Kirjoittaja Aihe: Perämoottori  (Luettu 36308 kertaa)

Toukokuu 13, 2018, 11:42:58 ap
Vastaus #75

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10966
Hitsari arveli sitä alumiiniseosta hankalasti
hitsaantuvaksi-puhui pohjustamisesta ja sitten
hitsaamisesta-ja tuumasi,että tulee kalliimmaksi kuin koko
moottori se homma.

t. Markku

Toukokuu 13, 2018, 12:13:09 ip
Vastaus #76

Mika Törne

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 369
Kaveri hitsasi mulle kaksi osaa perämoottorista. Toinen oli juurikin vaihteistokotelo, mutta halkeama ei mennyt öljytilaan asti. Toinen osa, jonka rikoin purkaessa. Alumiinihan on tosi tarkka puhtaudesta ja se perä oli luultavasti ollut rikki vuosia ja hankala hitsattava. Se juuri rikottu osa hyvä hitsattava, kun sauma oli puhdas.

Kuva: https://photos.app.goo.gl/RPcteh2grLRpgwQh1
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2018, 12:16:04 ip kirjoittanut Mika Törne »

Huhtikuu 07, 2021, 16:40:21 ip
Vastaus #77

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7816
  • Nuolija Kuopijosta
Tietäskö kukkaa mihin Hondaan tuo soppii? ::)

Hondan potkurina se mulle tuli joskus 70-luvun alakupuoliskolla, vuan en ou vielä tähän päevään männessä suanu seleville mihinkä malliin se on tarkotettu.
Eppäelen BF 30 :stä, vuan semmosta moottoria en ou ikinä nähny, eikä kuuklestakkaa löyvy apuja. Potkurin akselin vahvuus on 14 mm, ja murtosokka tulloo kiinntysmutterin alle.

Huhtikuu 07, 2021, 18:36:15 ip
Vastaus #78

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4099
Moro

Jos siihen liimattuun lappuun on printattu jotain tietoja ropellista niin heijastus pilaa nekin tiedot,ropellissa on varmasti merkitty halkaisija ja nousu joten kerro ne niin tutkimukselle olisi paremmat lähtökohdat.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Huhtikuu 07, 2021, 19:01:53 ip
Vastaus #79

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7816
  • Nuolija Kuopijosta
Mutta kun ei ou muita tietoja lapussa eikä missää muuvallakkaa kun nuo:

"LABED BY HONDA MOTOR CO., LDT.  NO. 2007"

Halakasija on 280 mm, ja kokonaesmitta akselin suunnassa 60 mm. Nousuva en jaksanu ruveta pyörittelemään, sillä tuskin on paljo merkitystä tunnistamisessa.

Pikkusen heitti tuo viivottimella mitattu halakasija, oekeella rullametrimitalla mitattuna se on tuumissa 8 1/4 x jotakii, eli milleissä opaut 210 mm. ;D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2021, 20:10:33 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »

Huhtikuu 07, 2021, 20:56:15 ip
Vastaus #80

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3958
  • Moukka
Eikös noi prutkujen rupelit käy keskenään aika moneen merkkiin? Pienemmissä prutkuissa on kaksi lapaa, ja isommissa kolme, ja halkaisijasta päätellen pienemmän prutkun rupeli? Eikä isommissa tuuppareissa ole edes murtosokkaa.
 Tosiharrastaja ostaa Penalta tuon kun hintakin näyttää olevan jo oheiskuvassa, ja rakentaa prutkun sen ympärille. Ja jos ei jaksa tehdä rakenteluhommaa loppuun saakka niin laittaa sen rupelin lopulta lippahattuun.


