Kirjoittaja Aihe: Botnia PM ja Tasurit, mikä lisenssi, sama pyörä useampi lähtö?  (Luettu 1947 kertaa)

Huhtikuu 26, 2023, 12:34:24 ip
Luettu 1947 kertaa

Jarkko Pohjanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 44
Kutsun mukaan Botnia PM'n yhteydessä ajetaan Tasurit SVKMK Cup kisana.
Onko kuitenkin niin, että SML'n harrastajalisenssi ei kelpaa vaan pitää olla "kerta- tai rajoitettulisenssi" maksettuna?
Kiitos etukäteen...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2023, 20:36:13 ip kirjoittanut Jarkko Pohjanen »

Huhtikuu 26, 2023, 14:00:33 ip
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 568
Kilpailukutsussa lukee: "Tasanopeusajo SVKMK Cup:na paraatiajon yhteydessä." Tarkoittaa, että se on kerhokilpailu SVKMK:n jäsenille.

Vuonna 2020 on kirjoitettu tasanopeusajosta seuraavaa:

"Pyörien tulee olla aikakauden mukaisia (Classic - säännöt), pyörän ikä PRE98/ kuutiotilavuus vapaa.
- ketjusuoja
-öljytulppien varmistus
-öljykaukalo
-käynnistyspoljin, valot ja seisontatuet pois
-omat pyörän mukana kulkevat ajanottolaitteet kielletty

Konekorttia ei edellytetä.

Ajovarustus sama kuin kilpailussa.
- hyväksytty kypärä
- selkäpanssari
- nahkahanskat
- nahkasaappaat
- nahkapuku

Lisenssejä ei edellytetä, harrastelisenssi on kuitenkin suosituksena (60,-/kausi) HUOM! Vuonna 2023 106,-/kausi.

Edellytetään SVKMK:n jäsenyys
/ tapaturmavakuutus
(Kertakorvaus tapaturmaisen kuoleman varalta , 8 410,-
Kertakorvaus tapaturman aiheuttamasta täydestä pysyvästä invaliditeetistä, 16 819,-
Korvaus tapaturman aiheuttamista hoitokuluista, 2523,-)"


Edellä kirjoitettu pitänee edelleen paikkansa. (Paitsi tapaturmavakuutuksen korvausmäärät?)
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Huhtikuu 26, 2023, 17:44:09 ip
Vastaus #2

Jarkko Pohjanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 44
Kiitos Osmo, näin alkujaan käsitinkin.
Tosin Motissa en pystynyt ilmoittautumaan vaan tarjoaa ostettavaksi harrastajalisenssin lisäksi "kertalisenssiä".
Taisi olla joskus ennenkin niin.

Huhtikuu 27, 2023, 00:34:20 ap
Vastaus #3

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 568
Tsekkasin, joo. Mottissa tasanopeus oli luokiteltu kansalliseksi, vaikka pitäisi olla kerhokisa.

Luulen, että pitää ostaa harrastajalisenssi. Kerhon vakuutus ei ehkä kata kilpailutapahtumia.

Palaan asiaan, kun saan faktat selville.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Huhtikuu 27, 2023, 21:11:24 ip
Vastaus #4

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 568
Asia selvitetty.

Nyt MOTTI:ssa pääsee ilmoittautumaan tasanopeuslähtöön.

Ilmoittautumisessa ei kysytä lisenssiä, mutta se pitää olla, muuten ei pääse ajamaan. Harrastelisenssi riittää.

Koska MOTTIn kautta ei tule järjestäjälle tietoa lisenssin olemassa olosta

SE TULEE ESITTÄÄ BOTNIARINGILLÄ ILMOITTAUTUMISEN YHTEYDESSÄ

eli sähköpostiin tullut vahvistus lisenssin ostosta joko printattuna tai kännykällä.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Huhtikuu 28, 2023, 13:03:58 ip
Vastaus #5

Jarkko Pohjanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 44

Huhtikuu 30, 2023, 00:49:52 ap
Vastaus #6

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 568
Eräässä toisessa keskustelussa nousi esille eri vakuutukset. Seuraava kirjoitus kannattaa lukea tarkkaan.

Moottoriliiton urheilusäännöstössä lukee:

"012.2 KILPAILIJALISENSSIT

Kilpailijalisenssiin liittyy aina pakollinen tapaturmavakuutus. Kilpailijalla on mahdollisuus ottaa SML:n kilpailijalisenssin yhteydessä tarjoama vakuutus tai vaihtoehtoisesti käyttää omaa, vähintään samat vaatimukset (SML:n lisenssivakuutus) täyttävää tapaturmavakuutusta. Vapautus SML:n lisenssivakuutuksesta on anottava edellisen vuoden viimeiseen päivään mennessä. SML ei ota kantaa kilpailijan itse hankkiman tapaturmavakuutuksen korvauskäsittelyyn liittyvissä asioissa.

