Kirjoittaja Aihe: Honda CB750K(Z) - New Age Cafe Racer  (Luettu 47892 kertaa)

Tammikuu 20, 2018, 01:31:04 ap
Vastaus #30

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 296
Tuloo komia peli...mutta että tuallaasella nuhapumppumoottorilla.  :(

Tammikuu 20, 2018, 15:45:42 ip
Vastaus #31

Antti Lappalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 219
Kyllä , kyllä , mutta alumiiniteräs on terminä väärä . " Chromoly Steel Alloy "  on materiaali , ja  Marcus on ilmeisesti kääntänyt  alloy´n alumiiniksi , vaikka näin ei ole . Sen sijaan aluminium alloy voidaan puhekielessä kääntää alumiiniksi . Yritin siis olla hienovarainen aiemmassa viestissäni . Marcukselta näyttää peltityöt sujuvan ja muutenkin on tekemisen meininki , hyvä niin .

Juu väärähän se termi on. Marcus ei ole käännösvirhettä tehnyt vaan Storm Motor. Alloy tarkoittaa metallien seosta. Aluminium alloy on alumiiniseos, johon on lisätty esim. kuparia tai magnesiumia.

Tammikuu 21, 2018, 19:18:38 ip
Vastaus #32

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Tuloo komia peli...mutta että tuallaasella nuhapumppumoottorilla.  :(
Kiitos! Ja tossa oot ihan oikeassa  ;D Onhan toi aika ruohonleikkuri, mutta eiköhän se daily cruiserina vielä mee.

Itellä ollu käytössä mm. yli 200hv GSX-R ja niihin vähän katosi into, kun aina pelkää, että millon lähtee henki.
Saattaa myös vaikuttaa, ettei kyseisellä pyörällä osannut ajaa normaalisti kun tiesi tehoreservin  ::)



Marcukselta näyttää peltityöt sujuvan ja muutenkin on tekemisen meininki , hyvä niin .
Pakko tähän sanoa, että peltityöt ja monet muutkin prosessit on opittu vasta tämän projektin tiimoilta ja lähinnä "virheistä oppii"-menetelmällä.
Hitsaamisen opettelu olisi vielä bucket listillä, mutta kun ei ole konetta niin on hitsaamista työkseen tekeviä tuttuja tällä saralla työllistetty.



Kyllä , kyllä , mutta alumiiniteräs on terminä väärä . " Chromoly Steel Alloy "  on materiaali , ja  Marcus on ilmeisesti kääntänyt  alloy´n alumiiniksi , vaikka näin ei ole . Sen sijaan aluminium alloy voidaan puhekielessä kääntää alumiiniksi . Yritin siis olla hienovarainen aiemmassa viestissäni . Marcukselta näyttää peltityöt sujuvan ja muutenkin on tekemisen meininki , hyvä niin .
Juu väärähän se termi on. Marcus ei ole käännösvirhettä tehnyt vaan Storm Motor. Alloy tarkoittaa metallien seosta. Aluminium alloy on alumiiniseos, johon on lisätty esim. kuparia tai magnesiumia.
Tämän sainkin jo varmistettua ja uusi ratas on ostettu. Ensi viikolla aletaan hommiin  ;)
Kiitos kuitenkin vastauksista!

Tammikuu 21, 2018, 19:32:56 ip
Vastaus #33

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Viikonlopun aikana sain pyörän koottua "kasaan" vajaan kahden viikon päästä pidettäviä mp-messuja varten.
Osien istuvuudessa monia kohtia, jossa istuvuus on mallia "surkea", mutta menettelee nyt tämän vuoden messut.

Mm. keula on sinne päin paikoillaan, ylempi t-pala, mittaristo jne. ovat liian korkealla. Kaasarit on sinne päin kiinni ja kaksi filsua ei mahdu vielä edes paikoilleen. Putki on vaan muodollisuuden takia paikoillaan, vaihteensiirtäjäntanko nipparilla kiinni jne.

Nyt on puolitoista viikkoa aikaa laittaa mahdollisimman monta asiaa vielä kuntoon. Takakatteen haluaisin tehdä asap, jotta pyörä näyttäisi enemmän valmiilta. Muutamia hiilikuituosia työnalla.

Tässä kuitenkin fiiliskuvat, joiden perusteella on todella tyytyväinen miltä pyörä nyt näyttää  8)
Hyvä siitä tulee!












Pyörä siis projektikuntoisena nähtävillä mp-messuilla Helsingin messukeskuksessa Petrol Circuksessa pe 2.2-su 4.2.
Tulkaa poikkee  :P
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:12:50 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Tammikuu 21, 2018, 22:02:48 ip
Vastaus #34

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1525
Onhan se, näkö muuttunut, on!  ;D
Pienenä yksityiskohtana tuolla satulan alla oleva sähkölaite- ja akkukotelot. Kuvista en saa selvää, että onko niiden pohjassa reikiä, mistä vesi pääsee pois... Sinne saattaa jostain vettä kuitenkin päästä!

Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Tammikuu 22, 2018, 13:15:15 ip
Vastaus #35

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Onhan se, näkö muuttunut, on!  ;D
Pienenä yksityiskohtana tuolla satulan alla oleva sähkölaite- ja akkukotelot. Kuvista en saa selvää, että onko niiden pohjassa reikiä, mistä vesi pääsee pois... Sinne saattaa jostain vettä kuitenkin päästä!

Kotelossa on kaksi reikää vedenpoistoa varten. Pohjakumiin tulee vielä muutama ura, joiden avulla vesi ohjautuu alemmas ja reikiin.

Tammikuu 23, 2018, 19:29:11 ip
Vastaus #36

Antti Lappalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 219

Helmikuu 06, 2018, 16:55:54 ip
Vastaus #37

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
oliko pyörä eka kertaa näyttelyssä sun pyörä,kiva kuitenkin nähdä paikanpäällä,aina tsemppaa jos muutkin näkee

Helmikuu 10, 2018, 11:33:25 ap
Vastaus #38

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Hieno on!
Kiitos!  :)


oliko pyörä eka kertaa näyttelyssä sun pyörä,kiva kuitenkin nähdä paikanpäällä,aina tsemppaa jos muutkin näkee
Pyörän kanssa olin ensimmäisessä näyttelyssä ikinä. Kyllähän se antaa motivaatiota kun saa palautetta ja näkee, että ihmiset kiinnostuu pyörästä ja keskustelee messuilla siitä.

Haasteellista näissä messuissa on se, että harvoin pääsee keskustelemaan muiden kanssa, kun itse tulee pyörittyä muualla ja pyörän vieressä patsastelu on vähän tylsää hommaa  ;D

Kesällä sitten paremmin tapahtumissa ja miiteissä

Helmikuu 10, 2018, 12:23:00 ip
Vastaus #39

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Messut on ohi ja ne meni loistavasti!

Tässä muutamat kuvat messuilta:










Aina mukava nähdä ihmisiä katsomassa ja keskustelemassa omasta projektista. Ainakin sivusilmällä katsottuna pyörä kiinnosti, vaikkei se valmis ollutkaan.

Kuten varmaan arvaattekin ja oikeudenmukaisesti näin sen pitääkin mennä, pyörälle ei tullut palkintoja kotiin vietäväksi  ;D
Aivan liian keskeneräinen ja muut rakennetut pyörät olivat todella hienoa ja mielestäni taso oli kova. Hienoa!
Katsotaan sitten ens vuonna uudestaan  ;)

Messuilla kävijät saattoivat huomata, että takakate oli susip***a!
Tein sen nopeesti päivässä puusta, koska pyörä olisi näyttänyt todella säälittävältä ilman minkään näköistä takakatetta.


Pohja tehtynä


Järkyttävä määrä hiomista ja lisää hiomista


Viimenen versio, jonka jälkeen kitti päälle ja maaliin.

Tämä takakate ei ole kovinkaan lähellä sitä mitä lopulliseen versioon on suunnitteilla.



Törmättiin myös isoon ongelmaan, jota ei oltu huomioitu. Kuvasta alta näkee hieman:

Iskarin yläpään säiliö lähtee sen verran ikävää suuntaan, ettei kaksi keskimmäistä filtteriä mahdu paikoilleen...

Ostin uudet iskarit ja näistä on nyt suunnitteilla jotain sellaista, mitä ei kovin usein vastaan tule. Palataan tähän myöhemmin.




Tänään illasta kaveri tulee hitsaamaan seisontajalan yhteen eli sitä jouduttiin lyhentämään reilusti, koska pyörä on madaltunut alkuperöisestä aika paljon.
Samalla hän ottaa työnalle offset eturattaan hitsaamisen.


Ketjuksi tulee 530:nen.
Vanhasta rattaasta sorvataan hampaat pois sekä kummaltakin puolelta keskikieleke.
Uudesta rattaasta sorvataan toiselta puolelta keskikieleke pois.


Sen jälkeen rattaat hitsataan yhteen.

Satula on tiputettu verhoilijalle ja se valmistuu lähiviikkoina. Uskon, että tulee aivan törkeen hieno!
Ens viikolla pyörä toimitetaan mestarimiehelle Mänttään, jossa hän tekee pyörään putkiston. Pyörä makaa siellä työnalla about pari viikkoa.

Saattaa siis olla, että projektin päivityksissä on nyt hieman hiljaiseloa muutaman viikona, jonka jälkeen alkaa kova kiri ennen kesää.


Yksi kysymys on mielessä, johon tarttisin teidän apua.
Saattaa olla tyhmä kysymys, koska en oo tehny ns. kotitehtäviä ja ottanut kunnolla selvää. Suoraan nopeesti googlesta en löytäny vastausta.

Mitä vaihtoehtoja on DOHC koneeseen päivittää elektroninen sytytys?
Ja onkos DOHC:ssa valmiina jo elektroninen sytytys?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:14:17 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Helmikuu 10, 2018, 14:08:33 ip
Vastaus #40

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1829
Tuossa on jo valmiina elektroninen.
Moottorissa olevat palikat (ei taida olla kuin lukijat) löytyvät oikealta puolelta kammenpäästä pikkukannen alta.

