Miun ymmärryksen mukaan tuo tulppien vaihto liitty ennenkaikkee ensimmäisten ilmajäähytteisten kakstahtisten aikaan. Ne vaati kisakäyttöön erittäin kylmät tulpat, etteivät leikanneet tai sulattaneet mäntiin reikää. Niin kylmillä tulpilla eivät lähteneet kylmänä käyntiin, eli ne koneet lämmitettiin suunnilleen katupyöriin lämpöarvoltaan käypäsillä tulpilla, ja sitten ne lämpöarvoltaan erittäin kylmät - eli palotilasta lämpöä pois johdattavat tulpat - vaihdettiin tilalle. Norton Manx ajan tulppajutuista ei oo käsitystä. Kakstahtisen, missä huuhtelukanavat on korkeella ja iso kaasutin, ongelma on se, että kone kylmänä ja niin pienillä kierroksilla, mitä käynnistykseen saatiin työntäen aikaiseksi, tahto seos jäähä aika pisaraiseks, mikä pimens kylmän tulpan. Vesijäähyt tasas lämpöjä kuumasta päästä, läpät toi seoksen saantiin parannusta, tehokkaammat kipinät elektronisten sähköjen myötä, ja myös lämpöarvoltaan laajempialaset uudet tulpat pienens tulpan pimentymisen riskiä, mitkä tekijät yhessä alko poistaa tulppien vaihto -voimistelua.
Imatralla en varsinaisesti muista olleeni koskaan lähtöä katsomassa, vaikka taidan olla muuten ollut paikalla kaikki kisat 1962-1986? Ratavarikolla oon ollu toimitsijatehtävissä joskus.
Norton Manx ajoista vielä, että niillä alotti kilpauransa esimerkiksi Bill Ivy, ja mikäs se yks brittikuski oli, joka oli vielä Bill Ivyakin pienempi mies, ja niin vain hörähti pelit tulille heilläkin!