Kirjoittaja Aihe: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??  (Luettu 4553 kertaa)

Huhtikuu 10, 2022, 14:55:46 ip
Luettu 4553 kertaa

Kari Sairanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 330
Hoi
Koska TT-ajoissa poistui kilpailun lähdöstä työntöstartti?? Ihmetellä täytyy miten esim. yksipyttyinen 500cc Norton työnnettiin käyntiin!! Mikähän tämän työntöstartin idea oikein syntyjään oli??

Huhtikuu 11, 2022, 07:19:25 ap
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Eihän siinä mitään kummallista ole.
Se, jonka pyörä lähti kerralla käyntiin, sai lähdössä edun.
Pyörät ja kuskit piti olla sellaisessa kunnossa, että lämmitettynä lähti heti.
Varmaan oli monia kikkoja ja taikoja, jotka tehtiin ennen starttia....

Huhtikuu 11, 2022, 08:17:48 ap
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Haku wikipedia - grand prix motorcycle racing - history, lainaus:  1987: Push starts are eliminated.

Tuossa ei tarkasti ottaen ilmene, päätettiinkö silloin vai oliko 1987 ensimmäinen vuosi, milloin sallittiin startti käyvin konein, luulen että jälkimmäinen.  Sitä aikaisemmin oli sellaisia yksittäisiä tapauksia, että joku ittiään kolhinut kilpailija sai luvan lähteä käyvällä koneella, kun ei ollut kyvykäs työntämään pyörää käyntiin, mutta joutui silloin lähtemään muiden takaa.

Miksi tuo työntöstartti on alunperin ollut?  Juontaako juurensa sinne 1907 Mansaarelle?  Alusta alkaenhan kilpailuilla oli tarkoitus myös verrata moottoripyörien paremmuutta, ei vain ajajien.  Olisiko tuo sammutetuin moottorein tapahtuva startti jonkunlainen luotettavuuden testi ollut?  Hajontaa lähdössä syntyi enemmän, mikä oli ehkä pieni turvallisuuden lisä, kun ensimmäiseen kurviin ei tultu ihan yhtä sumpussa?

Yksisylinterisen nelitahtisen käynnistämisessä on paljon kikkoja; moottori on saatava siihen kohtaan, mistä puristukseen on mahdollisimman pitkä matka, eli esim. vaihde päällä takaperin työntäen puristusta vasten.  Kaasarien "keittäminen" eli bensan höyrystyminen, kun lämmin kone on sammuksissa ennen starttia, oli kaikilla yksi ongelma, ja tähänhän Pentti "kikka" Korhonen kertoi perustuneen hänen salamastarttinsa; hanat kiinni ja kaasarit tyhjiksi ennen starttigridiin sammuttamista, ja vasta juuri ennen lähtöä hanat auki ja tuoretta ja kylmää bensaa uimureihin.  Mutta kyllä niihin työntöstartteihin enemmän sääntö kuin poikkeus oli se, että joku jäi työntämään pyöräänsä käyntiin muiden kadottua ensimmäiseen mutkaan.

Kakspyttyset piikkiset Yamahat tais olla melko ensimmäisiä vehkeitä, joiden kuskit istuivat rauhassa satulassa odottamassa starttivaloja tai -lippua, ja vain pienellä eteenpäin nykäsyllä kone tulille ja matkaan?

- muisteli jv sen ajan kisojen seuraajana -
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2022, 08:29:38 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 11, 2022, 09:52:33 ap
Vastaus #3

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 353
Muistelen vuoden olleen 1967 kun olin Imatralla katsomossa siinä kohdassa rataa jossa kuskin avustajat olivat näyttötauluineen. Mike Hailwood ajoi Hondan 6-sylinteristä 250-koneella. Lähes kierroksen johtoasema antoi mahdollisuuden pysähtyä mekaanikkojen juttusille. Kuvitelkaa tilanne tämän päivän RR-kisoihin!Aikansa siinä tarinoituaan Mike the Bike päätti lähteä, otti vain muutaman kävelyaskeleen Hondan vieressä, lompsautti kytkimen kiinni ja lähti matkaan. Kuusisylinterinen kone oli tietenkin helpompi käynnistää, aina joku sylinteri työvaiheessa. Ei tarvi haeskalla puristusvaihetta erikseen.Speedway ja maaratakuskien käynnistysyrityksiä seuranneena se tuntui erikoiselta. Jappi-kuskit joutuivat joskus työntämään niin ettei enää jaksanut ajaa.

