Eero:
" Tännekin joskus kirjoittelevalla Kymäläisen Paavolla ois varmaan tietoa ja hän itse on ajanut 100 cc Zyndapilla kilpaa."
Ostin satkun Zynyn Penttilän Hessulta. Hessu oli jo tuolloin tunnettu ja arvostettu motukkarakentelija. Dappiin Hessu oli tehnyt moottorin alle menevän kehdon, joka stanu versioista puuttui. Keula oli vaihdettu, samoin satula ja ilmanputsarin teltta, ohjausiskarikin!!!, jne.
Laite oli loistava, sillä tuli saatua ainoat SM-pisteet aikanaan Porvoossa. (Off-topic; EMK maksoi tuolloin 5 markkaa sm-piste kuskeilleen. Eli sain kauden lopuksi kerholta 10 markkaa. Yksi elämäni suurimmista virheistä on/oli, että en laittanut tuota kymppiä raamiin ja seinälle. Olis voinu esittää tutuille, että kuinka kannattavaa motukkaurheilu on).
Zyny taisi mennä tutulle kaverille Laajalahteen.
Olen aina, no Jawa kauden jälkeen, tykännyt ajaa pienikuutioisilla laitteilla. On hieno tunne vetää todellakin urkuauki.
Päitsillä olen käynyt vain kerran kisassa Suzuki Pe 175. 3M oli työnantajani. Silloin siellä naureskeltiin, että kopiokonehuoltoon pääsi vain ajamalla motukan takapyörällä toimitalon ympäri. Ajoimme 3M "sponssilla"; Veikko Nyberg, Pauli Hakala, meikä ja vierailevana tähtenä myyntipuolelta Jaakko Lehto.
100 cc Zundappin yksi isoimmista? ongelmista oli takahaarukan akseli tai sen toteutus. Akseli oli kiinteä haarukan toisen varren kanssa. Toinen varsi kiinnittyi polkupyörän kammen tyyppisellä kiilalla. Ajan myötä ilmeisesti kiila antoi periksi ja takapyörä ei ollut enää linjassa.
Kuvat ovat aina hienoja. Tässä Kempparilta ostamani piikin Zyny. Taisin löytää myös linkin vanhaan nettiosoitteeseen sitä koskien.
http://www.finntrial.fi/joulu_2009/zyny.htmlFantastinen motukka!!
Off-topic Heikki Penttilästä. Hessu oli pitkään Yamahan Euroopan päämajan hommissa erittäin menestyksekkäästi. Tietääkseni vastuussa aika monesta asiasta. Olisiko peri suomalainen kateus ajanut sitten kalatkin vedestä?
Löysin netistä pienen maininnan Hessusta:
https://www.linkedin.com/in/heikki-penttila-0a029491Sorry pitkästä seli seli selistä.
[ylläpito on poistanut liitteen]