1
Yleistä keskustelua / Vs: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?
« Uusin viesti kirjoittanut Jaakko Latvanen tänään kello 11:34:22 »Juu, tästä täsmälleen samaa mieltä Juhan kanssa. Tuossa nimenomaisessa tapauksessa jäi vain lehtiuutisoinnista minun korvissani soimaan se palomestarin lausunto parkkihallissa tapahtuneen räjähdyksen jälkeen, että akusto ei ollut palanut eikä vaurioitunut. Väärinkäsitys voi olla palomestarin ja artikkelin kirjoittajan välissä, tai artikkelin ja sen lukijan (eli minun) välissä toki. Ihmetyttää vaan, mikä muu kuin akusto siellä voi räjähdellä tai jälkeenpäin syttyä omia aikojaan?
Jos nyt yhtään oikein noita ymmärrän, akuston ongelma on, että sinne ladataan aikamoinen määrä energiaa, kun sillä jopa satoja kilometrejä pystytään muutaman tuhannen kilon autoa ja kuormaa kuljettamaan. Jos akussa tapahtuu sisäinen oikosulku, energia purkautuu lämmöksi, eikä oikein ole mitään konstia sitä oikosulkua katkaista; mikään ulkopuolisten johtojen irrottaminen ei sisäistä oikosulkua muuksi muuta.
Yhtälailla on bensiinikäyttöisessä autossa melkoinen energiapommi täydessä tankissa. Bensa vaan on opittu laittamaan sellaiseen astiaan, missä se ei oikein helposti edes yrittämällä syty, ja itsekseen ei oikeastaan mitenkään. En ole vielä tarjousta Konasta pyytänyt...
jaakkovaakko
Jos nyt yhtään oikein noita ymmärrän, akuston ongelma on, että sinne ladataan aikamoinen määrä energiaa, kun sillä jopa satoja kilometrejä pystytään muutaman tuhannen kilon autoa ja kuormaa kuljettamaan. Jos akussa tapahtuu sisäinen oikosulku, energia purkautuu lämmöksi, eikä oikein ole mitään konstia sitä oikosulkua katkaista; mikään ulkopuolisten johtojen irrottaminen ei sisäistä oikosulkua muuksi muuta.
Yhtälailla on bensiinikäyttöisessä autossa melkoinen energiapommi täydessä tankissa. Bensa vaan on opittu laittamaan sellaiseen astiaan, missä se ei oikein helposti edes yrittämällä syty, ja itsekseen ei oikeastaan mitenkään. En ole vielä tarjousta Konasta pyytänyt...
jaakkovaakko