Kirjoittaja Aihe: Jukan Helkama Ax ja Ässä  (Luettu 39113 kertaa)

Maaliskuu 13, 2015, 16:46:37 ip
Luettu 39113 kertaa

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Vissiin mopojen kanssa harrastaminen on jonkilainen tauti kun -68 Minin kaveriksi  on tullut hommattua myös -88 Ässä ja vahvistamatonta vuosimallia oleva AX, tai oikeastaan AX:ä mulla on puolitoista mopoa.  Ässä tuli ostettua kaverin yllyttämänä Kauhavalta viime syksynä, hinta oli kohtuullinen 140 euroa. 2. -vaihde ei pysy päällä ja osapuutteita on jonkin verran, mm nopeusmittari jalkoineen ja ehjä ajovalo edestä. Kaasukahvasta taas joku puupää on kiristänyt muovisen runko-osan hajalle. Suurin haaste eli sarvet löytyivät Tori.fi ilmoituksen avulla. Tuohon puuhastelen käyttöentisöinnin vähitellen. Mopoon on olemassa paperit joten rekisteröintikin on aivan mahdollista tulevaisuudessa.



AX:n hain viikko sitten Haukiputaalta ja tämä oli torissa myynnissä. Hinnaksi jäi lopulta 170€, yleisilme on siedettävä mutta siisitimistäkin kyllä löytyy. Mopo on ollut klopeilla pihamopona ja jäänyt 10 vuotta sitten omakotitalon autotalliin seisomaan. Pienen puuhastelun jälkeen AX lähti tulille, muutama pikkupoikien asennusvirhe sytysosista poistamalla.






Kotimatkalla hain viellä Ylivieskassa olleen osaläjän johon kuului muutama kaasari, kaksi runkoa ja moottori, tankki sekä satula. Nämäkin olivat Torissa myynnissä.




Tuossa jälkimmäisessä rungossa ei ole oikeastaan muuta hyvää kuin etu tuubien alapäät, takahaarukka ja tarateline. Sen verran hyvin se on kolaroitu. Parempaan varaosarunkoon on olemassa mahdollisuus paperien hankintaan ja ajokuntoiseen mopoon sain luovarit mukaan.
Se tässä vain hiukan ihmetyttää kun varaosarunkojen rungonnumerossa oli kirjain edessä kuten Helkamassa kuuluukin, mutta ajokuntoisessa ei...

Varaosa 1


Varaosa 2


Ajokuntoinen

Oletan että tältä foorumilta saan vastauksen kysymykseeni.
Aloitin myös jälkikasvun aivopesun oikeaan merkkiin ajoissa  :laugh: Esikoispoika on jo päättänyt että Ässästä tulee hänen moponsa kun täyttää 15v, toki halusi ton paremman varaosarungonkin itselleen. Selkeää puhetta 6-vuotiaalta. Myös pian 5-vuotias tyttäreni on kysellyt minkä mopon hän saa aikanaan ???







Syy AX.n hankintaan oli täysin tunne perusteinen, sillä olisin kovasti halunnut tuollaisen mopoikäisenä. Isäni hoiti asian toisin ja hakin kaikilta muilta salaa mulle Honda Monkeyn. Uudesta mankista huolimatta Helkama kipinä joko oli alkanut -82 Kaveri pihamopolla jäi kytemään, joten päätin toteuttaani haveeni nyt vähän yli kolmekymppisenä mopopoikana  :D
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2015, 22:17:54 ip kirjoittanut JukkaLaine »

