Terve Pekka ja muut lista-aktivistit,
eipä mulla ole tähän keskusteluun paljon lisättävää, mutta pyynnöstä "pienenä" kertauksena seuraavaa.
SVKMK'n teknisen valiokunnan ja SML edustaja P. Elo ja S. Nieminen sekä L. Belik olivat läsnä sääntökokouksessa.
Painotan vielä, että tämä sääntömuutokset koskien "48"-luokkaa tulivat SVEMO'n edustajilta (eli ts. olivat valtuuttaneet MCHK'n) edustajat kokousedustajiksi. "48"-luokan sääntömuutosehdotuksen olivat allekirjoittaneet "MCHK-Racing Tomas Hilse, Christer Watz, Börje Ivarsson, Anders Jonzon.
Osa ruotsalaisten ehdotuksista ei mennyt ihan suoraan läpi esim. vaihdelaatikkoasia. Alla Ismon yhteenveto pre48-luokan säännöistä:
"PRE-48 luokka:
Yleistä, moottoripyörän pitää näyttää aikakauden mukaiselta yleisilmeeltään (ns. viiden metrin sääntö).
Runko, taka- ja etuhaarukka: Aikakauden mukainen, mutta myöhemmin valmistetut (31.12.1947=>) hyväksytään, jos ne ovat mitoiltaan ja ulkoasultaan yhdenmukaisia 1947 olemassa olleiden kanssa (eli voidaan yhdistää yleisilmeeltään 1947 tai aikaisempaan pyörään. Hydraulisissa (teleskooppihaarukka, plunger, erillinen vaimenninpatruuna risukeulassa) vaimentimissa vain yksisuuntainen vaimennus on sallittu.
Ohjaustanko pitää olla yksiosainen.
Pyörät: Minimi koko 19”
Vanteet: Max 1.85 (VM2) edessä ja 2.15 (VM3) takana.
Jarrut: Pitää olla aikakauden mukaiset, puolinapa ja max. 7” rummunhalkaisija edessä ja takana. Suuremmat kuin 7” ja kahdella levittäjällä varustetut jarrut ovat sallittuja vain, jos ne ovat alkuperäisenä asennuksena olleet ko. moottoripyörämallissa 1947 (ei myöskään piilotettuja tls/dls jarruja sallita).
Polttoainesäiliö pitää olla teräspeltiä ja aikakaudenmukainen.
Satula pitää olla soolomallinen, sokeripala sallittu. Pitkäsatula on sallittu, jos ko. moottoripyörä malli oli
varustettu sellaisella 1947 tai aikaisemmin.
Lokasuojat pitää olla teräksestä valmistetut ja aikakauden mukaiset.
”Kate”, vain ns. fly screen on sallittu.
Numeropohjat eivät saa olla muovisia.
Moottorin kaikkien näkyvien osien pitää olla aikakauden mukaisia, viritys on sallittu.
Vaihdelaatikko pitää olla ulkoisesti pre-48 mallia. BSA ja Triumph pre-unit laatikot vuoteen 1953 ovat sallittuja, kuten myös vaihteenvalitsinvivut voivat olla muutetut. 5- ja 6-vaihteiset laatikot ovat sallittuja vain, jos ne ovat olleet saatavissa ko. moottoripyörä malliin vuonna 1947.
Kaasuttimet hyväksytään vuoteen 1960 asti.
Ensiöveto, hammashihnakäyttö pitää olla näkymättömissä alkuperäismallisen ketjusuojan sisällä.
Jarru- ja kytkinhallintalaitteet pitää olla aikakauden mallisia, kaasunhallinta pitää olla ohjaustangossa ns. tuppityyppinen ja itsepalauttava.
Öljykeräyssuoja koneen ja vaihteiston alla on pakollinen."
