Kirjoittaja Aihe: Honda CB750K(Z) - New Age Cafe Racer  (Luettu 47894 kertaa)

Marraskuu 03, 2017, 22:05:09 ip
Vastaus #15

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1525
Kyllä tuossa prosentit riittää, kun runko ja kone säilyy. Tais olla yhteensä 56 %?
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Marraskuu 03, 2017, 22:22:45 ip
Vastaus #16

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1541
Juu,oli kait 28% kone ja 28% runko?
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 16, 2017, 11:05:59 ap
Vastaus #17

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Takavalon asennus on valmis. Läpiviennit mahdollisimman kliinisti suoraan sähköboksiin tehty.








Satula valmiina verhoilijalle. Satula on mallia "pikakiinnikkeinen" eli sorvautin tuollaiset erittäin siistit tapit sitä varten. Niitti, jossa kierteet puristettu satulan pohjaan kiinni. Pultti kireelle ja tuossa sorvautetussa tapissa kierteet, jotta saadaan se kiristettyä tiukasti.






Pyörään tehty neljä reikää satulaa varten ja tiiviit kumiholkit reikiin, jolloin satulan saa painettua kiinni suoraan ja otettua irti.
Satulaan verhoilun alle laitetaan pienet kangaslenkit, joista vetämällä satulan saa irti.





Tällä hetkellä menossa moottorin paikalleen laitto, jotta päästään etenemään työvaiheissa.



« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:07:58 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Marraskuu 20, 2017, 11:52:09 ap
Vastaus #18

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Tilasin HEL Performancelta mittatilauksena teräspunosjarruletkut. Kaksi päivää ja letkut olivat kotona. Elinikäinen takuu ja on kyllä komeet letkunpätkät  ;D Laitan kuvaa kun testisovitellaan niitä.

Motti saatu paikoilleen. Meni yllättävän kivuttomasti ja helposti  :)
Hieman saa tarkemmin tehdä sitten kun kaikki on maalattuna. Tosin pitää runko ja moottori suojata muutenkin silloin huomattavasti paremmin.





Laitettiin alkuperänen putkikin kiinni, että näkee vähän miltä näyttää. Tein tollasen kohtuu radikaalin ulostulon siihen, mutta ihan noin lyhyeksi se ei tuu jäämään  ;D




Putket teetetään joka tapauksessa uusiks
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:08:28 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Joulukuu 07, 2017, 21:30:00 ip
Vastaus #19

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Kohti vuoden vaihdetta ja kesä alkaa jo häämöttää  ;D

Etuvalon kanssa tapeltiin pitkään. Mitkään ostetuista kiinnikkeistä ei sopinut suorilta, joten päätettiin tehdä itse alusta loppuun itse kiinnikkeet.
Ostetuista vaihtoehdoista käytettiin etupumppuihin sopivat mallit. Niiden ja valon väliin teimme kiinnikkeet itse.

Kiinnikkeistä piti tehdä S-malliset ja keskikohta oli ainoastaan 7,7mm pitkä, joten useemman yhteydenoton jälkeen, ei mikään levytyö/metallipaja pystynyt niin tiukkaa taitosta tekemään.

Tehtiin siis itse ruuvipenkissä taivuttelemalla, hakkaamalla ja pakottamalla metallilirpakkeet.

Lopputuloksesta tuli erittäin hyvät. Pientä hiontaa ja perfect!


Omaan silmään ja muutamia ulkopuolisten kommentteja kuulleena, sopii Vrodin valo täydellisesti pyörään. Tykkään!  8)





Kuten tästä kuvasta näkee, niin parkkipolttimon kanta puuttuu eli jos joltain löytyy nurkasta niin saa ilmoitella mulle päin. Samoin itse johtosarja ei välttämätön, mutta sellasen voisin myös ostaa.


Mittariston kiinnitys on saatu valmiiksi. Tein hiilikuitilevystä pohjan, johon mittari kiinnitetään. Kuvissa levyn päällä vielä suojakalvo, josta syystä ei näy kiiltolakattu hiilikuitukuvio.







Ohjainlaitteista oli käynnistysnappi katkennut ja lukuisia tunteja netissä etsineenä, ei sellaista pelkästään pysty ostamaan.
Sain lainaan kaverin pyörästä vastaavan napin ja vein sen tänään 3D-tulostusfirmaan, joka tekee uuden napin. Mielenkiinnolla odotan lopputuloksen laatua.





Osia tulee edelleen ja viimesimpänä päätin Black Friday -tarjouksen pohjalta ostaa uudet puolet, sytytystulppien johdot sekä kupit.
Tämän jälkeen ei pyörässä vanhoja sähköosia oikeastaan olekaan.


Putkiston teosta sekä satulan verhoilemisesta laitettu tarjouspyynnöt eteenpäin, joten niitä odotellaan tulevaksi näinä päivinä.

Jarruletkut tulevat HEL Performancelta mittatilauksena ensi viikolla.

