Mikähän lienee Hikon kuvakavalkadissa viides alhaalta lukien,pikkupyörä(mopo?)yläputkella?Jotenkin nätti...
Joo se kuva taitaa olla Yamaguchi ja Autopet merkkinen malli. Tehdas on aika tuntematon mutta se on yksi Japanin vanhemmista pratkatehtaista perustettu joskus 1940 luvun alussa. Se ei ole hirvean tunnettu omasta tuotemerkeistä vaan enemmän HODAKA tuotemerkistään jolle se teki kai moottorit ainakin, ehka kokonaiset pyoratkin.
’Tassa vahan Yamaguchi kuvasatoa:
HODAKA on se firma joka lanseerasi ”enduroprätkäilyn” USA:han. Satakuutioiset Hodakat myytiin mielettömiä määriä ennen kuin Husse tuli ja näyttivät miten huonoilla tiellä ajetaan Thorsten Halmannin henkilökohtaisella opastuksella.
Tassa vahan Hodaka kuva satoa:
Mutta Hodaka oli halpa ja se hieman avasi prätkäilyn suurille massoille USA:ssa.
Hodakan historiakin on aika värikäs ja olen siitä jossain joskus kirjoittanutkin mutta taitaa olla Lontoon murteella ja en muista missä.
Minulle on jäänyt ehkä epaselväksi oliko Hodakakin tehdas japanissa joka kasasi Hodakapyorät Japanissa Yamaguchin moottoreilla vai kasattiinko Hodakat japanilaisilla osilla Japanissa:ssa jo. Layoutin ainakin jenkit antoivat ja moottoriteknologian Yamaguchi.
:
http://www.motorcycleclassics.com/classic-japanese-motorcycles/history-of-hodaka.aspx#ixzz2KUPrknjLSiellä USA:ssa niin maahantuoja, ehka joskus valmistajana esiintynyt yhtio oli Pabatco Inc, joka oikeastaan oli maatalouteen tarvikkeisiin keskittyvä yhtiö, siemeneita, traktoreita ja lannoitteitta vähäsen samalla tavalla kun SUMEKO/SGN NIEMINEN Suomessa. Pabatco tarvitsi joskus 1960 luvulla kipeästi uusia tuotteita ja päätyivät moottoripyöriin, koska moottoripyörä oli oivallinen kulkuneuvo maatalouden hoidossa. Asiakkaat olivat valmiina. Yhtion nimi oli silloin Farm Chemicals of Oregon ja se oli iso yhtiö ja silla oli laaja jakelu varsinkin maaseudulla. Yhtiön pääpaikka oli Athenassa koillis Oregonissa.
Alun perin idea oli kai myydä arkikäyttöön sovelias kulkuneuvo. Vaikka päätiet olivat USA:ssa silloin erittain hyvia niin sivutiet olivat surkeassa kunnossa. USA:ssa kavi vahan samalla tavalla kun esimerkiksi Suomessa kun Turun moottoritieta rakennettiin. Veikkolan TB (Union?) joutui lopettamaan ja eihän kukaan enää Salossakaan käynyt kun Salon ohikulkutie rakennettiin. USA:ssa oli silloin vielä aika paljon huonokuntoisia hiekkateitä.
Mutta USA:n Interstate Highway systeemin rakentaminen on lukemisen arvoinen projekti.
Sita kai aloitti vanhempi Roosvelt, etunimeltaan Theodore. Han tajusi etta jotta tama loysa ehka hieman ”Eu-mainen” loysa” valtioliitouttuma nimelta United States of America tarvitsee Nokian slooganilla sanottuna ”Connecting People”. Han pisti valtion rahat likoon ja rakensi teita ja siltoja tulevaisuuden varalta. Tama tapahtui kai joskus 1910 luvulla ja melko varmaan työttömyyden kukistamiseksi ja siitä seuraavien levottomuuksien välttämiseksi. Theodore rakensi tai hänen muistolle rakennettiin, rannikolta rannikkoon ulottuvan 6500 km pitkan Theodore Roosevelt International Highway,
Muistaakseni Theodoren aloitustyöstä sitten myöhemmin syntyivät Presidentti Woodrow Wilsonin aikana sitten alla mainitut lait:
Federal Aid Road Act of 1916,
http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Aid_Highway_Act_of_1921_(Phipps_Act)Ideana oli silloin että johonkin hyvälle tielle piti vain olla maksimissa 2 Ameriikan maileja, idea joka Harry Truman presidenttinä myöhemmin vahvasti ajoi. Harry Trumanin jalkeen Rooseweltin Serkku vai olikohan se serkku serkku serkku, Franklin D Rosewelt jatkoi ntieverkoston kehittamista
Loppusinetin USA:n Interstate Highway Syysteemille antoi kai Dwight D Eisenhower joskus 1956. Eisenhower oli ihastunut Aautun luomaan Autobahnasyteemin ja halusi samanlaisen USA:han ja samalla saisi tyottomyyden kurin kuten Aatukin teki Saksassa.ensimmaisen maailman sodan jalkeen.
interstate highway system
Federal Aid Highway Act of 1956
http://www.gbcnet.com/ushighways/history.htmlYksi syy miksi mina olen hieman kiinnostunut USA:n Interstate Highway Systeemista on se etta olen taalla Kaakois Aasiassa saanut aika läheltä seurata miten Kambodjassa ja Laosissa on 20 vuoden aikana tieverkosto kehitetty, aika paljon kehitysmaa apurahoilla. On kuitenkin hienoa todeta kuinka talous elpyy kaiken maailman syrjäkylissä kun sinne rakennetaan kunnon päällystetty tie joka ei pölyä. Kyllä kunnon tie infrastruktuurin luominen on rauhan ja hyvänvoinnin edellytys.