Huhtikuu 11, 2022, 10:27:47 ap
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Maarata- ja speedwaykoneiden polttoaineena oli ja taitaa olla vieläkin metanoli, ei bensa.  Metanoli on sinällään vähemmän tehoa antava polttoaine kuin bensiini, mutta metanoli kestää huomattavasti enemmän puristusta, ja sitä kautta saman kokoisesta moottorista saadaan enemmän tehoa.  Olikohan niitten JAPpien puristussuhteet jotain 17 luokkaa?  Semmoisella puristuksella varustetun 500-kuutioisen yksisylinterisen nelitahtimoottorin käynnistäminen sorapinnalla työntäen on aika haasteellista, mutta eihän maaratakilpailuissa ole koskaan itse kilpailustarttia työntölähtönä ollut, vai onko tässä minulla aukko tiedoissa?  Varikolla ne tietysti piti jollain konstilla käynnistää, ja niitä sähköisiä rullia ei tainnut silloin vielä olla?  Varikolla työntäjänä saattoi olla joku muu kuin kuski toki.

Ite nuoruuden kilpamoottoripyöräharrastuksen aikana osallistuin yhteen "TT-kilpailuun", lainausmerkit siksi että soraa oli lähtösuoraa lukuunottamatta rata Lahden Mukkulassa.  Ajokkina Yamahan ensimmäinen kakspuolikas enduromalli, YT-1 vai mikähän se tyyppi oli?  Sitä starttia vähän epäilin, ja nyt en kyllä sata varmasti muista, mutta saattoi olla, että Mukkulassa lähtö oli reiluun alamäkeen, ja työnsin muutaman askeleen vaihde vapaalla, kapusin kyytiin, ja polkaisin valmiiksi esiin käännetystä kiksistä koneen tulille, kun olin tullut siihen tulokseen että en saa sitä pyörähtämään hyppäämällä satulaan.  Muut asiat, mitä tuosta kilpailusta muistan, on aamusta asti ja koko päivän lohduttomasti ja rankasti valunut vesisade, mikä teki olosuhteista samanlaista savilillinkiä joka paikassa, ja kamalat pesuhommat kaikelle kalustolle jälkeenpäin.

- pysy melko lähellä alkuperästä aihetta tällä kertaa jaakkovaakon muistelu -

PS. Piti guuglata se pyörän tyyppi, kyllä se oli DT-1, tällänen:

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fmotocrossactionmag.com%2Ffi%2Fyamaha-dt-1-paras-asia%252C-joka-koskaan-on-tapahtunut-motocross%2F&psig=AOvVaw3PrESxtS8Gl89_CnUSqVOT&ust=1649749518250000&source=images&cd=vfe&ved=0CAcQjRxqFwoTCPCsvoLCi_cCFQAAAAAdAAAAABAK
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2022, 10:49:06 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 11, 2022, 21:33:35 ip
Vastaus #5

Markku Nissilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 190
Viime vuosituhannella 500:n maaratakilpakoneen sai käyntiin takapyörästä nykäisemällä. Uudempien kanssa ei ole kokemuksia, mutta tuskin ovat tuon suhteen siitä muuttuneet.
Saman kokoista 2T-urheilu- ja voimistelukonetta, siis maaradalle muokattua crossipyörää ei niin helposti saa käyntiin. Nelarissa kun vetää liikkuvat, eli ne 3 turhaa tahtia taakse, niin siinä on 1½-kierrosta aikaa saada hyrrävoimaa. Sitä ei 2T:ssä ole kuin ½-rinkiä. Toki maaratakilpakoneet ennen vanhaan käynnistettiin pääosin työntämällä apumiehen kanssa ja helposti lähti laitteen ollessa kunnossa.

Latvanen kertoi jo vastauksen Sairaselle, joten tämä oli sinnepäin höpötystä.
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Huhtikuu 11, 2022, 21:53:42 ip
Vastaus #6

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
ei liity suoraan aiheeseen mutta ehkä hiukan tuli vaan mieleen että jossain autokisoissakin johonkin mailman aikaan äijät juoksi radan yli autoon ja siitä menoksi mikähköhän ihme siinä oli takana ?

Huhtikuu 11, 2022, 22:02:21 ip
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Se on Le Mans -lähtö.  Siihen kuulusaan 24-tunnin kisaan lähdettiin ennen niin, että kuskit seiso toisella puolella rataa ja autot oli toisella puolella vinoparkissa, tosin keula menosuuntaan, ettei peruutella tarvinnu.  Lipun heilautuksella äijät juoks tien yli, sulloutui autoon ja lähtivät.  Sitten kun kilpa-autoissa oli jo jonkinlaiset monipisteiset turvavyöt ja kuuppaistuimen tapaiset, olisko ollu Jacky Ickx? juoksi autoonsa, kytki kaikki vyöt asianmukaisesti kiinni ja lähti muitten perään.  Ja liputettiin hänen autokuntansa 24 tuntia myöhemmin voittajaksi kilpailussa, eli ohittivat kaikki muut, olihan siinä koko vuorokausi aikaa.  Sen jälkeen taisi tulla sellainen malli, missä toinen kuski istui autossa vyötettynä, ja toinen juoksi radan yli ja käänsi ulkopuolisesta päävirtakytkimestä autoon sähöt päälle.  Kun autot eivät ihan yhtä nopeasti siinäkään käynnistyneet, oli se lähtö varsinaista hässäkkää kuitenkin.  En ole vuosikausiin seurannut, mikä lie nykyinen starttitapa Le Mansissa?  Vai ajetaanko sitä enää koko 24-tunnin kisaa?  Ja montako kuskia on autoa kohti, aikojen alussa oli vain kaksi?

Tähän asiassa pysymiseen.  Minun mielestäni sen jälkeen kun kysytty kysymys on ratkennut, on näiden keskustelujen suola juuri siinä, kun tarina sinkoilee.  Jos topiikin aloittaja on toista mieltä, olen valmis poistamaan omat höpinäni.

jaakkovaakko

Huhtikuu 12, 2022, 08:19:29 ap
Vastaus #8

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4507
Moro

Juurikin  (Pågens) näin kuten Jaakko sanoi,onhan tämä keskustelupalsta eikä kysymys ja vastaus palsta,olisi se kovin lyhyttä keskustelua jos vaikka tässä kun kysyttiin että koska se työtöstartti poistui joku vastaisi sen vuosiluvun ja keskustelu olisi siinä,ei hyvä,mennään rönsyilemällä :)
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Huhtikuu 12, 2022, 10:49:54 ap
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Kun Heinäsen Ilkka kirjoitti maaratakoneiden käynnistämisestä, minulle tuli hämärä muistikuva siitä, että olisin nähnyt takapyörästä kädellä pyöräyttämällä sellaisen käynnistettävän; silloin puoli vuosisataa sitten osallistuin muutamaan maaratakilpailuun urheilu- ja voimistelukoneluokkaan, ja niissä kisoissa yleensä oli myös varsinaisten kilpakoneiden luokka.  Sieltä tuo muistikuva on varmaan mieleen jäänyt, ja Nissilän Markun teksti tämän vahvisti, ettei se unennäköä ehkä ollutkaan.

