Hienoa! Näen kuvien katselukerrat flickrin tilastoista, ja heti alkoivat luvut kasvaa; taitaa Kain sivuilla olla seuraajansa?
Mainittakoon vielä, että tuo flickr-kuvapalvelu on maksullinen palvelu, eli maksan vuokraa käyttämästäni tilasta. Siksi, että sen olen kokenut käteväksi tavaksi jakaa kuviani esimerkiksi ulkomaille kulkeutuneille sukulaisille, ja toisaalta siellä ovat tallessa jotkut itselleni tärkeät kuvat siltä varalta, että omissa tietotekniikkavehkeissä tapahtuisi joku katastrofi. Minkäänlaista taloudellista hyötyä minulle ei siitä ole, jos joku kuviani katsoo; mielihyvää toki tuottaa kuvauksen harrastajalle.
Yksi hieno puoli on flickrissä, että kuvat ovat siellä vain kerran, ja ne voivat olla monessa kansiossa, yhdessä kansiossa tai vain streamissä. Ja kuvat voin laittaa statuksella yksityinen (privat) tai julkinen (public), samassa kansiossa voi olla molemmilla statuksilla olevia kuvia, ja voin jakaa kansioon sellaisen linkin, mikä avaa kaikki kuvat, tai sellaisen linkin, mikä avaa vain julkiset kuvat. Voi esimerkiks matkakuvista jakaa vain maisemat tai sekä maisemat että naamat, riippuen mihin jakaa. Kaikki julkiset kuvat ovat myös nähtävissä, jos noille minun flickr-sivuilleni menee muuta kautta, esimerkiksi nimihaulla flickr-palvelussa. Esimerkiksi vmpk:n nettisivujen kaltaisille sivustoille flickrin kautta jakaminen on siitä ystävällistä, että kuvat eivät vie vmpk:n palvelimelta tilaa ollenkaan, tekstissä on vain linkki, ja kuva siirtyy suoraan flickristä katsojan ruutuun, ja kuvaajan kannalta mainiosti täysillä resoilla eli tarkkuudella!
Flickr on muuten ilmainen palvelu johonkin tiettyyn kuvamäärään saakka, mikä sekin määrä on aika reilun kokoinen; minulla on siellä jotain 7000 kuvaa eli maksullisella puolella on menty jo aika kauan.
Vastaavia palveluja on toki muitakin, itse jonkun suosittelusta aikanani päädyin tähän, ja olen ollut tyytyväinen. Kotimainen kuvat.fi on monen käyttämä.
Jaakko