Joka tapauksessa USA:n High Way Systems on kai maailman suurin julkishallinnoivilla varoilla rahoitettu projekti ihan tunnetun lamantorjujan Cambridgelaisen ekonomistin Maynard Keynesin oppien mukaisesti. Sama poika on ehkä syypäänä monen muun maan joko kukoistukseen tai tuhoon hänen oppien mukaan toteutuneilla toimenpiteillä
Sinänsä Maynard Keynes oli ihmisinä aikamoinen sika, pedofiili joka tykkäsi pikkupojista ja oli maailman ensimmäisen kansainvälisen Rotuhygienian järjestön puheenjohtajana mutta oli siinä myöskin Winston Churchillkin mukana. Tämä aihe on minullekin ehkä hieman arka koska Isoäitini yksi veli Alfred Overton oli Ruotsissa maailman ensimmäisen rotuhygienian instituutin alulle pistäjä. Ja Ruotsi oli maailman etevin maa sotien välissä rotuhygieniassa. Siellä mitattiin ihan tieteellisesti Lappalaisten kallojen muodot ja verrattiin niitä oikeaan arjamaiseen kalloon muotoon Luulen etta veljelläni on joku kirje jäljellä missä Aattu kiittää isoäitini veljeä ansiokkaasta työstä. Ja kyllähän sitä Suomessakin harrastettiin, olihan rehti urheilumies Lauri Pihkala ihan julkisesti rotuhygienian kannattaja.
Tänä päivänä Ruotsin valtio kylläkin joutuu maksamaan miljoonakorvauksia minun isoäitini veljeni töppäyksistä. Jos joku on kiinnostunut niin minulla on muutama tuhat sivua tekstiä siitä Aatun aikana tapahtuneesta eugenetiikka (Eugenics, en ole varma mita se on Suomeksi) jutusta yhdellä kovalevyllä joka kylläkin on tällä hetkellä Bangkokissa pelastettavana.
Itse olen kai enemmän Keynesin kriitikoiden kanssa samaa mieltä. Friedrich Hayek, Joseph Scumpeter ja jossain määrin Milton Friedmann ovat minun mielestä ehkä hieman pätevämpiä talouspoikia ihan Nalle Wahlroosin oppien mukaisesti. Mutta täytyy myöntää että Asmo Kalpala on ehkä saanut pääni hieman kääntymään tai mielipiteeni hieman hiotuksi.Ja ehkä se mikä talousoppi sopii parhaiten hieman riippuu siitä sen hetken taloustilanteesta ja aina pitää muistaa että historiasta ei voi ennustaa tulevaisuutta mutta historian oppimisella voi ehkä hieman vaikuttaa tulevaisuuteen.
No se siitä USA:n tieverkostosta,maailmantaloudesta ja rotuhygieniasta ja takaisin varsinaiseen tärkeään aiheeseen Yamaguchiin ja Hodakaan.
USA:ssa oli todella 1960 luvulla valtavan hyvä tieverkosto, lännestä itään. Mutta maaseututiet olivat surkeassa kunnossa ja siihen rakoon Hodaka iski. Sitten kun tiet parantuivat niin Pabatco/Hodaka keksi sen etta tehdään ”endurosta” perheharrastus. Poika ja isä lähtevät pienelle prätkäajelulle metsään yhdessä. Family Fun. Yamaguchi/Hodaka olisivat voineet olla tänäkin päivänä huomattava tekijä. Yamaguchi meni valitettavasti konkurssiin tai lopetti liian aikaisin ja Husqvarna lähetti Thorsten Halmanin USA:han lentokoneella ja mukana koko kone tays Huskyja ja Hallmann näytti miten ihan oikeasti enduroa ajetaan. Hän taisi voittaa kaikki kilpailut ylivoimaisesti ja Husqvarnan USA menestys oli taattu.
Mutta Hodakan loi pohjan sille enduroharrastukselle tassa muutama mainos:
Yamaguchi tehdas on kai vielakin pystyssa mutta tekee polkupyoria jotka ovat pirun kaliita. En ole varma onko se sama firma edes.
Seka Jenkeissa etta Philiphineilla myydaan myos nykyaan 150cc Yamaguchia en tieda missa se tehdas on mutta pyora on ihan natti. Maahantuoja Jenkkeissa on Marshall Sports Bike Inc ja heilla on pirun hyvia mainoksia
Tassa vahan threadeja:
Yamaguchi Hurricane Riders GroupYamaguchi Hurricane 150 - Motorcycle SafetyYamaguchi Hurricane 150 - Ride like the Wind.
http://www.youtube.com/user/MarshallSportsBikes?feature=watchEtelä Afrikassakin on saman niminen firma mutta en luule että silla on mitään tekemistä tämän alkuperäisen Yamaguchin kanssa.
MP-TERVEISIN HIKO
PS. Sainpas väännetty mitättömästä kuvasta pirun pitkän tarinan….