Ja vinkkinä. Jos kolme lapaisesta tulee kesken venereissun kaksi lapainen, niin ensin kuuluu kova pamaus ja sitten se perätuuppari alkaa ravistamaan melko kovasti. On kokemusta.  :-[
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2021, 21:20:49 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 08, 2021, 05:28:30 ap
Vastaus #81

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7816
  • Nuolija Kuopijosta
Eikös noi prutkujen rupelit käy keskenään aika moneen merkkiin? Pienemmissä prutkuissa on kaksi lapaa, ja isommissa kolme, ja halkaisijasta päätellen pienemmän prutkun rupeli? Eikä isommissa tuuppareissa ole edes murtosokkaa.
Aeka pitkällehhän ne samat potkurit käypi keskenään merkkiin kun merkkiin joessa vuan on samanlaenen potkurinakseli ja joehin potkuri on muutennii sopiva. Potkurinakselijahan tosin voep aena ohentoo sorvissa sopivaan mittaan jos se on liijan paksu, tae holikittoo potkuri jos akseli on liijan ohut. Ja kaavankos sitä kätevä nikkaristi nikkaroepi semmosen ylleisatapterin jolla rupelin suap sopimaan konneeseen kun konneeseen.

Kätisyys on hyvä ottoo huomijoon, varsinnii vaehteettomassa konneessa, joessae maessahan on vasemmanpuoleinen vesiliikenne, ni niissä suattaa potkurin pyörintäsuunta hyvinnii olla eri mitä meillä. Nousulla, halakasijalla ja lapojen miärällä ei ou niin merkitystä kunhan lapoja on vuan yhtä enempi ja potkuri soppii pyörimään, vauhtijahan voepi aena vekslata lastilla tae vaehtamalla potkurille sopivan venneen.

Vuan kyllä isommissakii tuuppareissa oli ennenvanahaan sokka, aekana sitä ennen kun kumikeskijö keksittiin.

Huhtikuu 08, 2021, 06:39:17 ap
Vastaus #82

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3958
  • Moukka
Minä jouduin kerran vaihtamaan 80-luvun loppupään  30hp jammuun potkurin, ja se sama potkuri oli osanumeron mukaan vaikka sun missä moottorissa, niin että ilmeisesti ne potkuri akselit on oltava samat ja niissä akselissa on silloin pakosti oltava joku standardi? Nousu kulmissa on tietty eroja, niinko hinnoissakin. Alkuperäinen olis maksanut enempi kuin se vanha prutku ja jonkun taiwanilaisen harakirin sai yli puolet halvemmalla. Alumiini potpuri. Siinä oli se kumiholkki eikä ollut sokkaa.
 Mitä minulla on ollut noita pikkuprutkuja, niin niissä on aina ollut kaksi lapaiset ja murto sokalliset, ja vähän isommissa prutkuissa kolme lapaiset, ilman sokkaa.
Siitähän minä tuon asian päättelin.
 Niin että eihän tämä nyt oo sitä varmaa tietoa vaan pelkästään oma havainto noista rupeleista.

Huhtikuu 08, 2021, 07:28:09 ap
Vastaus #83

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7816
  • Nuolija Kuopijosta
Joo, muutamat Yamahat, Marinerit, Mercuryt, Tohatsut ja Selvat ovat pienijä ulukonäköeroja lukkuun ottamatta piäpiirteittäin samoja moottoreita, ne kun ovat jonniinäkösessä avoliitossa keskenään. Ja jokkaesen merkin käyttäjä kehhuu ommoosa ja haukkuu muita.

Se on ihan sama homma mitä oli mopoessakii joskus 1950/60  luvuilla, ja sen jäläkeen moposkuuttereissa ja autoessa, samoja vehkeitä on myöty monella eri merkillä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2021, 07:32:00 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »

Huhtikuu 08, 2021, 16:39:31 ip
Vastaus #84

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3958
  • Moukka
Potpureista vielä kysymys, jos sattuu olemaan tietäjiä? Onko niiden lapojen kiillotuksella niin isoa merkitystä kun jotkut puunaa ja kiillottaa ne liki peilipinnalle. Toinen paatti on nyt trailerilla ja jos intoa ja viitseliäisyyttä piisaisi, niin voisihan tuon putsata, vaan onko tuosta potpurin puunaamisesta ees sen sanottavampaa hyötyä, vai onko se pelkkää ajan hukkaa ja ihan jonninjoutavaa elvistelyä?