Kirjoittaja Aihe: Solifer 10 Liikkumisen vaikeus  (Luettu 7528 kertaa)

Kesäkuu 04, 2020, 21:04:04 ip
Vastaus #30

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Kyllä nyt mennään kiville.
Ei pohjalevyä voi kääntää  riittävästi.
Uutta vauhtipyörää tarvitaan.
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinimukista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Kesäkuu 04, 2020, 22:57:05 ip
Vastaus #31

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 76
Tuota noin nyt tarvis vain selkeän ohjeen kuinka tuon teen. Pohjalevyssä on kuusi lovea ja levy itsessään on kolmella ruuvilla kiinni lohkossa. En itse näe sen pyörittämiseen muuta ongelmaa kuin sen että johtojen pituus ei piisaa. Eikös vauhtipyörässä ole samannapaiset magneetit ja vastamagneetit on puolapaketissa. Mutta viisaammat toki neuvokoot. Tosin tämän yksinkertaisemmaksi ei järjestelmä mene mutta tympii silti toimimattomuus
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 05, 2020, 08:50:35 ap
Vastaus #32

esa kakkuri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 139
Eikös Laurassa ole Bosch magneetto.. ja virtavehkeet.muistelen kun itselläni oli irtokone joskus?
Syttylevyn viilaululla ei homma ratkea. Etsit oikean magneeton jossa oikea pyörimissuunta. Jos se suunta vielä epävarma niin kokeile. Työnnät mopoa ja päästät kytkimen...katsot mikä suunta. Jos magneetossa nuoli näyttää muuta niin eiku muuta kuin oikeaa mag. etsimään.

Kesäkuu 05, 2020, 08:53:03 ap
Vastaus #33

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10631
Niin...eihän se ole kampiakselin päässä se vetohässäkkä?

Jos on jokin välipyörästö-voi se kone vastapäiväänkin pyöriä.
Koskaan en ole mokoman kanssa tekemisissä ollut nääs...

**************

Ja tämän kirjoitettuani etsin kuvan-kyllä se kone "eteenpäin" pyörii.
Niinhän tuo on kuin Mobylette-tai Vapsa- rakenteeltaan.

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2020, 08:56:54 ap kirjoittanut markkukovasin »

Kesäkuu 05, 2020, 09:01:04 ap
Vastaus #34

esa kakkuri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 139
Kytkinpaketti on kampuran päässä.
Kytkinvivulla vapautetaan levyt kuljettamaan vekotinta.
Kannaatta myös katsoa että siinä ON Bosch virtalaitteet.(pohja)

Kesäkuu 05, 2020, 09:18:33 ap
Vastaus #35

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Moottorihan on kuim Mobylette,kampiakselin päässä keskipakois kytkin ja siinä remmipyörä , mobyssä voi tietysti olla myös variaattori

Kesäkuu 05, 2020, 09:19:52 ap
Vastaus #36

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Kirjoitin jotain puppua,siinä on kuitenkin kytkinlevytkin !!

Kesäkuu 05, 2020, 09:37:07 ap
Vastaus #37

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Bosch sen pitäisi olla 481843
namyslik net google löytää lisää  8)

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2020, 09:49:05 ap kirjoittanut Jarmo Latva-Käyrä »
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinimukista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)

Kesäkuu 06, 2020, 11:59:43 ap
Vastaus #38

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 76
No itse en edelleenkään näe ongelmaa siinä että pohjalevyn kääntää. Vauhtipyörässä on yksi tasaisempi kohta missä kärjet aukeaa joten oma päättelyajatukseni on että tuo pohjalevy on väärässä asennossa. Testasin että pyörässä olevat magneetit ottavat rautaan kiinni. Eihän se sähkö tiedä kumpaan suuntaan magneetto pyörii. Vai olenko nyt ihan hakoteillä asiasta. Kipinähän muodostuu sen mukaan että magneetto luo sähkön ja kärjet aukeaa kun tämä tasainen kohta vauhtipyörässä tulee oikeaan kohtaan. Pohjalevy on symmetrinen eli sen saa kääntämällä mihin hyvänsä asentoon. Solifer automaattiahan on tehty ennen tätä joten samat osat ovat siinä koneessa mutta vauhtipyörä on vasemmalla puolella kun se on tässä oikealla. Eli tässä ykk kohtaa haettaessa vauhtipyörää käännetään myötäpäivään kun vauhtis on "väärällä" puolella
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 06, 2020, 13:01:27 ip
Vastaus #39

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10631
Olen joskus tehnyt pakon edessä semmoisenkin tempun,että
tein mankkupyörään ihan uuden kiilauran-kampiakselin tappikiilan
kohta meni Tunturissa niin pahaan jamaan,että porattiin uusi tapinreikä
toisaalle-ja viilalla ja kavennetuilla rautasahan terillä nyhräten uusi lovi
mankunpyörään.

Kiilahan ei saa olla se osa,joka pitää mankkupyörän paikallaan-
se vaan määrää sen oikean asennon -kartio on se,joka pitää,kun
kiristetään.

Teetti töitä-mutta kävisi se sillä ihan loppuunsa asti.

t. Markku

Kesäkuu 06, 2020, 13:04:12 ip
Vastaus #40

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Myös tuota Markun ideaakin vois ajatella !

Kesäkuu 06, 2020, 13:08:25 ip
Vastaus #41

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Tai uusia reikiä kenttään oikeille kohdille, vauhtipyörä kehittää vaihtovirtaa mumminkin päin. Tuo Solifer automaatti kysymys askarruttaa,ei minun tietääkseni pitäis olla ennen Solifer kymppiä muuta automaatti moottoria ,ne tulivat jo 60 luvun lopulla

Kesäkuu 06, 2020, 13:10:36 ip
Vastaus #42

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Olin aikanaan kiinnostunut tosta 10 mallista mutta kun näin että vain yksi vaihde ja kaasari moottorin alla niin kiinnostus hiipui

Kesäkuu 06, 2020, 13:42:08 ip
Vastaus #43

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1796
ranskan mopoissa ei ole kiilaa eikä kiilauraa,laitetaan sytytys hetki paikalleen ja mangneeton keskiö siihen kohtaan missä avaa kärjet ja vasaralla napautetaan keskiö paikalle ja siitä kasataan osat                                                                                                                                                             
https://www.youtube.com/watch?v=auDmJyroNwQ
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2020, 13:53:23 ip kirjoittanut juha p salonen »

Kesäkuu 06, 2020, 13:44:04 ip
Vastaus #44

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10631
Periaattessahan tuossa pitäisi pohjankin olla peilikuva
siihen perinteiseen vasemmanpuoleiseen mankkuun nähden-eli mankun nokka iskee
juohevasti kärkien nokkaan-eikä tönkäse vastakarvaan?

t. Markku