Kirjoittaja Aihe: SOLEX 5000  (Luettu 4562 kertaa)

Lokakuu 03, 2024, 10:49:59 ap
Vastaus #30

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4505
Moro

Tottamaar voi käyttää ihan mitä menovettä kukin haluaa mutta tässä kun nyt on keskusteltu bensoista ja lisäaineista sun muusta niin kerroin tuossa yhden kovin simppelin vaihtoehdon ja tämä vaihtoehto ei rasita kumiosia jotka ehkä ottavat ihteensä bensan viinasta.
En tunne ketään joka hifistelisi polttoainekanisterilla en edes niistä kisamiehistä jotka käyttävät kisabensaa joka hintansa puolesta kyllä vaatisi jonkun hienon pränikän,itsellä on kobmbikannu kaippa se sitten on hifistelyä kun siellä on alkylaattibensaa ja toisella puolella teräketjuöljyä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 03, 2024, 13:35:46 ip
Vastaus #31

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tämäkin aika urbaani legenda jotta kumiletkut sulaa ym kamalaa...
No joo,on mahdollista mutta vettä on viemäreissä virrannut jo senverta kauan viinabensojen ilmestyttyä että eiköhän sulamiset pääosin tapahtuneet jo ja letkut muutenkin uusittu monenkin laitteissa uusiin jotka kestää vielä paremmin nykybensaa.
Saattaapi joku muistaa kun liuottelin lasipurkissa sieltä täältä hyllystä tallista löytämiäni kumiosia,oli letkunpätkiä,tiivisteitä ja muovinpaloja...nille ei tapahtunut silmämääräisesti yhtikäs mitään,ei liuennut purkin pohjalle näkyvää tai muuttuneet tahmeaksi tms vuodessa mutta pidempiä kokeita en tehnyt josko olisi vaatinut useamman kuunkierron.

Toki oliko sattumaa vaiko ei vaan osuneet kaikki kumi ja muovilaadut purkkiin(eikä tietenkään ollutkaan)mutta turha kiihkoilu pois ja esim 98:ssa senverta vähän alkoholia että riski minimaalinen..yhtä hyvin voi vanha hapero letku levitä aineella kuin aineella mun mielestäni.
Kukin tyylillään tokikin ja kyllä,hienoja kanistereita kerätäänkin olipa öljypänikkää,bensaa tai jotain muuta  nestettä alunperin.

Onko pienkonebensakannut semmoisia...en minä tiedä kun en kerää mitään.
Muutaman tyhjän pienkonebensakanisterin kylläkin taas tälle kesää ojanpientareilta kerännyt pois kuleksimasta,kummasti putoavat käsistä siinä kuin pullotkin ym tyhjettyään.

Eikä millään pahalla jos loukkaannuit,saa toki pienkonebensaa ostaa ja käyttää,markkinat tarvii ostovoimaa :) mutta ei siihen mun mielestä mitään tarvetta ole käynnin tai säilyvyyden kannalta ellei joku erikoistapaus mutta mikä se olisi,kertokaa?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2024, 14:22:55 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 03, 2024, 16:30:42 ip
Vastaus #32

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4505
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 03, 2024, 23:03:57 ip
Vastaus #33

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1872
Moottorisahan kanssa olen todennu, jotta pienkonepensalle pitää saha säätää uudelleen. Vaatii enemmän polttoainetta. Oikea moottorisaha on helppo säätää, mutta halpiksissa ei säätöä ole.
Mun sahani polttaa kyllä 98+öljy seosta, niin kuin ennen vanhaan.
Jos joutuu rakennuksen sisällä sahaamaan, niin silloin pienkonepolttoaine toimii vähemmällä hengenahdistuksella, mutta saha pitää säätää rikkaammalle.