Maaliskuu 14, 2015, 18:44:15 ip
Vastaus #1

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Tänään puuhaslin axun ääressä jokusen hetken ja ajelinkin vähän ns shake down mielessä.
Vaihteet pelaa käytännössä ok, kerran kakkonen pomppas pois ja pari kertaa vaihteisto tuntui olevan alas vaihtaessa yhtäpuuta. Ominaisuus voi johtua siitä kin että osa vaihteistoöljystä pääsi vuotamaan kuljetuksen aikana pois. Seuraava havainto oli että nopeusmittari ei toimi, onneksi niitä saa viellä uusiakin. Lisäksi äänimerkki on mykkä, valot tosin pelaavat joten sähköistys ei ole ihan kokonaan persiillään. Sitä tosin en ole hoksannut missä kohtaa mittaristossa pitäisi olla vapaan merkkivalo. Lenkin lopuksi kakstahtisininen vaihtui valkoiseksi pakokaasuksi, saan vissiin vaihtaa yläpään tiivisteet. Ja sen verran moni on aihetta jo lukenut että jollakulla on varmasti faktaa tosta runkonumero asiasta.

Maaliskuu 14, 2015, 19:27:02 ip
Vastaus #2

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
  • Mamu
Onko Ax-mopossa oikein vapaan merkkivalo?

Maaliskuu 14, 2015, 20:48:27 ip
Vastaus #3

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Ainakin netistä löytämäni kytkentäkaavion mukaan on. Omassa mopossa ainakin on vaihdepolkimenakselin lähellä anturi johon menöö kaksi piuhaa.
Helkama tosin on siitä epäkiitollinen merkki että painettua tietoa tuntuu olevan hitosti huonommin kuin Tunturiin.



Mutta tässä löytämässäni mainoskuvassa ei varusteesta ole mitään mainintaa.




Maaliskuu 14, 2015, 23:22:17 ip
Vastaus #4

Kari Vähäkainu

  • Vieras
Kun viime syksynä kävin ostamassa Breakin niin samalla miehellä oli likimain valmiiksi kunnostettu/entisöity Ässä, muistaakseni sen olisi saanut 400 eurolla tai halvemmallakin. Oli jostain löytänyt siihen paljon uutta osaa; lokarit nyt ainakin ja muutakin.

Mulla oli tuollainen AX hetken. Satkun maksoi, oli 5 kilometrin päässä, ajokuntoinen mutta ei kovin siisti, vähän putsailin ja ostin käyttämättömän penkin siihen. Ei mukamas ollut niin kiva ajaa kuin Tiger joten AX vaihtui päittäin muovi-Trialiin.

Hyvä kun muitakin Helkamia harrastetaan kuin Raisuja!

Maaliskuu 15, 2015, 00:53:34 ap
Vastaus #5

Jari Vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 333
Näyttääkö ajomopon runkonumero tehdastekoiselta? Mahdollisesti joku kyläseppä takonnu numerosarjan,jota ei varmasti löydy tiedostoista kun kirjain puuttuu.
Itellä AX,mitä rekisteriotteen runkonumeron perusteella katsastuskonttori löytää 2 kpl :tta.

Vapaanmerkkivalon anturi laitettu varuiks,että joku saa halutessaan näperrellä valon mittaristoon.Ohjeet löytyy Nasun Helkama AX sivuilta.
< -83 Raisu
     Samoha

Maaliskuu 15, 2015, 03:43:16 ap
Vastaus #6

Juha Torala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 200
Mulla oli ihan ensimmäisiä... olikohani vm.-88 tai jotain... AX 14vuotiaana, sellainen täys punainen. Siinä ei vapaan valoa ollu, mutta jokku puhui että sellainen optio mahdollisuus olis mittaristossa ja moottorissa, ja että uudemmissa olis jopa vakiona. Pakoputken kuristusholkeista myös puhuttiin, ja että ne poistamalla menis 60km/ samantein. Poliisit nappas mut silloin vähä ennen mopoikäistä, ja isä myi ax:n sitte suutuksissaan pois, joten ei kertynyt paljo kokemusta ko moposta. Paitsi että veti hyvin, mutta eturappis oli ihan täysin väärässä paikassa mettä/monttu/kura ajeluun, ja takaratasta pidettiin silloin aiva sairaan isona... 52h? Vieläkin ihmettelen sen rappiksen sijoituksen ideaa. Hyvin vetävä (mopo)kone, pitkät tolpat, takana monoiskari myös reippaalla joustolla, ja sitte eturappiksen ja renkaan välissä hätinä sentti ??? tä?
Alumiinivanteetkin tais olla vakiona? Pinnoilla kuitenkin.
Olihan sillä varvikellolla silloin kiva rehvastella 8)