Etulokaria aletaan työstämään seuraavaksi ja siihen on villejä ideoita lennellyt. Tavoite on tehdä lokarin kiinnitys etupumppuihin, joilloin alaspäin meneviä lokarin muovilirpakkeita ei ole, vaan toteutus jää mahdollisimman kliiniksi.

Kilven kanssa on myös tapeltu ja en osaa päättää mihin kilven sijoittasi. Mikään ei oo mieleinen vaihtoehto.


Muutama kysymys kanssarakentelijoille:

1) Moottorin maalaus. Mitä suositteletta, kun pyörä on kuitenkin ilmajäähdytteinen. Millä maalilla ja miten? Puolikiiltävä musta on väri.
Maalaus koottuna vai osina?

2) Kaasareiden linjaan kiinnittäminen. Kaasarit on pareina kiinni, mutta neljän linjaan kiinnittämisen kanssa hieman haasteita. Jousia ja osia aivan liikaa ja huonot ohjeet. Onko Tampereen seudulla joku, joka olisi valmis tässä auttamaan ja jolle koonti olisi tuttua? Myös liikkeitä saa ehdottaa.

3) Jos jollakin makaa tallissa ylimääräiset CB750 -79-> kaasarit niin saa tarjota. Olisin valmis ostamaan myös varakaasarit.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:09:28 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Tammikuu 06, 2018, 19:55:19 ip
Vastaus #20

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Päivitystä - Deadline 1. lähenee

Oma asettama deadline pyörän valmistumiseen oli määritelty 31.1.2018, jonka jälkeen pyörä menisi MP-messuille Helsinkiin näytille.
Kuten kuvista mahdollisesti jokainen osaa päätellä ei tähän ihan päästy.

Sain kuitenkin tiedon, että vaikka pyörä ei ole värissä eikä 100% valmis, se on tervetullut messuille.

Eli 2.2-4.2. pyörän voi nähdä Helsingin Messukeskuksessa MP-messuilla.  ;D

Nyt siis motivaatio jälleen huipussaan kun pyörää tehdään ainakun mahdollista valmiimmaksi messuja varten.



Start-nappi.
Sain tosiaan kaverilta gixeristä lainaksi käynnistysnapin, joka mallinnettiin 3D-malliksi. Tämän jälkeen laitettiin nappi tulostukseen ja pienellä hionnilla napista saatiin oikein käypä kapistus. Pientä pintahiontia vielä niin se on hyvä.


Alkuperäinen originaali lainassa ollut nappi


Ensimmäinen raakavedos


Tulostettu final versio


Hieman hiontia ja sovitus paikalleen. Ajaa hyvin asiansa ja saadaan vielä hieman tasaisempi pinta työstämällä.


Ohjausakseli.
Aikoinaan tilasin jenkeistä Cognitomotolta suoran adapterin CB750:seen, jolla GSXR:n keula saadaan istumaan pyörään lähes bolt-on.


GSXR:n ohjausakseli kiinni t-palassa ja vieressä uusi muutoksen mahdollistava yksilö

Prässillä vanha pois ja uusi paikoillee.


Uusi painettuna kiinni.



Osia tulee.
Lähes kaikki osat on tilattu (kerron tän asian kuudennen kerran  ;D).
Nyt on kuitenkin saapunut uudet kumit, vilkut, pultteja, muttereita...





Vielä tulossa mm. äänenvaimentimet, etulokarin kiinnikkeet, jarruletkujen kiinnikkeet yms.



Hitsauksia ja hiomista.
Viimeisiä osia hitsattiin kiinni eilen ja jäljelle jäi käytännössä enää pakoputken kiinnikkeet sekä kaasareiden tukirauta.


Sivupalat hiottuna, letkuille ja johdoille lenkkejä jossa istuvat mukavasti roikkumatta, takahaarukkaan lankarullan kiinnityspaikka, takahaarukasta hiottu pienet palat pois kun otti kiinni moottoriin.


Rekisterikilven telinettä muokattu. Siirretty enemmän kohti vannetta sekä tukipala kiristystä varten, satulaan tehty jatkopala, takaiskarin kiinnike vahvistettu, jarruletkun kiinnike ja seisontajalkaa siirrettiin eteenpäin, koska otti kiinni mm. vaihteensiirtotankoon.



Satula ja pakoputket.

Satulan verhoilusta käyty keskustelua ja alustavasti sovittu tehtäväksi heti messujen jälkeen.
Verhoilijan pyynnöstä jatkopala hitsattiin pohjaan, jottei verhoilua jää kovin montaa senttiä "tyhjän päälle".

Pakoputkista käyty myös keskustelua ja alustavasti sovitta tehtäväksi helmikuun loppupuolelle.
Neljä käyrää koneesta, yhdistyy moottorin alla kahdeksi putkeksi ja äänenvaimentimet tulevat kummallekkin puolelle pyörää hieman jalkatappien takaa. Keraaminen pinnoite tullaan putkiin laittamaan.