Lokakuu 04, 2024, 07:29:24 ap
Vastaus #34

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4505
Moro

Jos sallitte vielä sananen polttoaineista.
Kaverilla nuo kisa-autot hörppivät E85:sta ja niitä voi jonkun aikaa käyttää ja vaikka vähän kaasutellakkin sisällä ettei tule samanlaista katkua kun oikeasta bensasta.Syystä että käytetään viinaa palotapahtumassa on että sillä saadaan turbokoneesta kivasti lisäheppoja.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 04, 2024, 08:05:53 ap
Vastaus #35

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 92
Moro,


vaikka ollaankin Veteraanimoottoripyörä foorumilla, niin haluttiin tai ei, tuon Markun mainitseman kilpa-auton lisäksi tämän päivän ratamoottoripyöräilyssä on tuo E mukana:


SUSTAINABLE FUEL: 40% minimum for WorldSBK and WorldSSP
The SBK Commission confirmed the introduction of sustainable fuel for the WorldSBK and WorldSSP categories starting from the 2024 season, with a minimum of 40% sustainable fuel content. This E40 fuel should be compliant with the specification adopted recently in MotoGP.
https://www.worldsbk.com/en/news/2024/REGULATIONS+UPDATE+New+weekend+schedule+grid+position+changes+and+more+set+for+2024

Lokakuu 04, 2024, 17:41:27 ip
Vastaus #36

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1356
Vanhojen imatranajojen aikaan tietty siipijengi - ei välttämättä päätähdet vaan statistit tapahtuman mahdollistaneista osapuolista - joutui uhrautumaan sunnuntaina kilpailun jälkeen valtionhotellissa noitten liemien tuhoamiseen.  Ilmeisesti nuo ns. jatkot ovat nykyisin kuivempia, kun myrkkyliemet poltetaan jo päivällä moottoreissa?
jv

Lokakuu 04, 2024, 20:02:01 ip
Vastaus #37

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Kiitos kaikille mahtavasta keskusteluketjusta  -- 1 ml lyijynkorvausaineesta lähdettiin bensiinien,kumiosien sulamisien, 2 T koneiden tilavuuksien, bensakanisterien laadun ja keräilyn, moottorisahojen,racing polttoaineiden kautta päädyttiin Imatran Valtionhotellin baaritiskille drinksuille! :P Loistavia kannanottoja ;)
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Lokakuu 05, 2024, 07:58:56 ap
Vastaus #38

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4505
Moro

Voisiko tästä em. päätellä että alkaako välillä näivettynyt forumi saavuttaa ennen inaa ollutta mainettaan ;)
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 09, 2024, 15:03:51 ip
Vastaus #39

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 839
Ei liity Solexiin, mutta bensaan.

Itse käytän ratapyörässä pelkästään valmista pienkonebensaa. Niissäkin on eroja; Nesteen bensasta tulee kamala käry ja pää kipeäksi, sekä sahan äärellä, että varikolla. Yleensä käytän "Teho" tai "AG"-pienkonebensaa. Ne eivät haise tai savuta kakstahtisessa. Pointtina on polttoaineen tasalaatuisuus ja käryttömyys. Ei tarvitse miettiä, että eroaako öljy bensasta. Ja kyllä, se on ihan olemassa oleva ilmiö. On yksi muuttuva elementti pois laskuista.
Toinen, mikä tuli vastaan pari vuotta sitten, oli tämän pienkonebensan laadun johdannainen; siihen sekoitettu öljy on varsin laadukas myös säilytyksessä. Vaihdoin moottoriin osia joskus kevättalvella ja pyörä oli seissyt syyskuusta. Moottorin polttoaineelle alttiina olevia pintoja koristi tasainen, puhdas öljykalvo. Siis ihan säilöntäöljy. Lisäksi polttoaine oli palaessaan puhdistanut pakokanavasta lähes kaiken karstan.
Jokainen käyttäkööt laitteitaan mieleisellään polttoaineella, mutta omassa käytössä todisteet puhuvat puolestaan ja antavat mielenrauhaa siltä osin. Hintaa en tässä tapauksessa viitsi edes suuremmin itkeä, laadukkaalla kaksitahtiöljyllä (jonka omaan käyttööni suostuisin hankkimaan) sen ysikasinkin litrahinta nousee ihan selkeästi. Lisäksi yhden viikonlopun ratabensat eivät ole tässä harrastuksessa se kallein kulu.