Helmikuu 10, 2018, 19:31:20 ip
Vastaus #41

antero nuuttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 102
Mun mielestä KZ on ihan hyvä valinta,eikös näillä ajettu aikanaan kisaakin,
ainakin amerikan maalla.
Kahvee pyöriä tehdään melkeinpä mistä vaan.
Jos Hondasta puhutaan niin esim. tonnisesta wingistä
tai viissatasesta ceeäksästä.
Enemmän koozetassa on sukupuolielintä kuin edellä mainituissa.

Helmikuu 11, 2018, 01:15:47 ap
Vastaus #42

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1829
Hyvä kone kaffilakulkineeseen.
Eihän kahville ole tarkoituskaan mennä kolmeasataa, vaan näyttävästi.

Helmikuu 12, 2018, 07:52:16 ap
Vastaus #43

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Tuossa on jo valmiina elektroninen.
Moottorissa olevat palikat (ei taida olla kuin lukijat) löytyvät oikealta puolelta kammenpäästä pikkukannen alta.
Näin muistelinkin. Onko suoraan antaa vinkkejä sytkän parantamiseen?
Uudet puolat, tulpanhatut ja -johdot on. Itse sytkään upgradea?


Täytyy heti pyytää anteeksi vastarannankiiskeys.

Nii`in hieno kuin lopputulema onkin, niin jaksan ihmetellä moottorivalintaa.

Itselläni on KZ ja vaikka moottorina hieno onkin, niin luonteeltaan täysin hengetön. Sähkömoottori.

Eihän sitä enää muuttaa voi, mutta joku kawan vanhempi R moottori, tai suzukin I-ö, ois ollu ikään kuin "munakkaampi".
Ehkä niitä on jo rakennettu tarpeeksi ja tämä on uusi ja erilainen; "new age"

Tietty jos tosta saa kutiteltua paaaaljon enemmän tehoa ja sopivasti ääntä, niin mikä ettei....

Kunnioitan kovasti innovaatiota ja käden taitoa, mutta moottori jää tuossa hieman alakynteen muuhun rakennelmaan suhteutettuna.
Anteeksi ei omia mielipiteitä tartte pyydellä  ;D
Olen osittain samaa mieltä ja osittain eri mieltä.

Oma kokemukseni isojen pyörien saralta on lähes kaikki kyykkypyöristä. Niillä pääsi kolmensadankerhoon ja pikkuhiljaa alko tulee se fiilis, että koska tiedän kuinka paljon voimaa pyörästä löytyy, niin hiljaa ei osannut ajaa.

KZ ja kahvilakilpuri valinta perustui nimenomaan nautiskeluajamiseen eli en halunnut että tehoreserviä olisi älyttömästi, ja että aina saa pelätä omasta hengestä  ;D

En itse ole KZ tai edes CB Hondaa koskaan ajanut, mutta uskoisin, että sillä eteenpäin pääsee ja kyllä se nyt sen verran kiitettävästi kiihtyy, että sillä on mielekästä ajaa.

Lisäksi tämä aihio löytyi hyvään hintaan, joten siinä päädyttiin myös moottorin puolesta pidättäytyä.

Tehoa ei varmastikkaan tulee lisää alkuperäiseen, mutta uskoisin, että ääntä kyllä tulevilla putkilla piisaa.
Tuossa olen samaa mieltä, että ulkonäöstä tuli hieman raaempi mitä olin suunnitellut ja siihen nähden tehot/moottori tulee olemaan alimitoitettu.

Tämän kanssa on nyt vaan elettävä  :)


Mun mielestä KZ on ihan hyvä valinta,eikös näillä ajettu aikanaan kisaakin,
ainakin amerikan maalla.
Kahvee pyöriä tehdään melkeinpä mistä vaan.
Jos Hondasta puhutaan niin esim. tonnisesta wingistä
tai viissatasesta ceeäksästä.
Enemmän koozetassa on sukupuolielintä kuin edellä mainituissa.
Mielestäni myös KZ on hyvä aihio ja niitä on vähemmän rakenneltu


Hyvä kone kaffilakulkineeseen.
Eihän kahville ole tarkoituskaan mennä kolmeasataa, vaan näyttävästi.
Juuri näin!  :)

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2018, 07:56:12 ap kirjoittanut Marcus Hydén »

Helmikuu 12, 2018, 19:54:01 ip
Vastaus #44

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1541
En ole minäkään CB750 testannut koskaan, mutta CB900 bold'or oli 2-3kesää aikoinaan ajossa 90-luvulla,  oli muistaakseni 96hv. Ihan mukava peli.
Joskus tyyppisen kaverin 500CB Hondaa, se ei kyllä liikkunut mihinkään, oli 70 lukuinen ja  rotta malliin rakenneltu, siitä oli kyllä poljettu pollet jo makkaratehtaalle.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...