Kirjoittaja Aihe: Motocrossia ikäkalustolla  (Luettu 2027 kertaa)

Toukokuu 26, 2024, 17:56:13 ip
Luettu 2027 kertaa

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lauantaina ajettiin Imatralla Kurkvuoren motocrossradalla vanhojen pyörien motocrosskilpailu, ja samalla Martti Kiurun muistokilpailu.

Ajelimme rouvan kanssa paikalle, ja kamerakin oli mukana.  Muutaman tutunkin tapasin, vaikka enimmäkseen on tuo klassikkiharrastuskin siirtynyt nuoriso-osaston hommiksi...

Kamera pelasi loistavasti, kuvaaja ei; jämähti nimittäin persaukset varikon vallin penkkiin, eikä siitä irronneet ennen kotiin lähtöä.  Se lähtö tosin tapahtui jo puolivälissä kilpailua, ensimmäiset lähdöt jaksettiin... eli kuvakokoelma on hiukan yksipuolinen.  Kaukaa kuvattu, kaikki samasta penkistä persauksia irrottamatta.

Laitan muutaman esille tähän:

Ja tässä linkki likkeriin 65 kuvan kansioon samasta tapahtumasta:   https://flic.kr/s/aHBqjBs7ie

Jos ketä kiinnostaa, niin Classic Motocross Finland -järjestön nettisivuilta löytyy kuskien kilpailunumerot, eli kaikille löytyy nimi tästä osoitteesta:

https://www.classicmx.fi/kilpailunumerot

Ensimmäistä kertaa kuvasin nykyisellä kamerallani moottoripyöräkilpailussa.  Kamerassa on sellaisia kohdetunnistusohjelmia, missä kamera tunnistaa ja pitää tarkennuksen valitussa kohteessa.  Yksi mahdollisuus on juuri auto tai moottoripyörä, muita mm. linnut, lentokoneet ja mitä kaikkea.  No nyt oli valoa - kuten myös lämpöä - tarjolla vähintään riittävästi, ja myös nuo melko värikkäät ajoasut tarjoavat kontrastisia tarkennuselementteja; ja niin se tarkennus pysyi kuin tauti kuskissa, ei tarvinnut ainakaan noissa olosuhteissa itse tehdä mitään sen eteen!  Melkein tuntui, että nyt tämä on liian helppoa!  102 kuvaa otin tapahtumassa, kolme tarkennushutia oli joukossa, aika hyvä onnistumisprosentti, sanoisin.

Kehitys kehittyy.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2024, 18:06:10 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 02, 2024, 15:36:58 ip
Vastaus #1

Kai Kivekäs

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi.

Saako kuviasi julkaista omilla fb-sivuilla?
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Kesäkuu 02, 2024, 18:42:48 ip
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Periaatteessa kaikissa moottoripyöräilyyn, kilpa-ajoon ja vanhoihin ajoneuvoihin myönteisesti suhtautuvissa yhteyksissä saa julkaista.  Näitä hyviä harrastuksia vastustavissa yhteyksissä ei saa julkaista.  Linkin kuviin voi vapaasti laittaa esille samoin ehdoin.  En pane pahakseni, jos kuvaaja on mainittu tällaisessa jaossa.

Kuvaaminen on minulle harrastus, iloinen olen, jos joku haluaa kuvia katsella... sen verran kuitenkin rajoitan, että jossain lehdessä tai kaupallisen julkaisun nettisivuilla tai yrityksen mainoksessa käyttäminen edellyttää lupaa minulta; paikasta riippuen sekin lupa voi aika usein olla ilman rahasta keskustelua saatavissa.

Nuo kuvat ovat minun flickr tililläni pilvessä.  Siellä on kuitenkin olevinaan lataamisen esto, en itse asiassa tiedä, miten se toimii.  Jos joku haluaa kuvan tai muutamia kuvia itselleen, voin ihan ilmaiseksi laittaa sähköpostin liitteenä.  Yhdessä postissa täysresokuvia taitaa mennä noin neljä.  Mutta miun tietotekniikan osaaminen on sillä tasolla, etten ole ihan varma, onko nuo kuvat tuolta likkerin pilvipalvelusta millään lailla poimittavissa mihinkään käyttöön?

Jaakko Latvanen, moottoripyöräilystä valokuvauksen harrastajaksi muuttunut papparainen

Kesäkuu 02, 2024, 21:00:55 ip
Vastaus #3

Kai Kivekäs

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia. Pistin linkin albumiisi kuvaajan nimi mainiten jakamalla yhden kuvan harrastesivustolleni: https://www.facebook.com/dirtbikepunk
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Kesäkuu 04, 2024, 09:29:02 ap
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hienoa!  Näen kuvien katselukerrat flickrin tilastoista, ja heti alkoivat luvut kasvaa; taitaa Kain sivuilla olla seuraajansa?

Mainittakoon vielä, että tuo flickr-kuvapalvelu on maksullinen palvelu, eli maksan vuokraa käyttämästäni tilasta.  Siksi, että sen olen kokenut käteväksi tavaksi jakaa kuviani esimerkiksi ulkomaille kulkeutuneille sukulaisille, ja toisaalta siellä ovat tallessa jotkut itselleni tärkeät kuvat siltä varalta, että omissa tietotekniikkavehkeissä tapahtuisi joku katastrofi.  Minkäänlaista taloudellista hyötyä minulle ei siitä ole, jos joku kuviani katsoo; mielihyvää toki tuottaa kuvauksen harrastajalle.

Yksi hieno puoli on flickrissä, että kuvat ovat siellä vain kerran, ja ne voivat olla monessa kansiossa, yhdessä kansiossa tai vain streamissä.  Ja kuvat voin laittaa statuksella yksityinen (privat) tai julkinen (public), samassa kansiossa voi olla molemmilla statuksilla olevia kuvia, ja voin jakaa kansioon sellaisen linkin, mikä avaa kaikki kuvat, tai sellaisen linkin, mikä avaa vain julkiset kuvat.  Voi esimerkiks matkakuvista jakaa vain maisemat tai sekä maisemat että naamat, riippuen mihin jakaa.  Kaikki julkiset kuvat ovat myös nähtävissä, jos noille minun flickr-sivuilleni menee muuta kautta, esimerkiksi nimihaulla flickr-palvelussa.  Esimerkiksi vmpk:n nettisivujen kaltaisille sivustoille flickrin kautta jakaminen on siitä ystävällistä, että kuvat eivät vie vmpk:n palvelimelta tilaa ollenkaan, tekstissä on vain linkki, ja kuva siirtyy suoraan flickristä katsojan ruutuun, ja kuvaajan kannalta mainiosti täysillä resoilla eli tarkkuudella!

Flickr on muuten ilmainen palvelu johonkin tiettyyn kuvamäärään saakka, mikä sekin määrä on aika reilun kokoinen; minulla on siellä jotain 7000 kuvaa eli maksullisella puolella on menty jo aika kauan.

Vastaavia palveluja on toki muitakin, itse jonkun suosittelusta aikanani päädyin tähän, ja olen ollut tyytyväinen.  Kotimainen kuvat.fi on monen käyttämä.

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2024, 09:37:50 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »