Isoja haasteita ratkaistu viime viikkoina.
Takajousi.
Alkuperäisessä GSXR1000:sen takajousessa oli kaasusäiliö, joka tuli pahasti filttereiden tielle.
Tähän ratkaisuna etsin pitkään uutta iskaria, joka lopulta löytyy Suomesta.
YSS MZ456-305TR-28X. Kyseinen malli tehty Honda CB600:seen ja oli pituudeltaan 305mm.

Ongelmaksi tämän jousen kanssa tuli alapään kiinnitys. Siinä ei ollut haarukkamallista kiinnikettä ja kyseisessä mallissa ei myöskään ollut vaihdettavaa kiinnikettä.

Tarvittava haarukkakiinnike vanhassa iskarissa

Uuden jousen silmukkakiinnike
Selvittelyn jälkeen otin yhteyttä YSS jälleenmyyjään Hakala Serviceen Virroille ja sieltä tuli suora vastaus: "kyllä me se alapään kiinnike sinne saadaan vaihdettua"

Jousi Virroille ja siellä vaihdettiin koko alapää ja varsi, jonka jälkeen haarukka saatiin kiinni. Pituus kasvoi 320mm, joka sopi minulle paremmin kuin hyvin!!

Valmista!
Nyt on takajousi kiinni jo tehtyyn kiinnikepaikkaan. Jousi on juuri tarpeeksi jäykkä eli perä ei tipu siihen istuessa ja meno tulee olee vakaata.


Asento loistava. Tarpeeksi tilaa takarenkaan ja takapään välissä
Jenkeistä tuli osalähetys.
4into1:sta tilasin uudet huomattavasti laadukkaammat suodattimet "all-black", seisontajalanjousen sekä uudet pakoputken tiivisteet.
Suodattimet vaikuttavat hyvältä ja nyt ne myös mahtuvat ongelmitta paikoilleen.
Näyttävät myös erityisen hyvältä



Osia on tullut hankittua jälleen reilusti ja ostettavia osia alkaa olla enää minimaalisen vähän.
Viimeisemmiksi tuli hankittua:
- Kawasaki Z750 -06 kytkinkahva-asetelma (koska GSXR:n oma ei käynyt, johtuen nestekytkimestä)
- Shorty-malliset jarru- ja kytkinkahvat
- Uudet mustat etu- ja takajarrunestesäiliöt
- Kumiosia mm. tankin kiinnitykseen sekä seisontajalan stoppari
- Pikakaasukahva
- Polttoainesuodatin ja letkut
- Jarruletkut säiliöiden ja sylintereiden väliin


Z750 kytkinkahvarunko ja uusi kahva

GSXR1000 jarrukahvarunko ja uusi kahva
Lisäksi tulossa on vielä:
- Uusi akku
- Paljon sähköjohtoa ja liittimiä sekä sukkaa johtojen päälle
- Nahkavaha satulaan
- Uudet peilit
Polttoainetankin sisäpinnoitukseen hankin Por15-setin, jossa tankin sisälle saadaan suojaava ruostumista estävä pinnoite.
Tämän suorittamisesta lisää myöhemmin.
Sähköjen tekemistä on myös alustavasti alettu tekemään.

Vanha johtosarja kaivettu esiin ja uusia komponentteja mallattu paikalleen.
Tässä työnsarkaa riittää, mutta apuna on paljon sähkökaavioita sekä sähkötekniikasta ymmärtävä henkilö.
Ostin aikoja sitten kahvojen päähän tulevat vilkut sekä peilit.
Tässä ongelmaksi muodostui niiden yhtäaikainen asennus.
Kummatkin asentuvat kahvojen päihin, joten suoraan ei saa kumpaankin yhtäaikaa asennettua.
Tämäkin ratkaistiin luovasti.

Alkuperäinen asetelma. Vilkku, pultti, kumi, prikka ja mutteri. Mutteria kiristämällä kumi laajenee ja voimakkaasti työntämällä tangon sisään, pysyy vilkku paikallaan. Samanlainen asetelma on myös peileissä.
Homma ratkaistiin seuraavasti.
Ostin kierretangon (hienolle 1mm nousulla kuten itse vilkussa oli). Se porattiin läpi keskeltä, jotta johdot saadaan ulos.
Kierretanko vilkkuun, perään soviteholkit peiliä varten (puuversio kuvassa, joka teetetään metallista).
Peili holkkien päälle -> perään mutteri, jotta peili pysyy tiukasti kiinni vilkussa.
Kumitutti (haen vielä pitemmän) -> prikka -> mutteri.
Kuvat:

Asetelma räjäytettynä (mutteri puuttuu välistä ja toinen holkki on puuta)

Valmis asetelma (mutteri puuttuu välistä ja toinen holkki on puuta)
Tällä asetelmalla kummatkin saatiin yhdistettyä ja pyörästä löytyy niin peilit kuin vilkutkin.
Cliparit on viety sorvarille, joka tekee sisäreikää hieman pidemmäksi ja poraa läpiviennit johdoille.
Johdot tulevat ohjainlaitteiden boksien sisältä alkuperäisten johtojen mukana ulos.
Tästä jatketaan eteenpäin agendana sähköt, keula valmiiksi, koekäynnistys (

), takakate ja maalaus.