Kirjoittaja Aihe: 36 Ruissalon ajot, Artukaisissa, 8-9.6.1974  (Luettu 14542 kertaa)

Marraskuu 01, 2014, 06:58:10 ap
Luettu 14542 kertaa

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 835
  • 8 SPEED
Onko mahdollista ,SM-luokka A alle 500, numerolla 25 Pentti Salonen Yamaha, ajoi 360 endurolla??,
Näin näyttäis vanhan käsi ohjelman kynä merkintä.
No 15 Osmo Hansen, Linto
no 22 Kjell Watz, Ruotsi  Hedlund-seeley..
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2014, 07:06:25 ap kirjoittanut Ilkka Eronen »

Marraskuu 02, 2014, 17:34:19 ip
Vastaus #1

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Voihan se hyvinkin olla mahdollista, tosin en muista, olin kyllä paikalla, silloinkin. Tuohon aikaan oli hyvinkin yleistä että viivalla nähtiin mm. Suzuki TM 400:ia jne... Itseasiassa esim. Artukaisissa tuollainen peli saattoi olla jopa edukkaampi, siellähän vaan jarrutettiin ja kiihdytettiin ja se ainoa ajettava mutkakin oli betonilaattaa ja hyvin epätasainen. Tehollisesti sellainen 360 enduro oli taatusti altavastaajana tuotanto Yamahoiden ja 500 kuutioisten matkajaavasuzukien seassa. Bultaco oli vielä melko oiva kilpuri pienemmässä luokassa, mm. Savonlinnassa ja Väinölänniemellä
jne... Siis täysin mahdollista että Pena olisi kokeillut tuollaista enskaa radalla.
Hansenin Oskun Linto oli tuohon aikaan jotain tähtitieteellistä, nopea mutta niin pirun epävarma ja tarkoitettu nopeammille radoille.
Muistelisin muuten että crossipelien aikakausi kotimaisessa ratamoottoripyöräilyssä loppui siihen että lajiryhmä kielsi osallistumisen leveällä ohjaustangolla, olisko se ollut jotain 75cm tai jotain. Sen jälkeen crosseja nähtiin lähinnä 125 luokassa Suzuki RM:n toimesta joissa oli kapeampi stonga vaihdettuna. Sellaisia lennättivät mm. Reiska Santala ainakin Apparallaja moni muukin.
musitinkohan taaskaan ihan oikein?

Marraskuu 03, 2014, 10:31:44 ap
Vastaus #2

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 968
Taidat muistaa oikein. Veräväisen Pekka taisi nylkeä Suzukin crossilla koko porukan Ahvenistolla noihin aikoihin. Olisiko ollut piikkinen RM? Pitäisi tarkistaa Verkulta tai joltain mukana olleelta. Pian sen jälkeen noi kiellettiin johonkin yhdentekevään vedoten.

Marraskuu 08, 2014, 08:53:28 ap
Vastaus #3

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 835
  • 8 SPEED
Oliko tässä muisti tieto 360 Yamahasta...entä Hedlund seeley..

Marraskuu 08, 2014, 11:20:54 ap
Vastaus #4

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Käytännössä mahdollista, sillä keväästä 1973 lähtien niitä toimitettiin puolensataa kappaletta. Miksei sitten Turkuunkin?

Tuo ohjaustankomääräys tunnettiin alan piireissä nimellä "Lex Kärhä"

Lennu Jr.

Marraskuu 08, 2014, 15:56:44 ip
Vastaus #5

Raimo Vuoriniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 305
Kysykää Matti tai Pertti Saloselta.
He varmaan tietävät oikean vastauksen.

Marraskuu 08, 2014, 21:15:34 ip
Vastaus #6

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Käytännössä mahdollista, sillä keväästä 1973 lähtien niitä toimitettiin puolensataa kappaletta. Miksei sitten Turkuunkin?

Tuo ohjaustankomääräys tunnettiin alan piireissä nimellä "Lex Kärhä"

Lennu Jr.

kertoisitko hiukan tarkemmin tuosta lex kärhästä ja miten ihmeessä se liittyy TT-kisoihin?

Marraskuu 09, 2014, 02:41:58 ap
Vastaus #7

Markku Nissilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 189
Joskus joltain suomalaiselta nettisaitilta löysin pari kuvaa Salosen Pentistä ja 1973 Yamaha MX360:stä. Voivat hyvinkin olla 1974 Artukaisista.
MX-jammuissa oli sama tankki kuin enduroissa. Kuvassa on kuitenkin selvästi MX:n sivunumerokilpi.

Tässä kuva 1973 Yamaha MX360:stä, jotka ovat kuten Salosen pyörä väritystä myöden.
http://rx.iscdn.net/2010/03/pa170026.jpg


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2014, 02:59:10 ap kirjoittanut Markku Nissilä »
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Marraskuu 09, 2014, 02:58:29 ap
Vastaus #8

Markku Nissilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 189
Taidat muistaa oikein. Veräväisen Pekka taisi nylkeä Suzukin crossilla koko porukan Ahvenistolla noihin aikoihin. Olisiko ollut piikkinen RM? Pitäisi tarkistaa Verkulta tai joltain mukana olleelta. Pian sen jälkeen noi kiellettiin johonkin yhdentekevään vedoten.
Pekka tuosta joskus kauan sitten kertoi. Sadekelillä oli ulkokautta kiertänyt sladissa kyykkypyörät alla RM, tai CR piikkicrossi. Kieltäähän ne piti, kun ajoivat eri ajolinjoilla kuin kyykyt (ohitustilanteissa? ;D) ja muutenkin vaarallisia kun menivät niin kovaa 8) ;).

