Kirjoittaja Aihe: Raisun vaihteisto-ihmettelyä  (Luettu 1026 kertaa)

Maaliskuu 13, 2021, 22:07:17 ip
Luettu 1026 kertaa

Jari Halonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 211
  • Jäsen 6413
Potilaana pöydällä 1988 Raisu, Minarellin P4E -voimanpesällä.


Vikana oli 3. ja 4. vaihteiden huono kytkeytyminen, niitä ei saanut päälle muuten kuin reilummin voimaa käyttämällä. Ykkönen ja kakkonen pelasi aivan normaalisti.


Motti tuli avattua ja vaihteistossa näyttää kaikki muu olevan aivan kunnossa, paitsi molempien akseleiden toisessa päässä oleva liukulaakeri (toisessa päässähän on molemmilla akseleilla oikea kuulalaakeri). Molemmissa liukulaakeriholkeissa on akseliin nähden 0,4-0,5 mm välys. Ei liene tarkoitus?


Kysymyksiä heräili:


1. Voiko isompien vaihteiden huono toiminta johtua noista välyksistä. Muuta syytä en itse keksinyt.


2. Onko noita laakeriholkkeja jossain myynnissä? Pikaisella selailulla nettikaupoista löytyi eioota.


Itselleni uusi tuttavuus tämä Minarelli.. Kokemusta täältä löytynee?



Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000

Maaliskuu 13, 2021, 22:12:18 ip
Vastaus #1

Jari Halonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 211
  • Jäsen 6413
Sen verran vielä, että lohkot avattuna vaihteet rasahtelivat päälle kaikki aivan normaalisti, kun niitä toisessa lohkon puolikkaassa pyöritteli.
Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000

Maaliskuu 14, 2021, 09:55:57 ap
Vastaus #2

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 75
Tuossa itse kun omani aukaisin toissakesänä muista syistä niin kyllähän siellä oli aika samanmoinen tilanne, eli ne pronssiholkit olivat ihan törkeän väljät. Vaihteet tosin ihme kyllä toimivat suhteellisen hyvin. Pitäisin tuota väljyyttä ihan mahdollisena syynä. Voihan vika tietysti olla siinäkin että siirtäjähaarukka on ihan hivenen vääntynyt.

Noita holkkeja ei tosiaan taida enää olla uusia myynnissä, vaan joutunee kääntymään koneistajan puoleen. Itse löysin pari holkkia italiasta, mutta eivät nekään ihan ilman koneistusta sopineet suoraan paikalleen, vaan olivat ihan liian tiukat. No koneistamalla nekin saatiin sopimaan.

Tuolta voisi löytyä sopiva aihio: https://www.laakerinetti.com/liukulaakerit-laipalliset-liukulaakeriholkit-c-56_137.html

t. Janne

Maaliskuu 14, 2021, 22:52:43 ip
Vastaus #3

Jari Halonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 211
  • Jäsen 6413
Kiitos vinkistä! Pitääpä katsella jos tuolta löytyy aihio, niin lähdettävä vissiin sorvarin pakinoille.


Yllätys on ettei Minarellin koneeseen kulutusosaa löydy. Vrt vaikka saman ikäkauden Puchin tai PV:n koneisiin, jollaisia on viimeksi tullut jälkikasvun kanssa ihmeteltyä.
Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000

Maaliskuu 14, 2021, 23:10:20 ip
Vastaus #4

Mikko Kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 259
"ylikoko" laakeri ihan hyvä idea koska jos laakeri kulunut niin akselikin kulunut. Alkuperäiset laakerit uusissa lohkoissa menee uusiin akseleihin hienosti mutta jos käytettyjä akseleita sovittaa jää yllävän kovat välykset.

Maaliskuu 15, 2021, 17:37:11 ip
Vastaus #5

ari kotka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 119
Moi.


Youtube:sta löytyy hakusanalla Antti Logren,  raisun vaihteiston korjauksesta ym. hyviä videoita.
Yritin tänne laittaa kyseisen linkin mutta eipäs onnistunut.


Maaliskuu 15, 2021, 18:01:52 ip
Vastaus #6

Veli-matti Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 245

Maaliskuu 15, 2021, 18:03:38 ip
Vastaus #7

Veli-matti Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 245
Meni vähän pieneksi tuo linkki,mutta toimii


Maaliskuu 15, 2021, 18:31:24 ip
Vastaus #8

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 75
Akselin syöpyminen johtuu varmaan siitä, että siihen joutuu kovin helposti vettä; nimittäin tuon akselin pää tulee kytkinvivun kolon alapäähän, ja kytkinvivussa on ainoastaan yksi O-rengas estämässä veden pääsyä sisään. Moottorin päältä vesi tietenkin hakeutuu helposti alimpaan kohtaan, jossa tuo akseli majailee. Näitä Raisuja ei lie kauheasti säästelty milloin ja missä ajettu, joten syöpyminen ei sinänsä ihmetystä herätä. Omassanikin oli syöpymiä, mutta ei ihan noin pahoja kuin Antin versiossa.

