Kirjoittaja Aihe: metanolista  (Luettu 4541 kertaa)

Tammikuu 10, 2023, 11:39:39 ap
Vastaus #15

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
Oikeastaan juuri toisinpäin. Mineraaliöljy ja metanoli eivät sekoitu keskenään, jolloin metanoli pesee öljyn pois mm. sylinterin seinämästä. Siksi mm. speedway-moottoreissa käytettiin risiiniöljyä. Nykyään löytyy myös synteettisiä öljyjä, jotka soveltuvat käytettäväksi myös metanolimoottoreissa.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Tammikuu 10, 2023, 12:44:25 ip
Vastaus #16

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 353
Ei tämä oikein vieläkään selvinnyt. Miksi speedwaymoottoreissa käytettiin/käytetään metanolia mutta muissa kilpamoottoreissa ei?

Tammikuu 10, 2023, 13:11:13 ip
Vastaus #17

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Eikös sen metanolin kulutus ole reilusti isompi kuin bensalla? Speedwayssa ajomatka/erä on lyhyt niin se tankin koko riittää pieni. Motocrossipyörässä pitäisi olla joku 50l tankki (?) että riittäisi erän ajaa. Olisi melko kankea ajella alussa? ....tuskin tämäkään on lopullinen syy?

edit: googlasin vähän:

Speedway / Grasstrack engines are designed to run on Methanol as, together with the heavy  flywheels used,. it gives the best type of power delivery required for the sport, that is the explosive acceleration from a standing start with a single gear.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2023, 13:31:08 ip kirjoittanut Mika T Kyllönen »

Tammikuu 10, 2023, 13:33:55 ip
Vastaus #18

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Muissa kilpamoottoreissa, tai siis muissa moottoriurheiluissa säännöt määräävät käytettäväksi polttoaineeksi bensiinin, aika monissa lajeissa vielä erikseen pumppubensiinin, sellaisen mitä kuka tahansa voi ostaa.  Speedwayssä ja maaradan kilpakoneluokissa sallitaan metanolin käyttö, samoin Indy-autoissa kait.  Ja sillä metanolilla saadaan saman kokoisesta moottorista enemmän tehoa; ei siksi, että se olisi polttoaineena tehokkaampaa, vaan siksi, että se kestää kovemmat puristukset syttymättä omia aikojaan.

Simppelein viritys on lisätä räjähdysainetta polttomoottorin polttoaineeseen - jos osaa laittaa oikeeta ainetta ja oikeen määrän - mutta se on säännöissä kielletty.  Lämpövoimakone, ei räjähdysvoimakone, ja tarkasti määrätyllä polttoaineella, myös puristuksen kestoa lisäävät aineet on kielletty, tai yleensä mitkä hyvänsä omat litkut.  Sillon kun ite olin muutamana vuotena Imatralla katastusryhmässä, piti muistaaksein kolmelta ensimmäiseltä ottaa maaliin tulon jälkeen polttoaineesta näyte.  Ei niitä tutkittu, mutta jos joku ois tehny rotesteja, ois ollu mistä tutkia.  Ite en oo ollu paikalla, mutta huhuja oon kuullu muutamasta tapauksesta, missä ois polttoaine loppunu enneko oli maalin kohalta päässy varikolle asti, eli ei ollu mistä antaa näytettä?  Eipä niissä kukaan hirveesti ylimäärästä pensaa kuskannu, että on mahollista ihan oikeestikin loppua, mutta muutakin syytä saattaa mieleen tulla?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2023, 13:42:08 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 10, 2023, 14:09:06 ip
Vastaus #19

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Kisabensan, metanolin ja nitrometaanin eroja:
If you consider high-octane racing gasoline as the baseline fuel, replacing it with methanol—the best alcohol fuel—is worth a 5-to-10-percent power gain. But 80-to-90-percent nitro is worth two to three times the power of the alky.
Ja sitten kun vielä tuota nitrometaania terästetään hydrazinella niin 25-30 minuutin kohdalla alkaa tapahtua...ja myöhemmin vielä enemmän:
A colorless, flammable liquid with an ammonia-like odor, hydrazine is so volatile that it's outlawed virtually everywhere. Jim Archer has some experience mixing nitro and hydrazine: "Yes you can do it, but it's dangerous as hell and very toxic." Nitro is slightly acidic, while hydrazine is slightly basic, and opposites attract, with a vengeance: When the two come into contact, a spontaneous chemical reaction starts that ultimately creates a salt-like, high-explosive compound that's extremely sensitive. So, any mix's efficacy for improving performance is extremely time sensitive. It takes a while for the reaction to really get going, so if you mix the two together and run it right away, nothing is gained. Somewhere around 25 to 30 minutes after mixing you will see a power gain over nitro alone. Around 45 minutes, the mix will blow up inside the engine or even self-detonate in the tank.

Kiihdytysautoilijat käytti tuota hydratzinea 60 luvulla....

Tammikuu 10, 2023, 16:48:10 ip
Vastaus #20

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

Rallisprintissä saa käyttää RE85 polttoainetta,turbokoneessa imukurkun läpimitta on määrätty ja eri kuin jos ajetaan bensalla,teho mitsun 2,4 koneessa etanolilla yli 50 hv enemmän.Polttoainelinjaan voi asentaa sellaisen etanoli anturin joka on yhteydessä moottorinohjaukseen ja moottoria säädettäessä moottorinohjaus säädetään niin että voidaan käyttää joko jompaa kumpaa tai näiden polttoaineiden seosta ja seos ja muut asetukset asettuvat ko. polttoaineen mukaan.
Etanoli kestää isomman puristuksen ja näin ollen voidaan käyttää isompaa ennakkoa josta tämä tehonlisäys tulee,tällaisen käsityksen olen "isojenpoikien " puheista saanut ko. asiasta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Tammikuu 11, 2023, 00:24:19 ap
Vastaus #21

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
Etanoli kestää isomman puristuksen ja näin ollen voidaan käyttää isompaa ennakkoa josta tämä tehonlisäys tulee,tällaisen käsityksen olen "isojenpoikien " puheista saanut ko. asiasta.

Tuo juttu kuuluu sitten "Esson baari" kategoriaan. "Isotpojat" voivat puhua aivan mitä sattuu. Ne, jotka tietää ja osaa, ei asioista paljon huutele.

Ainoa, mikä pitää paikkansa on, että etanoli "kestää" enemmän puristusta. Siis ei ala nakuttamaan yhtä herkästi kuin bensa.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Tammikuu 11, 2023, 11:55:28 ap
Vastaus #22

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 164
Moro


Metanolin ja etanolin palamisnopeus on pienempi kuin bensan. Jos ko. polttoaineiden energia halutaan muuttaa tehokkaasti kampiakselitehoksi täytyy ennakon olla paljon suurempi kuin bensiinillä.


Tammikuu 11, 2023, 12:22:09 ip
Vastaus #23

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
Paljonko on paljon? Asiassa on monta muuttujaa. Puristussuhteen nostaminen lisää turbulenssia ja seoksen palamisnopeutta huomattavassa määrin. Kokemusteni perusteella ainakin Classic-kilpamoottoripyörien moottoreita muutettaessa E85:llä käyviksi tarvetta merkittäville sytytysennakon muutoksille jarrupenkissä säädettäessä ei ole ollut. Parissa tapauksessa olen ennakkoa jopa pienentänyt!

Asioita ei voi yleistää. Nykyaikainen ralliauton moottori on aivan eri juttu kuin katuviri auton tai pyörän moottori. Ahdin tuo sitten vielä omat mausteensa soppaan.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.