Kilpailijalla tulee olla oma henkilökohtainen kilpailijalisenssi.

Kilpailijalisenssi voidaan myöntää vain SML:n jäsenkerhon jäsenelle."


Eli lisenssi pitää ostaa, jotta voit osallistua kilpailuun! (Kilpailijalla tulee olla oma henkilökohtainen kilpailijalisenssi.)

Voit anoa vapautusta kilpailijalisenssin yhteydessä olevasta vakuutuksesta omalla tapaturmavakuutuksella edellisen vuoden loppuun mennessä (meni jo).


Liikennevakuutus on sitten toinen juttu, jolla ei ole mitään tekemistä kilpailulisenssin kanssa.

Lisenssin yhteydessä olevasta vakuutuksesta korvataan kilpailutilanteessa kilpailijalle aiheutuneet henkilövahingot, ei muuta.

Liikennevakuutus tarvitaan kilpapyörälle sen varalle, että jos vaikka kilpailija törmää esim. varikolla kulkevaan katsojaan, joka saa vammoja. Silloin liikennevakuutuksesta korvataan katsojalle aiheutuneet vahingot.

Saattaa alkuun kuulostaa monimutkaiselta, mutta näin se menee. Kannattaa lukea edellä kirjoitettu uudestaankin, ajatuksen kanssa.

Kannattaa lukea myös seuraava LKV:n linjaus, sekin ajatuksen kanssa:


https://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1252/rekisteroimattomien_ajoneuvojen_liikennevakuuttaminen_-esite.pdf


Huomion arvoista on viimeisen kappaleen teksti, jonka mukaan vakuutuksen puuttuminen voi tulla kalliiksi:

"Vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot

Liikennevakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus, joka myös perii vakuuttamattomuusmaksua niiltä moottoriajoneuvojen omistajilta, jotka ovat laiminlyöneet vakuuttamisvelvollisuutensa.

Vakuuttamattomuusmaksu muodostuu vakuutusmaksua vastaavasta maksusta sekä laiminlyöntimaksusta, joka on enintään kolme kertaa vakuutusmaksua vastaavan maksun suuruinen.

Laiminlyöntimaksun suuruuteen vaikuttavat laiminlyöntiajan pituus, laiminlyönnin tahallisuus ja toistuvuus sekä se, onko ajoneuvoa käytetty liikenteessä.

Vakuuttamattoman ajoneuvon omistaja, haltija tai ajoneuvon kuljettaja eivät lain mukaan saa korvausta vahingoistaan, mikäli nämä ovat tietoisia ajoneuvon vakuuttamattomuudesta."
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Toukokuu 01, 2023, 19:40:54 ip
Vastaus #7

Ile Patokoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
Ei lisenssiasiaa mutta antaa asiantuntijaraadin vastata.


Eli saako samalla pyörällä osallistua useampaan lähtöön?


Esimerkki. PC23 Hondaan saa konekortin Classic super bikeen, pikku formuloihin ja classic super sporttiin. Viime vuonnahan Super sportit ja pikkuformulat ajoi eri lähdöissä.


-Ile #75-

Toukokuu 02, 2023, 00:14:29 ap
Vastaus #8

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 568
Lähtökohtaisesti samalla pyörällä ei voi osallistua usempaan lähtöön.

Tätä asiaa vähän sekoittaa uudempien Classic-luokkien määrittelyt.

Aloitetaan alusta. Esim. luokkaan 4 (350cc) hyväksytään moottorin tilavuus 251 - 350cc. Eli alempaan luokkaan 3 (250cc) kuuluvaa laitetta ei hyväksytä luokkaan 4.

Tapaus PC23 on hyvä esimerkki, miten luokat menevät sekaisin. PC19 tuli vuonna 1987, joten se sopii luokkaan 7C F2. CBR600:n ensimmäiseen sukupolveen katsotaan kuuluvaksi PC19:n lisäksi myös PC23, joista viimeiset valmistettiin 1990, jotka vielä sukupolven perusteella sallitaan kuuluvaksi luokkaan 7C F2.

Luokkiin 7D Classic Supersport tai Classic Superbike PC23 ei kuulu, koska se on määritelty luokkaan 7C F2.

Ettei asia ole liian yksinkertainen, niin SVKMK:n puitteissa ei ole lanseerattu 7D Classic Supersport luokkaa ollenkaan, vaan on niputettu Supersport ja Superbike yhteen luokkaan. (Oikein vai väärin?) Syynä on ollut kilpailijoiden vähäisyys.

Honda CBR600F PC23 pyörään saa konekortin ainoastaan luokkaan 7C F2. Aikaisemmin on virheellisesti myönnetty joku kortti kattamaan jotain muutakin.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.