Kirjoittaja Aihe: Honda CB750K(Z) - New Age Cafe Racer  (Luettu 52141 kertaa)

Helmikuu 13, 2018, 00:04:12 ap
Vastaus #45

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1921
En ole minäkään CB750 testannut koskaan, mutta CB900 bold'or oli 2-3kesää aikoinaan ajossa 90-luvulla,  oli muistaakseni 96hv. Ihan mukava peli.
Joskus tyyppisen kaverin 500CB Hondaa, se ei kyllä liikkunut mihinkään, oli 70 lukuinen ja  rotta malliin rakenneltu, siitä oli kyllä poljettu pollet jo makkaratehtaalle.

Ei se viissatanen uutenakaan ole mihinkään kulkenu. Sitä on turha verrata.
Tuo boldoori on vain suurennettu KZ, joten aika lähellä menee ominaisuudet sitä.
Toki isommassa on selkeästi enemmän vääntöä pidemmän iskun takia. Ja onhan siinä 10kW enemmän tehoakin.

Helmikuu 13, 2018, 18:59:02 ip
Vastaus #46

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1484
Ei noilla ns. "nuorilla" ole mitään mahdollisuutta asettua 80 luvun alun maailmaan. Silloin duunarit ajettiin 70 luvun alun autoilla joissa oli jotain 40 - 60 hevosta ja 0-100 jossain 15 sek. kinttaalla. Joku 200 bensamersu oli mahoton tykki olihan siinä 94 hv, alffoissa oli sitten ihan muita lukuja kaksilla tupla kaasareilla mutta harva niihin pysty. Tai sitten kun tuli 300D mersu jota pidettiin mahottomana vaunuveturina mitä siinä oli jotain 85 hv. Mitä mopoja oli niin viis satku oli kova sana ja 50 hv iso lukema, semmonen 400:n honda Super dream missä oli 43 hv laukkasi 400 m tohon 15 sekkaa että autot jäi kun seisomaan. Kun tämä KZ tuli 16 venttiili kannella ja melkeen 80 heppaa niin se oli ihan järjetön vallankumous nille jonka sen pysty hankkimaan. 400 m johonkin 12 sekkaa pintaan niin sillähän olis pärjännyt 110 mm takanakilla Räyskälässäkin ihan komeasti. Kunnon täyttöaste kun tarpeeksi reikiä kannessa ja tasanen vääntö kun tieokonepelissä vaikka ei niitä silloin vielä ollu. Otti huiput 200 suht helposti kun silloin vakio autot meni jotain max 160. Että älkää pilkatko KZ:aa aikansa huipputuote vaikka ei ehkä nyky tietokonepeleille pärjäisikään, no eipä tarvittu luiston tai keulimisen estoja.

Helmikuu 13, 2018, 20:48:12 ip
Vastaus #47

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 488
Vertaapa H1 500 Kawaan, H2:sta puhumattakaan...

Helmikuu 28, 2018, 21:53:14 ip
Vastaus #48

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Pyörä on parasta aikaa JL Mekaniikalla Mäntässä putkien valmistuksessa ja nouto valmiina se pitäisi olla maaliskuun puolessa välissä.
Janne tekee samalla myös kierroslukuvaijerin/kaapelin reikään tulpan, jotta öljyt ei roisku pitkin konetta. Kierroslukumittaria tähän ei siis tule.

Ennenkuin pyörä vietiin Mänttään ehdittiin saada valmiiksi muutamia asioita.

Valmiiksi tuli seisontajalan lyhennys. Pyörä kun on huomattavasti alkuperäistä korkeutta matalampi.


 



Hitsattiin runkoon myös pieni tappi, joka estää seisontajalan iskeytymisen maalattuun runkoon. Pitää vielä hankkia pieni kuminen tutti tuohon tapin päähän, ettei itse seisontajalasta irtoa maalit heti.




Kulma on juuri hyvä  ;D


Kaveri sai tehtyä offset eturattaan valmiiksi


Näyttää todella hyvältä ja toimii erinomaisesti


Pientä hommaa on vielä ketjulinjan kanssa, mutta lähes suoraksi se saatiin.