Säännöt tulivat voimaan välittömästi kokouksen päättymisen yhteydessä. Kaikki Pohjoismaat ovat hyväksyneet pöytäkirjan (RUOTSALAISILLA EI OLE OLLUT MITÄÄN KOMMENTOITAVAA TAI KORJATTAVAA PÖYTÄKIRJAAN)
Kielimuureista ruotsi vs. englanti tai Pirkkalan kunnan raja en ota kantaa, mutta tiedän ruotsalaisten omaavan hyvät englanninkielentaidot, joten olettaisin esityksen olevan oikein eli steel = teräs.
Kokouksessa nimenomaan oli kuulemani mukaan keskustelua alumiinilokasuojista ja kriteerinä turvallisuusnäkökohta. Tämän vuoksi kokous hyväksyi ruotsalaisten esityksen teräslokasuojista. Näinollen olisi hieman outoa, että pöytäkirjaan merkitty "steel" voisi tarkoittaakin myös alumiinia. Se, että jälkeenpäin Watz onkin antanut ristiriitaisia näkemyksiä ei liiemmin yllätä, vaan on ollut MCHK'n normaalia toimintaa vuosikaudet.
Edelleen alumiiniset lokasuojat ovat hyväksyttyjä, jos ne ovat olleet tehdasasennettuina (näissä malleissa tuenta on alunperin ollut tukevampi, eikä rasituksia välity niin paljon lokasuojille). Tällöin tulee toimittaa konekortti pikaisesti anomuksineen Pentti Elolle, jotta saadaan konekortti ajantasalle. Viime kädessä tietysti katsastaja arvioi tilanteen ja pyörän turvallisuuden.
Tiedoksi myös, että Suomen Moottoriliitto (SML) on lähettänyt selvityspyynnön SVEMO/MCHK'lle uusien sääntöjen virheellisestä voimaantulosta (MCHK'n nettisivulla), minkä vuoksi on valitettavasti odotettavissa ongelmia Jurvassa. MCHK'n keskustelupalstalle on myös tiedotettu alkuvuodesta uusista säännöistä (Hakamäki) ja yritetty sitä kautta vauhdittaa uusien PM-sääntöjen julkaisua (viralliset MCHK'n sivuilla).
Säännöt ovat samat kaikille - ainakin Suomen PM-osakilpailussa. SML lähettää valvojan paikan päälle perjantaista sunnuntaihin Classic RR-lajiryhmän pyynnöstä, jotta kaikki epäselvyydet tulisivat kirjattua ja informoitua myös muille Pohjoismaiden moottoriliitoille.
Pahoitteluni kaikille, joille nämä muutokset aiheuttavat lisätöitä. Tarkoituksena on kuitenkin jatkuvasti kehittää kilvanajotoimintaa ja puuttua havaittuihin epäkohtiin.
Muutaman vuoden aikana, kun on ajettu PM-tittelistä, on selvästi ollut havaittavissa yhden maan jatkuva sooloilu/välinpitämättömyys (Ruotsi). Milloin on vaadittu sääntöjen muutoksia painotetuilla äänimäärillä (kilpailijoiden määrä kyseisestä maasta) tai kun muutoksiin on pyydetty ottamaan kantaa, niin kaikki muut maat pl. em. ovat säntillisesti vastanneet ja ovat ymmärtäneet PM-sarjan arvon. Valitettavasti tämän kaltaiset "epäselvyydet" saattaa jatkossa aiheuttaa koko PM-sarjan lopettamisen, mikä olisi suuri tappio koko Classic TT -sarjalle.
Tässä on kaikkien Pohjoismaiden oltava yhdessä vetämässä köyttä samaan suuntaan - niin moottoriliittojen kuin jokaisen kuskinkin.
Nyt on viimeistään aika kääriä hihat ylös ja pistettävä pyörät kuntoon sekä ilmoittauduttava kotikisoihin, jotta Jurvassa olisi mahdollsimman monta kilpuria viivalla ja saadaan kunnon kisat aikaiseksi!!! Nähdään siellä.
Juha Tiilikka
Tekn. valiokunnan jäsen ja
SML lajiliiton edustaja Jurvassa