Pyörän kokoominen messuja varten alkaa ensi viikolla ja samalla aletaan vääntää takakatetta.

Kyllä se tästä ja näillä näkymin pyörä valmistuu varmasti täksi kesäksi  :police:
 

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:10:55 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Tammikuu 14, 2018, 18:55:20 ip
Vastaus #21

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Keulan asennus oikeilla osilla on aloitettu.

Aiemmasta päivityksestä jo näkikin, että ohjausakseli on vaihdettu.
Eilen lyötiin laakeripesät runkoon kiinni.







Putkistoon tilattu kaksi vaimenninta ja ovat mallia tällaiset:


Ulostulot tulevat tähän tyyliin, mutta ei ihan noin pitkälle perään.




Sitten liutaan kysymyksiä teille kaikille foorumilaisille

1) Moottorin maalaus. Mitä suosittelette, kun pyörä on kuitenkin ilmajäähdytteinen. Millä maalilla ja miten? Puolikiiltävä musta on väri.

2) Mitä kaasareita kannattaa käyttää jos alkuperäiset alipaineella toimivat heivaa pois? Mielellään kuulisin listan vaihtoehtoja niin muista pyöristä kuin aftermarket-kaasareistakin.

3) Eturatas olisi hakusessa. Alla kuva alkuperäisestä boorituksesta. Nyt tarttisin siis tuolla boorituksella olevan 15- tai 16-piikkisen rattaan.
530-ketjulle. Missä pyörissä on sama booritus? (VFR?)


4) Mitä ratas-setuppeja te käytätte? Alkuperäinen taitaa olla 15/38? Miltä kuulostaa 15/40?
Enimmäkseen kaipaan alavääntöä, mutta tottakai ei mielellään 80kmh vauhdissa olisi 7000 kierrosta maantiellä.

5) Mistä löytäisin metallilaatan/tarran teetätyspaikan tyyppikilvelle?
Kuva alla.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:11:45 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Tammikuu 14, 2018, 19:49:16 ip
Vastaus #22

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 208

Tammikuu 14, 2018, 22:22:35 ip
Vastaus #23

Antti Lappalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 219
Eikös noita Keihinin CR -sarjalaisia kilpavehkeissäkin käytetä? http://www.dynoman.net/carb/keiCR.html

Tammikuu 18, 2018, 14:19:06 ip
Vastaus #24

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Tarvitsemasi ratas on JTF333 , sitä käytetään monessa Hondassa .
https://www.storm-motor.fi/merkkikohtaiset-osat/eturatas-267/
http://www.jtsprockets.com/catalogue/sprocket/JTF333/

Näissä materiaalina aluminiiteräs. Onko tietoa hitsaus mahdollisuudesta alkuperäiseen rattaaseen?
Pitää siis tehdä off-set ratas ja näin ainakin maailmalla ja muutama suomessa tehnyt.

Toinen vaihtoehto olisi tietenkin paksusta palasta esim. vesileikata ratas, mutta taitaa olla kohtuuton kustannus...


Eikös noita Keihinin CR -sarjalaisia kilpavehkeissäkin käytetä? http://www.dynoman.net/carb/keiCR.html

Näitähän niihin on laitettu. Moni maailmalla ainakin suosittelee Mikunin RS-kaasuttimia enemmän kadulle kuin Keihinin CR:iä.
Onko kokemuksia täällä näistä kaasareista?

Onko muita vaihtoehtoja?

Tammikuu 18, 2018, 23:28:50 ip
Vastaus #25

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062

Tammikuu 19, 2018, 11:36:43 ap
Vastaus #26

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43

Tammikuu 19, 2018, 20:56:50 ip
Vastaus #27

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 208
Lainaus
Näissä materiaalina aluminiiteräs.
  En ole kuullut tämmöisestä metallista , epäilen käännösvirhettä . Ammattitaitoinen hitsari pystyy tuon rattaan hitsaamaan , kuten tiedätkin . Myös Google vahvistaa asian . 

Tammikuu 19, 2018, 22:06:52 ip
Vastaus #28

Antti Lappalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 219
Lainaus
Näissä materiaalina aluminiiteräs.
  En ole kuullut tämmöisestä metallista , epäilen käännösvirhettä . Ammattitaitoinen hitsari pystyy tuon rattaan hitsaamaan , kuten tiedätkin . Myös Google vahvistaa asian .

Kromimolybdeeniterästä näyttää olevan.

Tammikuu 20, 2018, 00:24:44 ap
Vastaus #29

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 208
Kyllä , kyllä , mutta alumiiniteräs on terminä väärä . " Chromoly Steel Alloy "  on materiaali , ja  Marcus on ilmeisesti kääntänyt  alloy´n alumiiniksi , vaikka näin ei ole . Sen sijaan aluminium alloy voidaan puhekielessä kääntää alumiiniksi . Yritin siis olla hienovarainen aiemmassa viestissäni . Marcukselta näyttää peltityöt sujuvan ja muutenkin on tekemisen meininki , hyvä niin .