vuosi oli 1970.
Eläkesopuli

Tammikuu 25, 2016, 15:10:51 ip
Vastaus #69

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4193
  • Viraton, varaton, vastuuton, velaton ja vallaton.
 Jokaisella kunnon vanhalla enskapenalla on albumin lisäksi leikekirja, tai kaksi.  :)

 Toisesta löytyi tuollainen, saatetekstillä Matti Torkkel ja Yamaha Sport 75.
 Niinku joskus aiemmin tuolla kirjoitin, se -mantsa- oli siihen aikaa pitkälti ennemminkin selviytymistaistelua, kuin nykyisenlaista nopeuskilpailua.
 Voimasta, jäntevyydestä ja pitkistä kintuista oli ainakin joskus hyötyä.  ;)
ps. tommosella oon itsekin joskus koulumatkoja taittanut, mutta eihän siitä mitään tullut. Koulusta.
 Ajaminen ja laittaminen kiinnosti enemmän.  ::)
 Jammun elämä loppui kohdallani siihen, että kytkinkello hukkasi hampaansa ja uusi oli olosuhteisiin nähten liian kallis.
 Silloin 250 mk oli lähes ko. pyörän hinta. Sainkohan etupyörän myytyä ja loput vaan "hävis".  :(

psps. Omat ajot -71 ja pyörä ehkäpä -68, mutta tuo saattaa olla vanhempi, koska kiinni vielä etukilpi.  Millonkas sitä ei enää vaadittu ?

 Pikku-jammu suossa a`la Torkkel.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2016, 15:17:27 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 25, 2016, 15:40:39 ip
Vastaus #70

Pauli Ylikoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2266
Etukilpipakko poistui 10.9.1971
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Tammikuu 25, 2016, 20:33:04 ip
Vastaus #71

Kymäläinen_Paavo

  • Vieras
Eero:
" Tännekin joskus kirjoittelevalla Kymäläisen Paavolla ois varmaan tietoa ja hän itse on ajanut 100 cc Zyndapilla kilpaa."
Ostin satkun Zynyn Penttilän Hessulta. Hessu oli jo tuolloin tunnettu ja arvostettu motukkarakentelija. Dappiin Hessu oli tehnyt moottorin alle menevän kehdon, joka stanu versioista puuttui. Keula oli vaihdettu, samoin satula ja ilmanputsarin teltta, ohjausiskarikin!!!, jne.
Laite oli loistava, sillä tuli saatua ainoat SM-pisteet aikanaan Porvoossa. (Off-topic; EMK maksoi tuolloin 5 markkaa sm-piste kuskeilleen. Eli sain kauden lopuksi kerholta 10 markkaa. Yksi elämäni suurimmista virheistä on/oli, että en laittanut tuota kymppiä raamiin ja seinälle. Olis voinu esittää tutuille, että kuinka kannattavaa motukkaurheilu on).
Zyny taisi mennä tutulle kaverille Laajalahteen.
Olen aina, no Jawa kauden jälkeen,  tykännyt ajaa pienikuutioisilla laitteilla. On hieno tunne vetää todellakin urkuauki.
Päitsillä olen käynyt vain kerran kisassa Suzuki Pe 175. 3M oli työnantajani. Silloin siellä naureskeltiin, että kopiokonehuoltoon pääsi vain ajamalla motukan takapyörällä toimitalon ympäri. Ajoimme 3M "sponssilla"; Veikko Nyberg, Pauli Hakala, meikä ja vierailevana tähtenä myyntipuolelta Jaakko Lehto.
100 cc Zundappin yksi isoimmista? ongelmista oli takahaarukan akseli tai sen toteutus. Akseli oli kiinteä haarukan toisen varren kanssa. Toinen varsi kiinnittyi polkupyörän kammen tyyppisellä kiilalla. Ajan myötä ilmeisesti kiila antoi periksi ja takapyörä ei ollut enää linjassa.
Kuvat ovat aina hienoja. Tässä Kempparilta ostamani piikin Zyny. Taisin löytää myös linkin vanhaan nettiosoitteeseen sitä koskien.
http://www.finntrial.fi/joulu_2009/zyny.html
Fantastinen motukka!!

Off-topic Heikki Penttilästä. Hessu oli pitkään Yamahan Euroopan päämajan hommissa erittäin menestyksekkäästi. Tietääkseni vastuussa aika monesta asiasta. Olisiko peri suomalainen kateus ajanut sitten kalatkin vedestä?
Löysin netistä pienen maininnan Hessusta: https://www.linkedin.com/in/heikki-penttila-0a029491
Sorry pitkästä seli seli selistä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 25, 2016, 20:42:36 ip
Vastaus #72

timo t.laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
..ja CZ:n ilmaiskarit tässäkin!
Jawa 896, Jawa 889, Jawa 640, CZ 513, TM450MX

Tammikuu 25, 2016, 21:15:04 ip
Vastaus #73

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4193
  • Viraton, varaton, vastuuton, velaton ja vallaton.

 Ja vielä löyty himmeä kuva samaisesta pyörästä tosi toimissa by A J Kemppainen.

 

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 25, 2016, 21:30:14 ip
Vastaus #74

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 77
Moro,
tuli nuoruus mieleen Zündapp kuvista. Minulla oli samanlainen kiiltävätankkinen 125 Falk:n lokasuojilla.
Pikasalvallinen tankinkorkki teki pikku piristykset joskus....
Jos oikein muistan, niin Ilkka Heinäaho ajoi EM 80 sarjaa Accossatollakin.