Kirjoittaja Aihe: Norton kytkin  (Luettu 3930 kertaa)

Marraskuu 03, 2023, 15:59:17 ip
Luettu 3930 kertaa

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Tervehdys.
Norton 16h 1942 tarvii hoitoa kytkimelle.
Kytkin ei irrota kunnolla,jopa paikallaan on hankaluuksia saada vapaalle.
Olen paikallistanut vikaa rataspyörässä oleville kitkapaloille.
Alkuperäiset lienee tehty korkista.
Miten tekeminen onnistuu DIY ja mitä korkkilaatua pitäisi olla.
Kuohuviinipullon korkki on yksi ehdokas.
Kiitos taas avusta.
Matti

Marraskuu 03, 2023, 18:38:34 ip
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 675
Nouseeko painelevy suorassa?
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Marraskuu 03, 2023, 21:41:24 ip
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1943

Onko välilevyt suorat?

Marraskuu 04, 2023, 10:20:04 ap
Vastaus #3

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Kyllä epäilys heräsi että säätöruuveista joku löystynyt.
Levyt on suoria ja melko uudet.
Kitkapalat ketjurattaassa on tehty jostakin massasta sisältäen ohutta rautalankaa.
Kokeilen korkkipaloja ja koeajan ilman koteloa jos menee hönöön.
Miten muuten kotelon saa öljytiiviiksi?
Vaikka miten huolellisesti laittaa tiivisteet ja massaa niin jostakin tulee tippa öljyä.
Kiitos taas.Matti.

Marraskuu 05, 2023, 00:26:26 ap
Vastaus #4

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 675
Oletko jousien paikalleen laiton jälkeen katsonut, että painelevy nousee suoraan?
Siis kun ensiövetokoppa on auki, vedät kytkinkahvasta kytkimen auki ja poljet käynnistinkammesta, niin pyöriikö painelevy suorassa vai soutaako kytkin?
Tämä on yleisin vika kytkinongelmissa, jousipaineiden säätö ei ole kohdallaan.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Marraskuu 05, 2023, 09:42:07 ap
Vastaus #5

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Taidat Ismo olla oikeassa.Yksi mutteri oli huomattavan löysällä.Säädän ohjeesi mukaan.
Saamani tiedon mukaan mutterit voi löystyä itsekseen.
Katsotaan miten onnistun.
Palaan aiheseen.
Kiitos.
Matti

Marraskuu 05, 2023, 11:05:01 ap
Vastaus #6

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 531
  • Master of sparks
Heip! Eikös tuon ikäisessä Nortonissa kytkinpuikon päässä ole laipallinen pätkä joka varmistaa painelevyn kokolailla suoraan aukeamisen?! No silti,vähän saattaa kinnata vinoon jos ei ole ruuvit pohjassa/tiukalla. Tärkeä kohta on myös käyttövipu ja vaijeri. Millainen on käyttövivun asento ja vaijerin kunto/laatu? Menetetään hyvä millit aukaisusta jos pikkuvipu on väärässä asennossa liikkeen aloituksessa tai syvyys trapetsi-ruuviin ei ole hyvä. No mikä on hyvä,selviää kyllä kun liikuttelee vipua ilman vaijeria. Vapaaliike kahvassa(2-3mm) kannattaa unohtaa,ne on juuri sitä millä se kytkin saadaan irroittamaan. En ala selvittämään mahdollista kytkinakselin päittäis-välystä,se on ilmeisimmin jo kompensoitu noilla muilla ''välyksillä''. T:Vesku

Marraskuu 09, 2023, 10:56:05 ap
Vastaus #7

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Hyviä neuvoja Vesku,kiitos.
Nyt on ilmennyt että jotkin kytkinlevyt ei liiku korissa vapaasti,eli ne levyt jotka on varustettu kulutuspinnalla.
Kitkaa tulee siihen levypakan ympärillä olevaan pantaan.
Pitänee ottaa viila käyttöön.
Miten muuten on oikea sytytystulpan paikka kannessa?
Olen nähnyt sijoituksia niin männän päällä ja venttiilien puolella?
Olen käyttänyt vain venttiilien puolella olevaa paikkaa.
Männän päällä olevasta olen mitannut esim.sytytyksen säädön yhteydessä männän yläkuolokohtaa.
Kiitos taas.

Marraskuu 10, 2023, 19:37:07 ip
Vastaus #8

Magnus Hytönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 232
Moi!

Kitkalevyjen kielekkeet saattavat hakata kytkinkoriinkin jäljet jotka estävät levyjen irtoamista toisistaan. On helppo korjata viilaamalla kunhan ensin irroittaa messinkivaipan. Tuota Norton Oil Bath-siunausta ei liene kenenkään onnistunut saamaan pitäväksi. Itse keitin enskaketjun rasva-moly-graffiti kylvyssä ja ajan kuivalla kytkimellä. Tämä vaihtoehto ei vaan taida onnistua luonnonkorkkipaloilla.

Sytytystulpan tulee olla palotilan puolella. Keskellä mäntää  oleva tulppa on ajoitusta varten. Sen alla oleva pottoaine-ilmamassa on niin ohut että paineennousu hidastuisi kohtuuttomasti.

Onko sinun pyöräsi ihan oikeasti vm 42? Jos on, niin se lieneekin 16H WD, koska sotavuosina tehdas ei tuottanut siviilimalleja ollenkaan, pelkästään 16 H WD- ja Big 4-pyöriä, yhteensä yli 100000 kappaletta.

Kytkimesta vielä sen verran että kytkinakselin päittäisvälys on max 3/32" (2,4 mm). Jos välys on liian suuri saatat menettää kytkimen "lettauksessa" koko hökötyksen liikkuessa. Saahan sen toki palautettua säätämällä, irroitusmekanismin tällöin toimiessa stopparina laakerin asemesta.   
Manne

Marraskuu 10, 2023, 19:44:17 ip
Vastaus #9

Magnus Hytönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 232
PS,holskuilla on hyvä näitä sotaratsuja käsittelevä foorumi; kts. wdnorton.nl !
Manne

Toukokuu 20, 2024, 17:10:18 ip
Vastaus #10

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Tervehdys taas.
Talven aikana kasasin Nortonin kytkimen ja näytti ihan lupaavalta.Irroitti hyvin ja vaihteet hyvin päälle.
Sitten kytkinkorin ympärillä oleva vanne irtoaa melkein heti ajossa.
Se siirtää itsensä melko nopeasti koko paketin päältä.
Onneksi koekäytin ilman koppaa.
Onko jotain kikkaa millä saisi pysymään?

Toukokuu 24, 2024, 18:21:48 ip
Vastaus #11

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Kyllä vika löytyy kun pähkäilee.
Ensiövetokotelon kannesta sisältä löytyi pieni juova vanteen kohdalta.
Eli kansi pitää olla paikalla että vanne ei lähde vaeltamaan.
Hyvin toimii taas.

Toukokuu 24, 2024, 18:30:48 ip
Vastaus #12

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 489
Ei tunnu uskottavalta. Ei kai kansi voi toimia rajoittimena-

Toukokuu 25, 2024, 09:03:45 ap
Vastaus #13

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Kyllä vaan voi.
Maailma on ihmeitä täynnä.