Mitenhän mahtaisi tuollaisten pistesyöpymien paikkaus onnistua hopeajuotteella + sorvauksella? Kovajuotteen etu olisi kyllä hitsaukseen nähden että muodonmuutospotentiaali on paljon pienempi, mutta toisaalta kestokaan ei ole ihan niin hyvä kuin teräksellä.

t. Janne

Maaliskuu 15, 2021, 21:43:50 ip
Vastaus #9

Jari Halonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 211
  • Jäsen 6413
Hyviä oli nuo videot, mutta minulla oli sikäli eri tilanne, että tuo akseli on aivan priimakuntoinen. Kumma kyllä, ei minkäänlaista syöpymää. Siksi olisi voinut kokeilla kasata alkuperäiskokoisella holkilla.


No aihiot löytyi niin sorvaillaan  :)
Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000

Huhtikuu 02, 2021, 19:16:27 ip
Vastaus #10

Hannu Koponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Mitenhän siinä on vaihteiston akselien päittäisvälykset? Ongelma saatta viitata siihenkin. Multa löytyy siihen eri paksuisia shimmilevyjä.
Missä kunnossa ovat rattaiden tartuntakynnet?

Raisun vaihteisto helat kannattaa tapittaa pyörähtämisen estämiseksi. Mulla on kaksi lohkoparia joissa laakerit ovat pyörinet ja kalunneet pesät väljiksi. Tohon meidän Raisuun löydettiin Ylikorvelta aikoinaan onneksi uudet koneen lohkot kun entiset olivat saaneet muutenkin kunnolla selkäänsä. Ylikorpi kehotti myös tapittamaan uusien lohkojen laakerihelat.Kampiakselin stefat eli huulitiivisteet kannattaa rempan yhteydessä samalla vaihtaa Vitonisiksi. Nitrilikumiset eivät kestä alkoholibensaa.

Raisu on nyt rempan ja rakentelun jälkeen palvellut käyttömopona yli 9500 huoletonta kilometriä. Sitä ei ole entisöity. Aihio oli tosi huono osakasa ja puutteellinen joten se on koottu eri vuosimallien, eri mopojen osista sekä tarvike osista. Muuten rakennettu ihan siistiksi ja tekniikaltaan toimivaksi. Rungostakin oli joskus katkennut takakaari, joka piti tehdä uusi itse.
Vaihteistoöljynä ollut kesäisin Silkolene Medium Gear Oil ja talvisin Light Gear Oil. 2T-öljynä ollut esterisynteettinen Silkolene
Pro2 3% seoksella. Ei karstoita eikä savuta kuin hetken kylmänä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2021, 19:28:27 ip kirjoittanut Hannu Koponen »

Huhtikuu 06, 2021, 21:12:36 ip
Vastaus #11

Jari Halonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 211
  • Jäsen 6413
No tämähän sattui! Sain juuri sorvarilta nuo uudet laakeriholkit ja kasasin kokeeksi vaihteiston lohkoihin. Huomiota kiinnitti juurikin vaihdeakselin päittäisvälys, joka on 1,4mm luokkaa. En ollut tuota purkaessa huomannutkaan. Tässä taitaa olla tosiaan toinen osasyy ongelmiin.


Paljonkohan Hannu tuon päittäisvälyksen kuuluisi olla? Vai shimmataanko vain mahdollisimman lähelle nollaa? Ja laitetaanko shimmit magneeton puolelle?


Kytkinakselilla on päittäisvälystä 0,1-0,2mm. Se lienee normaalimman rajoissa.


Laakeriholkit piti sorvata molemmille akseleille erikseen, koska akselien päät olivat hiukan kuluneet, kuten Mikko jo aiemmin arvelikin. Mutta napakat niistä tällä keinolla tuli.


Viton-stefat on hyvä vinkki, löytynevät perus laakerikaupasta?


Laitan vaihteistoon uudet laakerit ja palaan Hannu sitten tuohon shimmiasiaan. Kiitokset tähän asti!
Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000

Huhtikuu 07, 2021, 05:01:59 ap
Vastaus #12

Mikko Kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 259
http://www.motocross50.it/RV4/11.html
RV4:lle antaa akseleille välystä 0,1mm jos lyhyellä Italialla olen oikein ymmärtänyt.  Kuvasta näkyy lootan simmaus aika selvästi.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2021, 05:17:29 ap kirjoittanut Mikko Kallio »

Huhtikuu 08, 2021, 00:58:15 ap
Vastaus #13

Hannu Koponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Edellisen viestin linkki kuviin on erinomainen. Kuvissa on selkeästi merkitty shimmit. Shimmaisin akselit 0,10-0,15 mm välille. Mielummin siis vähän yli 0,10 mm:n kuin alle eli miten saa shimmiprikat osumaan.
Niitä Vitonisia stefoja saa ainakin Laakeripalvelusta. Nehän ovat standardikokoisia. Vähän suolaiset hinnat. Saksasta tilaamalla saa edullisemmin jos hinnat hirvittää.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2021, 01:01:48 ap kirjoittanut Hannu Koponen »