Lokakuu 11, 2024, 20:43:32 ip
Vastaus #40

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
No jos tuohon Velo Solexiin palataan niin se on aika erikoinen  kehittelyn tulos,esim. etujarru (3800) mallissa ainakin , ehkä muissakin . Etujattu yhdistetty kaasuun,,siis kun alat jarruttaa niin kaasu löysää ensiksi ja se saa aikaan moottorijarrutuksen ja sen jälkeen etujarru hoitelee loput. Ei myöskään ole,hukkuvaa kohoa , tulvivaa kohon neulaa ,ei vuotavaa pensahanaa ja pensan loputtua sitä on helpompi käyttää polkupyöränä kuin puskea moista vekotinta  tietä pitkin  kotiin.   Ainoa mikä minusta siinä on kaikkein  huonointa  , istuin  !!!

Lokakuu 13, 2024, 18:48:44 ip
Vastaus #41

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Polkeminen tuolla 5000 mallilla on tälläiselle hieman isommalle miehelle vähän kuin lastenpyörällä ajaisi -- täytyy vain toivoa,että moottori pelaa. Pakoääni on varsin hiljainen ja moni kävelijä ei tunnu noteeravan lähestyvää Solexia. Pirikello ei paljon auta joten minä hommasin sähköpyöriin tarkoitetun paristokäyttöisen äänitorven joka kiinnitetään kumilenksulla ohjaustankoon -- tehoa löytyy 120 desibeliä se tuntuu toimivan hyvin. ;)
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Lokakuu 23, 2024, 13:59:22 ip
Vastaus #42

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Törmäsin tälläiseen ranskalaiseen  firmaan joka valmistaa Velosolexien ja muiden vanhojen mopojen muutossarjoja akkukäyttöisiksi. Ajatuksena on, että esim. Velosolex jää täysin alkuperäisen näköiseksi  ainoastaan tarakalle tulee akku. 32 km/h vauhtia ja 30 km toimintasäde akulla. Hinnat 150 -200 Euroa.  www.noil-motors.com  jos joku ei satu pitämään bensan tuoksusta  ;D
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Lokakuu 23, 2024, 19:32:51 ip
Vastaus #43

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 851
Törmäsin tälläiseen ranskalaiseen  firmaan joka valmistaa Velosolexien ja muiden vanhojen mopojen muutossarjoja akkukäyttöisiksi. Ajatuksena on, että esim. Velosolex jää täysin alkuperäisen näköiseksi  ainoastaan tarakalle tulee akku. 32 km/h vauhtia ja 30 km toimintasäde akulla. Hinnat 150 -200 Euroa.  www.noil-motors.com  jos joku ei satu pitämään bensan tuoksusta  ;D
Tuolla hinnalla kannattaa ostaa tuollainen amerikanversio jo pelkän  akun takia.

Lokakuu 23, 2024, 20:08:18 ip
Vastaus #44

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Jos ei satu tykkäämään polttoaineen ja pakokaasun hajusta, rasvasta joka lähe ei ihosta kunnolla pesemällä, kovista äänistä, rahan menosta, puolison vittuilusta liittyen hukkaan heitettyyn aikaan ja elämään niin kannattaako vanhoja ajoneuvoja harrastaa? Ja älkää hyvät ihmiset menkö raiskaamaan vanhoja ajoneuvoja asentamalla niihin sähkömoottoreita. Muutoin Nicolaus Otto ja Rudolf Diesel kääntyy haudoissaan ja kellään ei ole enää kivaa.