Ensin Jukan tekstiin, tai sanan selitykseen. Kerroit, että pyöräsi on "uitettu" Suomeen. Minun ikäluokkani ihmiselle sana tuo mieleen, että on ohittanut tietyt velvollisuudet, esimerkiksi tulleihin, veroihin ja viranomaistarkastuksiin liittyneet. Tätä et ilmeisesti tarkoittanut? Ja toki voin olla ainut lukija, kenelle sana "uittaa" kytkeytyy lain ja vaatimusten kiertoon...
Sitten kaksipyöräisillä ajettuihin lukemiin. Kuten taisin jossain kehuakin, 2004 keväällä ostamani uusi 900 TDM Jammu asui meillä 10 vuotta, ja mittarissa oli 110 000 km kun se lähti kohti uusia seikkailuja. Paras kesä taisi kerryttää yli 15 000 kilometriä alkuinnostuksen vuosina. Pohjoismaitten ulkopuolella en kuitenkaan ole koskaan moottoripyörällä reissannut. 1996 keväällä sain kuntoon ja museokilpiin edellisenä talvena kunnostamani 350 Jawan; sen mittariin tuli kahdeksan seuraavan vuoden aikana 32 000 km; silläkin kävin kerran Norjassa ja kerran Lapissa. Nyt Nikkasilla majailevan Kawasakin leikkienduron ostin hyvin vähän käytettynä, siinä oli silloin 640 km mittarissa. Olikos siinä jotain vähän auki 20 000, kun Eero sen nouti? Vielä minulla oli hetken aikaa R65 Bemari tämän vuosituhannen puolella, mutta sen mittariin ei montaa tuhatta ilmestynyt.
Sellainen anekdootti vielä, että jommassa kummassa uutena ostamistani Gas Gas -trialpyöristä oli matkamittari ja lamput paikallaan, ja kävin sen kanssa trialharjoituspaikalla yhden kerran, ennenkuin purin pois särkymästä turhakkeet. Olin pyörän kanssa maastossa varmaan kolme - neljä tuntia, josta ajasta se oli käynnissä ehkä reilun tunnin? Mittariin oli ilmestynyt muutama kilometri, oiskos ollut kolme tai jotain sinne päin...
Vuosivälillä 1966 - 1986 minulla oli tai kävi muutamia kilvellisiä moottoripyöriä, mutta lähikulkimina ne toimivat, ei niihin varmaan edes yhteensä kymmeniä tuhansia kertynyt kelloihin. Motocrosspyörillä olen samoihin aikoihin monta kesää ajellut varsin ahkerasti, mutta ei kait niilläkään kovin kummoisia kilometrisuoritteita tullut.
Siinäpä tuli kerratuksi moottoripyöräilyn historia minun osaltani! Sen verran vielä kiinnostaa, että jos tilaisuus sattuu kohdalle, niin trialpyörällä voisin testata, pysynkö pystyssä. Ajaa en enää aio sellaisellakaan.
jaakkovaakko