Kirjoittaja Aihe: Jarno Saarinen  (Luettu 6948 kertaa)

Maaliskuu 29, 2020, 11:22:56 ap
Luettu 6948 kertaa

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
https://www.youtube.com/watch?v=z-61qTmBBh0    ranskaksi dupattu,hieno kuitenkin

Maaliskuu 30, 2020, 12:23:32 ip
Vastaus #1

Arto Kylmänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 70
Kiitos vinkistä!


Tämä kyllä kannattaa katsoa; kyseessä Yamahan teettämä tunnin dokumentti "Tribute to Jarno Saarinen". Hyviä pätkiä kisoista, joissa Jarno ajoi Yamahalla ja kiipeili podiumille. Myös Soilin haastattelut ovat kiinnostavia.


P.S lämmitti kun dokkarin alussa selostaja pyyhälsi paikalle 1982 Honda CB 1100 R:llä. Itselläkin taannoin oli sellainen:-)


-Arto     

Maaliskuu 30, 2020, 13:25:04 ip
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Tunnistankohan mie oikein sen "selostajan"?  Ettei ois Geoff Duke, aikaisempien aikojen kärkinimiä asfalttikisoissa, joka perusti moottoriurheiluvideoita maailmanlaajuisesti tehneen ja markkinoineen firman?  Olikohan mies Mansaarelta kotosinkin, ja siellä toimi yrityksensä.  Jos on Duke, ehkä vaan jonkinlaiset alkusanat tuohon alkuperäseen englanninkieliseen versioon sannoo kait, tuohon on dupattu ranskaks, kun siellä ei ihmiset ossaa tekstejä lukkee...  Onks kukkaa löytäny duppaamattomaan eli englanninkieliseen versioon linkkiä, siitä saattas sanan sieltä toisen täältä ymmärtääkin?

jaakkovaakko

Maaliskuu 30, 2020, 16:19:22 ip
Vastaus #3

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1523
Oikein tunnistit:
https://m.youtube.com/watch?v=MBZTuQ3ZOfQ



Voisikohan tässä olla tuo sama raina mukana: [size=78%]https://www.dukevideo.com/prd1009/Saarinen-Against-The-Odds-DVD[/size]


kun saatetekstissä lukee:
[/size]The story of [/color][/size]Jarno Saarinen[/color][/size] - 'a truly brilliant rider'. Featuring Imola 200 and Tribute to Saarinen, this two-part compilation disc is introduced by six-times World Champion Geoff Duke OBE.[/color]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2020, 20:02:11 ip kirjoittanut Pekka Lankinen »
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Huhtikuu 19, 2020, 19:10:02 ip
Vastaus #4

Antti Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 15
Parissa kisassa ehdin Saarisen ajoa ihailla.

Elokuu 17, 2020, 09:47:01 ap
Vastaus #5

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
https://itaharjunajot.fi/index.html    itäharjun ajojen ilmotuksesta,alhaalla vimeo Jarnon muisteluita                                                                                 
https://www.youtube.com/watch?v=iYpUz-8SH9U&t=19s
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2020, 21:40:46 ip kirjoittanut juha p salonen »

Kesäkuu 19, 2022, 09:54:31 ap
Vastaus #6

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062

Kesäkuu 19, 2022, 10:25:11 ap
Vastaus #7

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4259
Ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarisen uskomaton elämäntarina inspiroi draamasarjaan
Tv-sarjan kuvaukset aloitetaan heinäkuussa. Sarjaa kuvataan sekä Suomessa että muualla Euroopassa.

https://yle.fi/uutiset/3-12497233
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 30, 2022, 20:03:17 ip
Vastaus #8

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4259
Taitaa siitä totta tulla

Suomalaisen Ride Out -sarjan budjetti on 10 miljoonaa euroa
https://yle.fi/uutiset/3-12549734
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 31, 2022, 10:16:56 ap
Vastaus #9

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 714
  • Ihan itse :-)
Taitaa siitä totta tulla

Suomalaisen Ride Out -sarjan budjetti on 10 miljoonaa euroa
https://yle.fi/uutiset/3-12549734

Ainakin Imatralla kuvattiin tällä viikolla ma - pe ja vielä tulevalla viikolla (1. - 2. 8) 2 päivää...
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Marraskuu 06, 2022, 18:03:56 ip
Vastaus #10

