Kirjoittaja Aihe: Solifer 10 Liikkumisen vaikeus  (Luettu 7584 kertaa)

Kesäkuu 04, 2020, 15:03:14 ip
Vastaus #15

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Kun päälle istuu niin magneetto on oikealla puolella ja kytkin vasemmalla. Muuta en tuosta tiedä muuta kun että tuollaisena se mulle tuli. Voihan se olla että se on väärästäkin moposta tuo. Kumpaan suuntaan nyt käännän sitä magneetto että saan sen ajoituksen katsottua kohdalleen.
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 15:11:29 ip
Vastaus #16

Kimmo Sundström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 182
50 vuodessa on kerinnyt tapahtua...
Nuolen kuuluu osoittaa myötäpäivää.


Kesäkuu 04, 2020, 15:12:26 ip
Vastaus #17

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Mikäli siinä vauhtipyörässä on suuntanuoli vastapäivään, ei ajoitus onnistu oikein.
Sytytyksen voi saada kohdalleen mutta magneettien sijainti kärjen avaushetkellä ei ole optimi ja kipinä jää tehottomaksi.
Tuohon moottoriin pitää olla oikeanpuoleinen ja oikeaan pyörivä vauhtipyörä.
Kaikissa magneetoissa ei suuntanuolta ole ja niissä avausnokan sijainti on symmetrinen kumpaankin suuntaan.
*
Se linkki sinne oikealle sivulle, olet jo siellä ;D
*
Kysele M-48 moottorin vauhtipyörää vaikka Lepistön Matilta Tampereelta o4oo83561o
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2020, 15:16:28 ip kirjoittanut Jarmo Latva-Käyrä »
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinimukista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Kesäkuu 04, 2020, 15:15:33 ip
Vastaus #18

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Myötäpäivään kun katsotaan ennakko, muuten se saattaa mielellään käydä väärinpäin ja oisko  mahdollisesti tullut väärä vauhtipyörä paikoilleen koottaessa mootoria

Kesäkuu 04, 2020, 15:20:28 ip
Vastaus #19

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Myötäpäivään tuossa pitää olla sama kuin takarattaan pyörimis suunta !!

Kesäkuu 04, 2020, 15:42:18 ip
Vastaus #20

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Noniin eli vika löytyi. Empä tappele enempää tuon kanssa ennen kun jostain löytyy uusi magneetto tuohon
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 15:48:09 ip
Vastaus #21

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 10661
Voi tuo mankkupyörä silti olla toimiva-vaan se pitäisi katsoa-
eli irroitella. Ei kannata vääntää meisselillä-Motonetista ja miltei mistä
vaan saa kympillä mankkupyörän ulosvetimen. Semmoinen käteen ja pyörä irti-
niin säilyy se kampiakselikin suorana.

Jos se kiilaura on keskellä nokkaa-se taitaa toimia riittävästi. Taas se n. 2mm on semmoinen
kouratuntuma-arvo ennakolle. Ja menosuuntaanhan tuo kone pyörii-eli mankkupyörä
siis  oikealta puolelta mopoa katsoen oikealle-eli myötäpäivään.

Mutta ensin ehkä mitään irroittamatta vielä kerran se ennakon säätö-välittämättä
nuolista mitään.

t. Markku

Kesäkuu 04, 2020, 16:39:26 ip
Vastaus #22

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Se on ollut irti ja ennakon säätäminen ei onnistu pyörittämällä nuolen vastaisesti. Nuolen suuntaan olen saanut säädettyä mutta sitten tulee tämä väärinpäin käyminen. Kiilan uusin jossain vaiheessa kun saan oikean pyörän mutta vanhallakin kiilalla pyörä pysyy paikallaan.
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 18:04:32 ip
Vastaus #23

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 585
Onko varaa pienellä viilalla tms pidentää niitä kiinnitysreikiä , pari-kolme milliäkin voi riittää ? Ja se kiila ei ole kiinnipitoa varten vaan kohdistamisen apuväline. Ja kiilan pois jättämällähän saa syttyhetken säädettyä mihin vaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2020, 18:13:46 ip kirjoittanut Urpo Laine »

Kesäkuu 04, 2020, 18:12:05 ip
Vastaus #24

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Eli siis meinaat niitä sähköpohjan kiinnitysreikiä. Mihinkä asentoon se pohja sit pitäisi saada.
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 18:48:24 ip
Vastaus #25

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Noniin eli vika löytyi. Empä tappele enempää tuon kanssa ennen kun jostain löytyy uusi magneetto tuohon
Juurikin näin
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinimukista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Kesäkuu 04, 2020, 19:18:18 ip
Vastaus #26

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
No yksinkertaisimmin jos sanottais näin että kun sulla on esim moottorin pyörimis suunnassa mäntä esim se 2mm vaille korkeimman kohdan ja siinä vaiheessa pitäis kärjet alkaa  aukeamaan.  Sinä voisit myös tehdä vauhtipyörään ja moottorin kuoreen merkit missä kohdassa on se 2mm ennakkoa niin se voi olla helkompaa työjellä.. Jos ei reiät kentässä riitä niin silloin näkee tarpeen minne suuntaan niitä ipidentää. Jos ne kärjet aukeaa vasta yläkuolo kohdan jälkeen niin sytyskentää taaksepäin viilaamalla reikiä !!

Kesäkuu 04, 2020, 19:34:40 ip
Vastaus #27

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
No yksinkertaisimmin jos sanottais näin että kun sulla on esim moottorin pyörimis suunnassa mäntä esim se 2mm vaille korkeimman kohdan ja siinä vaiheessa pitäis kärjet alkaa  aukeamaan.  Sinä voisit myös tehdä vauhtipyörään ja moottorin kuoreen merkit missä kohdassa on se 2mm ennakkoa niin se voi olla helkompaa työjellä.. Jos ei reiät kentässä riitä niin silloin näkee tarpeen minne suuntaan niitä ipidentää. Jos ne kärjet aukeaa vasta yläkuolo kohdan jälkeen niin sytyskentää taaksepäin viilaamalla reikiä !!
Noin 4-5 senttiä huom!!!
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinimukista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Kesäkuu 04, 2020, 19:41:46 ip
Vastaus #28

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Elikkäs ihan vaan pohjalevyä kääntämällä no minähän nappaan kaasarin irti huomenna ja nostan mötikän pöydälle ja rupean ihmettelemään
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 04, 2020, 19:48:05 ip
Vastaus #29

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King