Trialpyörien kanssa vielä vanhana pelasin, nyt ovat jo jääneet taakse nekin.  Kaksitahtiseen moottoriin kun halutaan hyvä alakierrosvääntö ja moottori tottelevaiseksi, ovat huuhtelukanavat ja pakoaukko varsin alhaalla, ja se tekee käynnistykseen aika tiukan puristuksen.  Suurin osa kuskeista hakee käynnistimen puristusta vasten, mutta siitä tarvitaan aika jämäkkä polkaisu eli jalassa tehoa, ja kun kampi on vielä melko korkealla maassa seisovalle kuskille, ei ne ihan leikkipelejä ole käynnistää.  No samasta syystä kuin ne aukot ovat alhaalla, on niissä moottoreissa melkomoiset vauhtipyörämassat.  Kun laittaa vaihteen päälle, vaikka kakkosen, vetää pyörää taaksepäin kunnes se pysähtyy puristusta vasten, on käynnistimellä reilu puoli kierrosta matkaa puristukseen, ja vauhtipyörään saadaan kerättyä apuvoimaa; lähtee huomattavasti heiveröisemmällä jalalla tulille!  Ongelma on vielä siinä, että käynnistysrattaiden haku kosketukseen helposti vie jo moottorin väärään asentoon.  Mutta kun vetää vaihde päällä takaperin sen moottorin oikeaan kohtaan, niin kytkintä ei kannata vetää, vaan ensin hakee polkimen rattaille, ja vetää kytkimen vasta samalla kun lähtee polkemaan.  Tekniikkalaji, ei ole voimalaji, kuten niin moni muukin.  Isojen kaksitahtisten krossipyörien vauhtipyörämassat varmaan olivat suhteessa puristukseen pienempiä, eli yhtä radikaalia eroa ei niissä saavuttanut tekniikalla kuin trialmoottoreiden kanssa.

Ollaankohan nyt taas päästy riittävän kauas alkuperäisestä aiheesta?

jv

Huhtikuu 12, 2022, 11:16:55 ap
Vastaus #10

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1587
No, jos ei vielä, niin nyt ainakin, kun mä palaan siihen LeMans-lähtöön.
Sieltä juontaa se, että Porschessa on virtalukko ratin vasemmalla puolella.
Kun starttaamisen aikana on jo oikea käsi hämmentämässä laatikkoa, niin lähtöhän nopeutuu merkittävästi!
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Huhtikuu 12, 2022, 19:35:06 ip
Vastaus #11

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 857
Jokainen, joka on tutustunut aikoinaan Suomen ""Autourheilun sääntökirjaan"  ja "Karting sääntökirjaan" on voinut lukea näistä että " ns. LeMans-lähtö on kielletty"

Huhtikuu 12, 2022, 22:38:01 ip
Vastaus #12

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
No, jos ei vielä, niin nyt ainakin, kun mä palaan siihen LeMans-lähtöön.
Sieltä juontaa se, että Porschessa on virtalukko ratin vasemmalla puolella.
Kun starttaamisen aikana on jo oikea käsi hämmentämässä laatikkoa, niin lähtöhän nopeutuu merkittävästi!

mul on ollu noita alffoja niin 80 luvulla taisi olla kanssa virtalukko vasemmalla puolella . . . .

Huhtikuu 13, 2022, 07:19:06 ap
Vastaus #13

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4507
Moro

Ja nyt vastaus alkuperäiseen kysymykseen,armon vuosi jolloin ainakin mm kisoista ja ilmeisesti muuallakin kiellettiin työntökäynnistys oli 1987.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Huhtikuu 13, 2022, 09:18:11 ap
Vastaus #14

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1587
No, jos ei vielä, niin nyt ainakin, kun mä palaan siihen LeMans-lähtöön.
Sieltä juontaa se, että Porschessa on virtalukko ratin vasemmalla puolella.
Kun starttaamisen aikana on jo oikea käsi hämmentämässä laatikkoa, niin lähtöhän nopeutuu merkittävästi!

mul on ollu noita alffoja niin 80 luvulla taisi olla kanssa virtalukko vasemmalla puolella . . . .

Juu, niin varmaan. Mullakin oli 80-luvulla Ladoja ja niissä oli myös. Mutta en usko, että LeMans'in takia kuitenkaan. :-D
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)