Satula tuli Satula Ilkalta. Todella hyvää työtä ja jälki on erinomaista.


Tykkään!!  8)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:17:43 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Maaliskuu 19, 2018, 15:34:05 ip
Vastaus #49

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Päivitystä!

Kuten aiemmin kerroin JL Meccanica Mäntässä suorittaa projektiin putkiston alusta loppuun sekä tekee tulpan kierroslukuvaijerin reiälle.

N. 1,5 viikkoa sitten JL Meccanican avulla löytyi Saksasta huomattavasti paremmat kaasarit (säätöjen suhteen) ja niistä alettiin kauppoja hieromaan.
Soittelin puolin ja toisin Saksaan. Myyjä kertoi, että ovat kunnossa ja suoraan ajosta tulleet.

No ei muutakun rahat etukäteen saksalaiselle ja sormet ristiin, että paketti ensinnäkin tulee ja toiseksi, että siellä on oikea tavara.
Itsekin logistiikka-alalla työskentelevänä törmättiin tähän perinteiseen Suomen Postiin  ::)

Paketti Saksasta Suomeen 2 päivää. Paketti Helsingistä Tampereelle omiin käsiin 7 päivää  ;D

Lopulta lähetyksen sain ja sieltä löytyi tällanen rivi:




-85 vuoden GSX-R:n kaasuttimet eli Mikunin VM29SS suoravetokaasarit.

Mukaan tuli vielä n. 6 sarjaa eri kokoisia suuttimia.

Nämä tietenkin toimitettiin asap Mänttään, jotta siellä voidaan tehdään jakomuutos kaasareihin ja sovittaa ne oikein.


Eilen sain pyörän haettua pois Mäntästä ja jälki on kaikilta osin erittäin hyvää.
Katsokaa JL Meccanican -facebook sivusto ja ihailkaa töitten jälkiä  ;) (ja ei ole maksettu mainos)


Kierroslukuvaijerin reiän tukkiminen toteutettiin irroitettavalla mallilla, joten tarvittaessa sitä voidaan vielä käyttää.



Kaasarit sovitettiin jaonmuutoksella paikalleen sekä tehtiin soviteholkit, joille ne saatiin istumaan uusiin CB:n imukurkkuihin.



 
Jaonmuutosta tehdessä kaasareiden kunto tuli tarkastettua ja ne ovat hyvässä kunnossa. Ainut asia mikä piti vaihtaa oli ryyppytanko, joka oli vääntynyt.
Ulkopuolen puhdistus tosin vielä edessä.

Filtterit menivät tilaukseen vaikkakin nuo velocity stackit näyttää hyvältä.  :P


Putkiston kanssa kahden ulostulon lähtökohdasta päädyttiin yhteen ulostuloon, muun muassa ketjun takia, ulostulon liian pitkälle taakse viennistä johtuen.

Lisäksi maavara haluttiin pitää mahdollisimman suurena, johtuen pyörän madaltumisesta mm. keulan vaihdon takia.
Tästä syystä 4-1 putkisto ei tullut kysymykseen, koska liitoskohta on todella paksu.

JL Meccanica ehdotti, että teemme 4-2-1 putkiston, jollaisia ovat tehneet ennenkin.

Ensimmäiset kuvat liitoskappaleista:


Päädyimme myös tekemään putken jousikiinnityksillä.

Juuri äsken napsatut kuvat valmiista putkesta:


Jotta putket saatiin siististi edestä, päätimme että öljynsuodatinta ei tarvitse saada irroitettua putken kiinni ollessa.











On tiedossa, ettei tämä varmasti hiljaisin laite ole, mutta tuossa "vaimentajassa" on kyllä pitkä huilu ja villat päälle, niin katsotaan saadaanko äänet edes jollain muodolla fiksulle tasolle.

Muussa tapauksessa oikeanlaisen vaimentimen ostohommiin.