Kun siihen haettiin vakuutuskilpiä, niin ihmeteltiin isän kans runkonumeron lyhyyttä. Hatara muistikuva olis, että siinä olis ollu vaan 4 numeroa eikä mitää kirjaimia... en oo kyllä ihan 100% varma tästä, mutta niin varma että kehtaan sanoa. Jotain polemiikkia siinä oli sen kans.
Paappeli mulla oli tuota ennen, ja siinä oli kuitenkin sellainen "oikea" runkonumero, TPnumeronumero,jne. Siitä vaan jääny toi asia mieleen...

Maaliskuu 15, 2015, 08:16:21 ap
Vastaus #7

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
No joo rupeshan infoa tulemaan. Rungonnumero ajomopossa ei tosiaan ole yhtä siisti kuin varaosarungoissa.
Ehjempään runkoon on mahdollista saada paperit joten pääsen pälkähästä kyllä jos rupeaa näyttämään huonolta.
Eihän kellään olisi omistajankäsikirjaa kumpaankaan mopoon myytävänä? Myyntiesitteet kiinnostaisivat kanssa.

Maaliskuu 15, 2015, 09:55:32 ap
Vastaus #8

Pasi Karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 71
Mullakin on yksi AX odottamassa pientä siistimistä. Mulle tuli mopo suoraan ensimmäiseltä omistajalta, jolla hän oli pari vuotta ajannut ja loppu ajan ollut tallin perällä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 15, 2015, 10:06:00 ap
Vastaus #9

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Tuohan on tosipaljon paremman näköönen kuin omani.
Jännä juttu että melkeen joka ikisestä AX moposta mitä oon nähny on tarrat lähteneet muualta kuin takahaarukasta.

Maaliskuu 15, 2015, 19:48:53 ip
Vastaus #10

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Osaisiko joku sanoa mikä on Ässän CEV ajovalon mallinumero? Tieto helpottaisi oleellisesti lampun etsintää maailmalta, Italian eBay kun on aika kätevä paikka mopon osa metsästykseen.
Varaosa AX runkoja tuli tänään purettua että saan ne pajalta pois tieltä, jotain pientä pitää puuhata että mieli pysyy virkeänä.

Maaliskuu 15, 2015, 20:22:32 ip
Vastaus #11

Jari Vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 333
CEV 282, sama on viimeisessä Raisussa. Mikäs on AXussa,samako?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2015, 07:58:34 ap kirjoittanut Jari Vanhanen »
< -83 Raisu
     Samoha

Maaliskuu 15, 2015, 23:48:31 ip
Vastaus #12

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Jeps sama lukee AX:n umpiossakin, ei vaan ole viellä tullut yhtäkään lamppua kopalla vastaan.
No aika tavaran löytää. Kiitos tiedosta jokatapauksessa, mukava lisä omaan nippelitieto arsenaaliin.
Jos hätä tulee hommaan tän yleismallisen lampun.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2015, 00:07:58 ap kirjoittanut JukkaLaine »

Maaliskuu 17, 2015, 00:12:58 ap
Vastaus #13

Jari Vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 333
Aika reilusti ajettu tällä mun AXulla. :D
Itsellä noita kilometrejä ei ole kertynyt tähän mopoon. Ja mittari ei edes toimi, kun mittarinpyörittäjä puuttuu.
Nyt pitäisi muuttaa vakioksi, että voisin mennä muutoskatsastamaan runkonumeronvaihdon, mikä rungossa on eri kuin rekisteriotteessa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
< -83 Raisu
     Samoha

Maaliskuu 17, 2015, 00:43:32 ap
Vastaus #14

Jari Vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 333
Raisun punaista löytyy myös suoraan pullosta.
Onkohan AXun väri sama?

[ylläpito on poistanut liitteen]
< -83 Raisu
     Samoha