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1523
Työnsikö Saarinen aina pyöräänsä oikealta puolelta? https://m.youtube.com/watch?v=cYWzYrk-RZU Tuossa ainakin! Aloin tätä ihmetellä, kun jossain Ride Out'in kuvissa "Jarno" työnsi pyöräänsä minun mielestäni väärältä puolelta. Enemmän kilvanajosta perillä olevat voisivat kertoa syyn, kiitos! Näkyy noissa vanhoissa videoissa toki muitakin "vasenkätisiä", ettei Saarinen toki ainoa ollut...
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Marraskuu 06, 2022, 21:38:17 ip
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1289
Miun muistikuva on, että Jarno työns oikeelta puolelta pyörän käyntiin, muutamia kisoja olen nähnyt, missä hän oli silloin mukana.  Muistan jo 60-luvun taitteen aikoihin, kun Moottoriurheilu-lehti alkoi meille tulla, katsoneeni TT-kisojen kuvia.  Ja kun silloin ne kuvat piti ahmia tarkasti, huomasin, että jotkut kuskit työntää oikealta, mutta suurin osa vasemmalta.  Ja niitä kuvia katsomalla tulin siihen päätelmään, että se ei ole sattuma, vaan henkilökohtainen juttu; ketkä oikealta työnsivät, työnsivät aina oikealta!  Se tarttui silmään kait siksi, että olin itse jo lapsesta asti polkupyörää käsitellyt aina "väärältä" puolelta, ja saanut neuvoja, että ei kun toiselta puolelta.  Ja kun se vaan oli minusta paljon luontevampaa "väärältä", siis oikealta puolelta, niin en ketään uskonut.  Oikealla kädellä kirjoitan, ja siinä ei ole mitään epäselvää, en osaa vasemmalla, aivan varmasti olen oikeakätinen.  Pallo tai tikat ei vasurilla heittämällä mene sinne päinkään mihin yritän.  Pingismaila tai sulkapallomaila, ei ne tartu vasuriin mitenkään.  Mutta jos hankala mutteri on saatava kierteen alkuun näkymättömissä, yritän oikealla, mutta kun ei mene, vaihdan vasemman käden sinne piiloon, ja jopas menee; vasurilla tunnen paremmin, milloin se on huulilla?  Jääkiekkomaila oli lefti, ei sovi oikea käsi alhaalla käteen mitenkään, samoin harava tai katuharja.  Tosin näistä kahdesta viime mainitusta ei kumpikaan ole oikein hyvin käteen käynyt milloinkaan...

Pitkällä historialla yritän sanoa, että ei se ole sellainen tietoinen päätös, että minäpä opettelen näin perin päin.  Oman kropan hallinnassa on vain eroja sekä käsissä että muutenkin, ja alusta asti tuntuu luontevammalta joku työ tai toimi toisella kädellä tai toiselta puolelta.  Kyllä vaan muistelen, että pelin avaussormenakin oli vasemman käden keskisormi silloin kun vielä...

Polkupyörää tai moottoripyörää taluttaa suurin osa oikeakätisistä, tai sitten vain yleisesti suurin osa ihmisistä, vasemmalta puolelta luontevammin, mutta eivät kaikki.

jaakkovaakko

PS.  Vielä tuli kätisyydestä joku ajatus.  Ihmiset, jotka ovat saaneet vamman parempaan käteen, ovat kyllä pakon edessä oppineet "vasureiksi".  Yksi erikoinen esimerkki on tennishuippu Rafael Nadal; hän on oikeakätinen, mutta pelaa maila vasurissa.  Tarinan mukaan hänen valmentajana toiminut setänsä on hänet jo lapsesta asti tähän koulinut.  Ideana oli se, että kun pelaajat pelaavat useimmin oikeakätistä vastaan, vasemmalla kädellä lyövällä on pieni etu sellaisessa yllätysmomentissa; pallo tulee kaikista lyönneistä hieman eri tavalla takaisin vasurilta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2022, 22:05:07 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 06, 2022, 23:01:40 ip
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1289
Maailman ehkä tään hetken tunnetuin snookerpelaaja Ronnie O'Sullivan vaihtaa tuki- ja lyöntikättä tilanteen ja välillä ihan vaan mielialan mukaan, ja aina näkyy menevän sinne minne pitikin... mutta siinä on selvää hyötyä tuosta kakskätisyyden taidosta aina, jos pittää lyödä hyvin viistosti pöydän reunan läheltä palloa.

Moottoripyörän käyntiin työntämisessä kilpailustartissa aikoinaan en tiedä olleen mitään merkitystä sillä, kummalta puolelta työnsi; vaihteen varmaan kaikki laittoivat jo paikallaan päälle?  Eli ei ollut tarvetta opetella toiselta puolelta, jos oli alunperin - joko fyysisten ominaisuuksiensa tai ihan vaan sattuman kautta - homman toiselta puolelta oppinut?  Jos kohokammio on kaasuttimen kurkkuun ja suuttimeen nähden sivussa, pyörän kallistaminen työntäessä joko ryypyttää tai pudottaa mahdollisesti karvan verran laihemmalle seosta, mutta en ole mistään lukenut tai kuullut, että olisi tietoisesti haluttu vaikuttaa tähän asiaan?

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2022, 23:04:50 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 07, 2022, 06:36:57 ap
Vastaus #13

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4259
Mie oon niin puolellinen, että prätkän työntäminen oikealta puolelta ehkä onnistuisi, mutta kyytiin kampeamista tuskin uskaltaisin edes kokeilla.

Kanttaamisessa on vähän samoja piirteitä.
Kovalla alustalla menee molempiin suuntiin, mutta enskailussa oikealle kääntyminen on vähän hermostuttavampaa kuin vasemmalle.
Samoten autolla on luontevampaa paiskata sladia vasemmalle kuin oikealle.
Olen oikeakätinen.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 07, 2022, 08:02:40 ap
Vastaus #14

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1523
Mä niin aattelin, että tähän olis voinut olla joku "insinööriselitys", mutta ei sitten...
Kyllä mahdottomalta tuntuu jo pelkkä ajatuskin siitä, että tuollaista Saarisen vanhaa ratapyörää joutuisi oikealta puolelta juoksustarttaamaan!
Saa nähdä sitten, miten luontevasti se näyttelijältä käy siinä RideOut-filmissä, kun se aikanaan katsottavaksi tulee.


Tuossa Pyynikin filmissä Saarinen muuten ottaa niin hyvän startin, ettei kameramies pysy ollenkaan mukana!  ;D   f


Lisätään vielä Areenasta https://areena.yle.fi/1-50237293 filmi, missä tuo työntö nakyy vielä paremmin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2022, 21:05:49 ip kirjoittanut Pekka Lankinen »
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)