Perjantaina pääsen muuttamaan uuteen väliaikaiseen talliin, jonka jälkeen alkaa todella armoton työstäminen.
Suurimpina tehtävinä seuraavaksi takakate, takajousi ja ketjulinja.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:19:20 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Maaliskuu 19, 2018, 16:07:12 ip
Vastaus #50

Kai Vuori

  • Vieras

Huhtikuu 07, 2018, 13:41:30 ip
Vastaus #51

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Tallissa tapahtuu ja kesäkuu lähenee kovaa vauhtia!

Oma henkilökohtainen deadline on asetettu kesäkuun ensimmäiseen päivää. Jos suuremmilta vastoinkäymisiltä sekä aikatauluongelmilta vältytään, uskoisin tämän kulkineen vihdoin valmistuvan  ::)

Varmasti jossakin päivityksessäni kirjoitinkin eli oma taloyhtiön tallipaikka meni käyttökieltoon julkisivuremontin takia ja uuden paikan metsästys alkoi.
Viime viikolla pääsin kamat kantaa sisään ja pakko sanoa että tilaa ainakin riittää  ;D






Nopee recap mitä on tehty...

Äänenvaimentimeen teimme uuden "huilun", jotta äänenvaimennusvillaa saisi sisään laittaa.
Kukaan ei tiedä millasta meteliä toi putkisto pitää, mutta oletettavaa on, että kohtuu raakaa ja kovaa.

Uusi takaratas ja ketjut tulivat postissa. Ketju on 530 X-ring ja takarattaana Snellin 40-piikkinen.

Ketjulinjan kanssa on tapeltu useampi kuukausi ja nyt näyttää siltä, että offset eturattaalla tämä ongelma on ratkaistu.


Eturatas paikallaan ja ketju hollillaan


Ketju hollillaan uudella takarattaalla




Ketjunlinjaukseen helpotti jonkun verran ostaa tuo vekotin. Tästä kuvasta linja ei näytä ihan suoralta, mutta kamerin sijainti tekee kuvaan heti heittoa.


Yleiskuva ketju paikallaan


Takapäähän laitoimme uudet ketjunkiristyspultit, koska vanhat olivat hapettuneet ja kanta niissä hyvinkin pieni.
Hetki sitten tilasin juuri uudet pyöränlaakerit eteen ja taakse.



Ensimmäistä kertaa ikinä pääsen myös kokeilemaan satulan istuvuutta tankin kanssa.
Omaan silmään se näyttää erinomaiselta ja ajoasentoa pääsee vähän enemmän fiilistelee.

(HUOM! Älkää huomioiko messuja varten tehtyä takakatetta. Näyttää ihan pers**ltä, mutta sai kuviin enemmän viimeistelyn tuntua  ;D)






Kyllä siitä hieman cafe racermaisia piirteitä vielä löytyy


Omaan mieleen muodot tässä kuvassa korostuu hienosta






Bensahanan sijaintia ja sen toimivuutta epäiltiin hieman, koska tankki on etunojassa ja hana sijaitsee takapäässä tankkia.
Kysymyksiä on esitetty, että toimiiko ja tulee bensaa järkevä määrä sieltä pihalle.

Testasimme tämän:
Tankin kapasiteetti 15 litraa.
Bensahana ON-asennossa ulos tuli 11 litraa.
Bensahana tämän jälkeen vara-tankki asennossa ulos tuli 3L

Käytännössä siis 1-2 litraa jää tankkiin kun kone ei enää polttoainetta saa.

Ei siis mitään ongelmaa.
Tottunut itse pitämään aina puolitankkia vähintään niin kyllä tuolla pitäs tarpeeksi päästä.
Matkapyöräähän tässä ei olla rakentamassa.


Uusi rekisterikilven teline tuli ja siitä pitää sorvauttaa pieni pala pois, jotta toimii.
Virtalukko tuli ja sille löydettiinkin jo paikka rungosta.


Ensi viikolla olisi tarkoitus tehdä pienempiä hommia kun takajousi on vielä postissa.
(Kahta jousta ei laiteta ja niistä kuullut niin paljon negatiivista, että jätetään väliin)

Päivitetääs jälleen kun kerrottavaa löytyy!



« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2018, 15:20:53 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Huhtikuu 23, 2018, 15:21:39 ip
Vastaus #52

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Projektin kuvien linkit päivitetty. Kaikki katosi pari päivää sitten.

