Kirjoittaja Aihe: Solifer 10 Liikkumisen vaikeus  (Luettu 7582 kertaa)

Kesäkuu 04, 2020, 08:14:57 ap
Luettu 7582 kertaa

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Hei tietäjät. Tarvisin apua otsikon mukaisen kikottimen toiminnassa. Eli kyseinen yksilö lähtee käymään ja sammuu kyllä nii kuin kuuluu mutta käyntiin lähtiessä haluaa liikkua vain taaksepäin. Eli kun lasken mäkeä alas ja vedän kytkimestä, lähtee moottori käymään mutta kaasua kun antaa on "Pakki" päällä. Ja tässähän ei ole vaihteita eikä muutakaan hienouksia. Mikähän avuksi moiseen vikaan.
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 09:23:59 ap
Vastaus #1

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Ei kai siinä muuta mahdollisuutta ole kuin että moottori pyörähtää sytytys vaiheessa väärinpäin käymään . Tuollainen vika vois löytyä sytytys kentän asennosta tai onko kiila halki ja vauhtipyörä on väärässä ajoituksessa .  Olisko kellään toisenlaista tietoa tästä moottorista !!

Kesäkuu 04, 2020, 09:37:27 ap
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 10661


Kytkin? Hmm-ei kai automaatissa ole erillistä kytkinvipua
Solikassakaan?

Solikassa (automaatissa) on siis ehkä samantapainen
mäkilähtöavustin kuin on Erkkolan Sachs-koneessa? Vai millainen?

Eikö lähde ollenkaan käyntiin polkaisemalla? Silloin voi tosiaan sytytsennakko olla ihan viturallaan?

t. Markku

Kesäkuu 04, 2020, 10:13:26 ap
Vastaus #3

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Kympissä ei taida olla edes vaihteistoa joten automaatti se ei ole.
Hihna hoitaa ensiön ja ketju toision, ei muuta, jos oikein muistan  ???
Väärinpäin käynnistyminen jäänee ainoaksi syyksi.
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinimukista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Kesäkuu 04, 2020, 11:25:28 ap
Vastaus #4

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Joo tuota tässähän ei siis ole mitään muuta kuin pelkkä moottori. Ja kytkin löytyy. Eli käyntiin lähtö tapahtuu seuraavasti. Poljet kuin polkupyörää polkimilla ja kun vauhtia on riittävästi vedät kytkin kahvasta joka lukitsee kampiakselin pyörimään eli moottori lähtee käymään ja kaasusta lisää vauhtia. Nyt kun polkuominaisuus ei tässä toimi niin mäessä olen sitä lasketellut ja käynnistellyt. Nyt ongelma on vaan se kun lähtee käyntiin ihan kuin kuuluukin mutta haluaa moottorilla kulkea taaksepäin. Mahtoikohan tuosta selityksestä kukaan ymmärtää mitään. Ja siis magneeton puoli on purettu ja magneeton kiila on kohdallaan ja tämähän on siis käynyt kaksi kertaa oikeinkin päin. Sytty  on kohdallaan ja tulppa on uusi. Jos noista tiedoista mitään iloa on
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2020, 11:28:13 ap kirjoittanut Kalle Korpela »
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 11:37:30 ap
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 10661
No sehän on sitten melkein kuin Mobylette-
paitsi että siinä on semmoinen itse nappaava kytkin
ilman liipasinta.

Pakkohan tuon on väärinpäin lähteä käyntiin,jos
noin käy.

Mitäs jos väännät sytytyksen pohjalevyä hiukan reilummin päinvastaiseen suuntaan hahloissaan
missä se nyt sitten nyt onkaan-ja koitat uudelleen...?

Niin-ja onhan kai tuolla joskkus ennen ajettu normaalisti-ja sähkövehkeet
ovat tuosta moottorista alkujaankin-mankkupyörä ja pohjalevy lähinnä?

Kampiakselin kiila tuskin on tehtaalla väärään kohtaan jyrsitty...

t. Markku

Kesäkuu 04, 2020, 11:48:20 ap
Vastaus #6

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Luistiventtiili imupuolella tuossa moottorissa on ja vielä säätyvä Speed-o matic jos oikein muistan.
*
Eipäs taida olla luistiventtiiliä, mietitään asiaa......
*
Suoraan kampikammiossa läppäventtiilillä kaasutin on M-48 moottorissa.
Vain sytytysajoitus määrittää pyörimissuunnan sanon minä  8)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2020, 12:02:07 ip kirjoittanut Jarmo Latva-Käyrä »
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinimukista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Kesäkuu 04, 2020, 12:38:17 ip
Vastaus #7

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
No mitäs mää sen tiedän mihinkä asentoon se syttypuolen pohjalevy laitetaan. Se on tällä hetkellä vähän kulmittain jos katsoo niin että moottori on tasapohjalla pöydällä. Eli valokäämi ja se toinen on apauttiarallaa 30 astetta vaakatasosta kulmittain. Pitäiskö niitten olla vaakatasossa kun kone on pöydällä
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 12:41:36 ip
Vastaus #8

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Ja siis tuo on käynyt oikeinkin päin mutta todella huonosti. Koneeseen on joku vaihtanut männän renkaineen ja laakerit ja stefat. Ja M48 koneella tuo on. Sellainen kolmion mallinen läppäventtiilit tai mikä onkaan löytyy lohkosta mihin encarvin kaasari tulee kiinni. Halukkaat saa kuvia vaikka mailiin kun tänne en saa laitettua. On liian isoja mun kuvani
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 13:48:23 ip
Vastaus #9

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 585
Kai se sytty nyt kannattaa edes lampulla tai yleismittarilla katsoa ja tönärilä tai tikulla mitata ennakko tulpanreijästä?

Kesäkuu 04, 2020, 13:57:09 ip
Vastaus #10

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Sytty on katsottu kohdalleen sellaisen ohjeitten mukaan jossa magneetto pyöritetään vastapäivään ja sen perusteella laitettu paikalleen. Ja tosiaan käyntiin lähdössä ei ole mitään ongelmaa vaan varsinainen vika piilee siinä että käy väärinpäin
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 14:15:10 ip
Vastaus #11

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Minä pyörittäisin kyllä myötäpäivään
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinimukista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Kesäkuu 04, 2020, 14:29:10 ip
Vastaus #12

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Mitenkäs tämä magneeton pyörimissuunnan merkki. Se kun on vastapäivään. Eli siis voi olla kumminkin sytty puolella se vika kun käy väärinpäin. Laittakaa linkki sellaiselle sivulle mistä saa varmat ja selkeät ohjeet tuon katsomiseen. Oon nyt ainakin kymmenen sivun ohjeita kokeillut ja ei vaan onnistu tuo
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 14:49:23 ip
Vastaus #13

MarkkuRyhänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 79
Moi,

Onko mahdollista että magneetto jossain välissä vaihtunut eri pyörimis-suunnan magneettoon.

t, Markku

Kesäkuu 04, 2020, 14:56:54 ip
Vastaus #14

Kimmo Sundström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 182
Tässä moottorissa sytkä siis oikealla puolella, kun kaikissa muissa samansukuisissa Solifer moottoreissa se on vasemmalla.