Olisi tosiaan kiva tietää tarkemmin tuosta "Lex Kärhä";stä.
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Marraskuu 09, 2014, 08:17:16 ap
Vastaus #9

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Siinäpä niitä kuvia jotka todistaa asian todeksi. Tässä on oltu tosissaan, Yamahan TD3:n keula nelinokkaisine jarruineen jne...
mutta alan piirien tietämä lex kärhä ei ainakaan koskenut tätä rakennelmaa, tässähän oli clip onit.
Sangen mielenkiintoista on saada Juhani Saastamoisen selvitys tästä lex kärhästä, odotan mielenkiinnolla?

Marraskuu 09, 2014, 12:59:36 ip
Vastaus #10

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 880
Viellähän sitä 70-luvulla Konneveden miehet ajeli korkealla tangolla ja taitaapi tossa classikien  mono luokassa pojat vedellä husseilla ja kotareilla samanlaisilla tangoilla... Mikähän juttu toi lex Kärhäkin on.???????? Eikös Kärhän Pertti jo lopettanut 60-luvulla pyörä hommat ja siirtyi ralli hommiin... ??? onkohan tuota crossi mallin tankoa kielletty vieläkään,missään säännöissä?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2014, 13:11:46 ip kirjoittanut Pekka Kärävä »

Marraskuu 09, 2014, 13:27:23 ip
Vastaus #11

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Lex Kärhä :). Liittyy aikaan, jolloin TT:tä ajettiin radoilla, jotka olivat, ainakin osittain, ei-kestopäällysteisiä. Viivalle ilmestyi aitojen TT-pelien joukkoon muutamia urhoollisia yrittäjiä mantsa/crossikalustolla. Heille naureskeltiin säälivästi, kunnes muutama näytti clip-on-miehille ns. närhen värkit. Huomio nästä kuskeista kiintyi erityisesti nousevaan mantsakuskiin Pertti Kärhään, joka sai nopeasti mukaansa muitakin sangen nopeaksi osoittautuvia kuskeja. Niinpä vanhan kaartin miehet painostivat liittoa sääntötäsmennyksiin, jotta tämä epäkelpo kalusto saataisiin poistetuksi viivalta. Ensimmäinen yritys tehtiin rajoittamalla ohjaustangon maksimileveyttä. No, ei oikein purrut, koska epäjalolla kalustolla mentiin kovaa erityisesti tiukkamutkaisilla radoilla. Sitten käynnistettiin hanke kieltää "ei TT-pyöräksi suunnitellut laitteet" tai jotain sen suuntaista.  En muista, saatiinko sellainen voimaan, koska pitempisuoraiset kestopäällysteradat yleistyivät nopeasti.

Tämä "Lex Kärhä" oli yleisesti kuultu ilmaus tuon ohjaustankorajoituksen jälkeen varikkokeskusteluissa. Pertin suhtautumisesta en tiedä enkä nyt viitsi kysyäkään. Puhelumme kestävät aina vähintään tunnin, kun kumpikin meistä eksyy rönsyilyyn alkuperäisaiheesta.

" Konsta":han osoittautui nopeaksi myös nelipyörilläkin, mutta veneillä ei tainnut koskaan kisata.

"Lex Kärhä" = varikkopila.

Terveisin Lennu Jr.

Marraskuu 09, 2014, 15:20:19 ip
Vastaus #12

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Nyt puhuttiin Juhani 70-luvusta,mitään Lex Kärhää ei ollut olemassakaan, silloin tämä Lex oli Sten Storm jonka johdolla tuo crossitanko jupakka sai alkunsa. Kaikenlainen olettaminen ja tietämättömyys alan asioista on harhaanjohtavaa ja joku saattaa vielä uskoakin.

Marraskuu 09, 2014, 16:01:31 ip
Vastaus #13

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 835
  • 8 SPEED
Nyt asia on selvä minun kohdaltani, eli kynä merkintä lähtö luettelossa piti paikkansa.
Hienot ja tarkat kuvat kiitos.'
Minkälainen mahtoi olla Elon Jawa??
En poista vielä keskustelua, vaikka minulle vastaus tuli. Kun vielä seurataan Tanko juttua/leveyttä.

Marraskuu 09, 2014, 17:17:00 ip
Vastaus #14

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Sorry, enpä huomannut vuosikymmenrajoituksia. Skannikuva on 1979 julkaistusta kirjasta, kuvauspäivämäärää ei ilmoitettu, joten kuva voi olla ennen sallittua ajanjaksoa otettu. "Lex Kärhää" ei todellakaan Suomen Säännösokoelmasta löydy, sillä kyse oli SML:n kilpamoottoripyöriä/RR koskevista määräyksistä. Jäiköhän kriitikolta huomaamatta/ymmärtämättä tekstistäni? Selainen oli varmasti, jonka kriitikot voivat käydä itse tarkistamassa SML:n arkistosta. kun arkistopalvelua ei liitossa ole.

Harri, on hienoa lukea, ettet koskaan ole syyllistynyt luuloihin oletuksista puhumattakaan. Tietoisuus alan asioista lienee tulkinnanvarista, kun puhutaan moottoripyöräurheilusta Suomessa. Sehän virallistui 1922, kun Suomen Moottoriliitto  perustettiin.

Lennu Jr.







[ylläpito on poistanut liitteen]