Edistymispäivitystä tulossa loppu viikosta  ;)

Toukokuu 05, 2018, 11:40:40 ap
Vastaus #53

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Isoja haasteita ratkaistu viime viikkoina.

Takajousi.
Alkuperäisessä GSXR1000:sen takajousessa oli kaasusäiliö, joka tuli pahasti filttereiden tielle.
Tähän ratkaisuna etsin pitkään uutta iskaria, joka lopulta löytyy Suomesta.

YSS MZ456-305TR-28X. Kyseinen malli tehty Honda CB600:seen ja oli pituudeltaan 305mm.


Ongelmaksi tämän jousen kanssa tuli alapään kiinnitys. Siinä ei ollut haarukkamallista kiinnikettä ja kyseisessä mallissa ei myöskään ollut vaihdettavaa kiinnikettä.


Tarvittava haarukkakiinnike vanhassa iskarissa


Uuden jousen silmukkakiinnike

Selvittelyn jälkeen otin yhteyttä YSS jälleenmyyjään Hakala Serviceen Virroille ja sieltä tuli suora vastaus: "kyllä me se alapään kiinnike sinne saadaan vaihdettua"  8)

Jousi Virroille ja siellä vaihdettiin koko alapää ja varsi, jonka jälkeen haarukka saatiin kiinni. Pituus kasvoi 320mm, joka sopi minulle paremmin kuin hyvin!!


Valmista!

Nyt on takajousi kiinni jo tehtyyn kiinnikepaikkaan. Jousi on juuri tarpeeksi jäykkä eli perä ei tipu siihen istuessa ja meno tulee olee vakaata.




Asento loistava. Tarpeeksi tilaa takarenkaan ja takapään välissä


Jenkeistä tuli osalähetys.
4into1:sta tilasin uudet huomattavasti laadukkaammat suodattimet "all-black", seisontajalanjousen sekä uudet pakoputken tiivisteet.
Suodattimet vaikuttavat hyvältä ja nyt ne myös mahtuvat ongelmitta paikoilleen.
Näyttävät myös erityisen hyvältä  :police:






Osia on tullut hankittua jälleen reilusti ja ostettavia osia alkaa olla enää minimaalisen vähän.
Viimeisemmiksi tuli hankittua:
- Kawasaki Z750 -06 kytkinkahva-asetelma (koska GSXR:n oma ei käynyt, johtuen nestekytkimestä)
- Shorty-malliset jarru- ja kytkinkahvat
- Uudet mustat etu- ja takajarrunestesäiliöt
- Kumiosia mm. tankin kiinnitykseen sekä seisontajalan stoppari
- Pikakaasukahva
- Polttoainesuodatin ja letkut
- Jarruletkut säiliöiden ja sylintereiden väliin




Z750 kytkinkahvarunko ja uusi kahva


GSXR1000 jarrukahvarunko ja uusi kahva

Lisäksi tulossa on vielä:
- Uusi akku
- Paljon sähköjohtoa ja liittimiä sekä sukkaa johtojen päälle
- Nahkavaha satulaan
- Uudet peilit


Polttoainetankin sisäpinnoitukseen hankin Por15-setin, jossa tankin sisälle saadaan suojaava ruostumista estävä pinnoite.
Tämän suorittamisesta lisää myöhemmin.


Sähköjen tekemistä on myös alustavasti alettu tekemään.


Vanha johtosarja kaivettu esiin ja uusia komponentteja mallattu paikalleen.

Tässä työnsarkaa riittää, mutta apuna on paljon sähkökaavioita sekä sähkötekniikasta ymmärtävä henkilö.


Ostin aikoja sitten kahvojen päähän tulevat vilkut sekä peilit.
Tässä ongelmaksi muodostui niiden yhtäaikainen asennus.

Kummatkin asentuvat kahvojen päihin, joten suoraan ei saa kumpaankin yhtäaikaa asennettua.
Tämäkin ratkaistiin luovasti.


Alkuperäinen asetelma. Vilkku, pultti, kumi, prikka ja mutteri. Mutteria kiristämällä kumi laajenee ja voimakkaasti työntämällä tangon sisään, pysyy vilkku paikallaan. Samanlainen asetelma on myös peileissä.

Homma ratkaistiin seuraavasti.
Ostin kierretangon (hienolle 1mm nousulla kuten itse vilkussa oli). Se porattiin läpi keskeltä, jotta johdot saadaan ulos.
Kierretanko vilkkuun, perään soviteholkit peiliä varten (puuversio kuvassa, joka teetetään metallista).
Peili holkkien päälle -> perään mutteri, jotta peili pysyy tiukasti kiinni vilkussa.
Kumitutti (haen vielä pitemmän) -> prikka -> mutteri.

Kuvat:

Asetelma räjäytettynä (mutteri puuttuu välistä ja toinen holkki on puuta)


Valmis asetelma (mutteri puuttuu välistä ja toinen holkki on puuta)

Tällä asetelmalla kummatkin saatiin yhdistettyä ja pyörästä löytyy niin peilit kuin vilkutkin.

Cliparit on viety sorvarille, joka tekee sisäreikää hieman pidemmäksi ja poraa läpiviennit johdoille.
Johdot tulevat ohjainlaitteiden boksien sisältä alkuperäisten johtojen mukana ulos.


Tästä jatketaan eteenpäin agendana sähköt, keula valmiiksi, koekäynnistys ( ???), takakate ja maalaus.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2018, 11:44:23 ap kirjoittanut Marcus Hydén »

Toukokuu 06, 2018, 10:34:27 ap
Vastaus #54

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1921
Poliisia varten pitää olla takana erilliset vilkut, sarvenpäät käy vain etuvilkuista. Jotkut miniminit johonkin.....

Toukokuu 07, 2018, 11:23:45 ap
Vastaus #55

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Poliisia varten pitää olla takana erilliset vilkut, sarvenpäät käy vain etuvilkuista. Jotkut miniminit johonkin.....

Taakse on vilkut laitettu myös  :)

Toukokuu 07, 2018, 12:34:05 ip
Vastaus #56

Jari Petteri Heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Mahdoitko selvitellä millainen yksipuoleinen taka swinggi tuohon sopisi? Olisiko esim VFR:n  takahaarukan sovittaminen isokin savotta?

Hieno projekti kyllä sulla, seurannassa on.

Toukokuu 08, 2018, 08:28:52 ap
Vastaus #57

Henri Väisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Mistä olet hommannut tuon takavalon ja onko E-hyväksytty? Tarkoitus alkaa rakentamaan omaa ja tuon tyylinen valo itselläkin mielessä.
Hieno pyörä kyllä tulossa!

Toukokuu 08, 2018, 08:55:07 ap
Vastaus #58

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1593
Heijastinhan tuonne perään pitäisi myös jotenkin saada kiinnitettyä?  ???
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Toukokuu 09, 2018, 09:34:56 ap
Vastaus #59

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Mahdoitko selvitellä millainen yksipuoleinen taka swinggi tuohon sopisi? Olisiko esim VFR:n  takahaarukan sovittaminen isokin savotta?

Hieno projekti kyllä sulla, seurannassa on.

Selvittelin ja se olisi ollut ideaalinen omien ajatusten kanssa.
Silloin ei ikävä kyllä sopuhintaan löytynyt.

Itseasiassa muutama viikko sitten löytyi suomesta myynnissä yksi swingi ja sitä kuolasin, mutta päätin että saadaan pyörä nyt ajoon tällä setupilla.

Rakennetaan sit uus jossain vaiheessa  ;D


Mistä olet hommannut tuon takavalon ja onko E-hyväksytty? Tarkoitus alkaa rakentamaan omaa ja tuon tyylinen valo itselläkin mielessä.
Hieno pyörä kyllä tulossa!

Takavalon hyväksyntiä en ole katsonut. Harvoin niitä tutkitaan.
Tietääkseni kyseisen tyyppisiä valoja saa hyväksyttyinä, mutta äkkiseltään en osaa sanoa mistä ja hinta todennäköisesti pomppaa reilusti.